Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Svaret är nog att i en storstad får du alltid strökunder för vilka pizzerian är ganska okänd, och därmed behöver de inte lägga så mycket engagemang i att göra bra pizzor.

På mindre orter har man mer beroende av stamkunder, och är maten kass så sprids den informationen snabbt till i stort sett alla potentiella kunder.
En kass pizzeria på en mindre ort överlever helt enkelt inte.

Helt korrekt. TS måste vara riktigt trög som inte förstår något så självklart. Detts gäller inte heller enbart kvalité på skräpmat utan så mycket mer.

Samma fenomen märker man tex på turistorter med allt från kvalité på mat och service till förekomsten av scammers och ficktjuvar. All verksamhet som skrämmer bort "återvändande kunder" kräver att den bedrivs på platser med ett större flöde av nya kunder/offer.

Dålig kvalité kräver bra läge.
Citera
2025-11-29, 15:33
Medlem
Igelforss avatar
Är ute och reser mycket i jobbet, tycker pizzorna i storstad/mellanstora städer oftast är bäst. Ute på vischan kan det vara riktigt uselt, sedan finns det förstås undantag i alla storlekar på städer. Sedan försöker jag undvika pizzerior som är väldigt billiga, de är oftast populära för att en massa fetton mer är ute efter bukfyllnad än smakupplevelsen.
Citera
2025-11-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja, och de pizzor på Foodora som är bra är svindyra.
För att inte glömma bort alla Serviceavgifter som dras och det värsta ATT MAN BEHÖVER BETALA FÖR PIZZASALLAD. Min hjärna är i fullvarv. Pizzasallad ska ingå i pizza och man ska ha så mycket att det blir rester över till nästa middag.
Citera
2025-11-29, 16:01
Medlem
Beror mycket på att pizzerior kör kvalitet i början, sen när kundkretsen finns börjar de köpa in sämre råvaror.

Pizzerior i småorter har inte råd att förlora kunder
Citera
2025-11-29, 16:26
Medlem
Högre hyror och större kundkretsar gör det lockande att skära ned på maten genom shrinkflation i Stockholm och Göteborg skulle jag tro.
Citera
2025-11-29, 16:32
Medlem
Är inte pizzan bra i byn så sprids det snabbt och de förlorar de få kunder som finns. I stan finns det gott om folk som handlar och behöver inte heller hålla speciellt bra standard.

Bästa flottburkarna jag ätit på finns i mindre orter och byar och de är alltid bättre än i stan.
Citera
2025-11-29, 17:23
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ganska logiskt. I storstad lättare att sälja skit. Massa kunder som går förbi. I småstad har man inte råd att servera skit, då försvinner även de få kunder som man har.

Säger inte att du har fel. Men är det verkligen logiskt att starta företag med inställningen att man vill komma undan med att vara dålig 😃
Citera
2025-11-29, 17:32
Avstängd
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Den teorin håller inte. I de mindre orterna finns ett mindre utbud och konkurrens. Därför har de råd att vara "dåliga".

Ströballe har rätt.
Gör du en tafflig pizza i en liten ort så vet alla det och handlar på den som gör ett bra jobb istället. Kvalitet framför pris och kvantitet.

I Stockholm kan du driva en kebaberia och servera bajs i stort sett då dina kunder är engång/förstagångskunder på väg till tåg eller flyg.

Vi har rätt, du har fel. Alla vet detta.
Citera
2025-11-29, 18:03
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotamunkar
För att inte glömma bort alla Serviceavgifter som dras och det värsta ATT MAN BEHÖVER BETALA FÖR PIZZASALLAD. Min hjärna är i fullvarv. Pizzasallad ska ingå i pizza och man ska ha så mycket att det blir rester över till nästa middag.
Du tror det är gratis att betala någon som ska stå i köket och hålla på och förbereda pizzasallader i flera timmar?
Citera
2025-11-29, 18:20
Medlem
Lobengulas avatar
Jag skulle nog säga att opretentiösa ställen har bättre snabbmat (tycker jag) än de som ska finlira. Här domineras ju Stockholm av finlirare som M.O.A.S och alla dessa jävla "napolitanska" pizzor. Småorterna kör kanske mer opretto basic?

Hursom så har jag som stockholmare massor av snabbmatställen runt min bostad (St:Eriksplan). De flesta ska finlira och går fetbort men det finns guldkorn, bästa kebaben är på sibyllahaket utanför Filadelfiakyrkan. Bästa pizzan är på Birkapunkten som drivs av sura juggar.

Ser jag historiskt så fanns det ett ställe i Ludvika; "Ali Baba Kebab och hamburgerrestaurang", fantastisk mat men jag tror att de inte längre finns.
Citera
2025-11-29, 18:26
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
En gång var jag ute och festade i Karlshamn och när kvällen var slut så var det så klart fyllekäk som gällde och det fanns cirka ett hak som var öppet. Gissa om det var mitt livs hittills sämsta kebab eller inte.

Är det inte Karlshamn som har ett nischat kebabställe? Provade det en gång till lunch när jag var ute på jobb och det var rätt bra vill jag minnas.

Bäst är pizzorna i Jönköping och Kalmar.
Citera
2025-11-29, 18:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Är det inte Karlshamn som har ett nischat kebabställe? Provade det en gång till lunch när jag var ute på jobb och det var rätt bra vill jag minnas.

Bäst är pizzorna i Jönköping och Kalmar.
Det vet jag inte, jag var bara där på en utekväll och dom andra gångerna jag har varit där så har kebab inte varit ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in