Citat:
Nu kan man väl inte kalla Helsingborg eller Jönköping för någon liten håla, utan snarare ganska ordinära städer.
Om vi talar om riktiga hålor med typ 1000-5000 pers. och någon som fått för sig att öppna pizzeria där, så innebär det att de måste hålla så pass hög kvalite, så folk verkligen kan få för sig att sätta sig i sin bil och köra dit för en pizza.
De är alltså beroende av ett långt större upptagningsområde och att folk verkligen kan motiveras att ge sig dit.
Detta gäller egentligen all verksamhet på mindre orter. Det finns ju även caféer, bryggerier eller bagerier mitt ute i ingenstans som ändå klarar sig förvånansvärt väl, där de har hittat sin lilla grej och håller hög kvalite för att få dit kunder.
Om vi talar om riktiga hålor med typ 1000-5000 pers. och någon som fått för sig att öppna pizzeria där, så innebär det att de måste hålla så pass hög kvalite, så folk verkligen kan få för sig att sätta sig i sin bil och köra dit för en pizza.
De är alltså beroende av ett långt större upptagningsområde och att folk verkligen kan motiveras att ge sig dit.
Detta gäller egentligen all verksamhet på mindre orter. Det finns ju även caféer, bryggerier eller bagerier mitt ute i ingenstans som ändå klarar sig förvånansvärt väl, där de har hittat sin lilla grej och håller hög kvalite för att få dit kunder.
Tycker utbudet på riktiga småhålor (max 5000 invånare) varierar rejält. Jag känner tex till två caféer ute på vischan. Av olika anledningar så har de blivit uppmärksammade olika sätt (sociala medier tex) och det lockar till sig besökare. Dessa caféer håller hög kvalitet, och är värda ett besök.
Sedan känner jag till en håla som konstigt nog har tre pizzerior. Eftersom jag känner folk där, så har det blivit besök på två av dem. Inget av dem serverar god mat. Ena stället har väl okej kebab, men det finns godare på andra ställen. Har testat en pizza där som dessvärre inte var någon höjdare. Det tredje stället har jag inte haft någon lust att besöka.
Men alla matställen etc i små hålor håller verkligen inte hög kvalitet.