2025-11-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Jag håller med och har inte påstått att hon inte har ett eget ansvar. Det går ju att känna empati för hennes utsatthet oavsett, och straffet har hon ju avtjänat. Oklart dock på vilka grunder och nu ska ju åklagaren i målet titta på det igen. Personligen tror jag inte på resning men den som lever får se. Tror du att man kommer pröva hennes skuld på nytt?

Ja, absolut kan det vara en lättnad för henne att veta att hon inte tagit någons liv.

Jag tror nog inte heller på en resning. Detta verkar ju inte vara nya uppgifter, så frågan är varför hennes försvarare inte lade mer fokus på detta under rättegången?
Citera
2025-11-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag vaknade på en tiondels sekund av ett brandlarm som gick i rummet jag sov. Det tog kanske två sekunder efter att jag vaknat tills jag förstod vad som lät och väckt mig. Varför skulle man då inte vakna av varken pistolsmällen eller smärtan i höften?

A vaknade ju enligt vad SS sa förut. Sen är det rätt stor skillnad mellan att råka ut för ett kraftigt trauma och bli väckt. Sen gick hela förloppet på några sekunder enligt SS.
Citera
2025-11-27, 16:24
Medlem
ziracorns avatar
Att Helge sover sig genom alla 3 skott i ett angränsande rum är ett skämt.

I en träkåk!

I övrigt har jag inget att säga i skuldfrågan.
Citera
2025-11-27, 16:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Om hon inte erkänt så hade det varit extremt svårt att knyta henne till mordet. Bara att det fanns hjulspår i snön som stämde överens med samma vinterdäck som hennes pappas bil hade.

Daniel kunde inte ens säga om det var en man eller kvinna som sköt, bara en mörk maskerad figur som var något kortare än honom själv.

Erkännandet stämmer ju sedan med SMS-konversationen som fäller Helge Fossmo. Det bekräftar också hennes vittnesmål. Så det är strykt att Sara Svensson har skjutit Alexandra Fossmo. Det är inte ett Quick-läge där han frikänns för morden för att han inte utfört dem.

Sara Svensson har begått gärningen hon anklagas för. Det är bevisat bortom rimligt tvivel.

Om någon annan mördat mordoffret skall hon frikännas för det. Vilken grad av trolighet det scenariot skall ha för ett frikännande är en intrikat fråga egentligen.
Citera
2025-11-27, 16:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Erkännandet stämmer ju sedan med SMS-konversationen som fäller Helge Fossmo. Det bekräftar också hennes vittnesmål. Så det är strykt att Sara Svensson har skjutit Alexandra Fossmo. Det är inte ett Quick-läge där han frikänns för morden för att han inte utfört dem.

Sara Svensson har begått gärningen hon anklagas för. Det är bevisat bortom rimligt tvivel.

Om någon annan mördat mordoffret skall hon frikännas för det. Vilken grad av trolighet det scenariot skall ha för ett frikännande är en intrikat fråga egentligen.

Återigen skriver du helt självklara saker. Men det bygger på hennes erkännande och att hon pekat ut var kläder och vapen finns. Inte på teknisk bevisning som binder henne till mordet.
Citera
2025-11-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Om hon inte erkänt så hade det varit extremt svårt att knyta henne till mordet. Bara att det fanns hjulspår i snön som stämde överens med samma vinterdäck som hennes pappas bil hade.

Daniel kunde inte ens säga om det var en man eller kvinna som sköt, bara en mörk maskerad figur som var något kortare än honom själv.

Hon blev utnyttjad först av Helge och sen av polis och åklagare som inte gjorde en ärlig utredning.
Citera
2025-11-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Hon slängde bort en laddning av trumman = 6 patroner från Ölandsbron.

Hittade där hon säger att hon slängt i dom löst medans revolvern låg i en påse. Men vid dykningen hittade dom ”4 patroner och 2 hylsor”. Med det menas väl 4 som inte avfyrats och 2 som avfyrats? Det stämmer ju inte ändå mtp 3 skotthål.
Citera
2025-11-27, 16:44
Medlem
Citat:

Amen. De alternativa scenariona som presenteras är lika trovärdiga som när H i elfte timmen påstod att SMS:en inte var hans utan att han bara hade vidarebefordrat dem. Det är så jävla dumt.
Citera
2025-11-27, 16:44
Medlem
swimmingpools avatar
Fossmo är nog rätt nervös nu.
Citera
2025-11-27, 16:50
Medlem
Citat:

Men om offret redan är död när Sara skjuter henne? Är det mord då?
Citera
2025-11-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldBabar
Hittade där hon säger att hon slängt i dom löst medans revolvern låg i en påse. Men vid dykningen hittade dom ”4 patroner och 2 hylsor”. Med det menas väl 4 som inte avfyrats och 2 som avfyrats? Det stämmer ju inte ändå mtp 3 skotthål.

Det finns inget som pekar på att patronerna avlossats från den revolvern.

Citat:
Riksåklagaren om Knutbymordet: Begär inte resning
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksaklagaren-om-knutbymordet-begar-inte-resning
Senast redigerad av Browser 2025-11-27 kl. 17:14.
Citera
2025-11-27, 17:15
Medlem
Jofs avatar
Riksåklagare begär inte resning i Knutbyfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in