2025-11-30, 18:47
Medlem
Yep, när 4G infördes så var det först bara datatrafik / surf som gällde, för både telefonerna och mobilnätet. Så småningom infördes talkodning så att man även kunde göra talsamtal över 4G-nät, men det kom senare.

Sådana enkla (och gamla) telefoner som fortfarande finns kvar går inte att använda till talsamtal i 4G-näten.

Väldigt dåligt hanterat av PTS och Tre / Telia / Comviq osv, som inte informerat om detta i tid.
Citera
2025-11-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dom måste ju vara minst 10 år gamla så det är väl dags att byta upp sig...

Jag svarade på "Men för en dryg vecka sedan visade det sig att även folk med nyare telefoner kan drabbas. " inlägget.
Hittar massor med folk som har lurar nyare än 5 år som som fått mejl & sms om blockering.
Citera
2025-11-30, 18:53
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
ja det är ju det jag säger "vissa 4g mobiler kan inte ringa 112" till 99% är det antingen mobiler inköpta tidigare än 2018 eller importerade från någon site utanför sverige

Nej, det gäller även relativt nya telefoner. Men du måste skilja på dem som blockeras i morgon (där man måste ta ut sim-kortet för nödsamtal) och telefoner som blockeras 2 februari 2026. Ingen kan säga exakt vilka telefonmodeller som berörs.

Att PTS speciellt nämner telefoner som är köpta utanför Sverige är vilseledande. Beställer man något på nätet idag vet man ofta inte från vilket land det skickas. Många utländska handlare har sajter översatta till svenska och andra språk.

Jag har beställt en telefon från Cdon, men vet inte varifrån den skickas. Finns ingen spårningslänk.
Citera
2025-11-30, 18:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Hittar massor med folk som har lurar nyare än 5 år som som fått mejl & sms om blockering.
då är dom med största sannolikhet inte köpta i Sverige.
Citera
2025-11-30, 18:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har beställt en telefon från Cdon, men vet inte varifrån den skickas. Finns ingen spårningslänk.
Då kan du ju returnera den om den inte fungerar...
Citera
2025-11-30, 18:59
Medlem
Som sagt, det är fråga om äldre teknik osv, som kanske fortfarande säljs som billiga 4G telefoner av skummisar. Som inte klarar talsamtal över 4G. Det är inte "nya" telefoner.
Citera
2025-11-30, 18:59
Medlem
Citat:
ja det är ju det jag säger "vissa 4g mobiler kan inte ringa 112" till 99% är det antingen mobiler inköpta tidigare än 2018 eller importerade från någon site utanför sverige

Men kan man ringa för övrigt, inte bara 112?
Citera
2025-11-30, 19:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Men kan man ringa för övrigt, inte bara 112?
Nej kravet är att mobilen måste kunna ringa 4g-volte emergency samtal. Inte alla 4g mobiler klarar det (ofta utländska där man har en annan standard) och dom blir då spärrade
Citera
2025-11-30, 19:06
Medlem
Citat:
Nej kravet är att mobilen måste kunna ringa 4g-volte emergency samtal. Inte alla 4g mobiler klarar det (ofta utländska där man har en annan standard) och dom blir då spärrade

Tack, då är det bara 112 som inte jag kan ringa med min andra mobil, men för övrigt så funkar det, tur att jag har kontantkort i den bara och abonnemang i den andra som klarar av det nya kravet, men samma operatör.Eller de går inte ringa alls?
Senast redigerad av Steven.Seagal 2025-11-30 kl. 19:08.
Citera
2025-11-30, 19:13
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Tack, då är det bara 112 som inte jag kan ringa med min andra mobil, men för övrigt så funkar det, tur att jag har kontantkort i den bara och abonnemang i den andra som klarar av det nya kravet, men samma operatör.Eller de går inte ringa alls?

Just nu en stund till, i februari nästa år kommer operatörerna vara tvungna att blockera din telefon så du kommer inte kunna ringa, smsa elller surfa.
Citera
2025-11-30, 19:15
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
då är dom med största sannolikhet inte köpta i Sverige.
kan du inte bara hålla käften din tjockis, du sprider felaktig information.
Citera
2025-11-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Just nu en stund till, i februari nästa år kommer operatörerna vara tvungna att blockera din telefon så du kommer inte kunna ringa, smsa elller surfa.

Tack, då får man väl byta operatör sen för kontantkortet till Telia, jag hörde att slutet av 2027 funkar det iallafall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in