Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 12:23
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Telefonabbonemangsförsäljare antar jag om man frekventerar sådana sunkhak.

Att pittsorna är sämre i storstäderna beror helt enkelt på att dom helst inte vill sälja pittser utan tjänar bättre på knarrket under disk.

Nejdå, men på småorterna så fanns det i regel inget annat öppet på kvällen mitt i veckan. Eller du kanske har andra erfarenheter?

Citera
2025-11-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Hårdare konkurrens kanske om det finns flera pizzerior i samma småort. För att få kunderna måste man vara bäst. I större städer har kanske sitt kundflöde oavsett.
Tänkte skriva exakt samma sak. I Stockholm kan man säkert vara lite halvkass och ändå ha nya kunder varje dag. Det går ju inte i en ort där folk pratar med varandra och det finns två ställen att äta på.
Citera
2025-11-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Håller helt med. Kan också säga att samma sak inte gääer för korv. Stockholm har såna där lyxkorvar på typ gunters mfl. Men bästa korven finns faktiskt hos biltema. Både god och prisvärd

Biltema kanske har den bästa om du bara ätit korv där, men å andra sidan så kan det ju då samtidigt va den sämsta som du ätit.
Biltema har verkligen inte den bästa korven.
Citera
2025-11-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Gammal hederlig torkad oregano i generösa mängder är gott.

Är ju ingen pizzeria som häller på det längre och det minns man från 90 tal att det va på pizzan (även 80 talet).
Citera
2025-11-29, 13:04
Medlem
Citat:
Håller helt med. Kan också säga att samma sak inte gääer för korv. Stockholm har såna där lyxkorvar på typ gunters mfl. Men bästa korven finns faktiskt hos biltema. Både god och prisvärd

Jösses, nej.
Korvsegmentet borde egentligen delas upp i fler delar och korven du nämner borde egentligen klassifieras som kvart i 2 ragg eller botten trålning I samma nivå som den enklaste grillkorven.

Sen har vi mellan segmentet där vi pratar mer premium korv text riktig burkorv eller tjockare grillkorv, I den här regionen kan kan förvånade nog hitta riktigt bra saker och smakupplevelser och riktig korvkultur som magiska tunnbrödsrullar.

Sen har vi hantverkskorven där många tyvärr verkar i segmenten ovan men ibland hittar man löjligt fina produkter exempelvis bra salcica, nu är korven inne och krigar I nivån med finare köttbitar.

Kvart i två raggen duger som bykfylla eller när man ska fixa något till kidsen 30min innan träning.

Ont:
Tror de flesta små orter behöver minst 2 pizzerior för att dem ska kriga mot varandra i både smak och pris, då blir det riktigt bra.
Citera
2025-11-29, 13:35
Medlem
Citat:

Smaken är som baken. För mig är det oförklarligt hur folk ens klarar av att ta en tugga av den saken som Biltema påstår är en korv.
Citera
2025-11-29, 13:54
Medlem
brukstjacks avatar
Tycker inte turrepizzor skiljer nämnvärt i Sverige, misstänker att det är några få stora grossister som säljer liknande råvaror till samtliga. Kvaliteten har minskat över tid generellt och har post-corona blivit fruktansvärt låg på de allra flesta ställen.

Hamburgare har dock avsevärt mycket mer högre verkshöjd i Stockholm än ute i landet. Den klassiska burgaren i Sibylla-stil har gjort en liknande resa som turrepizzan gällande kvalitet.
Senast redigerad av brukstjack 2025-11-29 kl. 14:01.
Citera
2025-11-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tänkte skriva exakt samma sak. I Stockholm kan man säkert vara lite halvkass och ändå ha nya kunder varje dag. Det går ju inte i en ort där folk pratar med varandra och det finns två ställen att äta på.
Jag skulle hävda tvärtom. I en håla med bara två ställen kommer pizzeriorna överens om prisnivå m.m. Vad ska byborna göra liksom, åka 9 mil till nästa ställe? Pizzakvaliteten jämnhög 3+, stor stark Mariestad kostar 69 på bägge.

I Stockholm kan du dricka öl för 30 kr på ett ställe och för 300 på nästa eftersom utbudet är enormt mycket större. Jag har aldrig käkat lika dåligt i Stockholm som man kan få ute på landet där konkurrens saknas. Matmässigt är Stockholm ljusår före resten av landet (framförallt när det kommer till 4- & 5+) även om man ibland kan hitta en pärla här och där ute på landet och övriga städer.

För att hålla mig till trådstart och tipsa måste jag slå ett slag för Karlsborg. 3.876 personer i byn, varav säkert 70 % med koppling till Försvarsmakten, men som tur är har det även hit kommit ett par syrier. Jag åt Falafel, "vårrullar med fetaost" och massa annat småplock. Såldes ur en food truck och smaken var himmel. Som det allra bästa Malmö kan leverera men rätt ute i Tjottahejti för inga pengar alls.
Citera
2025-11-29, 14:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har jobbat som resande säljare och för mig stämmer inte alls det där. Nej, är du ensam på byn så kan du servera i princip vilket skit som helst.

Bor för övrigt centralt i Stockholms innerstad och här är allt så jävla mycket bättre, säkert p.g.a. knivskarp konkurrens.

Det ligger någonting i detta, samtidigt ska väl tilläggas att det får vara en jäkligt liten håla för att man ska vara ensam pizzabagare. Vi snackar några hundra invånare typ.
Citera
2025-11-29, 15:04
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Tyst nu, låt stockholmaren vagga oss till sömn med sina spydigheter

Fast nu är det ju du så är spydig. Bor där det bakas god pizza…
Citera
2025-11-29, 15:12
Medlem
mammasguds avatar
Citat:
Men bästa korven finns faktiskt hos biltema. Både god och prisvärd

Av alla billiga korvar jag ätit så måste fan Biltema vara den absolut äckligaste. Delat med IKEA's. Smakar för fan bara brosk och sågspån. Hur fan kan du tycka den korven är god??
Citera
2025-11-29, 15:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotamunkar
Stockholm pizzarior består till 90% av en rena blandning av martin & servera och snabbgross. Allt från sås till pizzadegen är köpt. Rena snabbmat och ingen passion eller intresse för sin produkt. Det färskaste man får är bara grönsakerna. Dessutom är många pizzarior i storstaden kopplade till Ubereat, foodora och andra leveranskedjor som ger skjuts i ekonomin till och med när maten inte är den bästa.
Ja, och de pizzor på Foodora som är bra är svindyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in