Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-27, 23:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nu handlade inte mitt inlägg som du citerat om det aktuella fallet utan var illustrerande och fiktiva exempel, vilket du förstås ignorerade...

Självklart om det är som du skriver ovan, så är det en våldtäkt, jag har aldrig motsagt detta - det jag däremot skriver och menar är att hon har i mångt och mycket försatt sig själv i denna situation. Om hon tänkt lite mer på sig själv och idkat ett sunt och adekvat säkerhetstänk, så hade hon aldrig skjutsat (om nu detta inte är en trådsanning, dvs. om att hon var den som framförde fordonet), eller tillåtit mannen sova över hos henne - detta då hon visste om hans tidigare sexualbrott. Varför inte hellre säga nej till att skjutsa eller skjutsa honom hem till sig själv?

Ja, det är våldtäkt. Och den som försatte kvinnan i en våldtäkt är våldtäktsförövaren. Hade han lyssnat på hennes upprepade nej, så hade ingen våldtäkt skett.

Hon har inte gjort något fel eller olagligt när hon lät honom sova över i sin säng.

Han har gjort något fel och olagligt när han våldtog henne.

Råkar ibland se "Gift vid första ögonkastet". Dessa par delar säng på bröllopsnatten, med en de nyss lärt känna vid själva brällopscermonin. De delar sedan säng typ varje natt i 4 veckor. Vid denna säsong hade inget av paren haft sex.

Dela säng är inte synonymt med sex. I synnerhet inte när ens vän sedan länge upprepade gånger säger nej till just sex.

Så, nej. Hon gjorde inget fel. Han bär all skuld för den olagliga handling han har utfört.
Citera
2025-11-27, 23:09
Medlem
Citat:
Självklart har de ett delansvar om de iklädda ex. en Patek Philips-klocka följer med och inbjuder en ökänd tjuv/rånare, som de har kännedom om, till sina hem och där blir bestulna...
Delansvar? Möjligen är de idioter men ansvaret ligger alltid enbart hos brottslingen.

Sedan var ju den här ökända tjuven hennes kompis. Man borde ju kunna lita på en kompis tycker jag.
Citera
2025-11-27, 23:11
Medlem
Citat:
Jag anser också att man borde kunna få göra vad man vill UTAN att behöva utsättas för varken våld, övergrepp eller stöld - men, ser verkligheten sån ut? Nej, självklart inte! Därför måste alla och envar se till sin egen kropp- och sinnes väl och ve, INNAN man försätter sig i situationer som kan leda till just slika övergrepp...
Håller med om att människor bör ha lite bättre koll än de har många gånger.

Men likväl, jag tycker det är skönt att vi lämnat tiden då kvinnors klädsel, sätt att röra sig samt deras tidigare sexuella eskapader kunde fria en våldtäktsman, bakom oss.
Citera
2025-11-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om jag säger till personen att kliva ur bilen och dra åt helvete, personen gör det - OCH om det vore en vän till mig - så skulle jag aldrig polisanmäla det.
Jag skulle bara konstatera att personen är ett asshole, har fått en hjärnblödning eller nåt. Sedan skulle jag inte träffa den personen med.

Det så många inte verkar fatta idag, är att rättvisa inte bara skipas i domstol. Den skipas i vardagen, genom att dina handlingar får sociala konsekvenser. Beter du dig som en idiot, så blir du mobbad och utfryst.

Det här är precis som den där Cissi Wallin-historien. Hon följer med en populär chefredaktör hem efter en utekväll, och de knullar. Sedan på morgonen så vaknar hon att chefredaktören försöker trycka in kuken i munnen på henne. Wtf, tänker Cissi, och drar därifrån. Chefredaktören har gjort bort sig. Hans straff är att hon berättar för alla hon känner att han försökt väcka henne med kuken. Det är straffet.

Flera jävla år senare, så är det någon nyfrälst feminist-kompis, som förklarar för henne att det förstås var en VÅLDTÄKT när Fredrik gjorde sådär med kuken, trots att hon viftade bort kuken och inte gav honom det där underbara blowjobet som han förmodligen tänkt sig.
För feminist-kompisen hörde till den fjärde vågens feminism, där man betraktar privatlivet som en kvinnofälla. ALLT ska ut i offentligheten. ALLT ska upp i domstol. Det finns inga assholes, det finns bara gärningsmän och "predators".

I samband med MeToo, så var det någon klok man som sa "Kom igen killar, det är ingen idé att hålla på och käfta emot. Låt tjejerna bestämma i stället. Vänta på hennes initiativ. Rör henne bara om hon ber om det.".
Och det är precis den sortens dejtingkultur vi håller på att få. Bara överenskomna eller betalda knull är helt riskfria. Förförelsekonstens tid är förbi, för det kan sluta i fängelse.

Okej, så har marinerat på här då. Det här med Cissi känns rätt off topic till tråden och därför skippar jag att kommentera och diskutera vidare just där. Intressanta tankar dock, även om jag inte håller med om allt och kan se din poäng i annat.

För övrigt håller jag med i att inte allt i vårt samhälle behöver anmälas. Du personligen skulle uppenbarligen inte anmäla. Däremot finns det ju folk som anmäler detta försök och intention att sno vår hypotetiska bil. När detta sker anser jag att vi behöver ett rättssäkert samhälle och domstol. Någonstans känner jag att händelser måste bedömas och ses av rätten i proportion till andra liknade brott. Jag förstår och kan hålla med om vad du skriver om att rättvisa även skipas i samhället. Däremot kan inte en domstol titta på brott på viset att just denna (alltså det specifika brott som bedöms) ska skipas i samhället och inte av rätten när det blivit anmält och väckt till åtal. Speciellt inte när brottet kan stå i proportion till andra brott som döms som skyldig i domstol.

Sen förstår jag inte vad du menar att det ända säkra sexet för män att ha är det som är överskomna? Är det inte poängen med sex/sexuella handlingar mellan två personer? Att man båda är överens om att man vill detta? Vilket jag tror är vad en del i denna tråd argumenterar för. Att när det går till punkten att någon uttrycker nej, jag vill inte, så är det inte längre en överenskommelse. Jag tolkar inte detta som att man inte får försöka förföra, men snarare att man behöver hörsamma den man försöker förföra.

Sedan verkar det vara delade meningar om vad som är ett övertramp i att inte hörsamma en annan persons viljor. Och vad som är ett tillräckligt övertramp för att det ska väckas till åtal. Jag som personligen tycker det är ett tillräckligt övertramp när man fortsätter med sexuella handlingar trots flera uttalade nej, upplever därför argumenten emot detta som ganska. hmm.. bortförklarande? Det är svårt att förstå och ta in varför flera nej inte räcker för att man ska backa.
Senast redigerad av Sleepyappetite 2025-11-27 kl. 23:39.
Citera
2025-11-27, 23:59
Medlem
45 sidor skräp. Bra jobbat!
Radera allt utom första inlägget(ink detta).

Inget, absolut INGET har tillförts i trådens tilltänkta handling sedan inlägg nr1.
Citera
2025-11-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det verkar som om feministerna hela tiden flyttar fram positionerna och ändrar ords betydelser för att kunna få fler dömda för våldtäkt. Nu är tydligen en smekning eller kommentar att ses som våld. Att köpa sex är tydligen också en våldshandling.

Så här skriver Feministiska ROKS.

"Sexuellt våld innebär att förövaren säger eller utför en sexuell handling mot hennes vilja.

Det inkluderar handlingar från sexuella trakasserier till våldtäkt. Sexuellt våld innefattar oönskad beröring, verbala sexuella kränkningar och våldtäkt. Det inkluderar även när förövaren tvingar henne till att bevittna sexuella handlingar eller tvinga henne till att utföra sexuella handlingar på sig själv. Förövaren kan också ta bilder eller videor mot hennes vilja eller sprider sexuella bilder eller videor mot hennes vilja. Sexuellt våld inkluderar också när han utsätter kvinnor för prostitution."

Det här matas unga kvinnor med av feminister. Lägg därtill garanterad ersättning från försäkringsbolaget bara att du anmält en våldtäkt.

Feminismen måste stoppas!

"Utsätter kvinnor för prostitution"

Med det måste väl menas att man tvingar någon att sälja sex? Dvs en hallick/människohandlare. För inte ens ROKS kan väl vara så sjuka i huvudet att de sätter likhetstecken mellan köpa sex och "utsätta kvinnor för prostitution"?

Eller jo, det kan dom nog.

Ja, våldtäktsbegreppet är så utvidgat och urvattnat idag att det i princip inte betyder någonting alls längre. Det dröjer väl inte länge innan att bara tänka på en kvinna utan hennes uttryckliga samtycke är lika med våldtäkt.
Citera
2025-11-28, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Ja, det är våldtäkt. Och den som försatte kvinnan i en våldtäkt är våldtäktsförövaren. Hade han lyssnat på hennes upprepade nej, så hade ingen våldtäkt skett.

Hon har inte gjort något fel eller olagligt när hon lät honom sova över i sin säng.

Råkar ibland se "Gift vid första ögonkastet". Dessa par delar säng på bröllopsnatten, med en de nyss lärt känna vid själva brällopscermonin. De delar sedan säng typ varje natt i 4 veckor. Vid denna säsong hade inget av paren haft sex.

Dela säng är inte synonymt med sex. I synnerhet inte när ens vän sedan länge upprepade gånger säger nej till just sex.

Så, nej. Hon gjorde inget fel. Han bär all skuld för den olagliga handling han har utfört.

Hon gjorde inget fel?

Och personen som sprang och lekte på tågrälsen gjorde inte heller något fel när han blev påkörd av tåget? Det är väl lokföraren som bär all skuld va?

Bevisligen så gjorde hon FEL som bjöd hem mannen till sin säng. RESULTATET av hennes agerande ledde ju (enligt dig) till att hon blev våldtagen. Hade hon INTE bjudit hem honom hade det varit avsevärt mycket lägre risk för en våldtäkt.

Så på vilket sätt gjorde hon inte fel som bjöd hem honom till sin säng? Ville hon bli våldtagen?

Det är precis den här typen av daltande med människor som gör att de inte lär sig någonting. När du säger åt den här kvinnan att hon inte gjorde något fel och att hon inte har något som helst ansvar för det som hände så säger du samtidigt åt alla andra kvinnor och särskilt unga sådana att de kan göra precis vad som helst och aldrig behöver tänka på risker och konsekvenser. Du säger åt kvinnor att de är BARN.

Fattar du inte det?
Citera
2025-11-28, 01:02
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyappetite
Fast blir det inte felvänt i din tvärtom? I båda fallen är det mannen som som isf har eller försöker ha sex med någon som inte vill. Personligen skulle jag snarare vända det såhär. Om en man bjuder hem en full kvinna och hon konstant forsätter ta på honom och gör sexuella saker mot honom trots att han säger nej. Då är kvinnan in the wrong. Om en kvinna bjuder hem en full man och gör sexuella saker eller försöker ha sexuella interaktioner med honom trots att han säger nej. Så är hon fortfarande in the wrong. Eller tror du lagen skulle döma mannen i dessa fall?
Jag tror att manen skulle åka dit i båda fallen.
Citera
2025-11-28, 01:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Ni vänstervurmare är för gulliga - "när vi gör det...", så är det helt okey. Du drar fram ett helt makabert exempel och går off topic. "När vi gör det...".

Inte brottsligt det hon gjort men kriminellt idiotiskt... Det är så patetiskt när du inte kan erkänna att hon inte tänkte på sitt eget bästa när hon bjöd hem honom till sin säng. Ingen har alltså, enligt dig, aldrig någonsin ett eget ansvar för sin egen säkerhet.
Citera
2025-11-28, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Delansvar? Möjligen är de idioter men ansvaret ligger alltid enbart hos brottslingen.

Sedan var ju den här ökända tjuven hennes kompis. Man borde ju kunna lita på en kompis tycker jag.

Ja, det är tydligen så att idioti skall "premieras" och aldrig ifrågasättas... Jag skulle då aldrig följa med en "ökänd" tjuv hem, särskilt inte om jag bar på dyra värdesaker då jag vet att vänskap betyder noll och ingenting för vane- och lustförbrytare...
Citera
2025-11-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Håller med om att människor bör ha lite bättre koll än de har många gånger.

Men likväl, jag tycker det är skönt att vi lämnat tiden då kvinnors klädsel, sätt att röra sig samt deras tidigare sexuella eskapader kunde fria en våldtäktsman, bakom oss.

Ja, jag är enig...
Citera
2025-11-28, 02:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Bjuder jag hem en kriminell som jag vet har både stulit och ramponerat inredningen hos människor så har jag gjort en dum grej mot mig själv. Om den kriminelle sedan både stjäl och fördärvar min inredning så är det ju likafullt ett brott som den ska dömas för. Det gäller ju samma i detta fall. Förövaren ska ha sitt straff och han erkänner ju till och med i konversationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in