2025-11-26, 19:08
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man hittade ju sedermera ljuddämparen: https://www.expressen.se/nyheter/har-kastade-hon-ljuddamparen/

Ok. Tack 👍
Citera
2025-11-26, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det går inte att ljuddämpa en revolver..

Sara använde ljuddämpare. Hur effektiv den var kan inte du eller jag veta.
Citera
2025-11-26, 19:10
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man hittade ju sedermera ljuddämparen: https://www.expressen.se/nyheter/har-kastade-hon-ljuddamparen/

Vem ska man tro på mest ?Sara eller vapenexperter som säger att man inte kan ljuddämpa en revolver.
Citera
2025-11-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Vem ska man tro på mest ?Sara eller vapenexperter som säger att man inte kan ljuddämpa en revolver.

Jag antar att hon använt den ljuddämparen man hittat, men att den inte kunnat tysta vapnet.
Citera
2025-11-26, 19:12
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben

Läste detta:

Enligt 26-åringen använde hon en revolver med ljuddämpare. Maken till den mördade kvinnan säger att han sov i ett annat rum och inte hörde något skott.
– Jag ställer mig väldigt frågande till det där. En revolver med ljuddämpare låter väldigt ovanligt. Du kan aldrig få tyst på en revolver eftersom det är en glipa mellan pipan och trumman där det smäller rejält. Det hörs i hela huset. En pistol däremot är ett slutet system, säger Kaj Hahne
Citera
2025-11-26, 19:14
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det går inte att ljuddämpa en revolver..

Grabbarna i "Mythbusters" gjorde ju ett sånt test en gång. Fick ner några dB, men mest en dovare klang.

Inte som på film direkt.
Citera
2025-11-26, 19:19
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Grabbarna i "Mythbusters" gjorde ju ett sånt test en gång. Fick ner några dB, men mest en dovare klang.

Inte som på film direkt.
Läckan mellan pipa revolvertrumman är boven i detta sammanhang. Tittar man på en snabbkamera, så ser man en ordentlig kruteld strömma ut just där.
Citera
2025-11-26, 19:22
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pngmq/helge-fossmo-overvager-soka-om-resning

Hm. Fossmos advokat säger föjande:

Man ska ha klart för sig att det var en mycket sjuk sektmiljö som ett antal människor levde i. Och det är ett antal personer som har haft olika misstankar emot sig inom ramen för den här förundersökningen som har avskrivits. Och jag tror att hade man inte mållåst så tidigt på Sara Svenssons uppgifter trots det skick hon var i så hade man kunnat titta lite bredare på det här och fått fram andra saker.

Även advokaten verkar ju skeptis till att Sara är mördaren. Eller?
Citera
2025-11-26, 19:23
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Den måste varit mycket effektiv eftersom Helge inte vaknade?
Citera
2025-11-26, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Den måste varit mycket effektiv eftersom Helge inte vaknade?

Jag skulle tro att Sara hade fått tag i en sån dämp som elitstyrkorna använder. Helt ljudlöst skott.
Citera
2025-11-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Läste detta:

Enligt 26-åringen använde hon en revolver med ljuddämpare. Maken till den mördade kvinnan säger att han sov i ett annat rum och inte hörde något skott.
– Jag ställer mig väldigt frågande till det där. En revolver med ljuddämpare låter väldigt ovanligt. Du kan aldrig få tyst på en revolver eftersom det är en glipa mellan pipan och trumman där det smäller rejält. Det hörs i hela huset. En pistol däremot är ett slutet system, säger Kaj Hahne
Från "vapenhandlaren" fick hon rådet att använda en avgasrörspipa till wolksvagen, som hon också gjorde, om den fungerar är för mig oklart.
Citera
2025-11-26, 19:26
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jag skulle tro att Sara hade fått tag i en sån dämp som elitstyrkorna använder. Helt ljudlöst skott.

Hade hon såna kontakter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in