2025-11-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Varför ska Sven ha ett julkort pga att han rackat ner på en huckle-uska? Min morsa träffar personal från Syrien, Thailand, Eritrea osv och tycker att det känns som att resa. Faktum är att invandrare ofta har en mycket stor respekt för äldre, och är överrepresenterade i äldreomsorgen eftersom svenskar hellre vill bli influencers. Sven har valt att leva sitt liv i Dalsjöfors, en håla utan motstycke utanför Borås. Det tyder på en viss inskränkthet.

Låter fint att din mamma gillar sitt boende och dem som jobbar där. Det skulle man själv vilja uppleva.

Men Sv-n kanske inte själv har valt att bo i 'denna håla utan motstycke.' Han är ju antingen dement till någon grad och/eller har en eller flera somatiska sjukdomar -- vilket vårdtagarna på detta boende har. Det är uppdelat i ungefär hälften av varje. Vid Sv-ns ålder och hälsotillstånd (hur det nu är) så kan man nog inte bara välja att ta in på ett centralt beläget boende för pensionärer 55 år plus och uppåt.

Kan inte förstå varför det geografiska läget för boendet skulle tyda på att Sv-n på något sätt skulle vara 'inskränkt' (??). Tycker dessutom att hans boende verkar vara ganska trevligt ordnat. Det finns bl.a. möjlighet till 2-rummare med pentry och ibland balkong. Huset innefattar en restaurang som är öppen för alla, även allmänheten. Par kan bo där tillsammans.

Att Sv-n sedan bor i en 'håla utan motstycke', som du skriver, tror jag inte rör honom i ryggen vid hans ålder. Antar att han inte har någon större längtan efter att hänga på sta'n.
Citera
2025-11-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Fair enough, jag HOPPAS att det är så. I just detta fall så svarade jag någon som har sin mamma på ett äldreboende där det verkar funka. Jag såg ingen orsak att misstro honom. Men i stort har du rätt, skandal att bli omhändertagen av personal som man inte ens kan kommunicera med. I de fall det är så.

Just språket är något som kommunen verkar strunta i, bara de får anställa. Fattar inte heller hur man kan bli USK med dåliga språkkunskaper. Nu är väl USK inte någon högre utbildning men man arbetar trots allt med människor och har ett visst ansvar. Att USK ska bli en skyddad yrkestitel är litet skrattretande som det ser ut på vissa håll. I sådana fall ska det införas en mer omfattande examen i framtiden. De flesta erfarna och skickliga USK:er jag träffat på på sjukhusen har visat både yrkesstolthet, empati och förmåga att kommunicera. Har dock inte samma erfarenheter från äldreboenden.

Är väldigt ledsen för de äldre som inte kan förstå vad som sägs och inte kan göra sig riktigt förstådda.
Det leder aldrig till en sund vårdare-vårdtagaresituation utan den förblir då anonym och mekanisk.
Har upplevt detta i verkligheten så jag vet hur svårt det kan vara, även gällande hemtjänst, där man dessutom ofta får träffa flera olika anställda med olika språkbruk och som man aldrig lär känna. Till slut upphör ibland den äldre att fråga eller kommunicera, för det är ändå ingen idé. Det blir mest 'tack' och 'jaha'.

Fy tusan att behöva sluta sina dagar så.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-28 kl. 13:54.
Citera
2025-11-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikaltLiberal
Yttrandefriheten aldrig handlat om att ALLTID få säga VAD MAN VILL i ALLA SITUATIONER. Till exempel inte när den strider mot andra rättigheter, så som att vara fredad mot trakasserier på arbetsplatsen. Att arbeta med att ta hand om äldre och sjuka och då av sina brukare tvingas höra rasistiska och främlingsfientliga påhopp, är inte ett exempel på yttrandefrihet.

Tror inte Sv-n menade att vara rasistisk eller utsätta någon för ett regelrätt påhopp.
Han slängde nog ur sig något som tyvärr inte var så vänligt eller noga planerat.
Citera
2025-11-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Tack för din input men du undvek frågan. Skulle du reagera annorlunda med den 20åringen som pluggade på MIT och IQ 145 skulle utrycka sig som gubben?

Intressant att du tog upp just detta som jämförelse.
Min svärfar började på MIT vid 72 års ålder och fick sin examen 3 år senare. Fortfarande
högt IQ trots sin ålder.

Han uttryckte sin åsikt ofta (gillade av någon orsak bl.a. inte italienare) och det kan och får man i USA om man inte aktivt förföljer någon eller någon grupp människor. Jag har ofta hävdat att man i Sverige har yttrandefrihet väl i jämförelse med andra civiliserade länder. Men det anser jag nog inte längre.
Citera
2025-11-28, 14:54
Medlem
Citat:
Undrar om Sven får dricka under julen eller om det är alkoholförbud nu för RasistSven?
Annars kan nog jul-personalen börja förbereda sig redan nu för att hans rasistiska uttalanden när jul-snapsen har nått Svens hjärna och alkoholskadade lever.

Alkoholister behöver inte dricka mycket för att bli berusade på grund av att levern är kraftigt försämrad att bryta ner alkohol så massa acetaldehyd bildas direkt så Sven kommer må dåligt vilket ofta påverkar humöret negativt. Doktorn på hemmet bör ta ett allvarligt snack med Sven och förklara för honom att denna jul är det alkoholförbud för Sven sen får han gorma så mycket han vill.

Vilket osympatiskt och fördomsfullt uttalande. Du går till fula angrepp mot Sv-n och verkar gilla att kalla honom för rasist, alkoholist m.m. om och om igen i nästan varje inlägg. Vad har du för källa på att Sv-n skulle vara alkoholist, vilket du tjatar om, eller ha en alkoholskadad lever? Undrar också hur mycket empati du har för äldre människor. Du verkar inte arbeta med äldre och det är väl en välsignelse i sig.

Hoppsan, du skriver att Sv-en får 'gorma hur mycket han vill'? Men det är ju det du inte vill. Tänk om 'läkaren' som du hänvisar till också är utlandsfödd och blir kränkt över något Sv-n kan få för sig att säga?
Citera
2025-11-28, 15:49
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vilket osympatiskt och fördomsfullt uttalande. Du går till fula angrepp mot Sv-n och verkar gilla att kalla honom för rasist, alkoholist m.m. om och om igen i nästan varje inlägg. Vad har du för källa på att Sv-n skulle vara alkoholist, vilket du tjatar om, eller ha en alkoholskadad lever? Undrar också hur mycket empati du har för äldre människor. Du verkar inte arbeta med äldre och det är väl en välsignelse i sig.

Hoppsan, du skriver att Sv-en får 'gorma hur mycket han vill'? Men det är ju det du inte vill. Tänk om 'läkaren' som du hänvisar till också är utlandsfödd och blir kränkt över något Sv-n kan få för sig att säga?
Förstår knappast vad du skriver, har du också börjat med alkoholen som gubben gör? Återkom när du kan skriva i nyktert tillstånd. Han kan få gorma så länge han inte beter sig rasistisk och otrevligt mot de andra intagna och personal, låt gubben få gnälla på sitt rum istället för matsalen. Kan han inte bete sig för de se till att få dit en vakt som kan få Sven bältad i säng övervakat så han tills han kan bete sig.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2025-11-28 kl. 15:51.
Citera
2025-11-28, 16:25
Medlem
Citat:
Förstår knappast vad du skriver, har du också börjat med alkoholen som gubben gör? Återkom när du kan skriva i nyktert tillstånd. Han kan få gorma så länge han inte beter sig rasistisk och otrevligt mot de andra intagna och personal, låt gubben få gnälla på sitt rum istället för matsalen. Kan han inte bete sig för de se till att få dit en vakt som kan få Sven bältad i säng övervakat så han tills han kan bete sig.

Om du inte förstår svenska kanske du ska gå tillbaka till skolan.
Du tillför inte mycket med dina inlägg förutom att anklaga och provocera.
Dessutom verkar du ha någon slags fetisch gällande alkohol. Varför?
Inte heller svarar du på frågor på dina konstiga inlägg.
Lägg ner eller skaffa dig litet sunt förstånd.
Citera
2025-11-28, 16:27
Medlem
Citat:

Om du inte förstår svenska kanske du ska gå tillbaka till skolan. Jag citerar bara några av dina egna uttalanden och undrar om du kan ge källa. Är det så svårt att fatta?
Dessutom verkar du ha någon slags fetisch gällande alkohol.
Inte heller svarar du på frågor i dina konstiga inlägg.
Citera
2025-11-28, 17:58
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Om du inte förstår svenska kanske du ska gå tillbaka till skolan. Jag citerar bara några av dina egna uttalanden och undrar om du kan ge källa. Är det så svårt att fatta?
Dessutom verkar du ha någon slags fetisch gällande alkohol.
Inte heller svarar du på frågor i dina konstiga inlägg.
Jag förstår svenska men du skriver obegripligt.
Om det någon som provocerar så är det du med ditt gnällande i tråden hur mycket gubben minsann har rätt att förolämpa folk som hjälper honom med hans dagliga hygien och rutiner. Att han är helt oskyldig och det är den dumma åklagaren som elak som "sätta dit" en gammal gubbe på 90 år. Hur mycket tycker du det tillför?
Citera
2025-11-28, 18:24
Medlem
Citat:
Om det någon som provocerar så är det du med ditt gnällande i tråden hur mycket gubben minsann har rätt att förolämpa folk som hjälper honom med hans dagliga hygien och rutiner. Att han är helt oskyldig och det är den dumma åklagaren som elak som "sätta dit" en gammal gubbe på 90 år. Hur mycket tycker du det tillför?

Det som kan tillföra tråden är mina egna erfarenheter och ett stänk barmhärtighet gentemot äldre, eventuellt dementa. Prova det, du kanske skulle gilla det.

Jag förespråkar iallafall inte att mannen ska flytta till Tyskland, att han är en nazi, rasist och alkoholist samt att hans läkare ska banna honom från att ta en snaps till jul.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-28 kl. 18:31.
Citera
2025-11-28, 20:27
Medlem
Citat:

Det var du som skrev att gubben ska få ligga i sin egen skit som straff. Hur tänker du där?
Citera
2025-11-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja man ska hållas ansvarig för vad man säger om inte 90 åringen är dement förstås allt annat skulle vara respektlöst!
Dricker gör han också. Det är illa,personalen hjälper honom, med toa-besök,fyller hans glas, bäddar hans säng, ger honom mat,hjälper honom på alla sätt,
och så visar han sig föraktfull mot personalen. Jag tycker det är fult av gubben.
Hur kan man vara så elak, när hans nästa steg snart är döden.
Man undrar ju hur vrickad han varit under sitt liv innan han blev 90 år.
Verkligen sjukt.
Senast redigerad av moshes 2025-11-28 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in