• 1
  • 2
Igår, 00:12
Medlem
Vill testa leva riktigt billigt och riktigt snålt. Tänker om vi alla hjälps åt med att komma på tips på hur man är riktigt snål och sparsam i vardagen, tex dra ut sladdar, flytta glödlampan efter vilket rum man är i… ja ni fattar.
Jag vill se om det gör skillnad på ekonomin men också betala så lite som möjligt till företag…
Citera
Igår, 00:15
Medlem
knark-kungens avatar
Säga upp boendet, bo i tält i skogen eller i kloakerna.

Dumpstra efter mat och jaga / odla egna rotfrukter på somrarna.

Brygg ditt egna vin och odla ditt egna gräs.
Citera
Igår, 00:23
Medlem
DenverAirports avatar
Sluta använda Foodora.
Citera
Igår, 00:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Bor du i lägenhet så gör det definitivt en del på elräkningen bara att släcka belysningen i de rum du inte är i. Jag hade en fläkt som gick nästan dygnet runt när det var 30 grader varmt och det syntes direkt på elräkningen.
Har du golvvärme i badrummet är det bara att stänga av. Kan ha en skön badrumsmatta istället.

Sen är det det gamla vanliga: havregrynsgröt, ägg och morötter. Storpack billig köttfärs och lök.

Toalettpapperet med ekorren på är det drygaste toalettpapperet. Dvs en rulle räcker hur länge som helst. Bättre än de billigaste Ica basic som bara är löst virat luftigt papper.
Citera
Igår, 02:09
Medlem
pn222jws avatar
Ha en (bra) termos som du har uppkokat kaffe eller te eller varmvatten i. Koka upp exempelvis ägg och potatis för flera dagar på en gång. Använd många lager värmande kläder. Flera filtar och täcken i sängen. Sneakers inomhus - inte barfota. Långkalsonger. Om du inte är hemma - stäng av värmen.
Citera
Igår, 02:17
Medlem
Riddargrevens avatar
Kan du odla grödor gör det, kan du ha tupp och höns än bättre men läs på innan så allt blir bra för alla parter. Köp mjöl, jäst och baka bröd. Maten är nog bland det dyraste nu ändå är det inte mycket näring i maten. Programmet vad har du i ditt kylskåp är inspirerande om du har mycket matsvinn. Återbruk och byteshandel är 101 om du ska spara och snåla. Återbruka det som går. Samåk, promenera cykla eller gå om dina rutter tillåter det. Sätt ett köpstop på något du brukar överkonsumera, bort med all onödig konsumption. För bankbok, ofta är det de mindre utgifterna som blir stora.
Citera
Igår, 04:17
Medlem
Maten är nog det man kan spara in mest på. Köpa livsmedel efter säsong är smart, liksom att handla storpack. Bröd är dyrt, så att baka ger en hel del. Vill man inte baka så finns knäcke, Wasa Husman kostar 30:38/kg på Willys.

Man kan även plocka bär och svamp. Även plocka frukt och grönsaker hos någon kompis, men Fruktkartan finns också, https://fruktkartan.se/

Vissa livsmedel är extra lönsamt att odla, och dessutom enkelt, exempelvis vitlök, chili, persilja, oregano... Vinbär, krusbär och oregano brukar man kunna hitta vid ödetomter.

Gällande billig mat, tror jag att vi i en annan tråd kom fram till att det billigaste proteinet var fryst kycklinglever och kycklinghjärta på Willys, 39:80/kg, https://www.willys.se/produkt/Kyckli...t-101313672_ST

Sedan ska man naturligtvis kolla upp sina abonnemang, även lån och avbetalningar. När det gäller avbetalningar verkar det kunna gå att pruta på dem. Och bort med alla aviseringsavgifter. Bilen, behövs den verkligen? Om den behövs, så kanske man inte behöver den till allt som man använder den till i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Toalettpapperet med ekorren på är det drygaste toalettpapperet.
Drygast kanske, men är det billigast? 41:16/kg för Serla, 38:31/kg för ICA Basic.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 04:31.
Citera
Igår, 06:09
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murbruk80
Vill testa leva riktigt billigt och riktigt snålt. Tänker om vi alla hjälps åt med att komma på tips på hur man är riktigt snål och sparsam i vardagen, tex dra ut sladdar, flytta glödlampan efter vilket rum man är i… ja ni fattar.
Jag vill se om det gör skillnad på ekonomin men också betala så lite som möjligt till företag…

Byt mobil och internet leverantörer. Finns alltid erbjudanden där man sparar tusenlappar per år.
Citera
Igår, 07:01
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:

Kan du beskriva dina förutsättningar lite så kanske det blir enklare, hur bor du (brf eller hyres) , vad har du för inkomst osv.
Citera
Igår, 07:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ha en (bra) termos som du har uppkokat kaffe eller te eller varmvatten i. Koka upp exempelvis ägg och potatis för flera dagar på en gång. Använd många lager värmande kläder. Flera filtar och täcken i sängen. Sneakers inomhus - inte barfota. Långkalsonger. Om du inte är hemma - stäng av värmen.

Det där hjälper kanske om man bor i villa, inte lägenhet. Sen tycker jag fårskinnstofflor på fötterna är mycket bättre.

Sen fattar jag inte varför mängden kokt vatten skulle göra någon skillnad.

Skaffa elektrisk vattenkokare om du inte redan har - mycket billigare än att koka på spisen.

Tryckkokare att laga mat i lär också vara billigare än spis och ugn.
Citera
Igår, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Har du golvvärme i badrummet är det bara att stänga av. Kan ha en skön badrumsmatta istället.
Håll koll på att ventilationen är bra bara. Värmen hjälper till att torka ur fukt. Det stängs in mycket vatten i golvet och under badkar. Det hjälper en del att vädra ordentligt efter varje dusch men det kräver förstås att man har fönster i badrummet.
Citera
Igår, 09:07
Medlem
Citat:
Sno tapapper och tvål från donkens toalett, jag gör det hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in