Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Är du autist? Sluta ta det här med miljontals bokstavligt.

Stockholm är en utspridd stad men ganska stor befolkningstäthet även i kranskommunerna. Är du enda pizzerian inom en stor radie så har du ingen konkurrens.
Så du skrev att det fanns miljontals restauranger fast du menade nåt annat?
Ja då beror det nog på som nån annan skrev att ska du kunna överleva på din verksamhet på en mindre ort måste du vara bäst.
Har själv ätit pizza i Stockholm några gånger och håller med om att det är helt värdelöst. Dyrare, mindre storlek och mindre pålägg.
Hade en pizzeria på en mindre ort serverat nåt så hade jag aldrig mer gått dit och dessutom talat om för alla jag känner vad dåligt det var. Så den pizzerian hade inte funnits länge.
Finns det förresten nåt som är mer pris och smakvärt i Stockholm än i nån annan ort i Sverige?
De enda jag kan tänka mig som är lika kassa är säsongsöppna ställen som på Smögenbryggan och liknande ställen.
Citera
2025-11-28, 23:32
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Den teorin håller inte. I de mindre orterna finns ett mindre utbud och konkurrens. Därför har de råd att vara "dåliga".

Jag vill bestämt hävda att teorin stämmer.
Har du en stad med 300 pizzerior så har invånarna som bor närmast koll på vilka som är bra eller dåliga, men övriga invånare i staden har inte koll på alla 300, och turister har absolut ingen aning.

Tar du en mindre ort där det exempelvis finns tre pizzerior, så har alla pizzaätare koll på vilket ställe som är bra och vilket som är dåligt.

I en storstad är läget viktigt, i en mindre ort är ryktet och kvaliteten helt avgörande.
Citera
2025-11-28, 23:33
Medlem
laughingducks avatar
Kulturella skillnader !!?
En klassisk kebab / pizza säljer inte i ”08 land ”
Citera
2025-11-28, 23:40
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Så du skrev att det fanns miljontals restauranger fast du menade nåt annat?
Ja då beror det nog på som nån annan skrev att ska du kunna överleva på din verksamhet på en mindre ort måste du vara bäst.
Har själv ätit pizza i Stockholm några gånger och håller med om att det är helt värdelöst. Dyrare, mindre storlek och mindre pålägg.
Hade en pizzeria på en mindre ort serverat nåt så hade jag aldrig mer gått dit och dessutom talat om för alla jag känner vad dåligt det var. Så den pizzerian hade inte funnits länge.
Finns det förresten nåt som är mer pris och smakvärt i Stockholm än i nån annan ort i Sverige?
De enda jag kan tänka mig som är lika kassa är säsongsöppna ställen som på Smögenbryggan och liknande ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vill bestämt hävda att teorin stämmer.
Har du en stad med 300 pizzerior så har invånarna som bor närmast koll på vilka som är bra eller dåliga, men övriga invånare i staden har inte koll på alla 300, och turister har absolut ingen aning.

Tar du en mindre ort där det exempelvis finns tre pizzerior, så har alla pizzaätare koll på vilket ställe som är bra och vilket som är dåligt.

I en storstad är läget viktigt, i en mindre ort är ryktet och kvaliteten helt avgörande.
Så vad förlorar en storstads-pizzeria på att helt enkelt lägga lite manken till och få till en kvalitetspizza? Lär ju inte vara nån rocket-science. Då har de helt plötsligt många många fler kunder.
Citera
2025-11-28, 23:40
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Pizzor och kebaber är inte vidare annorlunda ute i landet mot Sthlm. Jag reser en del i jobbet och har på senare år, rent av de senaste tio åren märkt en stor skillnad i hela landet när det kommer till kvalité och smak.

Det är odugligt folk som lagar mat nuförtiden mot förr. Många lycksökare. De har svaga kunskaper om smaker och matlagning. Dessutom snålar de som aldrig förr på smak och pålägg. Väldigt vanligt att tomatsåsen knappt är märkbar, och den smakar oftast noll eller blask. Och osten är sedan drygt tio år inte ost, utan en unken ostmassa, en "pizzaost" som man knappt vill veta vad den innehåller. Inget kroppen mår bra av.

Det finns undantag så klart. Men få. De bästa och egentligen enda ätbara pizzorna idag är de napolitanska. Finns minst en sådan i varje större stad. De är dem man får rikta in sig på, ingen turkpizzan. Synd. För den höll ofta hög klass framför typ tio år sedan.

Detsamma gäller kebab. Kokt unket kött helt utan smak. Såserna blaskiga och smaklösa. Den vita såsen smakar ofta härsket. Och mängde isbergssallad och gurka har helt tagit över hand. Bröd utan spänst och smak.

Annat är det ute i Europa. Det är klassen en helt annan på kebab.
Citera
2025-11-28, 23:42
Medlem
sommarlovs avatar
Det stämmer inte.
Maten var bättre förr, allt är dåligt nu!
Citera
2025-11-28, 23:51
Medlem
pn222jws avatar
Kunderna är fler återkommande - inte så anonyma... då anstränger sig bagaren en minut extra.
Citera
2025-11-28, 23:51
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Så vad förlorar en storstads-pizzeria på att helt enkelt lägga lite manken till och få till en kvalitetspizza? Lär ju inte vara nån rocket-science. Då har de helt plötsligt många många fler kunder.

Kvalitet kostar, och om de ändå får tillräckligt med strökunder så behöver de inte lägga ner de pengarna på att bli bättre.
De flesta kunder som kliver in genom dörren har liten eller ingen koll på hur bra pizzorna är.

På en mindre ort har alla koll på pizzerian, och det gör att de måste vara bra för att överleva.

Detta gäller inte bara pizzerior.
Ett städföretag i en storstad kan med lite marknadsföring få nya kunder hela tiden, men på en mindre ort går ryktet snabbt bland potentiella kunder, och de som är dåliga försvinner.
Likadant med trädgårdsfirmor, elektriker, takläggare och liknande företag.
Citera
2025-11-29, 00:05
Medlem
Citat:
Kvalitet kostar, och om de ändå får tillräckligt med strökunder så behöver de inte lägga ner de pengarna på att bli bättre.
De flesta kunder som kliver in genom dörren har liten eller ingen koll på hur bra pizzorna är.

På en mindre ort har alla koll på pizzerian, och det gör att de måste vara bra för att överleva.

Detta gäller inte bara pizzerior.
Ett städföretag i en storstad kan med lite marknadsföring få nya kunder hela tiden, men på en mindre ort går ryktet snabbt bland potentiella kunder, och de som är dåliga försvinner.
Likadant med trädgårdsfirmor, elektriker, takläggare och liknande företag.
Vi är några som försökt förklara detta några gånger nu. Men TS verkar inte vilja förstå.
Citera
2025-11-29, 00:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Svaret är nog att i en storstad får du alltid strökunder för vilka pizzerian är ganska okänd, och därmed behöver de inte lägga så mycket engagemang i att göra bra pizzor.

På mindre orter har man mer beroende av stamkunder, och är maten kass så sprids den informationen snabbt till i stort sett alla potentiella kunder.
En kass pizzeria på en mindre ort överlever helt enkelt inte.

Citat:
Den teorin håller inte. I de mindre orterna finns ett mindre utbud och konkurrens. Därför har de råd att vara "dåliga".
Jag stöttar "Ballen" i hans teori.
På en mindre ort blir pizzabagaren en del av gemenskapen, under förutsättning att han sköter sig, och då blir det viktigt, och kanske roligt, att leverera.

Ett exempel på fungerande integration helt enkelt.

I storstäderna är väl ofta pizzeriorna en tvättmaskin för svarta pengar också, eller en täckmantel för "annan försäljning". Hur motiverande är det för att laga god mat?
Citera
2025-11-29, 00:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?

Ja här i Stockholm har vi av någon konstig anledning vitlökssås och den röda tomtatbaserade såsen till kebab, medan i princip resten av landet har mild eller stark kebabsås som är mycket godare! Har för mig att det finns en tråd om just detta
Citera
2025-11-29, 00:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja här i Stockholm har vi av någon konstig anledning vitlökssås och den röda tomtatbaserade såsen till kebab, medan i princip resten av landet har mild eller stark kebabsås som är mycket godare! Har för mig att det finns en tråd om just detta

Mälardalen svag eller något stark röd sås och vit kebabsås eller mer åt vitlökssås. När alla gjorde vitsåsen själv var det OK. Men nu har alla på flaska.

Vit stark sås var den nu finns, södra Sverige bl a och rosa sås, Skaraborg bl a, de är de godaste såserna. Finns det någon såskarta?

Det fanns ett ställe förr i min stad där shawarman var superbillig, men de hade köpessås, men den var OK, de körde illestark sriracha mayo som rödsås. Så mycket godare än blasksåsen som är som krossade tomater.

Ofta tar pizzorna 5 minuter längre tid på bra ställen, de hinner på en liten ort. Jag vet inte vad de gör för skillnad, men bottnen blir bra och inte degig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in