2025-11-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoldaAvsikter
Ni är de enda som fattar grejen.

Alla andra snackar om transaktioner och kan uppenbarligen inte läsa. För sista gången gången: JAG GJORDE DET INTE FÖR EN AVSUGNING, JAG BAD OM DET SENARE.

Vad låter bäst?
1. Vill du massera mig nu? hihi *fniss*
2. Det går bra att massera mig nu
Citera
2025-11-21, 12:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag tänkte idag att jag ställer upp för tjejen idag och gör med henne det som hon gjort under hela hennes depressiva period dvs tittade på hennes skitiga jävla dokusåpa med bimbo-tjejer och bimbo-män som gör bimbo-saker. Alltså 14 timmar i sträck och nu skojar jag inte. Jag räknade timmarna.
Man sitter och tittar på programmet. En kille och en tjej pratar. Kul. Plötsligt börjar tjejen grina av någon anledning. Sedan sitter tjejen i nästa inslag i någon jävla stol och pratar om hur hon grinade. Sedan ser man 40 minuter av snack mellan olika människor i samma hus om varför tjejen grinade. Alltså jag blir fylld av ilska bara av att skriva ner det. Så var det avsnitt efter avsnitt. Ni måste ju förstått hur det kändes att titta på det i 14 timmar i sträck. Jag gjorde det för hennes skull. Men när jag på kvällen frågar om jag kan få en avsugning för att jag gick igenom denna bokstavligen tortyr för en man, så blev hon sur och tyckte att jag objektifierade henne. Har hon sett de jävla patt-bimbosarna som antingen gråter eller knullar framför kameran varenda sekund i det jävla programmet hon tittar på varje dag? Hon själv sitter alltså 14 timmar varje jävla dag med den skiten, jag satt bara en dag. Det var seriöst en uppoffring jag gjorde och det tog hela min dag. Då snackade hon inte om någon "objektifiering", men så fort det var dags för nåt jag gillade så fanns det massa problem med det.

Jag vaknade idag fortfarande sur över det och vet inte hur jag ska gå vidare. Är det rätt av mig att tycka att man ska kunna få en liten 2 minuters avsugning efter att ha suttit i 14 TIMMAR och tittat på hennes skitprogram för IQ-befriade kvinnor? Har hon rätt på något sätt när hon säger att jag objektifierade henne? Är inte 2 min kuksugning för 14 timmars tortyr en EXTREMT rättvis transaktion? Hur borde jag formulera mig när hon väl fattar att jag är sur (som de alltid gör) så att jag inte låter mer "objektifierande" i hennes öron och istället kan lösa problemet smidigt? Är så jävla irriterad och jag vet att irritationen inte kommer att släppa på länge om jag inte säger nåt men jag vet inte vad jag ska säga för att lösa problemet snarare än göra det värre.

Du är naiv, men du är något på spåren.

Idag är det väldigt vanligt att människor inte förstår att andra människor gör saker åtminstone delvis för din skull. Jag fattar väl att min fru inte är jätteintresserad av mina historier om gamla rockband och hembygdshistoria, men att hon lyssnar och intresserar sig lite för min skull.
På samma sätt kan jag lyssna en timme när hon snackar om någon meningslös arbetsplatskonflikt, men - den är ju inte meninsglös för henne! Uppoffring är nyckeln till ett gott förhållande, inte ärlighet och kommunikation som folk tror.

En miss som många gör, är att man undantar sex från "ge och ta"-sfären. De kör fast i "båda ska vilja lika mycket"-fällan, och det är mycket därför de slutar ha sex. Att ge sex när man själv inte är jättekåt, ser man som ett svek både mot sig själv och sin partner.

Det gör att vi blir superegoister i sängen. Det i princip säger till varandra är "Dina lust är ointressant för mig, tills jag känner lust".

Det speglar dock en mentalitet som sprider sig även utanför sovrummet. Vet allt fler familjer som slutat äta tillsammans, för att alla vill ha olika mat, och alla vill äta på olika tider. Man har börjat se det som slöseri med tid att laga mat när man själv inte är hungrig, och man ser det som otänkbart att äta innan man blivit riktigt, riktigt hungrig och inte kan vänta längre.

Har bara haft en partner som spontant kunde ge mig ett blowjob, bara för att hon tyckte att jag förtjänade det. Det gjorde underverk för sex- och samlivet i övrigt.
Dock skulle jag aldrig någonsin be om-, eller efterfråga ett blowjob.
Citera
2025-11-22, 09:22
Medlem
Citat:
Jag tänkte idag att jag ställer upp för tjejen idag och gör med henne det som hon gjort under hela hennes depressiva period dvs tittade på hennes skitiga jävla dokusåpa med bimbo-tjejer och bimbo-män som gör bimbo-saker. Alltså 14 timmar i sträck och nu skojar jag inte. Jag räknade timmarna.
Man sitter och tittar på programmet. En kille och en tjej pratar. Kul. Plötsligt börjar tjejen grina av någon anledning. Sedan sitter tjejen i nästa inslag i någon jävla stol och pratar om hur hon grinade. Sedan ser man 40 minuter av snack mellan olika människor i samma hus om varför tjejen grinade. Alltså jag blir fylld av ilska bara av att skriva ner det. Så var det avsnitt efter avsnitt. Ni måste ju förstått hur det kändes att titta på det i 14 timmar i sträck. Jag gjorde det för hennes skull. Men när jag på kvällen frågar om jag kan få en avsugning för att jag gick igenom denna bokstavligen tortyr för en man, så blev hon sur och tyckte att jag objektifierade henne. Har hon sett de jävla patt-bimbosarna som antingen gråter eller knullar framför kameran varenda sekund i det jävla programmet hon tittar på varje dag? Hon själv sitter alltså 14 timmar varje jävla dag med den skiten, jag satt bara en dag. Det var seriöst en uppoffring jag gjorde och det tog hela min dag. Då snackade hon inte om någon "objektifiering", men så fort det var dags för nåt jag gillade så fanns det massa problem med det.

Jag vaknade idag fortfarande sur över det och vet inte hur jag ska gå vidare. Är det rätt av mig att tycka att man ska kunna få en liten 2 minuters avsugning efter att ha suttit i 14 TIMMAR och tittat på hennes skitprogram för IQ-befriade kvinnor? Har hon rätt på något sätt när hon säger att jag objektifierade henne? Är inte 2 min kuksugning för 14 timmars tortyr en EXTREMT rättvis transaktion? Hur borde jag formulera mig när hon väl fattar att jag är sur (som de alltid gör) så att jag inte låter mer "objektifierande" i hennes öron och istället kan lösa problemet smidigt? Är så jävla irriterad och jag vet att irritationen inte kommer att släppa på länge om jag inte säger nåt men jag vet inte vad jag ska säga för att lösa problemet snarare än göra det värre.
Så du är tillsammans med en kvinna som tillbringar 14 timmar varje dag framför tv:n? Varför är du så desperat att du stannar kvar i relationen är en mer relevant fråga
Citera
2025-11-22, 19:50
Medlem
Hahaha det här var nog bland det roligaste jag läst.

Fyfan att du satt igenom 14h dokusåpa som du inte gillar. För att få 2 minuters avsugning!

Jag måste dock säga. Får hon dig komma på 2 minuter är hon fan en keeper! - Eller så får du kanske öva på stå emot längre

Sorry inte läst alla svar...men detta var väldigt komiskt för min del. Hoppas no hard feelings mot TS.

Ps. Är relationen dålig - så måste ni kommunicera. Det innebär att du får verbalt säga. "älskling jag kollar igenom detta med dig om du ger mig min bästa 2 minuters avsugning efteråt. Det är en bra deal! 14h för 2 minuter!"
PRATA <3 Sitt inte gissa vad ni känner <3
Citera
2025-11-23, 19:18
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Oj oj, det är mycket text för mig att ta till mig, efter en lång arbetsdag.

Jag tror jag tänker låta det gå dag, och så ska jag fundera på det du har skrivit, innan jag svarar. Jag ska läsa dina tidigare inlägg också mera ingående. Behöver låta det sjunka in lite, du kanske har skakat om mina grundvalar:-)

Intressant!
Ja, jag gick loss och skrev på
Citera
2025-11-24, 08:23
Medlem
"Vad tråkig du är" säger kvinnan om mannen inte vill göra det som hon vill göra.

Jag har läst att kvinnor snabbt blir uttråkade av sin man och vill träffa andra mer spännande män.
Senast redigerad av scaryfoot 2025-11-24 kl. 08:25.
Citera
2025-11-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Sant, men de flesta börjar inte med att flytta ihop. Om kvinnan säger att hon gillar sex och visar det under tiden man dejtar etc. så är det kanske lätt att mannen får felaktiga förhoppningar. Om kvinnan sedan pekar på diverse olika anledningar till varför hon inte längre vill ha sex, och mannen arbetar hårt för att rätta till dessa (tex kollar på skräp-tv 14 timmar i sträck) så fungerar manlig logik så att han förväntar sig en förbättring.

Kvinnor som inte gillar sex (ofta) vet naturligtvis om att få män skulle vilja ha dem om de var ärliga om det. Speciellt inte framgångsrika män. De ljuger/tänjer/undanhåller sanningen helt medvetet, i syfte att kunna snärja en (bra) man, och utnyttjar det faktum att män tenderar att vara lojala när de verkligen har börjat älska en kvinna. Med andra ord att mannen stannar kvar och anstränger sig hårdare, åtminstone en tid, innan sanningen går upp för honom fullt ut.

Jag ser därför ingen anledning till att kasta skit på män som hamnat i TS situation. Vi män behöver istället hjälpa varandra, eftersom de flesta pojkar inte får denna kunsksp när de växer upp (tvärtom). De flesta män är goda och förtjänar att få ett så bra liv som möjligt. Att utnyttjas av kvinnor är inte ett så bra liv som möjligt. Ju fler män som förstår sig på kvinnor, desto färre som faller offer och kastar bort månader/år och en massa grubblerier/ansträngning/frustration. Om utbudet av lättlurade män minskas, så kommer kvinnor tvingas skärpa till sig och bli mer ärliga, fina - vilket de själva dessutom skulle må bättre av (starkare självkänsla). Hårda sanningar är perfekt för män. Skuldbeläggning fyller dock inget syfte.

Jag tror få kvinnor fungerar som du skriver. Att de vet att de har liten sexlust, som de i början mörkar, snärjer en man, sedan klagar på att mannen inte delar hushållets uppgifter, och samtidigt bejakar sin låga sexlust.

Jag ”tror” att vi är mer biologisk styrda än vad vi vill tro.
Det handlar om biologi. Kvinnans sexlust är ofta stor i början av en relation, evolutionen har skapat oss så. Sexet i början är kittet som håller de två ihop. Att de är ihop ökar möjligheten för avkomman att över småbarnsåren. Att kvinnan inte har samma höga lust är också evolution, då hon bäst säkrar sin avkomma, om de inte är för många.
Mäns lust, är mera styrd av just tillfället för sexet.
Jag tror inte det finns en massa onda avsikter hos kvinnan, hon agerar utifrån gener, hormoner och evolution.
Det är lätt att lägga in mänskliga faktorer, för det är förklaringsmodeller man kan förstå. Jag lutar mer åt biologiska faktorer, gällade sex, lust, drift.

De flesta par, har olika starka drifter. Man får helt enkelt gilla läget. Antingen tar man hela konceptet man får med partnen, eller inte.
Väljer man att stanna kvar, finns bara en lösning, samtal, kompromiss och mycket tålamod. Kärleken brukar underlätta kompromiss och tålamod.
När det gäller att man inte accepterar så finns det flera sätt, otrohet, självsex eller lämna.

Utöver att det skiljer sig, tror jag att en del kvinnor, skräms av män med stor sexlust och till slut blir det ett skyttegravskrig. I denna situation vill mannen och kvinnanvill skydda sig från att bli sårad, utnyttjad eller obekräftad, genom olika handlingar, som ofta gör att paren dras i sär, i stället för att komma varandra närmre.

Skrivet på lunchen, i lite hast.
Citera
2025-11-26, 16:48
Medlem
Citat:
Tack för dina insikter.

Jag betonade i mitt tidigare inlägg att bägge parter naturligtvis delar ansvaret för att skapa och bibehålla en bra relation. Men missade att göra det igen i mitt senare inlägg. Jag försöker inte skjuta över ansvaret för problem i relationer på kvinnan, men ville fokusera på den del som jag tror att kvinnor ofta skapar. Män och kvinnor är lika delaktiga och ansvariga överlag, men för mig är det tydligt att män och kvinnor som regel brister inom olika områden. Enda sättet att lösa situationen överlag, är att var och en tar personligt ansvar för sitt eget beteende. Att skjuta ifrån sig allt personligt ansvar med hänvisning till att varje komponent beror exakt 50/50 på bägge, är ett effektivt sätt att hindra sin egen utveckling.

Jag har ofta hört hur kvinnor väljer ut hushåll som enskilt område, och kräver exakt 50/50 insats/ansvar (dock helt efter kvinnans modell/upplägg). Du är säkert mer nyanserad än så, men jag såg inte att du nämnde andra (viktigare) delar i en relation, och satte hushållet i relation till dessa.

Det viktiga för mig är att bägge parter upplever rättvisa, balans och harmoni ÖVERLAG. Det kan innebära att man dela exakt lika på hushållet. Det kan även innebära att mannen eller kvinnan tar ett större ansvar i hushållet, och att partnern tar ett större ansvar inom ett annat område.

Här är några områden/situationer som jag anser måste ställas i relation till hushållsarbete:

1. Ekonomi. Tänk dig en situation där ena parten sedan tidig ålder har förstått att en god ekonomi kan vara viktig för att säkerställa trygghet, frihet och ett liv utan stress över hur man ska kunna betala mat och hyra. För sig själv och sin framtida partner och familj. Personen har tänkt mycket och slitit hårt, för att ta sig från dåliga förutsättningar till en god och stabil situation. Försakat glädjeämnen och lättja i stunden för att skapa en större, framtida lycka. Moroten har även innehållit en förväntan om att träffa någon i framtiden som ska se och uppskatta deras slit, och se värdet av den ansträngning som personen har gjort tidigare i livet. Kanske en tanke om att kunna försörja en kvinna (nu och i ålderdomen) för att möjliggöra att hon kan slippa streta med heltidsjobb, och istället ge sig själv, barn, partner, hem etc. viktiga bitar som de flesta tyvärr inte har möjlighet att få i dagens (sjuka) samhälle.
Personen träffar sedan en partner som har tillåtit sig att endast följa lust och motivation, och därför inte har god ekonomi och välordnat liv i övrigt. De har tagit vara på lättja och glädje och undvikt att snstränga sig i tanke och handling, för att skapa ett bättre liv/ekonomi längre fram. Partnern har inga problem med att flytta in i ett nytt hus utan att köpa in sig, att ta del av trygghet och bekvämlighet och all den guldkant i livet som kan köpas för pengar (och de valmöjligheter och sinnesfrid som kommer av pengar).
Ska denna obalans kompenseras på något vis, eller ska partnern agera som om allt som den bättre bemedlade har slitit ihop, har landat i knät på dem "man gör det man tycker är roligt och om någon får mer pengar för det så ska man naturligtvis dela lika"?

2. Att träna, ta hand om sin kropp och hälsa och hålla sig attraktiv i övrigt. Om ena parten lägger tid och kraft på detta och det samtidigt betyder mycket för dem att motparten gör detsamma. Medan andra parten struntar i det: Skapas då en obalans eller handlar det endast om "personligt intresse"?

3. Att ta ansvar för framtiden och planera/ordna så att den blir bra för vuxna och barn. Här avser jag de stora, svåra bitarna som att flytta till nytt hus, ändra livssituation för att skapa bättre situation för vuxna och barn etc.

4. Hantera omväldsfaktorer som påverkar nu och i framtiden.

5. Hus, trädgård, teknik etc. "manliga" sysslor och ansvarsområden.

6. Att mannen är manlig och kvinnan är kvinnlig. Inte minst ifråga om roller, agerande, viktiga detaljer. Och annat arbete som krävs för att behålla attraktion, lust och glädje i relationen.

7. Allt med barns uppfostran och utveckling som inte handlar om att planera kalender och vinterkläder.

8. Att lyfta problem i relationen som behöver lösas och ta ansvar för att de blir lösta. Att ständigt bidra med positiv stämning och attityd, och agera konstruktivt i samtal. Att hålla sig själv ansvarig och vara ärlig. Etc. Istället för att ignorera allt jobbigt och skylla ifrån sig. Etc.

9. Sex/lust. Att göra sitt bästa för att möta partnern halvvägs, och att hålla dem så glada och nöjda som möjligt. Att vidta aktiva åtgärder för att öka/minska sin lust och i övrigt skapa så goda förutsättningar som möjligt. Istället för att tänka sig själv in i låsningar, olust och därigenom skapa en onödigt försummad/pressad partner.

Listan kan göras lång. Poängen är att kvinnor skjuter sig själva i foten och går miste om möjligheten att få så mycket mer från sin man, genom att låsa sig vid en enskild parameter som hushållet. Om de istället ser till helheten, är rättvisa och skapar helhetslösningar tillsammans med mannen, så möts de ofta av en väldigt samarbetsvillig man och ett bättre resultat.

Nu har jag funderat ett tag på denna lista. Det är en bra sammanfattning av faktorer som också bör belysas i en relation.
Jag tänker att kvinnor är rätt involverade i flera av dina punkter, likväl som många män är involverade i de typiskt kvinnliga punkter.

Jag tror ändå att det blir bäst om kvinnor sänker sina krav. Jag tror det är där de flesta kvinnorna skjuter sig i foten. Deras krav är alldeles för höga och ohälsosamma.

Jag har uppfostrat mina döttrar med att få dem att förstå att ett hem inte vilar på kvinnans vision, på relationens vision.
Jag tänker att en relation består av tre parter, som man har lojalitet till: dels till sig själv, dels till sin partner och sen har man en lojalitet till själva relationen. Den är en egen part i sammanhanget som man behöver ta hänsyn till.
Jag tänker att ibland kan relationen ha ett eget liv, egna behov som man behöver se och uppmärksamma, om man vill att den ska vara hälsosam, lustfylld och kärleksfull i framtiden.
Citera
2025-11-27, 10:17
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:

"Transaktion". Gör slut. För hennes skull.

Sen undrar jag hur stor idiot du är som är ihop med en idiot som är ihop med dig.
Citera
2025-11-27, 15:36
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Jag tror få kvinnor fungerar som du skriver. Att de vet att de har liten sexlust, som de i början mörkar, snärjer en man, sedan klagar på att mannen inte delar hushållets uppgifter, och samtidigt bejakar sin låga sexlust.

Jag ”tror” att vi är mer biologisk styrda än vad vi vill tro.
Det handlar om biologi. Kvinnans sexlust är ofta stor i början av en relation, evolutionen har skapat oss så. Sexet i början är kittet som håller de två ihop. Att de är ihop ökar möjligheten för avkomman att över småbarnsåren. Att kvinnan inte har samma höga lust är också evolution, då hon bäst säkrar sin avkomma, om de inte är för många.
Mäns lust, är mera styrd av just tillfället för sexet.
Jag tror inte det finns en massa onda avsikter hos kvinnan, hon agerar utifrån gener, hormoner och evolution.
Det är lätt att lägga in mänskliga faktorer, för det är förklaringsmodeller man kan förstå. Jag lutar mer åt biologiska faktorer, gällade sex, lust, drift.

De flesta par, har olika starka drifter. Man får helt enkelt gilla läget. Antingen tar man hela konceptet man får med partnen, eller inte.
Väljer man att stanna kvar, finns bara en lösning, samtal, kompromiss och mycket tålamod. Kärleken brukar underlätta kompromiss och tålamod.
När det gäller att man inte accepterar så finns det flera sätt, otrohet, självsex eller lämna.

Utöver att det skiljer sig, tror jag att en del kvinnor, skräms av män med stor sexlust och till slut blir det ett skyttegravskrig. I denna situation vill mannen och kvinnanvill skydda sig från att bli sårad, utnyttjad eller obekräftad, genom olika handlingar, som ofta gör att paren dras i sär, i stället för att komma varandra närmre.

Skrivet på lunchen, i lite hast.
Kloka ord.

Dock läser du in något som jag inte tycker att jag uttryckte, nämligen att kvinnan medvetet skulle ha onda avsikter. Det stämmer inte mot vad jag tycker, eftersom jag precis som du tror att det handlar om biologi, och att män och kvinnor agerar så som de är programmerade till.

Män är givetvis inte heller onda, och män som vill ha mycket sex är i de flesta fall fantastiska män som bara vill ha/ge mycket kärlek, glädje, njutning och avslappning. Man hör ibland hur kvinnor beskriver mäns sexlust som något destruktivt, sjukligt som handlar om att pressa, utnyttja och utöva makt mot kvinnor. Det tror jag i de allra flesta fall är helt fel. Kvinnor väljer delvis att tolka det så, utifrån negativa tankemönster, där de sannolikt påverkas av algoritmer och de krafter inom politik, media, vinstintressen som gynnas av att män och kvinnor är olyckliga och inte längre klarar av att leva i kärnfamiljer.

Du pekar på faktorer som ofta gör att det uppstår en obalans i lust mellan män och kvinnor. Det behöver inte innebära att mannen ensam ska gå och lida sig igenom livet. Kvinnor har ju i vår kultur ett stort övertag i och med stt de KAN säga nej om de inte vill, medan män inte FÅR ta för sig om kvinnan inte vill. Det tycker jag, liksom de allra flesta, är bra och sunt. Men det skapar ett problem som behöver lösas.

Män mår verkligen otroligt dåligt, psykiskt och fysiskt, om de går i flera år och lider brist på sex och närhet. Livskvsliteten rasar fullständigt, det går sämre i karriären, stressen ökar väsentligt och risken för prostatacancer mm. ökar också. Vissa av dessa faktorer kan inte avhjälpas med onani, då det inte ger samma effekt som fysisk intimitet med en riktig kvinna. Mannen kan dessutom ofta bli sur, vresig, arg, tappar lusten att se, bekräfta och uppvakta kvinnan etc. då han känner sig avvisad, oälskad etc. Vilket är obehangligt och otroligt osexigt för kvinnan. Kvinnans lust minskar då ännu mer, och så har det startats en ömsesidigt nedbrytande dödsspiral i relationen.

Tidigare (och i vissa kulturer fortfarande) så har det lösts genom att män har skaffat flera fruar. När "smekmånaden" tar slut med den första, så skaffar han en till osv. Och den sammanlagda lusten hos 3-4 fruar efter "smekmånaden" motsvarar mannens lust. Andra vanliga lösningar är otrohet (älskarinnor, prostituerade etc.). Ingen av dessa lösningar är accepterad och realistisk i dagens Sverige.

Onani ÄR inte en lösning om kvinnans lust är mycket låg, pga ovan nämnda faktorer och att mannen inte endast söker utlösning i sexet med sin kvinna (trots att vissa kvinnor kan uppleva det så).

Nej, mannen och kvinnan måste nå en fungerande lösning innan de hamnar i dödsspiral. Eller om det är två starkt motiverade och känslomässigt mogna människor: vända en redan inledd dödsspiral innan relationen blir omöjlig.

Jag ser det inte som friskt att två människor som älskar varandra aldrig vill ha sex. Eller att de endast vill det max 1-2 gånger i månaden. En såpass låg lust tror jag endast kan bero på att något är fel i relationen, eller i övrigt (utbrändhet, stress, negativ sjäkvbild/tankar, känslomässig omognad>oförmåga att se och arbeta med sig själv etc.) med den person som har så låg lust. Sex slutar inte upp att vara ett nödvändigt kitt i relationen, bara för att man skaffar barn, utvecklas och blir äldre. Åtminstone inte för mannen. Men inte för kvinnan heller, om man vill bibehålla en romantisk relation som grund för familjerelationen. Vilket behövs, om man inte vill skilja sig så snart barnen blir äldre, eftersom det inte längre finns något annat band som håller samman mannen och kvinnan.

I dagens Sverige så måste män och kvinnor nog bli väldigt duktiga på att göra vad som krävs, för att bibehålla en grundläggande sexlust hos båda. Männen behöver inse att de måste nöja sig med en grundläggande nivå, och ändå vara nöjda och se, bekräfta och uppvakta kvinnan. Kvinnan måste ta ansvar för att inte låta sig bli stressad och utbränd av jobb och barn, utan bibehålla en kvinnlig, sinnlig sida i tillräcklig utsträckning. Båda måste vilja och anstränga sig. Man måste tala öppet, vara beredd att förändra sig och finna kompromisser. Det är nog en av de allra viktigaste färdigheter/förmågor som män/kvinnor bör ha, innan de ger sig in i relationer/familjebildning. Om vi inte börjar bli duktiga på det, så kommer vi nog fortsätta trenden med splittrade familjer där barnen i sin tur bildar nya, splittrade familjer etc. Det finns ett stort, stort lidande för alla inblandade idag, som sannolikt kan undvikas till stor del.
Senast redigerad av vasadueller 2025-11-27 kl. 15:38.
Citera
2025-11-27, 15:41
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Nu har jag funderat ett tag på denna lista. Det är en bra sammanfattning av faktorer som också bör belysas i en relation.
Jag tänker att kvinnor är rätt involverade i flera av dina punkter, likväl som många män är involverade i de typiskt kvinnliga punkter.

Jag tror ändå att det blir bäst om kvinnor sänker sina krav. Jag tror det är där de flesta kvinnorna skjuter sig i foten. Deras krav är alldeles för höga och ohälsosamma.

Jag har uppfostrat mina döttrar med att få dem att förstå att ett hem inte vilar på kvinnans vision, på relationens vision.
Jag tänker att en relation består av tre parter, som man har lojalitet till: dels till sig själv, dels till sin partner och sen har man en lojalitet till själva relationen. Den är en egen part i sammanhanget som man behöver ta hänsyn till.
Jag tänker att ibland kan relationen ha ett eget liv, egna behov som man behöver se och uppmärksamma, om man vill att den ska vara hälsosam, lustfylld och kärleksfull i framtiden.
Väl skrivet! Jag kan bara hålla med. Det låter för övrigt som om du har givit dina döttrar goda förutsättningar för senda relationer i framtiden.
Citera
2025-11-27, 19:42
Medlem
Citat:
Väl skrivet! Jag kan bara hålla med. Det låter för övrigt som om du har givit dina döttrar goda förutsättningar för senda relationer i framtiden.
Du har satt ord på sådant jag inte har förstått, tidigare. Det är lite faktiskt lite ansträngande att ta till mig det du skriver, för det är lite nytt för mig. Jag har inte tänkt på detta viset, utan haft en mera kvinnlig syn på mäns lust.
Jag ska låta detta sjunka in lite, och förmodligen anpassa så att det blir lite mera jag. Sen kommer jag förmodligen att använda lite av det du skriver i min framtida roll som mamma till mina döttrar.
Flashback briljerar idag :-)Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in