2025-11-24, 21:36
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Det har han. Och så får han finna sig i att bli serverad sin mat av tjejer med slöja. Om några år kommer han också få tugga i sig att Muhammed byter kateter och Ahmed gör ren rumpan på honom. Med den taskiga människosyn han har kunde det nästan räcka som straff. :-)
Han ska inte behöva finna sig i att ha oduglig huckle personal. Som inte ens klarar att servera kaffet rätt. vi ska inte lämmna våra gamla till en apflock. Vill du att dessa tar hand om dig och dina föräldrar? det är en ny skandal varje väcka.
Citera
2025-11-25, 11:49
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
De dominerande tongångarna i tråden hade nog faktiskt varit lite annorlunda om det rört sig om en alkad invandrargubbe som skrikit på svensk vårdpersonal att de var horor och slödder. Rövhålsbeteende i bägge fallen.

Om det rört sig om en alkad invandrargubbe som vid ett tillfälle i matsalen på ett omsorgsboende kallat svensk vårdpersonal för horor och slödder så hade den här tråden inte funnits, då det inte nödvändigtvis är olagligt att kalla någon hora, eller slödder. Det KAN i vissa fall anses vara olagligt, men det är ganska osannolikt att åtal väcks. Här finns lite mer information om det:
https://lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-kalla-nagon-for-hora-

Inte ens om den alkade invandrargubben kallat svensk vårdpersonal för SVENSKA horor och slödder (eller "vidrig ohyra") hade den här tråden funnits, eftersom svenskar (i praktiken) inte omfattas av HMF-lagen. Här finns lite information om det:
https://lawline.se/answers/kan-svenskar-bli-utsatta-for-hets-mot-folkgrupp
Citera
2025-11-25, 11:55
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Det har han. Och så får han finna sig i att bli serverad sin mat av tjejer med slöja. Om några år kommer han också få tugga i sig att Muhammed byter kateter och Ahmed gör ren rumpan på honom. Med den taskiga människosyn han har kunde det nästan räcka som straff. :-)

Ja, hoppas gubben i sina sista dagar omges av människor som han inte kan kommunicera med när de gör saker med hans kropp! Alla gamla tanter som inte vill att Ahmed ska hjälpa till i duschen ska också bara hålla käft och finna sig i att tiderna förändras. Att straffa gamla utsatta människor med övergrepp, det låter som proportionerliga påföljder för åsiktskriminalitet. Man måste ju faktiskt tänka på vad man säger.
Citera
2025-11-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Om det rört sig om en alkad invandrargubbe som vid ett tillfälle i matsalen på ett omsorgsboende kallat svensk vårdpersonal för horor och slödder så hade den här tråden inte funnits, då det inte nödvändigtvis är olagligt att kalla någon hora, eller slödder.

Vilket inte betyder att gubben inte hade anmälts. Tråden hade varit fem mil lång med svärjisar som gastat över hur dumma invandrare är.

Citat:
Inte ens om den alkade invandrargubben kallat svensk vårdpersonal för SVENSKA horor och slödder (eller "vidrig ohyra") hade den här tråden funnits, eftersom svenskar (i praktiken) inte omfattas av HMF-lagen.

Du har fel.
Citera
2025-11-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Han ska inte behöva finna sig i att ha oduglig huckle personal. Som inte ens klarar att servera kaffet rätt. vi ska inte lämmna våra gamla till en apflock. Vill du att dessa tar hand om dig och dina föräldrar? det är en ny skandal varje väcka.
Jag är så gammal att det är jag nästa gång. Mina föräldrar och svärföräldrar (samt en del andra nära) har redan haft hemtjänst, bott på boende osv och är nu i världen efter denna. Och de har tagits hand om många med hucklen. Och det är ju med dessa människor som med andra, vissa är bra och andra är dåliga. Jag har haft turen att mina släktingar och andra närstående som behövt hjälp på ålderns höst, haft i stort sätt helt fantastisk personal. Och de som inte har varit så bra har iaf inte varit riktigt dåliga, de har mer varit av den där typen som man märker inte trivs fullt ut på sina jobb och därför bara gör det som de måste.

Så får jag bara samma personal som de mina fått den dag jag själv inte kan fixa min hygien, laga min mat osv är jag mer än nöjd. Även med de som har haft hucklen (varav en dessutom var sjukt söt).

Och vaddå inte klarar av att servera kaffet rätt? Vad vet du om den saken?
Citera
2025-11-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
De dominerande tongångarna i tråden hade nog faktiskt varit lite annorlunda om det rört sig om en alkad invandrargubbe som skrikit på svensk vårdpersonal att de var horor och slödder. Rövhålsbeteende i bägge fallen.

Det händer nog också, men utan att alkohol behöver vara inblandat.
Citera
2025-11-25, 19:44
Medlem
Citat:
Jag är så gammal att det är jag nästa gång. Mina föräldrar och svärföräldrar (samt en del andra nära) har redan haft hemtjänst, bott på boende osv och är nu i världen efter denna. Och de har tagits hand om många med hucklen. Och det är ju med dessa människor som med andra, vissa är bra och andra är dåliga. Jag har haft turen att mina släktingar och andra närstående som behövt hjälp på ålderns höst, haft i stort sätt helt fantastisk personal. Och de som inte har varit så bra har iaf inte varit riktigt dåliga, de har mer varit av den där typen som man märker inte trivs fullt ut på sina jobb och därför bara gör det som de måste.

Så får jag bara samma personal som de mina fått den dag jag själv inte kan fixa min hygien, laga min mat osv är jag mer än nöjd. Även med de som har haft hucklen (varav en dessutom var sjukt söt).

Och vaddå inte klarar av att servera kaffet rätt? Vad vet du om den saken?

Kvinnan (över)reagerade för att mannen blev sur då hon gav honom osötat kaffe. Man brukar väl fråga om den man serverar kaffe vill ha socker, mjölk etc.? Detta är en viktig detalj för många äldre, vilket personal oftast förstår. Dessutom är det nog inte så svårt att lära sig, särskilt om man serverar kaffe till samma person varje dag i flera års tid. Hon kanske glömde, inte visste eller slarvade, men då kunde hon ha lärt sig av erfarenheten istället för att springa till chefen och bu-hua. Hon är iallafall vuxen (?)

Jag är inte heller purung -- så gammal att jag nog är äldre än de flesta här. Hoppas innerligt att jag och min man kommer att få den vård som vi mår bra och blir glada av. Naturligtvis kommer vi att bemöta den med all vänlighet.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-25 kl. 19:49.
Citera
2025-11-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Ja, hoppas gubben i sina sista dagar omges av människor som han inte kan kommunicera med när de gör saker med hans kropp! Alla gamla tanter som inte vill att Ahmed ska hjälpa till i duschen ska också bara hålla käft och finna sig i att tiderna förändras. Att straffa gamla utsatta människor med övergrepp, det låter som proportionerliga påföljder för åsiktskriminalitet. Man måste ju faktiskt tänka på vad man säger.
Sedan när blev en bytt katet och rengjord rumpa ett övergrepp?
Citera
2025-11-25, 19:51
Medlem
Citat:
Sedan när blev en bytt katet och rengjord rumpa ett övergrepp?

Den dag man inte vill att Ahmed ska göra det men tvingas finna sig i det ändå.
Citera
2025-11-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kvinnan (över)reagerade för att mannen blev sur då hon gav honom osötat kaffe. Man brukar väl fråga om den man serverar kaffe vill ha socker, mjölk etc.? Detta är en viktig detalj för många äldre, vilket personal oftast förstår. Dessutom är det nog inte så svårt att lära sig, särskilt om man serverar kaffe till samma person varje dag i flera års tid. Hon kanske glömde, inte visste eller slarvade, men då kunde hon ha lärt sig av erfarenheten istället för att springa till chefen och bu-hua. Hon är iallafall vuxen (?)

Jag är inte heller purung -- så gammal att jag nog är äldre än de flesta här. Hoppas innerligt att jag och min man kommer att få den vård som vi mår bra och blir glada av. Naturligtvis kommer vi att bemöta den med all vänlighet.
Det här är vad vi vet om den där kaffekoppen. Kvinnan berättade detta i förhör:

"jag minns att jag hämtade en kaffe vid ett tillfälle åt Sven, och han skrek då på mig för att det inte fanns något socker i kaffet. Min chef Anna var där då, hon sade till Sven att sluta skrika på mig och att han skulle respektera mig."

- Vi har ingen aning om han gapade direkt så att hon inte han fråga om mjölk och kaffe.
- Vi har ingen aning om detta var första eller tusende koppen hon serverar honom.
- Vi har ingen aning om hur gemen han var och således inte heller om hon överreagerade när hon blev ledsen.
- Hon sprang inte till någon chef och grinade, hon säger ju att chefen var där och reagerade på eget bevåg.

Kort och gott har du låtit dina fördomar skapa en beskrivning av vad som hände där med kaffet som möjligen kan vara korrekt men troligen inte är det. Iaf är den inte det i avseendet med att hon skulle sprungit till sin chef och beklagat sig.
Citera
2025-11-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Den dag man inte vill att Ahmed ska göra det men tvingas finna sig i det ändå.
OK, då är jag med. Är det då ändå inte värre om ingen alls byter dessa grejer?
Citera
2025-11-26, 11:28
Medlem
Citat:
Det här är vad vi vet om den där kaffekoppen. Kvinnan berättade detta i förhör:

"jag minns att jag hämtade en kaffe vid ett tillfälle åt Sven, och han skrek då på mig för att det inte fanns något socker i kaffet. Min chef Anna var där då, hon sade till Sven att sluta skrika på mig och att han skulle respektera mig."

- Vi har ingen aning om han gapade direkt så att hon inte han fråga om mjölk och kaffe.
- Vi har ingen aning om detta var första eller tusende koppen hon serverar honom.
- Vi har ingen aning om hur gemen han var och således inte heller om hon överreagerade när hon blev ledsen.
- Hon sprang inte till någon chef och grinade, hon säger ju att chefen var där och reagerade på eget bevåg.

Kort och gott har du låtit dina fördomar skapa en beskrivning av vad som hände där med kaffet som möjligen kan vara korrekt men troligen inte är det. Iaf är den inte det i avseendet med att hon skulle sprungit till sin chef och beklagat sig.

Man brukar göra iordning kaffet till varje boende med hjälp av en vagn som placeras i korridoren. Där fixar man till kaffe, te, smörgåsar etc. som man sedan tar med in till vårdtagarens rum. Man går inte omkring med en bricka till varje person och frågar och serverar.

Därför tar man reda på vad brukaren ska ha i förväg. Vet man inte står det på en lista antingen på vangen eller i brukarens rum. Så det är enkelt att lära sig och sitter i efter ett kort tag. Man springer inte och frågar brukarna varje dag.

Åter igen -- detta boende är för dementa och somatiskt sjuka äldre. Inte för friska pensionärer.
Och kaffet/maten är mycket viktig för de flesta. Detta måste vården respektera och acceptera.

Kaffeservering på äldreboende har inte med fördomar att göra. Jag beskriver bara hur det brukar gå till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in