Citat:
Ursprungligen postat av
Blakullafararen
Jag tror få kvinnor fungerar som du skriver. Att de vet att de har liten sexlust, som de i början mörkar, snärjer en man, sedan klagar på att mannen inte delar hushållets uppgifter, och samtidigt bejakar sin låga sexlust.
Jag ”tror” att vi är mer biologisk styrda än vad vi vill tro.
Det handlar om biologi. Kvinnans sexlust är ofta stor i början av en relation, evolutionen har skapat oss så. Sexet i början är kittet som håller de två ihop. Att de är ihop ökar möjligheten för avkomman att över småbarnsåren. Att kvinnan inte har samma höga lust är också evolution, då hon bäst säkrar sin avkomma, om de inte är för många.
Mäns lust, är mera styrd av just tillfället för sexet.
Jag tror inte det finns en massa onda avsikter hos kvinnan, hon agerar utifrån gener, hormoner och evolution.
Det är lätt att lägga in mänskliga faktorer, för det är förklaringsmodeller man kan förstå. Jag lutar mer åt biologiska faktorer, gällade sex, lust, drift.
De flesta par, har olika starka drifter. Man får helt enkelt gilla läget. Antingen tar man hela konceptet man får med partnen, eller inte.
Väljer man att stanna kvar, finns bara en lösning, samtal, kompromiss och mycket tålamod. Kärleken brukar underlätta kompromiss och tålamod.
När det gäller att man inte accepterar så finns det flera sätt, otrohet, självsex eller lämna.
Utöver att det skiljer sig, tror jag att en del kvinnor, skräms av män med stor sexlust och till slut blir det ett skyttegravskrig. I denna situation vill mannen och kvinnanvill skydda sig från att bli sårad, utnyttjad eller obekräftad, genom olika handlingar, som ofta gör att paren dras i sär, i stället för att komma varandra närmre.
Skrivet på lunchen, i lite hast.
Kloka ord.
Dock läser du in något som jag inte tycker att jag uttryckte, nämligen att kvinnan medvetet skulle ha onda avsikter. Det stämmer inte mot vad jag tycker, eftersom jag precis som du tror att det handlar om biologi, och att män och kvinnor agerar så som de är programmerade till.
Män är givetvis inte heller onda, och män som vill ha mycket sex är i de flesta fall fantastiska män som bara vill ha/ge mycket kärlek, glädje, njutning och avslappning. Man hör ibland hur kvinnor beskriver mäns sexlust som något destruktivt, sjukligt som handlar om att pressa, utnyttja och utöva makt mot kvinnor. Det tror jag i de allra flesta fall är helt fel. Kvinnor väljer delvis att tolka det så, utifrån negativa tankemönster, där de sannolikt påverkas av algoritmer och de krafter inom politik, media, vinstintressen som gynnas av att män och kvinnor är olyckliga och inte längre klarar av att leva i kärnfamiljer.
Du pekar på faktorer som ofta gör att det uppstår en obalans i lust mellan män och kvinnor. Det behöver inte innebära att mannen ensam ska gå och lida sig igenom livet. Kvinnor har ju i vår kultur ett stort övertag i och med stt de KAN säga nej om de inte vill, medan män inte FÅR ta för sig om kvinnan inte vill. Det tycker jag, liksom de allra flesta, är bra och sunt. Men det skapar ett problem som behöver lösas.
Män mår verkligen otroligt dåligt, psykiskt och fysiskt, om de går i flera år och lider brist på sex och närhet. Livskvsliteten rasar fullständigt, det går sämre i karriären, stressen ökar väsentligt och risken för prostatacancer mm. ökar också. Vissa av dessa faktorer kan inte avhjälpas med onani, då det inte ger samma effekt som fysisk intimitet med en riktig kvinna. Mannen kan dessutom ofta bli sur, vresig, arg, tappar lusten att se, bekräfta och uppvakta kvinnan etc. då han känner sig avvisad, oälskad etc. Vilket är obehangligt och otroligt osexigt för kvinnan. Kvinnans lust minskar då ännu mer, och så har det startats en ömsesidigt nedbrytande dödsspiral i relationen.
Tidigare (och i vissa kulturer fortfarande) så har det lösts genom att män har skaffat flera fruar. När "smekmånaden" tar slut med den första, så skaffar han en till osv. Och den sammanlagda lusten hos 3-4 fruar efter "smekmånaden" motsvarar mannens lust. Andra vanliga lösningar är otrohet (älskarinnor, prostituerade etc.). Ingen av dessa lösningar är accepterad och realistisk i dagens Sverige.
Onani ÄR inte en lösning om kvinnans lust är mycket låg, pga ovan nämnda faktorer och att mannen inte endast söker utlösning i sexet med sin kvinna (trots att vissa kvinnor kan uppleva det så).
Nej, mannen och kvinnan måste nå en fungerande lösning innan de hamnar i dödsspiral. Eller om det är två starkt motiverade och känslomässigt mogna människor: vända en redan inledd dödsspiral innan relationen blir omöjlig.
Jag ser det inte som friskt att två människor som älskar varandra aldrig vill ha sex. Eller att de endast vill det max 1-2 gånger i månaden. En såpass låg lust tror jag endast kan bero på att något är fel i relationen, eller i övrigt (utbrändhet, stress, negativ sjäkvbild/tankar, känslomässig omognad>oförmåga att se och arbeta med sig själv etc.) med den person som har så låg lust. Sex slutar inte upp att vara ett nödvändigt kitt i relationen, bara för att man skaffar barn, utvecklas och blir äldre. Åtminstone inte för mannen. Men inte för kvinnan heller, om man vill bibehålla en romantisk relation som grund för familjerelationen. Vilket behövs, om man inte vill skilja sig så snart barnen blir äldre, eftersom det inte längre finns något annat band som håller samman mannen och kvinnan.
I dagens Sverige så måste män och kvinnor nog bli väldigt duktiga på att göra vad som krävs, för att bibehålla en grundläggande sexlust hos båda. Männen behöver inse att de måste nöja sig med en grundläggande nivå, och ändå vara nöjda och se, bekräfta och uppvakta kvinnan. Kvinnan måste ta ansvar för att inte låta sig bli stressad och utbränd av jobb och barn, utan bibehålla en kvinnlig, sinnlig sida i tillräcklig utsträckning. Båda måste vilja och anstränga sig. Man måste tala öppet, vara beredd att förändra sig och finna kompromisser. Det är nog en av de allra viktigaste färdigheter/förmågor som män/kvinnor bör ha, innan de ger sig in i relationer/familjebildning. Om vi inte börjar bli duktiga på det, så kommer vi nog fortsätta trenden med splittrade familjer där barnen i sin tur bildar nya, splittrade familjer etc. Det finns ett stort, stort lidande för alla inblandade idag, som sannolikt kan undvikas till stor del.