Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 10:23
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
De flesta människor på jorden hade uppfattat Stockholm som en mindre stad och definitivt inte kallat det för "storstad".

Det finns inga storstäder i Sverige.
Nu pratar vi utifrån svenskt mått
Citera
2025-11-29, 10:23
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det ligger noll sanning i ditt påstående. I jönköping-Nässjö-Småland smakar varenda jävla pizza exakt likadant. Tjock botten, samma leverantör av råvaror, små variationer i den f.ö överskattade smålands-kebabsåsen.
Jag vet för jag har bott däromkring större delen av mitt liv.
I Stockholm däremot finns det massa trevliga pizzerior med mycket godare pizzor.
Och vill du ha just Småland-varianten på kebabsås/pizza så finns Savoj.
Nä du, du får nog sluta fantisera och komma tillbaks ner till verkligheten.
Så alla andra i tråden som säger samma sak har fel alltså din åsna?
Citera
2025-11-29, 10:24
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Du nämner att man hittar den bästa pizzan på småorter men nämner större städer men om man har Stockholm som enda referenspunkt så är väl alla småorter!

Ja man kan hitta en klassisk klassisk 90-talspizza på orter man minst anar men akta er för att få en desillusionerad nostalgisk bild av 90-talet att pizzan då alltid (även om det oftast var bättre pizza då) skulle varit så mycket bättre även om pizzan dom senaste 5-10-15 åren gått ner dig överlag i kvalitet så fanns det skitpizza på 90-talet också! Ni var yngre då och hade bättre smaklökar då t ex!

Dock var många pizzor mycket bättre på 90-talet! T ex serverade pizzanegern i grannbyn runt millennieskiftet stora och mycket goda pizzor med god bearnaisesås! Han tjänade pengar och åkte till landet han kom från i Afrika senare!

Förra decenniet brukade jag käka god pizza i en småstad i mälardalen som smakade som bra 90-talspizza! Små batcher av god bearnaisesås gjorde han också!

Dock har jag senaste halvåret ätit jättegod napolitansk pizza från ett ställe i en småstad!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-11-29 kl. 10:32.
Citera
2025-11-29, 10:28
Medlem
pn222jws avatar
Gammal hederlig torkad oregano i generösa mängder är gott.
Citera
2025-11-29, 10:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Nu pratar vi utifrån svenskt mått
Det var en begränsning du gjorde efter du fick veta att du hade fel.
Citera
2025-11-29, 11:26
Medlem
godboys avatar
Jag skulle säga att på mindre orter så är det färre singelhushåll, vilket lär vara en bidragande orsak till att till att färre köper hämtmat på sådana orter. Dessutom tänker jag att hushållen är lite mer traditionella och vanligen gör mat själva i större utsträckning där. Nu äter jag extremt sällan pizza, men jag kan inte säga att jag upplevt hämtmaten bättre på småorter.
Citera
2025-11-29, 11:38
Medlem
eli4zs avatar
Många svennepizzerior i Stockholm kör vad jag hört samma grossister så allt smakar i stort sett likadant. Kolla tex vpg.nu, de påstår sig förse runt 40% av Storstockholms pizzerior med råvaror. Räcker med att åka till Södertälje så är det helt annan kvalité igen.

Det är lite komiskt att svennepizzans Mecka (Alcamo i Jönköping), har söner som driver Savoj i Stockholm med napolitanskt stuk istället. Jag menar hur kan man inte bara fortsätta med ett vinnande koncept här uppe istället? Tappat hoppet om den här stan 😆
Citera
2025-11-29, 11:45
Avstängd
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?

Du får gärna svara på hur man ser om någonting är gott på en bild på internet och utgår ifrån det som en startpunkt?
Har du någon form av sjättesinne?
Citera
2025-11-29, 11:45
Medlem
Citat:
Men det är högre priser i stockholm
Jo men inte i förhållande till hur mycket högre hyra det är.
Då skulle ju pizzan kosta 800-1000 spänn.

Som jämförelse...
I Malmö kostar en pizza 130 spänn. Då ligger pizzerian i en central fastighet, ofta ägd av en BRF.
I en håla - 4,5 mil från Malmö - kostar en pizza 120 spänn - då ligger den i en lokal som avdelats från en bilverkstads tvätthall...
Senast redigerad av martinator 2025-11-29 kl. 11:48.
Citera
2025-11-29, 12:02
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Varför har småorter bästa pizzan/kebaben/hamburgaren?

Har jobbat som resande säljare och för mig stämmer inte alls det där. Nej, är du ensam på byn så kan du servera i princip vilket skit som helst.

Bor för övrigt centralt i Stockholms innerstad och här är allt så jävla mycket bättre, säkert p.g.a. knivskarp konkurrens.
Citera
2025-11-29, 12:13
Medlem
dwgs avatar
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?

Större stad med folk/kunder och många nya
Så ingen större utsträckning av ”stammis”

Slaska ihop nåt tjäna några kr för man vet att man tappat denna kund med får tre nya

Mindre så vill dom ej tappa kunder

I min ort så har vi väl testat alla 6st
Så är enbart får en vi bestämmer nu för tiden, blev lite sugen ju 😊 måste va i våras vi åt pizza sist
Citera
2025-11-29, 12:16
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har jobbat som resande säljare och för mig stämmer inte alls det där. Nej, är du ensam på byn så kan du servera i princip vilket skit som helst.

Bor för övrigt centralt i Stockholms innerstad och här är allt så jävla mycket bättre, säkert p.g.a. knivskarp konkurrens.

Telefonabbonemangsförsäljare antar jag om man frekventerar sådana sunkhak.

Att pittsorna är sämre i storstäderna beror helt enkelt på att dom helst inte vill sälja pittser utan tjänar bättre på knarrket under disk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in