2025-11-30, 16:13
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/2g--och-3g-naten-stangs-ned-sarah-drabbas-for-javligt/

Medierna bara spär på förvirringen
"Äldre telefoner som saknar stöd för 4G- och 5G-nät kommer därför behöva bytas ut, då de kommer bli obrukbara."
Citera
2025-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/2g--och-3g-naten-stangs-ned-sarah-drabbas-for-javligt/

Medierna bara spär på förvirringen
"Äldre telefoner som saknar stöd för 4G- och 5G-nät kommer därför behöva bytas ut, då de kommer bli obrukbara."
Om man läser artikeln;
"Men för en dryg vecka sedan visade det sig att även folk med nyare telefoner kan drabbas. Då gick Post- och telestyrelsen (PTS) ut med att vissa telefoner inte kommer kunna ringa 112 – trots att mobilerna har stöd för 4G. "
Citera
2025-11-30, 16:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Om man läser artikeln;
"Men för en dryg vecka sedan visade det sig att även folk med nyare telefoner kan drabbas. Då gick Post- och telestyrelsen (PTS) ut med att vissa telefoner inte kommer kunna ringa 112 – trots att mobilerna har stöd för 4G. "
Det är oftast billiga "4g" telefoner antingen inköpta på biltema eller från Temu eller Ali som drabbas. Nu är det ju enkelt åtgärdat genom att byta operatör till Halebop/Fello eller Telia...
Citera
2025-11-30, 16:24
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är oftast billiga "4g" telefoner antingen inköpta på biltema eller från Temu eller Ali som drabbas. Nu är det ju enkelt åtgärdat genom att byta operatör till Halebop/Fello eller Telia...
är motorola tex billiga telefoner?
Citera
2025-11-30, 16:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
är motorola tex billiga telefoner?
Menar du att Motorola inte överhuvudtaget fungerar i 4g/5g nätet?
Citera
2025-11-30, 16:42
Medlem
Citat:
läs tråden innan du skriver
Citera
2025-11-30, 16:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
vet du vad tex betyder, många motrola och TEX huawei slutar funger ja, din tjockis
Citera
2025-11-30, 16:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
vet du vad tex betyder, många motrola och TEX huawei slutar funger ja, din tjockis
Dom måste ju vara minst 10 år gamla så det är väl dags att byta upp sig...

Jag svarade på "Men för en dryg vecka sedan visade det sig att även folk med nyare telefoner kan drabbas. " inlägget.
Citera
2025-11-30, 17:03
Medlem
Svartskäggs avatar
Irriterande när de skriver att det bara gäller gamla telefoner. Min Nokia C02 som släpptes i maj 2023 blockeras den 2 februari.
Citera
2025-11-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Om de ens förstår vad fan det babblas om med VoLTE och att det trots det kanske ändå inte går och att man heller inte helt säkert kan veta förrän de stänger 2G/3G som de knappt heller vet vad det är.

Min mormor började använda sin första smartphone överhuvudtaget tidigare i år, finns inte på världskartan att hon förstår ett ord av detta ens. Hon gick till den lokala återförsäljaren av telefoner typ Elgiganten för att klaga när hon skulle fylla på sitt kontantkort, på den nivån är det liksom. Kommer bli totalt kaos.

Så oerhört uselt skött detta i vanlig ordning.

jajo, men behöver inte ens nämna några tekniska termer i ett sådant brev...
"På grund av ett fel i din mobiltelefon med telefonnummer XXYYYY är det möjligt att du måste byta ut eller reparera denna telefon för att kunna nå nödnumret 112 efter den 1 december 2025. Då det kan vara ett stort säkerhetsproblem att inte kunna nå SOS är det viktigt att du gör något åt detta skyndsamt. Gå in på www.bla-bla-bla för teknisk information om varför eller hör av dig till närmsta butik för hjälp..."
Citera
2025-11-30, 17:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Dom måste ju vara minst 10 år gamla så det är väl dags att byta upp sig...

Jag svarade på "Men för en dryg vecka sedan visade det sig att även folk med nyare telefoner kan drabbas. " inlägget.
skitsnack tjockis min är tre år gammal.
Citera
2025-11-30, 17:11
Medlem
dasiniles avatar
Min Ifån 5C från 2013 hade 4G, den dog av uppsvällt batteri. Måste vara väldigt gamla prylar vi talar om för 2g…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in