2025-11-18, 20:11
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murbruk80
Vill testa leva riktigt billigt och riktigt snålt. Tänker om vi alla hjälps åt med att komma på tips på hur man är riktigt snål och sparsam i vardagen, tex dra ut sladdar, flytta glödlampan efter vilket rum man är i… ja ni fattar.
Jag vill se om det gör skillnad på ekonomin men också betala så lite som möjligt till företag…

Du tänker fel, man ska leva som "vanligt" äta hälsosam mat, träna och njuta av livet, inte leva som en hemlös i ett halvår, sånt håller aldrig i längden.

Lägg undan 30% av lönen och lev som vanligt

Klart.

Fortsätt så i 10år.
Citera
2025-11-19, 20:12
Medlem
Tanken är att jag vill kunna jobba så lite som möjligt men ändå kunna leva på den lönen. Vill äga min tid. Och NEJ jag är inte ute efter att bli rik och invertera på börsen.
Jag cyklar, går och tar buss, äter billigt och stödjer absolut inte foodora. När jag väl öppnar plånboken är det i så stor utsträckning det går för svenska varor/butiker
Citera
2025-11-21, 06:26
Medlem
mitt spar tips är gå på begravningar brukar oftast bjudas på nått gott efteråt t ex smörgåstårta ock om man har tur öl
Citera
2025-11-21, 11:10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Maten är nog det man kan spara in mest på. Köpa livsmedel efter säsong är smart, liksom att handla storpack. Bröd är dyrt, så att baka ger en hel del. Vill man inte baka så finns knäcke, Wasa Husman kostar 30:38/kg på Willys.

Man kan även plocka bär och svamp. Även plocka frukt och grönsaker hos någon kompis, men Fruktkartan finns också, https://fruktkartan.se/

Vissa livsmedel är extra lönsamt att odla, och dessutom enkelt, exempelvis vitlök, chili, persilja, oregano... Vinbär, krusbär och oregano brukar man kunna hitta vid ödetomter.

Gällande billig mat, tror jag att vi i en annan tråd kom fram till att det billigaste proteinet var fryst kycklinglever och kycklinghjärta på Willys, 39:80/kg, https://www.willys.se/produkt/Kycklinglever-Fryst-101313672_ST

Sedan ska man naturligtvis kolla upp sina abonnemang, även lån och avbetalningar. När det gäller avbetalningar verkar det kunna gå att pruta på dem. Och bort med alla aviseringsavgifter. Bilen, behövs den verkligen? Om den behövs, så kanske man inte behöver den till allt som man använder den till i dag.

Drygast kanske, men är det billigast? 41:16/kg för Serla, 38:31/kg för ICA Basic.

(FB) Ica Basic toalettpapper har förstört mitt liv!

Det finns en fara med ICA basic. Serla är bra för då får man meeeer på rullen.

On topic då. Tänk efter varje gång du står i begrepp att köpa något. Funkar sjukt bra.
Citera
2025-11-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
(FB) Ica Basic toalettpapper har förstört mitt liv!

Det finns en fara med ICA basic. Serla är bra för då får man meeeer på rullen.

On topic då. Tänk efter varje gång du står i begrepp att köpa något. Funkar sjukt bra.
Har använt ICA Basic så länge jag kan minnas. Kanske det är därför jag har vårtor där bak?
Citera
2025-11-21, 17:17
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har använt ICA Basic så länge jag kan minnas. Kanske det är därför jag har vårtor där bak?
Du behöver inte tacka.
Citera
2025-11-24, 09:58
Medlem
Skaffa Mårders bok, rolig att ha på hyllan & bläddra i:

https://www.adlibris.com/sv/bok/spara-pengar-experternas-323-basta-tips-9789180660266

Det största spartipser till allmänheten är väl att säga upp alla jävla abonemang. Jag har folktandvården, det är det enda jag "prenumenerar" på.

Angående mat kan man ju leva på några hundralappar i månaden om man vill, om man skiter i hälsan. Vill du faktiskt äta nyttigt samtidigt så lev på ägg, multivitamin för att täcka det som saknas i ägg & billiga frysgrönsaker.
Senast redigerad av DamnStonks 2025-11-24 kl. 10:00.
Citera
2025-11-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Om man är en familj så är det i de flesta fall nödvändigt med bil. Många familjer har till och med två bilar vilket jag personligen tycker är slöseri. 98 procent av tiden klarar man sig med en bil om man planerar, även om det innebär längre transporttider för de familjemedlemmar som använder kollektivtrafik/cykel som färdmedel. Vid de få tillfällen man verkligen behöver två bilar kan man låna eller hyra.

Absolut beror helt klart var/hur man bor. När jag själv växte upp hade mina föräldrar (samma hushåll) alltid varsin bil då allt annat hade varit ogenomförbart sett till livspusslet där och då.

Mitt budskap var bara att få tar med detta i kostnadskalkylen. Kan man köpa dyrare/mer centralt belägen bostad och skippa 1 extra bil eller kanske skippa bilen helt kommer man allt som oftast att spara pengar på det i långa loppet, då bostaden behåller värdet bättre än bilar. Inom kort har jag dessutom hört ryktas att hyrd parkering ska bli beskattat.
Citera
2025-11-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murbruk80
Tanken är att jag vill kunna jobba så lite som möjligt men ändå kunna leva på den lönen. Vill äga min tid. Och NEJ jag är inte ute efter att bli rik och invertera på börsen.
Jag cyklar, går och tar buss, äter billigt och stödjer absolut inte foodora. När jag väl öppnar plånboken är det i så stor utsträckning det går för svenska varor/butiker

Låter som att du nästan är där.

Bilen är en stor bov så har du gjort dig av med den så är det kanon.

Boendet är nästa, här är det klurigt för du måste ju bo någonstans, alla boenden har för och nackdelar. Hus kräver omvårdnad och kan bli en dyr historia beroende på vad som händer. Hyresrätter kräver inget underhåll men du äger inte boendet, och sedan är Brf något mellanting där du behöver lita på att föreningen inte är inkompetent.
Historiskt har boende som du äger varit en väldigt bra investering men det behöver inte bli så i framtiden såklart.

Mitt tips är fokus på att försöka ordna billigt boende då skillnaderna i kostnad är stor, gärna något du äger själv om möjligt, ingen bil, och sedan klippa alla onödiga abonnemang du inte behöver, se över din användning helt enkelt.
Att försöka spara på mat är onödigt, så länge du inte äter ute speciellt ofta är maten generellt billig, börja kolla upp recept på maträtter t.ex. Spaghetti och köttfärssås som du kan mixtra med i all oändlighet.
Köp lite varma myskläder om isoleringen är dålig där du bor så behöver du inte maxa elementen hela tiden, stäng dock inte av dessa helt när det är kallt.
Citera
2025-11-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Absolut beror helt klart var/hur man bor. När jag själv växte upp hade mina föräldrar (samma hushåll) alltid varsin bil då allt annat hade varit ogenomförbart sett till livspusslet där och då.

Mitt budskap var bara att få tar med detta i kostnadskalkylen. Kan man köpa dyrare/mer centralt belägen bostad och skippa 1 extra bil eller kanske skippa bilen helt kommer man allt som oftast att spara pengar på det i långa loppet, då bostaden behåller värdet bättre än bilar. Inom kort har jag dessutom hört ryktas att hyrd parkering ska bli beskattat.

Dock räknar inte banken så, så inte säkert man får så stort lån som man behöver för att kunna på mer centralt, även om ens totalekonomi hade tjänat på det

Risken finns också om man vill byta jobb så kanske man måste ha bil likväl för det jobbet är på annan ort, eller lägga massa tid på pendling.

Men håller dock med i sak, det är absolut en faktor att räkna på när man kikar på boende
Citera
2025-11-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Dock räknar inte banken så, så inte säkert man får så stort lån som man behöver för att kunna på mer centralt, även om ens totalekonomi hade tjänat på det

Risken finns också om man vill byta jobb så kanske man måste ha bil likväl för det jobbet är på annan ort, eller lägga massa tid på pendling.

Men håller dock med i sak, det är absolut en faktor att räkna på när man kikar på boende

Absolut, detta begränsar många. Därför är det bäst att flytta nära arbetet så man skippar bilen. Att det kan vara svårt för många är givetvis tråkigt för dem. Men i slutänden vet jag att begränsa de största slukhålen i ekonomin i kombination med lågt vardagssparande ger bra utdelning på sikt. På 10 års sikta kan det handla om flera miljoner för en familj i extra pengar på sparkontot.
Citera
2025-11-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Absolut, detta begränsar många. Därför är det bäst att flytta nära arbetet så man skippar bilen. Att det kan vara svårt för många är givetvis tråkigt för dem. Men i slutänden vet jag att begränsa de största slukhålen i ekonomin i kombination med lågt vardagssparande ger bra utdelning på sikt. På 10 års sikta kan det handla om flera miljoner för en familj i extra pengar på sparkontot.

Dock är man två är det ju inte säkert man jobbar i samma stad ens, och som jag sa, ett intressant jobberbjudande kan ju dyka upp på annan ort.

Vi bor på landet mitt i mellan 5 orter med ungeför lika långt avstånd till alla, och frugan har jobbat i 3 olika, och jag i de två andra.

Så för oss funkar det bättre med det billigare boendet, förutom att vi hellre bor på landet än inne i stan.

Men blev lite offtopic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in