Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Grejen som många verkar missa är att Jönsson aldrig någonsin har påstått sig vara opartisk eller att hans videos inte skulle vara vinklade. I alla fall inte vad jag har sett. Jag kan givetvis bara tala för mig själv men jag ser i regel hellre på någon som är partisk och inte hymlar med den än tvärtom. Min respekt för SVT hade varit mycket större om dom bara kunde erkänna att dom har vänsterbias.
Efter det så skulle man behöva ha många och långa diskussioner om deras finansiering och vad pengarna går till, eftersom det inte är direkt frivilligt. Men diskussioner om SVTs finansiering hör inte hit.
Däremot är jag inte det minsta brydd om vilka enskilda personer som sponsrar Jönsson är eftersom det är "tyckeri-TV" och hans åsikter är tydliga och det är inte särskilt svårt att skapa sig en holistisk bild av finansiärerna.
Den största anledningen till att jag har tittat på Henrik Jönsson är att han tagit upp massinvandringen och nedläggningen av kärnkraft, frågor som är viktiga för mig.
T ex som detta avsnitt.
Varför ljuger (S) om kärnkraft och migration?
https://www.youtube.com/watch?v=bjnSo9_6Cnc
Jag har inte tidigare reflekterat att han kunde vara sponsrad av någon diffus finansiär, jag trodde han var en sk Swishhora som alla andra.
Helt OK för mig med den typen av finansiering.
Nu när han mycket ärligt och transparent berättar att hans TV kommer vara betalt av sponsorer så börjar jag nog fundera lite.
Jag har en olustig känsla att sponsorernas mission med den här TV satsningen kan vara att fånga upp oss väljare som varken är höger eller vänster utan både och att långsamt indoktrineras till att bli renodlade högerväljare.
Man blandar in typ att friskolor och nedmontering av välfärdssystem är något bra med reportage om Sossarna slöserier och vurm för massinvandring, islam och destruktion av elförsörjningen.
Allt ur högersidan synvinkel.
Nu förtjänar ju Sossarna allt skit dom kan få, men som en vanlig svenne utan någon förmögenhet är det knappast oss som marknadsliberaler och libertarianen Henrik Jönsson ömmar för.
Jag kommer fortfarande att titta på honom, men kommer att att ha mer kritiska glasögon på vem som verkligen ligger bakom just det här reportaget/intervjun.