2025-11-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
OK, då är jag med. Är det då ändå inte värre om ingen alls byter dessa grejer?

Naturligtvis. Men man brukar 'byta dessa grejer' på boenden, annars är det missvård. Det var inte mitt inlägg angående Ahmed, jag svarade bara på fråga. Kunde ha stått Olle eller Pelle istället. Men alla äldre kvinnor kanske inte vill att en manlig personal rör deras intima delar vare sig han heter Ahmed eller Olle.

Om en vårdtagare inte vill bli bytt på av en speciell personal kanske det går bra att ordna med någon annan. Man brukar kunna lösa det. Man ska inte tvingas till något man inte står ut med bara för att man är gammal. Man är trots allt människa.
Citera
2025-11-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Ja, hoppas gubben i sina sista dagar omges av människor som han inte kan kommunicera med när de gör saker med hans kropp! Alla gamla tanter som inte vill att Ahmed ska hjälpa till i duschen ska också bara hålla käft och finna sig i att tiderna förändras. Att straffa gamla utsatta människor med övergrepp, det låter som proportionerliga påföljder för åsiktskriminalitet. Man måste ju faktiskt tänka på vad man säger.

Det du skriver nu är faktiskt rätt obehagligt.
Du argumenterar inte för lag, rättssäkerhet eller konsekvens — du argumenterar för att gamla människor ska ’straffas’ genom att utsättas för övergrepp eller personal de upplever som otrygg som hämnd för deras åsikter.

Det där är inte en rättsstat.
Det är maktmissbruk.

Och låt oss vara tydliga:

1️. Att en 90-årig man uttrycker en grov åsikt är en sak.
Att aktivt önska att han ska utsättas för kränkningar är en helt annan.

2️. Vården är inte ett straffsystem.
Personalens uppgift är att ge vård — trygg, värdig och anpassad efter individens integritet, inte att agera politiska kommissarier.

3️. Äldre har rätt att ha preferenser kring intimvård.
Både kvinnor och män.
Det har inte med rasism att göra — det handlar om integritet.
Det här fastslås i Socialtjänstlagen, patientsäkerhetslagen och kommunala riktlinjer.

4️. Att straffa människor för ’fel åsikter’ är exakt den totalitära logik många här varnar för.
Och ja, det gäller oavsett om du råkar gilla eller ogilla den som säger något.

Du får tycka att gubben sa något dumt.
Det tror de flesta håller med om.
Men att önska att vårdpersonal ska ’göra saker med hans kropp’ han inte vill — det är du som passerar alla rimliga gränser här.

Det är ren rättslig och moralisk kollaps. Du är en ren dekadens!
Citera
2025-11-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Vilket inte betyder att gubben inte hade anmälts. Tråden hade varit fem mil lång med svärjisar som gastat över hur dumma invandrare är.

Du har fel.

Nej, han har faktiskt rätt – och det finns omfattande praxis som bekräftar det.

Hets mot folkgrupp gäller skyddade grupper enligt lagtexten:
ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, TROsbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet/uttryck.

’Svenskar’ är inte en skyddad grupp i praxis.
En svensk kan inte utsättas för HMF för att någon säger ’svenskar är vidrig ohyra’.
Det blir i stället:
– förolämpning
– ofredande
– eventuellt olaga hot
beroende på omständigheterna.

Exakt därför:
Den ”alkade invandrargubben” hade inte åtalats för HMF, hur elaka orden än var, eftersom svensk etnicitet inte omfattas av lagen. Sen kan man tycka vad man vill om den saken.

Det är inte en politisk åsikt — det är en ren juridisk realitet.
Och det är helt centralt för att förstå skillnaden mellan juridik och hypotetiska moralkonstruktioner.

Om du påstår att detta är fel, får du gärna visa en enda dom där någon fällts för HMF för uttalanden riktade mot svenskar.
Lycka till.
Citera
2025-11-26, 21:01
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
Det du skriver nu är faktiskt rätt obehagligt.
Du argumenterar inte för lag, rättssäkerhet eller konsekvens — du argumenterar för att gamla människor ska ’straffas’ genom att utsättas för övergrepp eller personal de upplever som otrygg som hämnd för deras åsikter.

Det där är inte en rättsstat.
Det är maktmissbruk.

Och låt oss vara tydliga:

1️. Att en 90-årig man uttrycker en grov åsikt är en sak.
Att aktivt önska att han ska utsättas för kränkningar är en helt annan.

2️. Vården är inte ett straffsystem.
Personalens uppgift är att ge vård — trygg, värdig och anpassad efter individens integritet, inte att agera politiska kommissarier.

3️. Äldre har rätt att ha preferenser kring intimvård.
Både kvinnor och män.
Det har inte med rasism att göra — det handlar om integritet.
Det här fastslås i Socialtjänstlagen, patientsäkerhetslagen och kommunala riktlinjer.

4️. Att straffa människor för ’fel åsikter’ är exakt den totalitära logik många här varnar för.
Och ja, det gäller oavsett om du råkar gilla eller ogilla den som säger något.

Du får tycka att gubben sa något dumt.
Det tror de flesta håller med om.
Men att önska att vårdpersonal ska ’göra saker med hans kropp’ han inte vill — det är du som passerar alla rimliga gränser här.

Det är ren rättslig och moralisk kollaps. Du är en ren dekadens!

Ta det lugnt nu BFB, jag var ironisk. Jag trodde att det framgick, läs först det citerade i mitt inlägg.
Citera
2025-11-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
’Svenskar’ är inte en skyddad grupp i praxis.
En svensk kan inte utsättas för HMF för att någon säger ’svenskar är vidrig ohyra’.

Kom med belägg är du snäll.
Citera
2025-11-26, 21:26
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Vilket inte betyder att gubben inte hade anmälts. Tråden hade varit fem mil lång med svärjisar som gastat över hur dumma invandrare är.

Man kan anmäla lite allt möjligt, men det är oerhört osannolikt att åtal väckts, eftersom det inte nödvändigtvis anses brottsligt att kalla någon hora, alltså hade inte tråden funnits.
Här finns lite mer information om det:
https://lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-kalla-nagon-for-hora-

Det är samma länk som i mitt förra inlägg, men nu slipper du gå tillbaka och kolla, varsågod.

Citat:
Du har fel.

Jaså? Jag har letat lite men inte hittat något fall där någon dömts för HMF riktat mot svenskar, har du någon källa?
Det enda jag får fram är att vi omfattas av skyddet i teorin men inte i praktiken.
Mer information om det finns här:
https://lawline.se/answers/kan-svenskar-bli-utsatta-for-hets-mot-folkgrupp

Det är samma länk som i mitt förra inlägg, men nu slipper du gå tillbaka och kolla, varsågod.
Citera
2025-11-26, 21:34
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Kom med belägg är du snäll.

Här finns lite info:
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/hets-mot-folkgrupp-innefattar-svenskar/?srsltid=AfmBOopQvfJFLgxvYIiYEvvYzU8vZASCxq5npqSZV IQMTgRUg8ZFRqJl

OBS, för att du ska förstå vad användaren du citerar menar är det viktigt att du läser hela artikeln, inte bara rubriken.

Här finns ett kortare svar från Lawline:
Citera
2025-11-26, 21:48
Medlem
Citat:
Man kan anmäla lite allt möjligt, men det är oerhört osannolikt att åtal väckts, eftersom det inte nödvändigtvis anses brottsligt att kalla någon hora, alltså hade inte tråden funnits.

Fast nu kan det visst vara förtal att kalla någon för hora: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/hat-hot-och-vald/nathat/ Folk har visst dömts för det.

Citat:
Jaså? Jag har letat lite men inte hittat något fall där någon dömts för HMF riktat mot svenskar, har du någon källa?

Nähä? Och jag har inte hittat något fall där en jultomte dömts efter att ha våldtagit en tomtenisse. Det är ändå olagligt för jultomtar att våldta tomtenissar.

Citat:

"Svenskar anses vara en folkgrupp inom ramen för 16 kap. 8 § BrB, vilket alltså innebär att även svenskar rent formellt kan bli utsatta för hets mot folkgrupp."

Ridå.
Citera
2025-11-26, 21:50
Medlem
Citat:
Här finns lite info:
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/hets-mot-folkgrupp-innefattar-svenskar/?srsltid=AfmBOopQvfJFLgxvYIiYEvvYzU8vZASCxq5npqSZV IQMTgRUg8ZFRqJl

"Svenskar som majoritetsgrupp omfattas av bestämmelsen om hets mot folkgrupp."

Du fortsätter länka till sidor som motbevisar det du påstår...
Citera
2025-11-26, 21:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
"Svenskar som majoritetsgrupp omfattas av bestämmelsen om hets mot folkgrupp."

Du fortsätter länka till sidor som motbevisar det du påstår...

Fast inte i praktiken. Om det inte är HMF att säga att svenskar är vidrig ohyra som borde utrotas från jordens yta, vad är det då? Byt ut svenskar i den meningen mot judar, muslimer, samer, negrer, araber eller vad fan som helst och du kan räkna med att lagens långa arm hade dömt ut maxstraffet för HMF.

Ingen har någonsin dömts för HMF för något annat uttalande avseende svenskar heller.
Citera
2025-11-26, 22:11
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Fast nu kan det visst vara förtal att kalla någon för hora: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/hat-hot-och-vald/nathat/ Folk har visst dömts för det.

Är du dum? Jag har sagt att det KAN vara olagligt. INTE att det inte går att bli dömd. Jag bifogade dessutom en länk till Lawline med ett ytterst pedagogiskt svar på frågan om det är olagligt att kalla någon hora, har du inte läst den?

Citat:
Nähä? Och jag har inte hittat något fall där en jultomte dömts efter att ha våldtagit en tomtenisse. Det är ändå olagligt för jultomtar att våldta tomtenissar.

Att du inte hittat något sånt fall beror på att varken jultomtar eller tomtenissar finns på riktigt.

Citat:
"Svenskar anses vara en folkgrupp inom ramen för 16 kap. 8 § BrB, vilket alltså innebär att även svenskar rent formellt kan bli utsatta för hets mot folkgrupp."

Ridå.

Formellt är nyckelordet här. Som jag, och andra, har försökt förklara för dig tidigare så omfattas svenskar rent formellt av skyddet, men inte i praktiken.
Förstår du skillnaden? Har du läst om den enda gång som HMF mot svenskar prövats i domstol?
Citera
2025-11-26, 22:30
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jävla skitlag HMF är. Man ska få säga att man inte vill ha några muslimer här. Ser inget konstigt med det. Om jag åker till ett arabland och muslimen säger att han inte vill se några jävla ateister här så hade det varit fine. Det är hans åsikt och han har rätt till en.

Så länge man inte börja hota och slåss osv så ska man få rätt att säga vad man vill. Vi liknar England för varje dag som går. Där är dom ännu värre.

Att dessutom inte vilja se muslimer finns det goda anledningar till också, det är en farlig ideologi som är fruktansvärd våldsam och hyllar en pedofil som ledare.

En gubbe som har varit ostraffad i 90år som är snart död, jagar Sverige som dom djur dom är. Man skäms som fan över vilket vidrigt land Sverige har blivit.

"som dom djur dom är"
Precis.
De infödda barbarerna är inte bättre än de som invandrat.
Värdfolket är inte bättre än gästerna, som jag brukar säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in