2025-11-28, 00:30
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Härligt!!
Jag hoppas att fler hakar på.
Är det någon som förtjänar ett uppmuntrande julkort, så är det Sven! 🎅🤶
Absolut! Självklart kommer Sven att få julkort från mig också.
Hade jag bott närmare hade jag gått dit och lämnat honom en inslagen flaska Skåne Akvavit på Julafton.
Citera
2025-11-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Varför ska Sven ha ett julkort pga att han rackat ner på en huckle-uska? Min morsa träffar personal från Syrien, Thailand, Eritrea osv och tycker att det känns som att resa. Faktum är att invandrare ofta har en mycket stor respekt för äldre, och är överrepresenterade i äldreomsorgen eftersom svenskar hellre vill bli influencers. Sven har valt att leva sitt liv i Dalsjöfors, en håla utan motstycke utanför Borås. Det tyder på en viss inskränkthet.
Bra att din morsa har det så, det är hon värd och glad att höra det. Fullt allvar. Men tydligen är det inte så överallt. Jag tror också att de flesta på Svens boende är både sympatiska och dugliga, oavsett ursprung. Men det är inte hela personalen som anmält honom heller. Det största aset här, enligt min åsikt nota bene, är åklagaren som spiller tid på detta. Hade räckt att säga åt gubben att tänka tyst i fortsättningen. Det är en del andras motiv som känns lite suspekta här.
Citera
2025-11-28, 00:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Din logik är tydlig men puckad. Att en person inte dömts för HMF mot svenskar betyder inte att det är lagligt. Justitieministern och all annan tillgänglig juridisk expertis håller med mig.

Vet du vad rättspraxis betyder? Om inte, be din mamma alternativt personal på ditt gruppboende förklara det för dig innan du ger dig in i en diskussion.
Citera
2025-11-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Absolut! Självklart kommer Sven att få julkort från mig också.
Hade jag bott närmare hade jag gått dit och lämnat honom en inslagen flaska Skåne Akvavit på Julafton.
Ja jag bor också för långt ifrån. Men Skåne akvavit....där fick du poäng.
Citera
2025-11-28, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Bra att din morsa har det så, det är hon värd och glad att höra det. Fullt allvar. Men tydligen är det inte så överallt. Jag tror också att de flesta på Svens boende är både sympatiska och dugliga, oavsett ursprung. Men det är inte hela personalen som anmält honom heller. Det största aset här, enligt min åsikt nota bene, är åklagaren som spiller tid på detta. Hade räckt att säga åt gubben att tänka tyst i fortsättningen. Det är en del andras motiv som känns lite suspekta här.
Visst år det löjligt att ta det till rätten!
Citera
2025-11-28, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Japp, håller med.
Citera
2025-11-28, 02:46
Medlem
Riddargrevens avatar
Ska det utdelas mer plåsterpengar?
Citera
2025-11-28, 02:58
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Varför ska Sven ha ett julkort pga att han rackat ner på en huckle-uska? Min morsa träffar personal från Syrien, Thailand, Eritrea osv och tycker att det känns som att resa. Faktum är att invandrare ofta har en mycket stor respekt för äldre, och är överrepresenterade i äldreomsorgen eftersom svenskar hellre vill bli influencers. Sven har valt att leva sitt liv i Dalsjöfors, en håla utan motstycke utanför Borås. Det tyder på en viss inskränkthet.

Läs fupen, förhören med Lama samt vittnesmålen.
Om du därefter inte fattar varför Sven ska få julkort, så bör du öppna ögonen och läsa tills du förstår.
Citera
2025-11-28, 07:31
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Jag kan inte uttala mig om den aktuella gubbens hälsotillstånd, men du måste väl fatta att demens är en ursäkt?
Det är helt orimligt att åtala en dement person för vad denne säger.

Självklart är det skillnad på någon som är 20 och någon som är 90. Fattar inte du det?
Tack för din input men du undvek frågan. Skulle du reagera annorlunda med den 20åringen som pluggade på MIT och IQ 145 skulle utrycka sig som gubben?
Citera
2025-11-28, 07:32
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Läs fupen, förhören med Lama samt vittnesmålen.
Om du därefter inte fattar varför Sven ska få julkort, så bör du öppna ögonen och läsa tills du förstår.
Undrar om Sven får dricka under julen eller om det är alkoholförbud nu för RasistSven?
Annars kan nog jul-personalen börja förbereda sig redan nu för att hans rasistiska uttalanden när jul-snapsen har nått Svens hjärna och alkoholskadade lever.

Alkoholister behöver inte dricka mycket för att bli berusade på grund av att levern är kraftigt försämrad att bryta ner alkohol så massa acetaldehyd bildas direkt så Sven kommer må dåligt vilket ofta påverkar humöret negativt. Doktorn på hemmet bör ta ett allvarligt snack med Sven och förklara för honom att denna jul är det alkoholförbud för Sven sen får han gorma så mycket han vill.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2025-11-28 kl. 07:35.
Citera
2025-11-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Undrar om Sven får dricka under julen eller om det är alkoholförbud nu för RasistSven?
Annars kan nog jul-personalen börja förbereda sig redan nu för att hans rasistiska uttalanden när jul-snapsen har nått Svens hjärna och alkoholskadade lever.

Alkoholister behöver inte dricka mycket för att bli berusade på grund av att levern är kraftigt försämrad att bryta ner alkohol så massa acetaldehyd bildas direkt så Sven kommer må dåligt vilket ofta påverkar humöret negativt. Doktorn på hemmet bör ta ett allvarligt snack med Sven och förklara för honom att denna jul är det alkoholförbud för Sven sen får han gorma så mycket han vill.

En 90-årig man blir inte ”rasist” för att han sagt några ord. Att slänga sådana anklagelser mot en äldre människa är inte bara respektlöst – det är fel.
Citera
2025-11-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Enligt de auktoritativa källor jag hänvisat till omfattas svenskar både på pappret och i praktiken av HMF-lagen. Du har inga som helst belägg för motsatsen. Att du hört på SD Riks att svenskar inte kan utsättas för hets betyder inte att det faktiskt är sant...

Exempel:
Av förarbetena till straffskärpningsregeln framgår att regeln kan vara tillämplig inte bara när exempelvis svenskar ger sig på invandrare utan också i den motsatta situationen, alltså när personer med utländskt ursprung angriper någon eller några just för att de är svenskar (prop. 1993/94:101 s. 22).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/hatbrott-mot-svenskar_ha11391/

Faller under "nationellt eller etniskt ursprung".

Vad är poängen med att hänvisa till rättsfall som inte har ett jota med ämnet att göra? Vad har domvillor och tredskodomar med HMF att göra? Är det en textrobot som författar dyngan du postar?

Fler fria fantasier.

Om du vill ”ha belägg”, då får du börja med att visa att du själv förstår vad du efterfrågar.
Hittills har du inte visat att du begriper varken lagtexten, rättspraxis eller skillnaden mellan teori och faktisk tillämpning.

Så låt oss reda ut det här ordentligt, och samtidigt belysa var dina egna resonemang spricker.

1. Du blandar ihop tre helt olika nivåer av juridik

Att du citerar förarbeten om straffskärpning som om de vore HMF är ren begreppsförvirring...

HMF = eget brott
Straffskärpningsregeln = tillämpas på helt andra brott
Etnicitetsrekvisit = tolkas snävt i domstol

Du försöker få alla tre att vara samma sak.
Det är ungefär som att läsa en kokbok och tro att det är en brandsäkerhetsmanual.

2. Du kräver belägg — men saknar 100 % egna belägg

Det är svårt att ta din ton på allvar när du:

-inte presenterar ett enda rättsfall (du är otroligt lat)
-inte visar en enda praxisreferens
- inte länkar till ett enda beslut
- inte kan visa en enda faktisk fällande dom
- inte ens lyckas hitta en promille av stöd för dina påståenden

Du begär alltså att andra ska ta fram det du själv inte klarar av att leverera.

Det är inte så argumentation fungerar. Men du tror att du kan kräva den av andra och få dig att känna dig upphöjd.

3. Rättspraxis är glasklar — även om du inte gillar den

Du kan läsa lagen hur många gånger du vill.
Det förändrar inte verkligheten, som är:

-Svenskar omfattas inte av HMF i faktisk tillämpning.
-Det finns inga fällande domar.
-Åklagare avskriver rutinmässigt sådana anmälningar.
-Domstolarna tolkade redan på 90-talet rekvisiten snävt.
-Kulturkritik gäller inte som HMF.

Detta är inte en åsikt. Det är ett empiriskt constat.

Du kan ogilla det, men du kan inte trolla fram rättsfall som inte finns.

4. ”Kom med belägg!” fungerar bara om du själv förstår ämnet

Du citerar en proposition som inte gäller HMF.
Du avfärdar rättsfall du inte läst.
Du använder ordet ”svenskar” som om det vore en juridisk kategori (det är det inte).
Du förstår inte rekvisitläran.
Du förstår inte skillnaden mellan teori och praxis.

Därför landar ditt ”kom med belägg” ungefär lika seriöst som:

”Bevisa gravitation före du diskuterar äpplen.”

Det är nivåskillnad här, och det börjar bli smärtsamt tydligt.

5. Så låt oss vända på situationen — igen

Visa EN dom.
EN ENDA.

Där någon dömts för HMF för uttalanden riktade mot ”svenskar”.

Du får ta vilken domstol du vill.
Vilket år du vill.
Vilket län du vill.
Vilket ärende du vill.

Men du hittar ingenting — för det finns ingenting.

Att kräva belägg från andra när du inte kan producera ens den minsta faktabiten själv är ren intellektuell lathet.

6. Sammanfattning (så du slipper missa poängen igen):

Teoretiskt = svenskar kan omfattas
Praktiskt = det händer inte
Juridiskt = rekvisiten täcks inte
Rättspraxis = noll stöd
Rättsfall = inga
Nedlagda anmälningar = massvis
HMF mot ”svenskar” är en myt som frodas i politisk retorik, inte i juridisk verklighet

Vill du diskutera vidare?
Fint — men då får du ta fram något annat än luft, antaganden och felciterade förarbeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in