Citat:
Ursprungligen postat av
Murbruk80
Tanken är att jag vill kunna jobba så lite som möjligt men ändå kunna leva på den lönen. Vill äga min tid. Och NEJ jag är inte ute efter att bli rik och invertera på börsen.
Jag cyklar, går och tar buss, äter billigt och stödjer absolut inte foodora. När jag väl öppnar plånboken är det i så stor utsträckning det går för svenska varor/butiker
Låter som att du nästan är där.
Bilen är en stor bov så har du gjort dig av med den så är det kanon.
Boendet är nästa, här är det klurigt för du måste ju bo någonstans, alla boenden har för och nackdelar. Hus kräver omvårdnad och kan bli en dyr historia beroende på vad som händer. Hyresrätter kräver inget underhåll men du äger inte boendet, och sedan är Brf något mellanting där du behöver lita på att föreningen inte är inkompetent.
Historiskt har boende som du äger varit en väldigt bra investering men det behöver inte bli så i framtiden såklart.
Mitt tips är fokus på att försöka ordna billigt boende då skillnaderna i kostnad är stor, gärna något du äger själv om möjligt, ingen bil, och sedan klippa alla onödiga abonnemang du inte behöver, se över din användning helt enkelt.
Att försöka spara på mat är onödigt, så länge du inte äter ute speciellt ofta är maten generellt billig, börja kolla upp recept på maträtter t.ex. Spaghetti och köttfärssås som du kan mixtra med i all oändlighet.
Köp lite varma myskläder om isoleringen är dålig där du bor så behöver du inte maxa elementen hela tiden, stäng dock inte av dessa helt när det är kallt.