2021-04-02, 14:15
  #121
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan bara döda en person en gång. Skulle det vara så att A.F redan var död när S.S sköt henne, så skulle det aldrig vara möjligt att döma henne för mord.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att hon kom lindrigt undan. Hon ansågs allvarligt psykiskt störd och dömdes därför till rättspsykiatrisk vård. Vad skulle alternativet vara menar du?

Men alltså.. hon klarade av rätt så mycket för att vara så sjuk?
Citera
2021-04-02, 15:14
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men alltså.. hon klarade av rätt så mycket för att vara så sjuk?

Mm. Du tänker på fixa fram vapen, skjuta två personer och sedan göra sig av med vapnet? :-)
Citera
2021-04-02, 15:19
  #123
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Mm. Du tänker på fixa fram vapen, skjuta två personer och sedan göra sig av med vapnet? :-)

Ja typ. Hon visste förbannat väl vad hon gjorde.
Citera
2021-04-03, 13:26
  #124
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Undrar om hon besöker honom ändå? Hon måste ju vara underbegåvad.

Det här är kanske en avvikelse från ämnet men om man ska kalla dem som blir manipulerade av psykopater. Vad ska man då tänka om dem i KIs ledning som trots att de blev varnade för att anställa P M på KI gjorde det. Nu hade de ju mer intelligens än H Fs fru men ändå hon var nog mer manipulerad än underbegåvad.Lurade av psykopater kan nog väldigt väldigt många bli också väldigt intelligenta personer
Citera
2021-04-03, 15:51
  #125
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det här är kanske en avvikelse från ämnet men om man ska kalla dem som blir manipulerade av psykopater. Vad ska man då tänka om dem i KIs ledning som trots att de blev varnade för att anställa P M på KI gjorde det. Nu hade de ju mer intelligens än H Fs fru men ändå hon var nog mer manipulerad än underbegåvad.Lurade av psykopater kan nog väldigt väldigt många bli också väldigt intelligenta personer

Fast nu handlar det inte alltid om direkt manipulation när kvinnor dras till kriminella. Charles Manson fick tusentals brev från kvinnor han aldrig träffat. Precis som flera seriemördare och andra monster fått. Dom kan bli utvalda ändå. Vad lider ni kvinnor av? Empati? Moderskänslor? Religiösa influenser?
__________________
Senast redigerad av Crime-boy2 2021-04-03 kl. 16:08.
Citera
2021-04-04, 14:13
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja typ. Hon visste förbannat väl vad hon gjorde.

Jag förstår vad du menar och jag tror inte att detta är en "solklar dom" på något sätt och andra domare hade säkert dömt på ett annat sätt.

Sedan får man väl komma ihåg att många församlingsmedlemmar har vittnat om att, när S.S kom till Knutby 1999, så var hon som en solstråle och oerhört välfungerande i alla sammanhang. Men att detta sedan avtog och senare kom hammarslaget mot A.F 2003 och mordet och mordförsöket 2004. Så någonting har ju hänt med S.S under denna tid....
Citera
2021-04-18, 17:49
  #127
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan bara döda en person en gång. Skulle det vara så att A.F redan var död när S.S sköt henne, så skulle det aldrig vara möjligt att döma henne för mord.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att hon kom lindrigt undan. Hon ansågs allvarligt psykiskt störd och dömdes därför till rättspsykiatrisk vård. Vad skulle alternativet vara menar du?
Framförallt Dick Sundevall fantiserar om att S.S ska ha anlitat en annan skytt men inte själv tryckt på avtryckarna. I hans hypotetiska händelseförlopp skulle S.S ändå vara så pass iblandad i att skaffa fram vapen, peka ut mordplatsen, hålla vakt och möjligtvis även lurat ut ett av offren. I sådana fall skulle S.S ändå dömas för mord eftersom det skulle skett "i samförstånd".

Även om man går med på Dick Sundevalls fantasier är domen mot H.F och S.S fortfarande korrekta. Det är eventuellt ytterligare anstiftare från sekten och möjligtvis ytterligare en skytt. Den enda rimliga förklaringen är att skytten (eller skyttarna) vara totala knarkpundare som S.S betalt runt 50k för att skjuta. Att en rationell gärningsman skulle ha S.S som medgärningsman är helt uteslutet eftersom hon inte tillhör kriminella kretsar och det finns en enorm risk att hon pratar. Personer i den typen av miljö tenderar inte att vara pratsamma och tenderar inte heller att överleva särskilt länge. Som jag förstått det finns det inget i utredningen som konkret pekar ut en särskild pundare och det är helt uteslutet att en sådan gärningsmän skulle gå att hitta i efterhand.

Att S.S skulle vara psykiskt störd är ju bara rent påhitt. Att vara svagt begåvad och naiv är inte en psykisk störning. Det framgår av den rättspsykiatriska undersökningen att diagnosen är helt påhittad. Åtminstone 10% av befolkningen är minst lika svagbegåvad som S.S. Ifall S.S varit en man hade hon dömts till livstid tillsammans med Helge.
Citera
2021-04-23, 17:44
  #128
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Barnflickan Sara Svensson talar ut i tv – för första gången.

I HBO:s nya dokumentärserie ”Knutby – I blind tro” visas nya detaljer om mordet i Knutby.

Tidigare okända bilder från rekonstruktionsvideon visar att polisen ifrågasatt barnflickan när hon skulle visa mordet på Alexandra Fossmo.

Och efter 17 år, varav sju inlåst på rättspsyk, säger hon nu:

– Jag vet inte om hon levde eller inte. Hon kanske inte levde när jag kom dit.


Vad tror ni ? Låg Alexandra Fossmo redan död i sängen när Sara Svensson avlossade skotten? Första skottet skall ha träffat Alexandras höft ,Sara Svensson har i förhör återgett att Alexandra Fossmo ”gnydde” till efter det att hon träffats av skottet, något som hon i en ny intervju i dokumentären säger sig ha funderat över genom åren.

– När jag tänkte på Alexandras reaktion vid första skottet, då är det ingenting. Det träffade höften, och det var ingen reaktion. Hur kan det vara så, jag förstår inte…, säger hon i sin första tv-intervju.

Av skotten som träffade Alexandra Fossmo träffade två huvudet. Enligt den tekniska utredningen var de så kallade påsittande skott, det vill säga att revolvern tryckts direkt, eller nästintill direkt, mot huvudet.

I rekonstruktionsvideon påstår Sara Svensson att hon aldrig gick så nära sitt offer. Istället stannade hon på 1-2 meters avstånd. Då uppmanar en utredare Svensson att ta om scenen, igen och igen.

– Du ska inte vara rädd för att gå nära, säger en av utredarna i videon.


Om detta stämmer är det för mig ganska chockerande uppgifter det kanske inte ens var barnflickan Sara Svensson som mördade Alexandra Fossmo?

https://www.expressen.se/nyheter/barnflickan-om-mordet--i-knutby-hon-kanske--inte-levde-nar-jag-kom/

Det där känns som spekulativt nonsens i dokumentären. Skulle man ha missat dödsorsaken? Sara verkar ju inte ha alla hästar hemma heller.
Citera
2021-04-23, 18:28
  #129
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Gör de en dokumentär måste de ju något sensationellt att locka tittare med och få gratis reklam. Det låter som samma stil som det här "Spår" där den Anton Berg eller vad han heter hittade på en massa konspirationsteorier för att gamla fall skulle låta intressanta.

Så de här två figurerna har alltid varit oseriösa?
Citera
2021-04-23, 19:43
  #130
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag reagerar starkt emot att kalla en människa som du inte känner för underbegåvad. Som du vet är människor som H I väldigt manipulativa. Och man behöver inte vara underbegåvad för att åka dit gör en sån.
Hon insåg ju sitt misstag och gick. Det är väl huvudsaken och inte så lätt att göra. Och hon har förmodligen lärt sej en hel del av detta

Underbegåvad är väl det minsta man kan kalla henne. Det har nog alltid varit något grundläggande fel på henne. Bara titta på hur hon ser ut nu.
Citera
2021-04-23, 22:46
  #131
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Underbegåvad är väl det minsta man kan kalla henne. Det har nog alltid varit något grundläggande fel på henne. Bara titta på hur hon ser ut nu.

Fel. Hon hade tagit hand om sin sjuka mamma som dog när hon var i 11-årsåldern. Det sitter väl i och känns väl. Det kan jag förstå utifrån min erfarenhet. Sorg hos ett barn vars förälder dör och som får bära sorgen själv. Tungt för en ung människa.
Citera
2021-04-24, 00:38
  #132
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Fel. Hon hade tagit hand om sin sjuka mamma som dog när hon var i 11-årsåldern. Det sitter väl i och känns väl. Det kan jag förstå utifrån min erfarenhet. Sorg hos ett barn vars förälder dör och som får bära sorgen själv. Tungt för en ung människa.

Jag förstår inte. Tog hon hand om sin mamma när hon var barn? Det måste väl andra ha gjort i så fall. Att hon inte är mentalt kapabel är ju uppenbart i vilket fall. Det var det ju redan när det begav sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in