2025-11-27, 17:29
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det låter konstigt alla operatörer roamas till Telias 2G-112 om det inte finns täckning i det egna nätet, så har det alltid varit.

När 2G o 3G stängs krävs det att man har GB på telefonen! Vilket innebär att med en "icke fungerande 4G" telefon utan GB når man inte 112, detta har PTS motsatt sej och därav måste Telenor, Comviq m fl att tvingas stänga abb med dessa 4G telefoner som berörs.
Citera
2025-11-27, 17:40
Medlem
Iphone 11 och äldre ryker?
Citera
2025-11-27, 18:18
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Problemet är att många lurar med 4G och VolTE-stöd kopplar över till 2/3G när nödnumret rings, det börjar komma sms från operatörerna till ägare av såna lurar nu den här veckan, bla Moto G52 som är 3 år och inköpt i Sverige.
Även Motorola Edge 20 Pro och div svensksålda Huawei ryker.
kul man har en hyffsad ny motorola g52 då, skitbra mobil med alla modena funktionr man behöver.

Har beställt ett telia kontantkort nu istället, uppmanar flera bojkotta de här som stänger ner så man måste köpa ny lur.
Citera
2025-11-27, 19:39
Moderator
Rassas avatar
Justerat rubrik. Utgående rubrik: Telenor stänger 2G och 3G-näten - den 1 december 2025

/Moderator
Citera
2025-11-27, 20:22
Medlem
Superbunnys avatar
När jag läser på Vimlas hemsida så står det följande...

Hur vet jag att VoLTE är aktiverat?
Det enklaste sättet att testa om VoLTE är aktivt och fungerar som det ska är att ringa ett samtal och titta på telefonens skärm. Står det 4G, LTE, eller VoLTE högst upp på skärmen betyder det att du ringer med VoLTE!

På min Sony Xperia XZ3 från 2018/2019 står det just "voLTE" när jag ringer.

Men varför i helvete har jag då fått ett meddelande från Vimla där dom skriver att jag måste byta telefon. 🤔
Citera
2025-11-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
När jag läser på Vimlas hemsida så står det följande...

Hur vet jag att VoLTE är aktiverat?
Det enklaste sättet att testa om VoLTE är aktivt och fungerar som det ska är att ringa ett samtal och titta på telefonens skärm. Står det 4G, LTE, eller VoLTE högst upp på skärmen betyder det att du ringer med VoLTE!

På min Sony Xperia XZ3 från 2018/2019 står det just "voLTE" när jag ringer.

Men varför i helvete har jag då fått ett meddelande från Vimla där dom skriver att jag måste byta telefon. 🤔
Det betyder att telefonen stödjer VoLTE för vanliga samtal, men det betyder inte nödvändigtvis att den använder VoLTE för nödsamtal. För problemet är som tidigare beskrivits att vissa telefoner, trots att de stödjer 4G och VoLTE, ändå är programmerade till att växla över till 2G/3G vid just nödsamtal.

Sen kan det också vara så att din operatör inte vet säkert huruvida den stödjer VoLTE vid nödsamtal eller inte och därför blockar "för att vara på den säkra sidan". Just Sony tycker man ju dock borde ha försett dem med korrekt info (de hade väl åtminstone tidigare en del utveckling i Sverige) så förmodligen är det väl bekräftat en modell som defaultar till 2G/3G vid nödsamtal.
Citera
2025-11-27, 21:57
Medlem
Karmans avatar
Korkad fråga kanske, men kommer alla mobiler med 5G fungera? Eller går inte ens de säkra när det gäller de här nödsamtalen, "Volte Emergency Call"?
Citera
2025-11-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Korkad fråga kanske, men kommer alla mobiler med 5G fungera? Eller går inte ens de säkra när det gäller de här nödsamtalen, "Volte Emergency Call"?
Nej, de går inte säkra. Finns flertalet som fått info om att deras 5G-telefoner kommer blockas (bl.a. diverse Motorola-modeller).
Citera
2025-11-27, 22:11
Medlem
Fler och fler Motorolaägare dyker upp i olika forum och har fått besked om stängning, även nyare lurar.
Citera
2025-11-27, 22:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nej, de går inte säkra. Finns flertalet som fått info om att deras 5G-telefoner kommer blockas (bl.a. diverse Motorola-modeller).
Shit, jag köpte nyligen en ny Redmi Note 14 Pro 5G nu på "Black Week", då min gamla Samsung inte får några säkerhetsuppdateringar längre. Än har jag inte hört något från Hallon...

Min fru har Motorola G54 tror jag, men hon har Telia, så hon lär väl klara sig ett tag till i alla fall.
Citera
2025-11-27, 22:23
Medlem
Utöver telefon-modell och firmware i telefonen verkar det också kunna bero på vad operatören har för inställningar i sitt nät huruvida en telefon funkar med VoLTE för nödsamtal eller inte. Iaf om jag tolkar Mobils artikel rätt https://www.mobil.se/tips-och-tricks/mobil-svarar-om-telefonerna-som-blockeras-i-2g-och-3g-nedstangingen/1661274 Rätt läsvärd om man vill sätta sig in mer i problematiken.
I de kontakter Mobil haft med de svenska mobiloperatörerna har flera påpekat att funktionen för nödsamtal i 4G-näten beror på såväl telefonmodell som nät och programvara. Potentiellt skulle därför en uppdatering av nät eller mjukvara få fler telefoner som inte fungerar för nödsamtal att göra just det.
Citera
2025-11-27, 22:43
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det betyder att telefonen stödjer VoLTE för vanliga samtal, men det betyder inte nödvändigtvis att den använder VoLTE för nödsamtal. För problemet är som tidigare beskrivits att vissa telefoner, trots att de stödjer 4G och VoLTE, ändå är programmerade till att växla över till 2G/3G vid just nödsamtal.

Sen kan det också vara så att din operatör inte vet säkert huruvida den stödjer VoLTE vid nödsamtal eller inte och därför blockar "för att vara på den säkra sidan". Just Sony tycker man ju dock borde ha försett dem med korrekt info (de hade väl åtminstone tidigare en del utveckling i Sverige) så förmodligen är det väl bekräftat en modell som defaultar till 2G/3G vid nödsamtal.

Tack för din förklaring. Nu förstår jag mer.

Det är alltså så att nödsamtalen inte kan använda 4G på telefonerna i fråga. Men rent tekniskt så skulle telefonerna fortsatt kunna funka för samtal och surf men operatörerna blir tvingade att blockera telefonerna. Fan så sjukt.

Känns så jävla fel att kasta bort en fullt fungerande och felfri telefon.

Det får helt enkelt bli att byta operatör från Vimla/Telenor till Telia så att man åtminstone får två år till på den aktuella telefonen... Kanske till och med mer. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in