Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-27, 18:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja hon körde så man får väl hoppas hon var nykter.

Om hon var nykter på fest så borde hon därmed kunnat ta ett adekvat beslut att inte sätta sig i en bil med en känd sexualförbrytare med flera offer under sitt bälte? Varför inte hellre skjutsa honom hem till sig själv och sedan avlägsna sig från hotet? Väldigt korkat beslut!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2025-11-27 kl. 18:46.
Citera
2025-11-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Tycker du också att folk som har dyra klockor eller bilar som de blir rånade på, även de ska fatta att det är deras egna fel?

Självklart har de ett delansvar om de iklädda ex. en Patek Philips-klocka följer med och inbjuder en ökänd tjuv/rånare, som de har kännedom om, till sina hem och där blir bestulna...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2025-11-27 kl. 18:47.
Citera
2025-11-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Man behöver ju inte ha den där dyra klockan synlig när man går hem från jobbet!!!

Innan vi går för mycket off topic. Det är klart att man borde kunna kräva en större försiktighet hos en hel del människor som blir utsatta för brott. Oavsett de blir fulla på krogen, följer med någon hem eller flashar dyra grejer på mindre smarta platser. Men du och jag tycker väldigt olika om skuldfrågan verkar det som. Jag tycker nämligen att en tjej kan få bete sig hur hon vill och ändå inte behöva bli våldtagen. Och blir hon det så ska hon ha rätt att utnyttja det rättssystem vi har, alldeles oavsett om hon agerat som en idiot.

Jag anser också att man borde kunna få göra vad man vill UTAN att behöva utsättas för varken våld, övergrepp eller stöld - men, ser verkligheten sån ut? Nej, självklart inte! Därför måste alla och envar se till sin egen kropp- och sinnes väl och ve, INNAN man försätter sig i situationer som kan leda till just slika övergrepp...
Citera
2025-11-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
I samband med MeToo, så var det någon klok man som sa "Kom igen killar, det är ingen idé att hålla på och käfta emot. Låt tjejerna bestämma i stället. Vänta på hennes initiativ. Rör henne bara om hon ber om det.".
Och det är precis den sortens dejtingkultur vi håller på att få. Bara överenskomna eller betalda knull är helt riskfria. Förförelsekonstens tid är förbi, för det kan sluta i fängelse.

ABSOLUT INGEN sexuell interaktion med en kvinna är helt riskfri, i dagens Sverige... Horan kam anmäla dig eller så kan du åka du dit då horan varit utsatt för trafficking. En kvinna kan även ångra sig i efterhand (av en sexakt) och finna på ett scenario som håller för ett fällande i domstol - trots medgivande kvällen före. Att filma hela akten är väl det närmsta du kan kalla säkert, men då måste du även be henne om tillåtelse att filma...
Citera
2025-11-27, 20:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
ABSOLUT INGEN sexuell interaktion med en kvinna är helt riskfri, i dagens Sverige... Horan kam anmäla dig eller så kan du åka du dit då horan varit utsatt för trafficking. En kvinna kan även ångra sig i efterhand (av en sexakt) och finna på ett scenario som håller för ett fällande i domstol - trots medgivande kvällen före. Att filma hela akten är väl det närmsta du kan kalla säkert, men då måste du även be henne om tillåtelse att filma...

En kvinna som säger nej upprepade gånger, säger sluta och föser bort handen, så som målsägande gjorde, vill inte ha sex. Det är ganska lätt att förstå. Tycker du inte det?

Har man, likt killen i det här fallet ändå sex ned kvinnan som säger nej, upprepade gånger. Så tja. Då kan det bli fängelse. För våldtäkt.

Så. Nej, det är inte riskfritt att ha sex med någon som säger nej, upprepade gånger. Det har du helt rätt i.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-11-27 kl. 20:28.
Citera
2025-11-27, 20:42
Avstängd
Citat:
Här är en mer relevant jämförelse:

En kompis ber att få låna din bil. Han tjatar hela kvällen på dig. Du säger nej. Sedan följer han med hem till dig. Han tjatar om bilen igen, du säger nej. Du tar han bilnycklarna och sätter sig i bilen.
"Kliv ur bilen och stick härifrån! Skämmes tamejfan!" säger du, och avvisar kompisen.

Relationen mellan dig och kompisen är förmodligen förstörd, men skulle du verkligen ringa och anmäla honom för stöld? Det skulle inte jag göra. Inte ens om han kört ett varv runt huset innan han lämnade tillbaks bilen.

En mer relevant jämförelse är om din polare (sedan en längre tid) får sova över hos dig i din säng. För att du är snäll. Och ni är polare, så sova betyder sova, även när det sker i samma säng.

Din polare är en biff, du skulle inte ha en chans mot honom i närstrid.

När ni kommit hem till dig så börjar han hålla på. Du säger nej, upprepade gånger, du säger sluta. Du föser bort hans hand. Men han slutar inte, utan kör istället upp fingrar i ditt anus och grejar runt. Det gör ont på dig och du tycker det är äckligt. Du är rädd.

Så till slut reser du dig upp och lämnar din egen bostad mitt i natten. Med en ursäkt att du ska hem till en annan polare som mår dåligt.

Dagen efter är du förbannad och konfronterar honom på Snapchat och undrar varför han inte slutade efter dina upprepade nej. Han erkänner att han hört dem, men skyller på fyllan och på dig. Skyller på att han "trodde du ville när han fick sova i din säng".

Nu är du riktigt grovt förbannad på honom, när han skyller ifrån sig och inte står för vad han har gjort mit dig. Du Känner dessutom äckel och har duschat ditt anus minst 50 gånger, men känner dig ändå oren. Och han skyller ifrån sig... Det vidret!

Visst. Du bryter säkert kontakten med honom. Men anser du verkligen att det räcker efter det han har gjort mot dig? Hade inte en liten del av dig även velat polisanmäla honom, så att du får upprättelse och han kanske får fängelse?

Kvinnan sa nej upprepade gånger. Han hörsammade henne inte. Utan fortsatte. Och lär som minst ha stoppat sina fingrar i hennes vagina. Trots hennes upprepade nej.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-11-27 kl. 20:45.
Citera
2025-11-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En kvinna som säger nej upprepade gånger, säger sluta och föser bort handen, så som målsägande gjorde, vill inte ha sex. Det är ganska lätt att förstå. Tycker du inte det?

Har man, likt killen i det här fallet ändå sex ned kvinnan som säger nej, upprepade gånger. Så tja. Då kan det bli fängelse. För våldtäkt.

Så. Nej, det är inte riskfritt att ha sex med någon som säger nej, upprepade gånger. Det har du helt rätt i.

Nu handlade inte mitt inlägg som du citerat om det aktuella fallet utan var illustrerande och fiktiva exempel, vilket du förstås ignorerade...

Självklart om det är som du skriver ovan, så är det en våldtäkt, jag har aldrig motsagt detta - det jag däremot skriver och menar är att hon har i mångt och mycket försatt sig själv i denna situation. Om hon tänkt lite mer på sig själv och idkat ett sunt och adekvat säkerhetstänk, så hade hon aldrig skjutsat (om nu detta inte är en trådsanning, dvs. om att hon var den som framförde fordonet), eller tillåtit mannen sova över hos henne - detta då hon visste om hans tidigare sexualbrott. Varför inte hellre säga nej till att skjutsa eller skjutsa honom hem till sig själv?
Citera
2025-11-27, 20:50
Medlem
Finns ingen FUP i detta fall - som någon önskar lägga upp för allmän beskådan?
Citera
2025-11-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag har sovit med vänninor utan att tafsa, och utan att ha tagit det som en sexuell invit. Det var samma sak för GM, som kände BO. De var således inte okända för varandra. Hon sa dessutom nej hela tre gånger när han sedan försökte sig på att ha sex med henne. Du är bra korkad om du per automatik tror att det är en sexuell invit att dela säng. Hon har ingen som helst skuld i det hela. På samma sätt som lättklädda kvinnor ej bär skuld om de blir våldtagna. GM är en predator och bör sona sitt straff i fängelse. Om du inte förstår detta, får jag vänligen men bestämt hänvisa dig tillbaka till Mellanöstern.

/AI

Fast det där är ju bara hjärndöd PK-idioti. Alla vuxna, myndiga människor har ett ansvar gentemot sig själva för vilka situationer man hamnar i. Om att gå runt naken på stan ökar risken att du blir våldtagen, så har du själv varit med och bidragit till att du blir våldtagen. Bjuder du in en man, som du dessutom vet har försökt våldta/trakassera andra tidigare, och dessutom redan i bilen på vägen hem försökt initiera sex, till din säng så har du själv bidragit till situationen.

Likaså om du springer omkring och leker på tågrälsen och råkar bli överkörd av ett tåg. Men du menar väl att det endast är lokföraren som har skuld i ett sådant fall...

Citera
2025-11-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Fast det där är ju bara hjärndöd PK-idioti. Alla vuxna, myndiga människor har ett ansvar gentemot sig själva för vilka situationer man hamnar i. Om att gå runt naken på stan ökar risken att du blir våldtagen, så har du själv varit med och bidragit till att du blir våldtagen. Bjuder du in en man, som du dessutom vet har försökt våldta/trakassera andra tidigare, och dessutom redan i bilen på vägen hem försökt initiera sex, till din säng så har du själv bidragit till situationen.

Likaså om du springer omkring och leker på tågrälsen och råkar bli överkörd av ett tåg. Men du menar väl att det endast är lokföraren som har skuld i ett sådant fall...

Vissa i tråden är helt autistiska och kan verkligen inte se att människor inte är viljelösa entiteter som enkom handlar efter sina lustar och känslor - dessa finns, visserligen och i varierande grad, men de flesta av oss styrs av beteenden som vi själva sätter gränser för. Folk, och då mest kvinnor som i detta, aktuella fallet, kan (om de så önskar) undvika oerhört många situationer där de riskerar ändå upp såsom offer för något slags övergrepp. Bjud inte in till dessa potentiellt farliga lägen - man kan få ångra sig resten av livet för ett kortsiktigt och dumdristigt beslut...

Vi skulle få lägga ned domstolar i en rasande fart om bara folk tänkte först och handlade sedan - nu är det oftast tvärtom och med denna generation som nu växer upp, den sk. Tic-Toc-generationen, där allt skall gå snabbt och vara enkelt, så lär detta tillstånd av tillgänglighetsbrottslighet enkom öka dramatiskt!

Tänk efter FÖRST, snälla ni - ert liv kan hänga på denna, enkla vädjan...
Citera
2025-11-27, 22:44
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nä men å andra sidan en mycket korkad tjej. Varför bjuda hem honom när hon hade vetskap att det fanns möjligheter att det även kunde hända henne.

Hon skriver ju klart å tydligt att det var knappast första gången å kännedom att han våldtagit förut. Varför bjuda hem faran så att säga. Lite rannsakan å personligt ansvar bör hon ta kan jag tycka.

”Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?

”Men vad menar du? Du bjöd över mig för att sova med dig och de tolkar jag som att du är intresserad men sen ba tvärvänder”

Jag brukar känna sympati för våldtäkts offer men det här hade hon kunnat förhindrat.

Ska man inte kunna lita på sina vänner?

Jag har låtit många vänner, både manliga och kvinnliga, sova över efter fester och utenätter. För att de är mina vänner och för att man ställer upp för varandra. Inte fan tackar man en vän man fått sova över hos med att våldta dem? Eller?
Senast redigerad av Jenny9 2025-11-27 kl. 22:47.
Citera
2025-11-27, 23:03
Medlem
Citat:
Helt korrekt. Och samlaget blev aldrig genomfört.
Våldtäkt är ju inte bara samlag. Och våldtäkten genomfördes ju enligt domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in