Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 08:23
Medlem
Håller med dig!
Pizza behöver sin tid. Känns som innerstockholm inte sätter så mycket värde i det. Allt ska gå fort.
Citera
2025-11-29, 08:26
Medlem
Här i Linköping har många pizzerior någon chicagosås på kebaben. Helt klart vinnaren imo. De som inte har det kör iaf någon annan riktig kebabsås. Finns få besvikelser som är större än att få någon äcklig vitlökssås på kebaben. Åt på två pizzerior i STHLM sist jag var där, och på båda fick jag en riktigt blaskig vitlök/tomatsås -kombo som gjorde kebaben vattning och pommesen sladdrig.
Senast redigerad av 0xNONE 2025-11-29 kl. 08:31.
Citera
2025-11-29, 08:29
Medlem
NorthSNKRs avatar
Från mina egna studier runtom landet senaste åren så kan jag bara hålla med, är mer omsorg kring skräpmaten runt om i mindre städer och orter jämfört med större städerna.

Även varit med om bottennapp också, men generella nivån är högre
Citera
2025-11-29, 09:00
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Detta stämmer ju precis.
På 1 pizzeria orterna har man råkat ut för de sämsta pizzorna någonsin men finns det bara lite konkurans så blir pizzorna så bra det bara går.

Bor själv i en liten ort med ca 1000 invånare. Pizzerian här är bra. Trevlig personal, goda pizzor, kebaber och även annan mat.
Citera
2025-11-29, 09:14
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Håller helt med. Kan också säga att samma sak inte gääer för korv. Stockholm har såna där lyxkorvar på typ gunters mfl. Men bästa korven finns faktiskt hos biltema. Både god och prisvärd
Biltema är knappast en kulinarisk upplevelse. Men billigt och helt ok smak sett till priset.

Kan hålla med om att Stockholms pizzor är undermåliga. Mat överlag är mat bättre söder ut i landet, fine dining exkluderat i det påståendet.
Citera
2025-11-29, 09:16
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Den teorin håller inte. I de mindre orterna finns ett mindre utbud och konkurrens. Därför har de råd att vara "dåliga".
Detta stämmer när det handlar om en by på 2000 pers. Men pratar vi något större ort så stämmer det Stenballe skriver enligt mina erfarenheter.
Citera
2025-11-29, 09:54
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?

Det ligger noll sanning i ditt påstående. I jönköping-Nässjö-Småland smakar varenda jävla pizza exakt likadant. Tjock botten, samma leverantör av råvaror, små variationer i den f.ö överskattade smålands-kebabsåsen.
Jag vet för jag har bott däromkring större delen av mitt liv.
I Stockholm däremot finns det massa trevliga pizzerior med mycket godare pizzor.
Och vill du ha just Småland-varianten på kebabsås/pizza så finns Savoj.
Nä du, du får nog sluta fantisera och komma tillbaks ner till verkligheten.
Citera
2025-11-29, 10:00
Medlem
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?
Hyrorna...
I grunde kostar ett hål i väggen 20 gånger mer i stockholm än i Flen.
Klart pengarna måste tas någonstans ifrån - då blir det från råvaror, portionsstorlek osv.
Citera
2025-11-29, 10:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Storstäder i Sverige är Stockholm och Göteborg.

Så, end of discussion.
De flesta människor på jorden hade uppfattat Stockholm som en mindre stad och definitivt inte kallat det för "storstad".

Det finns inga storstäder i Sverige.
Citera
2025-11-29, 10:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Quattro med en burk bea på sidan att dippa i ligger ju helt klart i top 5 av pizzor.

Småstadshaken har inte råd att slappa på kvalitén då dom är helt beroende av sina stammisar, och om dom slackar så drar kunderna till nästa ställe (om dom inte är enda stället).

Smaken är ju olika, men själv tycker jag inte att beasås hör ihop med pizza alls. Däremot kebabsås och vitlökssås går bra.
Citera
2025-11-29, 10:21
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Smaken är ju olika, men själv tycker jag inte att beasås hör ihop med pizza alls. Däremot kebabsås och vitlökssås går bra.
Vill du ha en pizza med ost tomatsås och skinka så hindrar ingen dig från att välja en vesuvio. Dumskalle
Citera
2025-11-29, 10:22
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hyrorna...
I grunde kostar ett hål i väggen 20 gånger mer i stockholm än i Flen.
Klart pengarna måste tas någonstans ifrån - då blir det från råvaror, portionsstorlek osv.
Men det är högre priser i stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in