2025-11-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murbruk80
Vill testa leva riktigt billigt och riktigt snålt. Tänker om vi alla hjälps åt med att komma på tips på hur man är riktigt snål och sparsam i vardagen, tex dra ut sladdar, flytta glödlampan efter vilket rum man är i… ja ni fattar.
Jag vill se om det gör skillnad på ekonomin men också betala så lite som möjligt till företag…
då kanske du ska börja med att dela med dig om dina nuvarande utgifter....
Citera
2025-11-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det bästa förslaget!
jag har aldrig någonsin använt foodora eller liknande tjänst. är det verkligen så vanligt alltså? fyfan vad slött, aldrig att det ens går snabbare att få maten än att gå själv och hämta den
Citera
2025-11-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Om man är en familj så är det i de flesta fall nödvändigt med bil. Många familjer har till och med två bilar vilket jag personligen tycker är slöseri. 98 procent av tiden klarar man sig med en bil om man planerar, även om det innebär längre transporttider för de familjemedlemmar som använder kollektivtrafik/cykel som färdmedel. Vid de få tillfällen man verkligen behöver två bilar kan man låna eller hyra.

I städer kanske det funkar, men inte i mindre samhällen och ute på landet, där avsevärt mer än 2% av befolkningen bor.

Vi har 4 bilar för säkerhetsskull...
Citera
2025-11-18, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men fy fasen vilka tattarfasoner. Riktiga svenskar använder lokaltidningen och reklamen. Tvål är inte dyrt!
Nä, men det handlar ju om att leva så snålt som möjligt nu. Jobbar du på donken?
Citera
2025-11-18, 03:01
Medlem
Citat:
Vill testa leva riktigt billigt och riktigt snålt. Tänker om vi alla hjälps åt med att komma på tips på hur man är riktigt snål och sparsam i vardagen, tex dra ut sladdar, flytta glödlampan efter vilket rum man är i… ja ni fattar.
Jag vill se om det gör skillnad på ekonomin men också betala så lite som möjligt till företag…

Ta salt och peppar samt ketchup från McDonalds, ät billig korv med bröd på ikea, biltema, cykla istället för bil och buss, träna ej så du inte förbränner kalorier, havregrynsgröt 2 gånger om dagen
Citera
2025-11-18, 07:02
Avstängd
Pungsvings avatar
Baka bröd, bär flera lager med kläder. Vegetabiliskt fett är billigt. Häll lite i riskastrullen vid start. Bär mössa inomhus.
Citera
2025-11-18, 07:43
Medlem
Istället för att släcka lampor som knappt drar något så skulle jag säga att dra ner på värmen är nummer ett. Beror ju på hur du bor dock. Baka bröd är en grej. Köpa förbrukningsvaror när det är riktigt billigt. Köpte massor med smör till bröd när det var billigt och fryste ner det.

Maximalt en streamingtjänst åt gången. Vill du vara riktigt snål så kör du istället vanlig TV. Du kan ju alltid ladda ner filmer.

Mat finns mycket som är billigt och nyttigt. Havregrynsgröt varje morgon. Ha mjölk och någon banan till. Slösa inte på varmvattnet.

Cykla. Mycket billigare än att köra bil och du kan också cykla till affären. Samtidigt blir det bra träning. Kanske kan du även cykla till jobbet?

Kläder behöver du inte köpa och behöver du det så behöver du inga kalsonger för 150kr t.ex. Gör man det till en hobby att snåla så blir det till slut kul.

Lycka till!
Citera
2025-11-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Gissning: en eldslåga + handduk = kan bli eldsvåda.
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Handduk över locket. Tänkte på eld, inte spisen då utan hällen.
Ah, då förstår jag. Handduk på locket. Och visst, då kan den ju ta eld på en gasspis.
Citera
2025-11-18, 08:21
Medlem
Att ha extra knäck. Tex tjäna pengar på en hobby. Bättre än att fokusera på att spara tycker jag. Drar nog in runt 50-80 tusen per år på mina hobbys.
Citera
2025-11-18, 08:26
Medlem
Bob-Dylans avatar
Många skriver att dra ned på värmen eller helt stänga av den. Kan ju varna för att det kommer leda till fukt och mögel.

Om ni hyr så spelar det väl mindre roll, men är det ert eget så åker ni på en fan så mycket större kostnad när ni behöver göra om t ex ett badrum jmf med att ha på golvvärmen och frånluft…
Citera
2025-11-18, 12:24
Medlem
pn222jws avatar
Nuförtiden glömmer posten ofta att stämpla frankerade frimärken. Då kan man klippa loss dom och sedan klistra fast dom med papperslim när man själv ska skicka. Ett enkelt sätt att spara 15 - 25 kronor.
Citera
2025-11-18, 13:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Fasta tre dygn i sträck varannan vecka, enligt massa klipp på Youtube så är det oerhört bra för hälsan, pengar talar de inte om men matkostnaden lär ju minska med runt 20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in