2025-11-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast inte i praktiken.

Juristen säger "Svenskar som majoritetsgrupp omfattas av bestämmelsen om hets mot folkgrupp." Ganonito på Flashback säger "Nä det gör de inte." Vem tycker du att man ska lita på här?

Citat:
Om det inte är HMF att säga att svenskar är vidrig ohyra som borde utrotas från jordens yta, vad är det då?

Är detta en rent hypotetisk fråga? Vem har sagt att det inte är hets?

Citat:
Ingen har någonsin dömts för HMF för något annat uttalande avseende svenskar heller.

Ingen tomtefar har dömts för våldtäkt på tomtenisse. Det betyder inte att det är fritt fram för tomtefar att våldta tomtenissar.
Citera
2025-11-26, 23:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Juristen säger "Svenskar som majoritetsgrupp omfattas av bestämmelsen om hets mot folkgrupp." Ganonito på Flashback säger "Nä det gör de inte." Vem tycker du att man ska lita på här?

Är detta en rent hypotetisk fråga? Vem har sagt att det inte är hets?

Ingen tomtefar har dömts för våldtäkt på tomtenisse. Det betyder inte att det är fritt fram för tomtefar att våldta tomtenissar.

Inte i praktiken säger jag. Dvs, det omfattas möjligtvis på pappret, men det ska jävligt mycket till innan det även gäller i praktiken.

Norrköpings TR anser att det inte är hets eftersom de ogillade stämningen. Alla andra som uttryckt hat/hets mot svenskar har inte heller blivit åtalade eftersom åklagaren ansett att yttrandefriheten väger tyngre.

Tramsig jämförelse. Återkom när det är bevisat att tomtefar faktiskt har våldtagit tomtenissar.
Citera
2025-11-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Är du dum? Jag har sagt att det KAN vara olagligt. INTE att det inte går att bli dömd. Jag bifogade dessutom en länk till Lawline med ett ytterst pedagogiskt svar på frågan om det är olagligt att kalla någon hora, har du inte läst den?

Nej, men du är dum. Folk har dömts för att kallat personer för hora. Att det skulle varit "oerhört osannolikt att åtal väckts" är liksom dina egna fria fantasier.

Citat:
Att du inte hittat något sånt fall beror på att varken jultomtar eller tomtenissar finns på riktigt.

Poängen flög över ditt huvud ser jag. Du verkar inte förstå att avsaknad av dom inte innebär att något är lagligt.

Citat:
Formellt är nyckelordet här. Som jag, och andra, har försökt förklara för dig tidigare så omfattas svenskar rent formellt av skyddet, men inte i praktiken.

... Lagen självt är "formell". Det är alltså inte ett nyckelord utan ett konstaterande: inga formella hinder finns för att döma någon för hets mot svenskar.

Leta nu upp en auktoritativ källa som säger att man inte kan åtalas eller dömas för hets mot svenskar. För jag kan hitta många auktoritativa källor som säger motsatsen.
Citera
2025-11-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Inte i praktiken säger jag. Dvs, det omfattas möjligtvis på pappret, men det ska jävligt mycket till innan det även gäller i praktiken.

Jaha? Och hur kommer det sig att du vet bättre än både jurister och justitieministern själv som säger att svenskar visst omfattas av HMF-lagen?
Av förarbetena till straffskärpningsregeln framgår att regeln kan vara tillämplig inte bara när exempelvis svenskar ger sig på invandrare utan också i den motsatta situationen, alltså när personer med utländskt ursprung angriper någon eller några just för att de är svenskar (prop. 1993/94:101 s. 22).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/hatbrott-mot-svenskar_ha11391/
Citat:
Tramsig jämförelse. Återkom när det är bevisat att tomtefar faktiskt har våldtagit tomtenissar.

Och du får återkomma när det bevisats att åklagare valt att inte åtala för hets mot svenskar trots tillräckliga bevis.
Citera
2025-11-27, 00:28
Medlem
Tyvärr så är det här bara början. När vänstern tar över efter nästa val så kommer dom se till att polisen börjar knacka på hemma hos folk som yttrar liknande åsikter online. Precis som UK.
Citera
2025-11-27, 00:50
Medlem
Stackars gubbe, låter inte som ett trevligt boende.
Senast redigerad av OklaraKlara 2025-11-27 kl. 01:29.
Citera
2025-11-27, 06:57
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Man brukar göra iordning kaffet till varje boende med hjälp av en vagn som placeras i korridoren. Där fixar man till kaffe, te, smörgåsar etc. som man sedan tar med in till vårdtagarens rum. Man går inte omkring med en bricka till varje person och frågar och serverar.

Därför tar man reda på vad brukaren ska ha i förväg. Vet man inte står det på en lista antingen på vangen eller i brukarens rum. Så det är enkelt att lära sig och sitter i efter ett kort tag. Man springer inte och frågar brukarna varje dag.

Åter igen -- detta boende är för dementa och somatiskt sjuka äldre. Inte för friska pensionärer.
Och kaffet/maten är mycket viktig för de flesta. Detta måste vården respektera och acceptera.

Kaffeservering på äldreboende har inte med fördomar att göra. Jag beskriver bara hur det brukar gå till.

Enklast om man osäker är väl att lägga två sockerbitar på assietten med en tetra mjölk om man inte vet om alkisgubben vill ha kaffe med eller utan socker/mjölk? Han häller säkert i en skvätt vodka för slippa handskakningar innan han får blöjan bytt. Det gnäller han säkert om också, det måste säkert vara Pampers eller annat speciellt märke för honom annars börjar han vräka ur sig okvädningsord till skjuksköterskan.
Citera
2025-11-27, 07:21
Medlem
Citat:
Man brukar göra iordning kaffet till varje boende med hjälp av en vagn som placeras i korridoren. Där fixar man till kaffe, te, smörgåsar etc. som man sedan tar med in till vårdtagarens rum. Man går inte omkring med en bricka till varje person och frågar och serverar.

Därför tar man reda på vad brukaren ska ha i förväg. Vet man inte står det på en lista antingen på vangen eller i brukarens rum. Så det är enkelt att lära sig och sitter i efter ett kort tag. Man springer inte och frågar brukarna varje dag.

Åter igen -- detta boende är för dementa och somatiskt sjuka äldre. Inte för friska pensionärer.
Och kaffet/maten är mycket viktig för de flesta. Detta måste vården respektera och acceptera.

Kaffeservering på äldreboende har inte med fördomar att göra. Jag beskriver bara hur det brukar gå till.
Och hur det brukar gå till betyder ingenting i sammanhanget. Hur vet du t ex att kaffet inte serverades vid samma matbord som mannen drack snaps och käkade lunch? Det låter väl som troligt med tanke på att kvinnans chef var närvarande när det hela hände.

Jag har sedan f ö haft släktingar på hem för såväl dementa som somatiskt sjuka (vilket f ö brukar vara sakers om skils åt) och på inget av de ställen dessa varit på (totalt 3 boenden) har det funnits någon "kaffevagn". Jag har ofta blivit serverad kaffe när jag suttit i mina näras rum och då har personalen gjort så att de kommit in med en bricka med allt på och så har såväl jag som den person jag besökt själv fått ta det vi velat ha i fråga om kaffe, mjölk osv. Om det skulle kommit in en bricka utan socker hade jag såklart enkelt bara påpekat detta och inte börjat förolämpa personalen.
Citera
2025-11-27, 07:26
Medlem
Citat:
Naturligtvis. Men man brukar 'byta dessa grejer' på boenden, annars är det missvård. Det var inte mitt inlägg angående Ahmed, jag svarade bara på fråga. Kunde ha stått Olle eller Pelle istället. Men alla äldre kvinnor kanske inte vill att en manlig personal rör deras intima delar vare sig han heter Ahmed eller Olle.

Om en vårdtagare inte vill bli bytt på av en speciell personal kanske det går bra att ordna med någon annan. Man brukar kunna lösa det. Man ska inte tvingas till något man inte står ut med bara för att man är gammal. Man är trots allt människa.
Och min poäng var inte könet utan bara ett påpekande att det idag finns väldigt många muslimer och även andra invandrare, jobbandes på våra äldreboenden. Att kunna se till att det är ett visst kön som byter blöja eller katet är säkert svårt bara det. Ska man sedan addera att viss etniska eller religösa grupper inte ska göra detta på vissa boenden, så tror jag man har en omöjlig situation och då står valet kanske mellan att det hela görs av en Ahmed istället för en Eva. Eller att det inte blir gjort alls.
Citera
2025-11-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Kom med belägg är du snäll.

Här kommer beläggen – men om du ber andra att lägga tid på att reda ut juridiken åt dig, då får du också göra din del och komma med mer substans än ”krav på belägg” som om man är skyldig att visa dig något...

1. Lagtexten
16:8 BrB listar exakt vilka grupper som skyddas:
– ras
– hudfärg
– nationellt eller etniskt ursprung
– trosbekännelse
– sexuell läggning
– könsöverskridande identitet/uttryck

Det finns ingen kategori i lagen som heter ”svenskar”.
Länk: https://lagen.nu/1962:700#K16P8S1

Vill du hävda motsatsen behöver du ange var i lagtexten du hittar ”svenskar” som skyddad grupp.

2. Rättspraxis (det du efterfrågade)
Domstolar skiljer på:

A) ”svenskar” som etnisk grupp – kan omfattas av HMF
B) ”svenskar” som nationstillhörighet – omfattas inte

Det här är prövat flera gånger:

NJA 1996 s. 577

RH 2000:78

Domstolarna har gång på gång gjort bedömningen att uttryck som ”svenskar” normalt syftar på nationell grupp, inte etnicitet – och därför faller utanför HMF.

Det är därför man säger att svenskar ”i praktiken” inte skyddas.
Det är inte ideologi – det är utfall av faktisk praxis.

Om du menar att detta är fel, presentera då en dom där någon dömts för HMF för uttalanden riktade mot ”svenskar” i modern tid. Vi väntar.

3. Konsekvensen:
”svenskar är vidrig ohyra”
-inte HMF i praktiken, eftersom det inte är en skyddad kategori om inte uttrycket tydligt syftar på etnicitet.

Åklagare lägger rutinmässigt ned sådana anmälningar.

Summering:
Du fick beläggen du efterfrågade: lagtext, NJA, RH och praxis.
Nu är det din tur att också bidra med något mer än ”kom med belägg”.
Kom gärna med ett enda rättsfall som stödjer din invändning – om du hittar något.
Citera
2025-11-27, 09:00
Medlem
Studsbolls avatar
Är man 90 år har man levt huvuddelen av sitt liv i det riktiga Sverige som det var före folkutbytet. Det är naturligt att en sådan människa känner förtvivlan över samhällets förfall där det t o m den allmänna rättsuppfattningen och samhällskontraktet riskerar kollapsa i takt med islamiseringen och eftergifterna inför kaoskulturer. HMF är ett skämt som går ut på att förhindra medborgare att säga sanningen. Man känner djup skam av att vara en del av detta ryggradlösa folk som dör sotdöden och går från att vara svenskar till att bli "svenskar".
Citera
2025-11-27, 09:10
Medlem
flytandelyckas avatar
Som vanligt använder vi svenskar våra skattepengar väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in