Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-28, 22:47
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2025-11-28 kl. 22:49.
Citera
2025-11-28, 23:02
Medlem
pellepistols avatar
Håller helt med. Kan också säga att samma sak inte gääer för korv. Stockholm har såna där lyxkorvar på typ gunters mfl. Men bästa korven finns faktiskt hos biltema. Både god och prisvärd
Citera
2025-11-28, 23:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Håller helt med. Kan också säga att samma sak inte gääer för korv. Stockholm har såna där lyxkorvar på typ gunters mfl. Men bästa korven finns faktiskt hos biltema. Både god och prisvärd
Bästa korven hos Biltema? Nja, om jag ska nödvändigtvis ska äta slaktavfall så är IKEA ungefär samma nivå och prisvärde.
Citera
2025-11-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?
Kanske beror på att det blir svårt kunna laga pizzor och få nån förtjänst på det med bra råvaror om det är som du skriver att det finns miljontals med restauranger i Stockholm.
Måste vara en helt sjuk konkurrens.
Citera
2025-11-28, 23:10
Medlem
Helsingborg och Jönköping småorter? Båda orterna har ju för tusan över 100 000 invånare. Säg i stället Valdemarsvik, Österbymo eller Tierp.
Citera
2025-11-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kanske beror på att det blir svårt kunna laga pizzor och få nån förtjänst på det med bra råvaror om det är som du skriver att det finns miljontals med restauranger i Stockholm.
Måste vara en helt sjuk konkurrens.
Men det bor ju fler folk. Så det jämnar ut sig. Sen får du väl svara på frågan.
Citera
2025-11-28, 23:15
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Svaret är nog att i en storstad får du alltid strökunder för vilka pizzerian är ganska okänd, och därmed behöver de inte lägga så mycket engagemang i att göra bra pizzor.

På mindre orter har man mer beroende av stamkunder, och är maten kass så sprids den informationen snabbt till i stort sett alla potentiella kunder.
En kass pizzeria på en mindre ort överlever helt enkelt inte.
Citera
2025-11-28, 23:16
Citat:
Storstäder i Sverige är Stockholm och Göteborg.

Så, end of discussion.
Men det gör ju inte Jönköping till en "småort". Jönköping är en stad, om än en medelstor sådan.

Det är faktiskt lätt skrattretande att läsa vad ni stockholmare kväker ur er för de flesta på Flashback tolkar inte småorter som ni stockholmare gör.

Det finns byar med 2000 invånare som har två pizzerior, jag har själv bott i en sådan. Det är snarare en småort än Jönköping.
Citera
2025-11-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Svaret är nog att i en storstad får du alltid strökunder för vilka pizzerian är ganska okänd, och därmed behöver de inte lägga så mycket engagemang i att göra bra pizzor.

På mindre orter har man mer beroende av stamkunder, och är maten kass så sprids den informationen snabbt till i stort sett alla potentiella kunder.
En kass pizzeria på en mindre ort överlever helt enkelt inte.
Den teorin håller inte. I de mindre orterna finns ett mindre utbud och konkurrens. Därför har de råd att vara "dåliga".
Citera
Medlem
Citat:
Men det bor ju fler folk. Så det jämnar ut sig. Sen får du väl svara på frågan.
Jag svarade ju på din fråga. Finns det lika många restauranger som invånare i en ort blir det svårt att få nån förtjänst efter att lokalhyra och personkostnader har betalats.
Hur många pizzor säljer dessa restauranger per år? Enligt mina beräkningar blir det ungefär fyra stycken per år i genomsnitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Men det gör ju inte Jönköping till en "småort". Jönköping är en stad, om än en medelstor sådan.

Det är faktiskt lätt skrattretande att läsa vad ni stockholmare kväker ur er för de flesta på Flashback tolkar inte småorter som ni stockholmare gör.

Det finns byar med 2000 invånare som har två pizzerior, jag har själv bott i en sådan. Det är snarare en småort än Jönköping.
Sluta gör en stor grej av det. Du fattar vad jag menar.
Citera
2025-11-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag svarade ju på din fråga. Finns det lika många restauranger som invånare i en ort blir det svårt att få nån förtjänst efter att lokalhyra och personkostnader har betalats.
Hur många pizzor säljer dessa restauranger per år? Enligt mina beräkningar blir det ungefär fyra stycken per år i genomsnitt.
Är du autist? Sluta ta det här med miljontals bokstavligt.

Stockholm är en utspridd stad men ganska stor befolkningstäthet även i kranskommunerna. Är du enda pizzerian inom en stor radie så har du ingen konkurrens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in