2025-11-26, 21:57
Medlem
Puma006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Så många många måste snart byta till Telia från de andra operatörerna?
Telia kommer bli stor vinnare.
Smart av Telia!
Anledningen till att Telia förlängde nedstängningen av 2G med två år är att många bilar använder 2G/3G. Blir intressant framöver se vad som händer med bilar som inte kan uppdateras från 2G/3G. Om dessa måste skrotas...

Många hissar har 2G/3G, vilket innebär att dessa hissar riskerar körförbud om inte blir uppgraderade.
Citera
2025-11-26, 22:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bittert. Dock finns mobiler för 4G med enbart röstsamtal och sms.

Men då får man inte sms i kronologisk ordning (som inlägg på Flashback) utan enbart i manipulativ trådsortering efter avsändare.

Och tio dagars batteritid kan man fetglömma.

Och näten är bisarrt käsliga för störning.
Ja, jag har en sån "dumbphone", en Nokia 4G-telefon för 500 spänn. Liten och lätt att ha med sig på tex promender eller som reservtelefon. Men batteritiden på den är flera dygn. Inbyggd FM-radio, ficklampa och spelet "Snake" finns också!
Senast redigerad av Karman 2025-11-26 kl. 22:15.
Citera
2025-11-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mp5sd
Du har bevisligen inga äldre i din släkt som kanske behöver 112 trots att dom har 4G telefoner som dom köpt med vetskapen om att 2/3G ska läggas ner men ändå inte kommer att fungera...

Du svamlar, 4G telefoner kommer självklart att fungera med 112 även efter nedläggningen av 2- och 3G.
Citera
2025-11-26, 23:15
Medlem
Vad är det tekniskt som gör att det inte går att ringa 112 via vanliga 4G-nätet utan det måste till något annat? VoltE?
Citera
2025-11-26, 23:44
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Har du en funktionsnedsättning eller vad är det du inte förstår ? Sagt hela tiden att mobilen är en 4G telefon och att folk trots det får meddelande kring totalt nedstängning från och med 2 februari 2026 när det först hette " enbart " pga 112 1 december 2025 .

Det handlar inte om avvecklingen av 2g och 3g nätet och dess telefoner enbart som isåfall inte hade varit så dramatiskt då det varit på tal om länge och är gamla telefoner MEN detta handlar om att även 4G telefoner som är relativt nya blir berörda ! Du bör uttala dig när du har kompetens eller information nog att göra det .

Det finns svagbegåvade (eller idioter) i alla trådar, trots att du har förklarat klart och tydligt klarar vederbörande skribent inte att förstå.

Vet de som köpt ny tel för mindre än 2 år sedan (4G) vilka fått sms om att de måste köpa en ny tel. Men dessa operatörer skriver inte ett ord om att man kan flytta till Telia och då fungerar telefon som vanligt!
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2025-11-26 kl. 23:50.
Citera
2025-11-27, 00:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Det finns svagbegåvade (eller idioter) i alla trådar, trots att du har förklarat klart och tydligt klarar vederbörande skribent inte att förstå.

Vet de som köpt ny tel för mindre än 2 år sedan (4G) vilka fått sms om att de måste köpa en ny tel. Men dessa operatörer skriver inte ett ord om att man kan flytta till Telia och då fungerar telefon som vanligt!

Till 2027. Men då stängs möjligheten hos Telia också. Sedan klart de håller käft om det. Har man köpt inom 2 år kan man ju också vara bunden av avtalstid.

Kan ju bli många jobbiga dagar för elektronikkedjor med kunder som varit inne frågat om en telefon som funkar när 3G stängs och fått råd om en som nu alltså kommer bli spärrad...
Citera
2025-11-27, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Vad är det tekniskt som gör att det inte går att ringa 112 via vanliga 4G-nätet utan det måste till något annat? VoltE?
Nej har inte hittat en bra förklaring men har väl med nödtekniken att göra

https://www.sweclockers.com/nyhet/42054-nya-4g-telefoner-blockeras-hos-tre-telenor-och-tele2

Citat:
Myndigheten skriver att den nyligen fick vetskap om att det förekommer telefoner som enbart ringer nödsamtal via 2G-nätet, trots att de har stöd för 4G-samtal. Operatörerna Tele2, Telenor och Tre stänger sina 2G-nät vid årsskiftet, och har fram tills nu räknat med att telefoner i deras nät som förlitar sig på 2G-nätet för nödsamtal kommer använda så kallad nödroaming för att ansluta till Telias 2G-nät, som är öppet till slutet av 2027, för nödsamtal.

Det godtas inte av PTS, då det ska vara just en nödlösning.
Citera
2025-11-27, 05:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
många bilar använder det också
(FB) 2G- och 3G-näten släcks ned – så påverkas din bil

Tror det kommer bli lite rörigt under december för vissa.
Citera
2025-11-27, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raderat
Tror det kommer bli lite rörigt under december för vissa.
Många blev skraja först men sen skippade transportstyrelsen att bilens nödtelefon ska besiktigas
Får se om det blir någon lösning på mobilerna
Senast redigerad av hitler-gg 2025-11-27 kl. 07:05.
Citera
2025-11-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Tyvärr inte , har samma mobil och satt tidigare idag med kundtjänst hos Comviq och beskrev samma ilska och han lovade att vanliga samtal in och ut skulle fortsätta fungera när jag nämnde frustrationen över att de vilseledande meddelanden de skickat om det enbart gällde in och ut för 112 . Några timmar efter det samtalet fick jag ett personligt mail där det nu står motsatsen av det han lovade , att från och med 2 februari 2026 upphör all in och ut funktion på mobilen pga PTS senaste beslut .

Är detta verkligen lagligt ....suck

Så här säger AI....Ja, Huawei P30 har stöd för 4G-nätverket
. Telefonen har dessutom stöd för 2G och 3G, och du kan växla mellan nätverken via inställningarna för mobilt nätverk.

4G-stöd: Huawei P30 kan ansluta till 4G-nätverk för snabbare mobildata.
Inställningar: Du kan manuellt välja föredraget nätverksläge (t.ex. 4G) genom att gå till Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Föredraget nätverksläge, som du kan se i en guide från Device Guides.
Citera
2025-11-27, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac

Nu var det ett tag sedan jag jobbade med det här, så jag kan ha fel, men 4G (LTE) i sig klarar inte av telefonsamtal alls utan det är en trådlös standard för internettrafik (IP-baserat paketnät). VoLTE är en teknik ovanpå LTE som man kan använda för telefonsamtal.

Innan VoLTE fanns så gick telefonen alltid ner till 2G eller 3G vid inkommande eller utgående telefonsamtal.

Man kan likna det med att man på samma sätt inte kan göra telefonsamtal direkt med sin bredbandsanslutning utan behöver använda någon annan teknik ovanpå sin bredbandsanslutning t.ex. Skype, IP-telefoni, etc.
Citera
2025-11-27, 09:46
Medlem
Jag har fått meddelande om att min telefon kommer att blockeras när den inte har VoLTE.
Och jag köpte den som bättre begagnad Asus Zenfone i början av året för möjligheten till samtalsinspelning.
Tycker att det borde räcka med en varning och en uppmaning att byta telefon eller att behålla den befintliga och köpa en billig ny telefon och ett kontantkort för alla 112-samtal som jag ringer.
Jag är ju trots allt myndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in