2025-11-30, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Enklast är väl om hon byter till Halebop/Fello/Telia så kan hon fortsätta att använda sin mobil i ytterligare två år.

Här är en till som gråter i media.

Sarah Skantz, 45 tycker att det är för jävligt.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/2g--och-3g-naten-stangs-ned-sarah-drabbas-for-javligt/
Citat:
Sarah köpte sin telefon just för att
vara säker på att använda den när
2G- och 3G-näten försvinner.

Media kommer bli överöst av folk imorgon och
framöver, blir intressant att följa cirkusen
Citera
2025-11-30, 17:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
skitsnack tjockis min är tre år gammal.
Vad har du för motorola som är 3 år som inte klarar 4g?
Citera
2025-11-30, 17:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Vad har du för motorola som är 3 år som inte klarar 4g?
g52 den klarar både 4g och 5g men tydligen inte nödsamtalen din opoläste tjockis eller är du en tjackis
Citera
2025-11-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasinile
Min Ifån 5C från 2013 hade 4G, den dog av uppsvällt batteri. Måste vara väldigt gamla prylar vi talar om för 2g…
Det är inte det det handlar om.

Det handlar om telefoner som klarar 4G och använder 4G vid normala samtal men när man ringer 112 så är den låst till 2G. Det är ganska nya telefoner det handlar om här.

Att 2G och 3G telefonerna går ut vet alla utom folk som är rejält tappade i en gränd typ.

Men att 4G telefonerna åker på en spärr för att någon bestämt så är det få som kände till, ingen har informerat att det här skulle hända.
Citera
2025-11-30, 17:40
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Känns så jävla fel att kasta bort en fullt fungerande och felfri telefon.

Det får helt enkelt bli att byta operatör från Vimla/Telenor till Telia så att man åtminstone får två år till på den aktuella telefonen... Kanske till och med mer. 🤔

För min ena mobil har jag bytt från Hallon/Tre till Halebop/Telia. Det är en äldre men mycket bra Huawei. Så den kommer att fungera fram till slutet på 2027. Har testat att sätta ner den till 2G (via val i Android) och det går då fortfarande att surfa (text o. bilder, inte video etc.). För den andra nyinköpta på Elgiganten Honor 400 Lite har jag kvar Vimla/Telenor och hoppas på det bästa. Den ska vara 4G (komplett 4G/+4G) och 5G säker. Dock kvarstår frågan om nödsamtal. Framkommer krångel med det så blir det ett samtal med säljaren omgående.
Citera
2025-11-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/2g--och-3g-naten-stangs-ned-sarah-drabbas-for-javligt/

Medierna bara spär på förvirringen
"Äldre telefoner som saknar stöd för 4G- och 5G-nät kommer därför behöva bytas ut, då de kommer bli obrukbara."

Ja vaddå ? Många 4g och 5g telefoner låser till 2G vid nödsamtal.

Vad i det är förvirrande?

Jag är själv osäker på vad som kommer hända i morgon. betalar min bussbiljett så det kan drabba mig dyrt i så fall... Min telefon är ett halvår gammal och kostade femtusen så det är inte en jättbillig telefon heller.

Försökte kolla genom systemet i går på telefonen men det står inget alls där och på internet hittar man ingenting alls om min modell.

Det enda jag kan se i systemet på ett ställedär man kan välja att ha 2G på där eller inte. "text blablaa tills det står,,, "2G nödsamtal tillåts alltid".

Så 2G är alltid på om jag ringer nödsamtal. Det är det enda jag vet på min telefon. jag vet inte om min telefon även kan ringa nödsamtal på 4G och 5G. ???
Citera
2025-11-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ja vaddå ? Många 4g och 5g telefoner låser till 2G vid nödsamtal.

Vad i det är förvirrande?

Jag är själv osäker på vad som kommer hända i morgon. betalar min bussbiljett så det kan drabba mig dyrt i så fall... Min telefon är ett halvår gammal och kostade femtusen så det är inte en jättbillig telefon heller.

Försökte kolla genom systemet i går på telefonen men det står inget alls där och på internet hittar man ingenting alls om min modell.

Det enda jag kan se i systemet på ett ställedär man kan välja att ha 2G på där eller inte. "text blablaa tills det står,,, "2G nödsamtal tillåts alltid".

Så 2G är alltid på om jag ringer nödsamtal. Det är det enda jag vet på min telefon. jag vet inte om min telefon även kan ringa nödsamtal på 4G och 5G. ???
Du svarar dig själv, din 6 månader lur slutar funka och media babblar om "äldre lurar sluta funka"

och onlinebutiker verkar fortsätta värdelösa modeller som ingenting
nån som pratat med nån säljare i butik?
Senast redigerad av hitler-gg 2025-11-30 kl. 18:01.
Citera
2025-11-30, 18:08
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ja köper du en från Temu får du så klart skylla dig själv...

Snälla du, läs på först innan du skriver mer.

https://www.senioren.se/nyheter/tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras-kan-inte-na-112/
Citera
2025-11-30, 18:11
Medlem
Jag fick ett SMS till min andra mobil som är Moto g9(play) den har 4G, men på smset så stod det att 112 blockeras, va fan är detta? kan man ringa förövrigt med den, har Comviq.
Citera
2025-11-30, 18:13
Medlem
needAlifes avatar
Det här är ju någonting som MSB nästan måste gå in imorgon och panikstoppa. Över en natt kan hundratusentals människor inte längre nå 112. Det kommer inte fungera. Lägg till att kaos när folk ska börja reklamera lurar, återförsäljare, operatörer och konsumentverket rings ner osv. Ska bli en spännande måndag detta. Byter till telia direkt om det visar sig att min mobil trots 4g och VoLTE ändå inte fungerar som den ska.
Citera
2025-11-30, 18:20
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det här är ju någonting som MSB nästan måste gå in imorgon och panikstoppa. Över en natt kan hundratusentals människor inte längre nå 112. Det kommer inte fungera. Lägg till att kaos när folk ska börja reklamera lurar, återförsäljare, operatörer och konsumentverket rings ner osv. Ska bli en spännande måndag detta. Byter till telia direkt om det visar sig att min mobil trots 4g och VoLTE ändå inte fungerar som den ska.

Att inte kunna nå 112 är en sak. Då kan man be någon annan om hjälp. Tuppar man av måste i alla fall någon annan ringa efter en ambulans. Det är ännu värre att inte alls kunna använda sin telefon.

Jag funderar också på att byta till Telia om min nyinköpta 4g inte fungerar. Men jag har pengar kvar på Telenors kontantkort. Man borde få tillbaka de slantarna.

I morgon kommer alla bli nedringda, operatörer, handlare och PTS.
Senast redigerad av Zeta9 2025-11-30 kl. 18:24.
Citera
2025-11-30, 18:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Snälla du, läs på först innan du skriver mer.

https://www.senioren.se/nyheter/tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras-kan-inte-na-112/
ja det är ju det jag säger "vissa 4g mobiler kan inte ringa 112" till 99% är det antingen mobiler inköpta tidigare än 2018 eller importerade från någon site utanför sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in