2025-11-27, 14:32
Medlem
Bergakungens avatar
För att det här skall flyga tror jag att man måste utgå från att alla inblandades försvarare varit odugliga, att alla uppseendeväckande missar (som nu hävdas) aldrig noterades vid rättegången och att forensikerna varit helt odugliga. Sedan måste man se en alternativ mördare, åtminstone en konkret möjlighet till en sådan, bortse från erkännanden och utgå från att alla utsagor vid de senare förhören (särskilt vallningen) är fullständiga och sanna.

Det första steget är ju (som Johan E vet och har redogjort för) att gå igenom dels förundersökningen och sedan slasken för att försöka finna både det som styrker åtalet och sedan det som (mycket väl kan finnas) som ger öppningar för andra tolkningar. Det KAN finnas sådant i slasken, men det kan också finnas ytterligare material som snarare styrker åtalet.

Att gå på den nu presenterade "bevisningen" (eller, snarare den alternativa tolkningen) rakt av ger inte så mycket.

Vi får se, helt enkelt.
Citera
2025-11-27, 14:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Problemet är ju att en mördare går fri. Sen har inte Sara ändrat sin version. Hon berättar direkt tre dagar efter var hon stod när hon sköt och håller fast vid den versionen hela tiden. Finns ingen anledning att ljuga om var hon stod när hon sköt. Hon erkänner ju alltihop och hjälper till med alla detaljer hon kan, som var mordvapnet och kläderna är slängda.

Det jag menar är att även vittnen är notoriskt opålitliga och kan mer eller mindre aktivt missuppfatta, tillrättalägga och förtränga saker. I synnerhet får man ta uppgifter vid en skjutning (stress, anspänning, stark känslomässig belastning) med stora reservationer. Förhoppningsvis har man tillgång till filmer, förhörsutskrifter och annan teknisk bevisning i detta, vid sidan av vad barnflickan säger nu och vad hon sagt då.

Det viktiga är att inse att när en mördare (typ) berättar om sitt illdåd, så behöver det inte handla om beräknande lögner för att fria sig, utan om hur en mänsklig hjärna har hanterat en fullständigt extrem situation.
Citera
2025-11-27, 14:40
Medlem
Jofs avatar
Hennes uppsåt var att döda. Det förtjänar en dom. Att hon fick hjälp förringar inte detta.
Citera
2025-11-27, 14:44
Medlem
Så typiskt Sverige att utreda fall som redan har utretts och vem ska man förövrigt kunna fälla för mordet? Helge Fossmo fick väl redan ett straff hursomhelst?

Blir som Palmeutredningen som kostade 600 mkr. Kanske bättre att man lägger mer resurser på fall som får för lite fokus istället?

Är bara en massa högavlönade jurister som vill tjäna mer pengar på denna soppa istället för att ta itu med farliga kriminella...
Citera
2025-11-27, 14:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det jag menar är att även vittnen är notoriskt opålitliga och kan mer eller mindre aktivt missuppfatta, tillrättalägga och förtränga saker. I synnerhet får man ta uppgifter vid en skjutning (stress, anspänning, stark känslomässig belastning) med stora reservationer. Förhoppningsvis har man tillgång till filmer, förhörsutskrifter och annan teknisk bevisning i detta, vid sidan av vad barnflickan säger nu och vad hon sagt då.

Det viktiga är att inse att när en mördare (typ) berättar om sitt illdåd, så behöver det inte handla om beräknande lögner för att fria sig, utan om hur en mänsklig hjärna har hanterat en fullständigt extrem situation.

Jo men det är en så stark och tydlig detalj om man gått fram och satt revolvern mot huvudet och skjutit två skott, eller om man stått på avstånd och skjutit. Det skulle man minnas tydligt.

Sara har inte ändrat sin version nu och då. Hon säger samma sak i förhör direkt tre dagar efter skotten, sedan en månad efteråt då hon vallas på plats och samma sak idag.
Citera
2025-11-27, 14:47
Medlem
MyJustices avatar
Nu har clickbates artiklarna
I Aftonbladet startat
Citera
2025-11-27, 15:05
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men vem kan det varit förutom Helge? Åsa hade alibi och vilken annan skulle begå ett mord för Helges skull?
Åsas alibi ifrågasätts väldigt i den stora Knutby-tråden. Jag minns inte mer än så, sök i den tråden.
Citera
2025-11-27, 15:14
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men det är ju precis det obduktionen har avslöjat. Att de två skotten mot huvudet är skjutna på nära håll och i en annan vinkel.

Polisen var dessutom så klantig så de beslagtog aldrig sängen, bara täcke och påslakan oh överkast och sånt.
Församlingen eldade själva upp sängen. Det framgår inte om den är undersäkt efter fler skotthål eller kvarsittande kulor.
Man verkar ha varit så nöjda med Saras erkännande så man har slarvat igenom resten av den tekniska utredningen.
Men i själva underlakanet borde ju skotthål och blod setts? Om det inte fanns hål/blod i dem borde ju inga finnas i sängen.

Var var barnen, sov de hemma? I så fall borde de ju också ha vaknat av skotten. Jag har stått på en skjutbana utan hörselkåpor bredvid en pistol som avlossades, jag blev halvt döv. I ett litet sovrum borde ljudvolymen blivit ännu högre och inte gått att missa av någon i huset.

Jag tror inte Sara bryr sig så mycket om de "miljoner i skadestånd" folk pratar om i tråden. Hon vill nog bara fråntas skulden att ha dödat någon.
Senast redigerad av Citronfrommage 2025-11-27 kl. 15:29.
Citera
2025-11-27, 15:16
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Åsas alibi ifrågasätts väldigt i den stora Knutby-tråden. Jag minns inte mer än så, sök i den tråden.

Men polisen måste väl kollat upp det?
Citera
2025-11-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men polisen måste väl kollat upp det?

Polisen hade fullt upp med att frånkoppla/frikoppla sig från sina uselt förvarade vapen och informatörer (tillika illegala vapenhandlare) än att rigoröst utreda ett mord där gärningskvinnan redan erkänt...

Några heltossiga sekt-/kultmedlemmar som tar varandra av daga är den faktiska parentesen i denna soppa. Vapnet och dess härkomst är mycket mer intressant...
Senast redigerad av ZAIZAI 2025-11-27 kl. 15:23.
Citera
2025-11-27, 15:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Men i själva underlakanet borde ju skotthål och blod setts? Om det inte fanns hål/blod i dem borde ju inga finnas i sängen.

Var var barnen, sov de hemma? I så fall borde de ju också ha vaknat av skotten. Jag har stått på en skjutbana bredvid en pistol som avlossades, jag blev halvt döv. I ett litet sovrum borde ljudvolymen blivit ännu högre och inte gått att missa av någon i huset.

Jag tror inte Sara bryr sig så mycket om de "miljoner i skadestånd" folk pratar om i tråden. Hon vill nog bara fråntas skulden att ha dödat någon.

Det är en jättestor blodpöl på lakanet uppe vid huvudet. Sedan en pöl under sängen på golvet också. Men det framgår inte om de undersökt madrass, bäddmadrass, resårbotten mm eller vägg och golv.

Barnen och Helge ska ha varit i ett annat sovrum på övervåningen. De gör en ljudmätning med provskjutning på plats för att kontrollera hur mycket som hörs in till rummet intill.

Vittnet Samuel vaknar av skotten mot Daniel i det andra huset.

Har själv avfyrat ett mausergevär med lösplugg i tonåren utan hörselskydd och det tjöt i öronen ett dygn efteråt.
Citera
2025-11-27, 15:26
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
103db vad det väl när de provsköt. Och nej, ett allvarligt trauma gör inte att man helt plötsligt blir klarvaken. Tvärtom.
Jag vaknade på en tiondels sekund av ett brandlarm som gick i rummet jag sov. Det tog kanske två sekunder efter att jag vaknat tills jag förstod vad som lät och väckt mig. Varför skulle man då inte vakna av varken pistolsmällen eller smärtan i höften?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in