2025-11-27, 22:58
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Tack för din förklaring. Nu förstår jag mer.

Det är alltså så att nödsamtalen inte kan använda 4G på telefonerna i fråga. Men rent tekniskt så skulle telefonerna fortsatt kunna funka för samtal och surf men operatörerna blir tvingade att blockera telefonerna. Fan så sjukt.

Känns så jävla fel att kasta bort en fullt fungerande och felfri telefon.

Det får helt enkelt bli att byta operatör från Vimla/Telenor till Telia så att man åtminstone får två år till på den aktuella telefonen... Kanske till och med mer. 🤔
så gjorde jag med har beställt ett telia kontantkort, det verkade fungera flytta över samma nr med ganska enkelt.
Citera
2025-11-28, 00:36
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
så gjorde jag med har beställt ett telia kontantkort, det verkade fungera flytta över samma nr med ganska enkelt.

Hur funkar det? Vad jag förstod av Telia kan man inte flytta ett telnr från annan operatör rakt till ett kontantkort hos Telia, man var isf först tvungen att öppnat ett vanligt abb sen kunde man byta från det abb till ett kontantkort och därmed kunna ha kvar sitt gamla nr.
Citera
2025-11-28, 00:40
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Tack för din förklaring. Nu förstår jag mer.

Det är alltså så att nödsamtalen inte kan använda 4G på telefonerna i fråga. Men rent tekniskt så skulle telefonerna fortsatt kunna funka för samtal och surf men operatörerna blir tvingade att blockera telefonerna. Fan så sjukt.

Känns så jävla fel att kasta bort en fullt fungerande och felfri telefon.

Det får helt enkelt bli att byta operatör från Vimla/Telenor till Telia så att man åtminstone får två år till på den aktuella telefonen... Kanske till och med mer. 🤔

Jepp, exakt så jävligt är det!

Enligt Telia så är det minst 2 år som gäller, dvs det kan även bli längre. (Antar att Telia nu kommer att få ett "gäng" nya kunder under dec & jan pga detta.)
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2025-11-28 kl. 00:43.
Citera
2025-11-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Hur funkar det? Vad jag förstod av Telia kan man inte flytta ett telnr från annan operatör rakt till ett kontantkort hos Telia, man var isf först tvungen att öppnat ett vanligt abb sen kunde man byta från det abb till ett kontantkort och därmed kunna ha kvar sitt gamla nr.
Låter märkligt eftersom det finns ett fält för att flytta nummer från annan operatör för deras online-beställningsformulär https://www.telia.se/kontantkort/bestall

Dock hade jag rekat Halebop framför Telia om det är kontantkort man vill ha. Betydligt bättre priser i de flesta scenarion men fortfarande Telias nät så det kommer funka till 2027 också. Telia drar bl.a. en minsta månadsavgift på 16 kr samt laddar man inte varje månad kostar det 3 kr/min att ringa osv.
Prislista Halebop kontant: https://www.halebop.se/.api/hbp/services/halebop-reverseproxy/v1/images//71fGOJVZmkRlPqPsKgHa6k/a50854579639461b05423f90949a2932/kontantkort_prislista_dec_2024_v4.pdf
Prislista Telia kontant: https://www.telia.se/assets/m/21150dfd66b2bb2/original/Telia-20Prislista-20Kontaktkort-203-20december.pdf

Vill man ha abonnemang med Telia som nät skulle jag kika på https://www.fello.se/ som överlag är billigare än både Telia och Halebop (de kör black week-erbjudande nu också, 25 kr/mån första 4 mån).

Edit: Noterade att min mobil, Sony Xperia 5 II, verkar blockas av både Tre, Telenor och Tele2 enligt mobil.se Den är visserligen 5 år gammal men var en mer eller mindre toppmodell när den kom ut som kostade typ 9k eller något sånt. Nu kör jag redan via Telias nät så jag berörs inte just nu. https://www.mobil.se/nyheter/nyare-sony-bland-mobilerna-som-blockeras-nar-2g-och-3g-stangs/1661057
Senast redigerad av bzo 2025-11-28 kl. 01:39.
Citera
2025-11-28, 07:20
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
ok
ej jag har varit på deas hemsida och kollat bara det såg inte så svårt ut, var ju bara fylla i uppgifterna, kan ju ddock uppkomma problem senare men beställt tt nytt kontantkort har jag gjort iaf det var inte svårt, ska försöka flytta över numret när det förmodligen stängs med.

https://www.telia.se/tv
Citera
2025-11-28, 12:14
Medlem
pungsorks avatar
Det minsta man kan begära är väl att Tele2,Telenor, Tre mfl sätter upp "testnummer" där kunderna skulle kunna testa fallback tull GSM på sina tekefoner! Skulle ju avlasta deras support också.
Citera
2025-11-28, 15:05
Medlem
Svartskäggs avatar
SOS Alarm kommer att få många testsamtal i december från människor som provar om det går att ringa 112.
Citera
2025-11-28, 15:14
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Det minsta man kan begära är väl att Tele2,Telenor, Tre mfl sätter upp "testnummer" där kunderna skulle kunna testa fallback tull GSM på sina tekefoner! Skulle ju avlasta deras support också.

ja det vore smart kanske så inte många kommer belasta 112 i onödan.
Citera
2025-11-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
SOS Alarm kommer att få många testsamtal i december från människor som provar om det går att ringa 112.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja det vore smart kanske så inte många kommer belasta 112 i onödan.

Fast det kommer väl gå att ringa 112 ändå fram till 2027 tack vare såkallad "nödroaming". Grejen är att det inte får vara enda alternativet för operatörer utifall det blir något problem med nätet.

Således vore det ju hjärndött att ringa 112 eftersom det inte kommer säga någonting, pröva att ringa vem fan som helst istället för att se om telefonen är blockerad istället.

"Roaming via annat nät får inte vara enda lösning
PTS konstaterar att samtliga granskade operatörer, efter att 2G- och 3G-näten stängs ner, förlitar sig på att de aktuella telefonerna kopplar över till Telias 2G-nät, som är i bruk fram till 2027. Det kallas nödroaming och är en säkerhetsåtgärd ifall en operatörs nät ligger nere i ett område. Samtal till nödnumret 112 kan då styras över till ett fungerande nät.

- Nödroaming är en viktig funktionalitet och fungerar väldigt bra som en säkerhetsåtgärd. Men det kan inte vara den enda lösningen. Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör. "
Citera
2025-11-28, 15:58
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag misstänker att operatörerna bara kollar de kanske 50 vanligaste modellerna som täcker 99,5% av deras användare. Sen antar de bara att de 3000 olika modeller som de resterande 0,5% av användarna har inte kommer att fungera.
Citera
2025-11-28, 16:09
Medlem
Vet ni om någon av dessa modeller ej stödjer nödsamtal över 4G/VoLTE och således kommer bli blockerade?

Xiaomi Redmi 14C
Xiaomi Redmi Note 10 Pro
Xiaomi Poco X3 NFC

Och kan det påverka att ha köpt mobil från Proshop eftersom det väl är danskt (tror jag) ?
Citera
2025-11-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nej, de går inte säkra. Finns flertalet som fått info om att deras 5G-telefoner kommer blockas (bl.a. diverse Motorola-modeller).
När kan det finnas en lista på fungerande mobilmodeller?
och inte en lista av pts eller någon operatör utan en lista med testade mobiler
och finns det något sätt testa nödsamtal förutom att ringa 112?

Hade tänkt köpa en äldre begagnad lur men väntar nog till januari iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in