2025-11-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Och personligen tycker ju jag avknoppningssporten beachvolley håller låg kvalitet, delvis eftersom guld/silver i VM togs av spelare som nog valde sporten för att de inte var tillräckligt bra för att platsa i huvudsporten som ni andra sågar.

Håller inte nödvändigtvis med. Bara kolla på hur många inomhusspelare som tillhört världseliten, t.ex Louisa Lippmann, Manon Flier, Debby Stam, Riikka Lehtonen, Margareta Kozuch, Angelina Grun och våran egen Angelica Ljunquist som sadlat om från inomhus till beachvolley, och det är snarare regel än undantag att de misslyckas med att ta medalj i VM/OS/EM än omvänt. Tyskan Lippmann var nästan lika bra som Isabelle Haak under sin "prime" och räknades som en av världens 5-10 främsta anfallare, men hennes framgångar sedan hon sadlade om till beachvolley är i stort sett obefintliga. Såväl Grun som Flier är i princip legendarer inom inomhusvolley, men de rosade verkligen inte marknaden på beachen. Angelica Ljungquist är utan tvekan Sveriges främsta damspelare i historien bortsett från Isabelle Haak, och hon satsade i många år fullt ut på att lyckas inom beachvolley, men presterade aldrig bättre än en femteplats på världstouren, vilket vittnar om hur svårt det är att lyckas. Sverige har väl aldrig tagit en medalj i något mästerskap på damsidan (varken juniorer eller seniorer) inom beachvolley och innan Åhman/Hellvig hade vi inga medaljer på herrsidan heller.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-24 kl. 18:58.
Citera
2025-11-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Håller inte nödvändigtvis med. Bara kolla på hur många inomhusspelare som tillhört världseliten, t.ex Louisa Lippmann, Manon Flier, Debby Stam, Riikka Lehtonen, Margareta Kozuch, Angelina Grun och våran egen Angelica Ljunquist som sadlat om från inomhus till beachvolley, och det är snarare regel än undantag att de misslyckas med att ta medalj i VM/OS/EM än omvänt. Tyskan Lippmann var nästan lika bra som Isabelle Haak under sin "prime" och räknades som en av världens 5-10 främsta anfallare, men hennes framgångar sedan hon sadlade om till beachvolley är i stort sett obefintliga. Såväl Grun som Flier är i princip legendarer inom inomhusvolley, men de rosade verkligen inte marknaden på beachen. Angelica Ljungquist är utan tvekan Sveriges främsta damspelare i historien bortsett från Isabelle Haak, och hon satsade i många år fullt ut på att lyckas inom beachvolley, men presterade aldrig bättre än en femteplats på världstouren, vilket vittnar om hur svårt det är att lyckas.

Ok. Tack för input.

Är väl så att vissa egenskaper passar bäst för respektive variant, och min misstro mot beachvolley är troligtvis överdriven.

Men till mitt försvar så ser jag en del likheter i hela ”setupen” med Skicross, Snowboard och en del andra popsporter med utövare som antingen är från andrasorteringen eller inte hundra proc seriöst utövandes, och där publiken ofta är helt andra än de som gillar det jag kallar ”riktiga sporter”. Och det kan ju göra att jag missbedömer beachvolley och kan ha fel.

Tillägg kuriosa: Hmm. Ljungquist.. satt framför en kvinna som uppenbart hade en roll på förbundet och damlandslaget och hon hade med sig en utländsk snubbe som verkade vara på en typ av introduktion. Efter matchen fick minst en spelare besked om landslagsuttagning av kvinnan och var hyperglad när hon återvände till läktaren under herrmatchen efteråt. Råkade gå förbi dom under samtalet ”i korridoren”. Har forskat lite till och tror mig minnas att det var Cecilia Malm och att jag av en slump bevittnade när hon fick besked om landslagsdebut. Sånt man ”springer på” om man går på svensk klubbvolley.. (antar att det var just Ljungquist och ”utlänningen” var nya landslagstränaren Bregoli)
Senast redigerad av Burkgurka 2025-11-24 kl. 19:25.
Citera
2025-11-25, 08:05
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Du har ingen koll, alltså.

För 10-15 år sedan fanns det halvtjockisar och spelare som knappt kunde slå ett slag och än mindre nå upp till nätet. Idag har alla lag ordentliga trupper och serien är betydligt jämnare.

Flera spelare i landslaget spelar ju dessutom i Sverige, och inte så att de totaldominerar.

Sedan om de utländska spelarna höll en högre nivå 2013 än 2025 kan jag inte bedöma.

Hur som helst så spelar egentligen inte kvaliteten vs världsklass så jäkla stor roll. Huvudsaken är att alla kan spela ordentlig volleyboll och att matcherna är hyfsat jämna. Och där skiljer det stort mot för 10 år sedan. Mycket högre lägstanivå idag.

Men skall tillägga att det såklart inte är superduperbra. Min poäng är mest att nog fan borde åtminstone lika många komma till matcherna som lågdivisionsfotboll. Det är helt enkelt tråkigt att sporten aldrig tycks slå igenom i Sverige.

Spelare som Åsa Gustavsson, Jessica Enberg, Andrea Jacobsson, Sara Malmlöv, Madelene Green, Aida Rejzovic m.fl var avsevärt bättre än de svenska spelare som idag är mest framstående.

Tittar vi på samma liga? Det är alltså inte ovanligt att det blir 25-7, 25-9 och dylika siffror i damernas elitserie. I herrarnas serie är det ytterst ovanligt att ett lag för under 15 poäng ett set.

Damernas elitserie är ungefär lika underhållande som produkt som SDHL.

Att de landslagsspelare som spelar i elitserien inte dominerar beror ju på att damlandslaget, ifall man räknar bort Haak, är ett ytterst mediokert lag som inte haft en chans att gå till EM trots att man utökat till 24 lag. Detta har jag redogjort för i min rankning av startsjuan tidigare i denna tråd.
Citera
2025-11-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Spelare som Åsa Gustavsson, Jessica Enberg, Andrea Jacobsson, Sara Malmlöv, Madelene Green, Aida Rejzovic m.fl var avsevärt bättre än de svenska spelare som idag är mest framstående.

Tittar vi på samma liga? Det är alltså inte ovanligt att det blir 25-7, 25-9 och dylika siffror i damernas elitserie. I herrarnas serie är det ytterst ovanligt att ett lag för under 15 poäng ett set.

Damernas elitserie är ungefär lika underhållande som produkt som SDHL.

Att de landslagsspelare som spelar i elitserien inte dominerar beror ju på att damlandslaget, ifall man räknar bort Haak, är ett ytterst mediokert lag som inte haft en chans att gå till EM trots att man utökat till 24 lag. Detta har jag redogjort för i min rankning av startsjuan tidigare i denna tråd.

Är ju bara att kika på statistik och resultat från senaste 10-15 åren så ser man ju att damernas elitserie blivit betydligt jämnare. Fler matcher som inte slutar 3-0, tabeller utan överlägset topplag, och färre tydliga bottenlag (sedan Degerfors åkte ur). Blir bara märkligt när du försöker dikta ihop något annat.

Sedan kan man väl ha olika uppfattningar om topplagens kvalitet. Jag tolkar t ex att RIG hävdar sig allt bättre som att återväxten blivit bättre, men vill man se RIG:s resultat på ett negativt sätt kan man väl hävda att det beror på att övriga lag blivit sämre.

Vad som är underhållande och inte handlar mycket om vilken typ av åskådare man är. Jag gillar damvolley mer än herrvolley just pga att damerna inte har fysik som gör att bollarna avgörs snabbt. Det blir mer spel och enligt mig bättre underhållning. (som även damtennis, förresten).

Alla behöver inte tycka lika. Jag tycker ju beachvolley är usel underhållning medan vissa gillar det.
Citera
2025-11-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ok. Tack för input.

Är väl så att vissa egenskaper passar bäst för respektive variant, och min misstro mot beachvolley är troligtvis överdriven.

Men till mitt försvar så ser jag en del likheter i hela ”setupen” med Skicross, Snowboard och en del andra popsporter med utövare som antingen är från andrasorteringen eller inte hundra proc seriöst utövandes, och där publiken ofta är helt andra än de som gillar det jag kallar ”riktiga sporter”. Och det kan ju göra att jag missbedömer beachvolley och kan ha fel.

Tillägg kuriosa: Hmm. Ljungquist.. satt framför en kvinna som uppenbart hade en roll på förbundet och damlandslaget och hon hade med sig en utländsk snubbe som verkade vara på en typ av introduktion. Efter matchen fick minst en spelare besked om landslagsuttagning av kvinnan och var hyperglad när hon återvände till läktaren under herrmatchen efteråt. Råkade gå förbi dom under samtalet ”i korridoren”. Har forskat lite till och tror mig minnas att det var Cecilia Malm och att jag av en slump bevittnade när hon fick besked om landslagsdebut. Sånt man ”springer på” om man går på svensk klubbvolley.. (antar att det var just Ljungquist och ”utlänningen” var nya landslagstränaren Bregoli)

Jämförelsen med skicross haltar en aning. Många spelare som sadlat om till beachvolley-spelare har varit fantastiska spelare på den allra högsta nivån, och anledningen till att de byter sport handlar i detta fallet bara om att få möjlighet till att ställa upp i OS och eventuellt vinna medaljer i EM, VM och OS. Om vi ser till spelarna ovan som sadlat om till beachvolley, likt Ljungquist, Grun och Lippmann, så tillhör samtliga skaran spelare som representerat landslag inomhus på lägre nivå utan reella medaljutsikter i de stora mästerskapen.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-25 kl. 11:31.
Citera
2025-11-25, 10:39
Medlem
SVT skriver här i en artikel om Haak: "Hon blev även matchens spelare i helgens seger mot Firenze (3–0) och gjorde då 26 poäng."

Isabelle spelade inte ens i matchen mot Firenze utan satt på bänken hela tiden och gjorde noll poäng. Under all kritik från SVT:s sida att ha så undermålig koll.

https://www.svt.se/sport/volleyboll/se-isabelle-haaks-virala-jattehopp-all-sin-kraft
Citera
2025-11-25, 12:25
Medlem
Citat:
SVT skriver här i en artikel om Haak: "Hon blev även matchens spelare i helgens seger mot Firenze (3–0) och gjorde då 26 poäng."

Isabelle spelade inte ens i matchen mot Firenze utan satt på bänken hela tiden och gjorde noll poäng. Under all kritik från SVT:s sida att ha så undermålig koll.

https://www.svt.se/sport/volleyboll/se-isabelle-haaks-virala-jattehopp-all-sin-kraft
De har väl frågat ChatGPT eller något sånt. Verkar ju vara så SVT jobbar nu med AI-genererade klipp etc...

Däremot tog Haak emot pris för oktober månads MVP i Serie A1 i helgen https://www.instagram.com/imocovolley/reel/DRXt-FTjm6N/ Tror hon utsågs till MVP i 5 av 6 ligamatcher eller något sånt förra månaden.

---

Idag spelas för övrigt de första matcherna i damernas Champions League. Lite fler intressanta matcher redan i gruppspelet denna säsongen då 4 av 5 grupper har ett italienskt och ett turkiskt lag. Haaks Conegliano spelar mot turkiska Zeren redan i första matchen ikväll 20:30. Kan ses på eurovolley.tv (betal) eller CEV's youtube-kanal (som betalmedlem), alternativt kan man nog fulstreama den via polska Polsat Sport eller turkiska TRT Spor Yildiz (ev. via deras youtube-kanal om man har turkisk VPN).
Citera
2025-11-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
De har väl frågat ChatGPT eller något sånt. Verkar ju vara så SVT jobbar nu med AI-genererade klipp etc...

Däremot tog Haak emot pris för oktober månads MVP i Serie A1 i helgen https://www.instagram.com/imocovolley/reel/DRXt-FTjm6N/ Tror hon utsågs till MVP i 5 av 6 ligamatcher eller något sånt förra månaden.

---

Idag spelas för övrigt de första matcherna i damernas Champions League. Lite fler intressanta matcher redan i gruppspelet denna säsongen då 4 av 5 grupper har ett italienskt och ett turkiskt lag. Haaks Conegliano spelar mot turkiska Zeren redan i första matchen ikväll 20:30. Kan ses på eurovolley.tv (betal) eller CEV's youtube-kanal (som betalmedlem), alternativt kan man nog fulstreama den via polska Polsat Sport eller turkiska TRT Spor Yildiz (ev. via deras youtube-kanal om man har turkisk VPN).

Kollade spelbolagens odds på Zeren vs Conegliano: 1.03 på Haak & co. Om den värderingen är i linje med verkligheten så lär det inte bli någon spännande tillställning!
Citera
2025-11-25, 18:21
Medlem
FNLSs avatar
Ispojkarna bara 100 poäng efter Norge på rankingen nu. Hade passerat om de tagit guld. Har stor chans att passera i april när Norge tappar två starka resultat.
Citera
2025-11-25, 21:11
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Och personligen tycker ju jag avknoppningssporten beachvolley håller låg kvalitet, delvis eftersom guld/silver i VM togs av spelare som nog valde sporten för att de inte var tillräckligt bra för att platsa i huvudsporten som ni andra sågar.

Elmer Andersson var elitseriens bästa vänsterspiker förra året, förutom Viktor Lindberg. Detta under sitt sista år på RIG Falköping, när han i princip bara tränade beach.

Jakob Höltling har aldrig spelat volleyboll mer än på ungdoms-SM, där han alltid varit stor stjärna.

David Åhman var bästa spelare i juniorlandslaget trots att han nästan bara tränade beach.

Jonathan Hellvig spåddes en utmärkt karriär inomhus trots att han började sent. Blev intagen på RIG efter att ha spelat i typ två månader.

Du är helt lost.
Citera
2025-11-25, 23:03
Medlem
Citat:
Kollade spelbolagens odds på Zeren vs Conegliano: 1.03 på Haak & co. Om den värderingen är i linje med verkligheten så lär det inte bli någon spännande tillställning!
Vinst blev det visserligen men det kunde knappast varit en mycket jämnare och mer spännande match, 3-2 (23-25, 26-24, 23-25, 25-22, 20-18) https://www-old.cev.eu/Competition-Area/MatchStatistics.aspx?ID=82255
Citera
2025-11-26, 01:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ispojkarna bara 100 poäng efter Norge på rankingen nu. Hade passerat om de tagit guld. Har stor chans att passera i april när Norge tappar två starka resultat.

I april nästa år är Elmer fortfarande bara 19 år. Han måste ju bli den yngste världsettan någonsin om de lyckas med det. Jacob har fyllt 21 då och är förmodligen den näst yngste i så fall.

Jag noterar även att österrikarna Hammarberg/Berger båda är 21 år så de kan nog bli farliga utmanare framöver, liksom kubanerna Diaz/Alayo.

Här är åldersprofiler för de 30 högst rankade lagen i världen. Endast 16/60 spelare (27%) är under 25 år (fetmarkerade) och fyra av dessa är alltså svenskar.

(24 November 2025)
1. NOR, A. Mol (28)/C. Sørum (29)
2. SWE, Hölting Nilsson (20)/Elmer Andersson (19)
3. SWE, Åhman (23)/Hellvig (24)

4. NED, Boermans (30)/de Groot (25)
5. BRA, Evandro (35)/Arthur Lanci (29)
6. QAT, Cherif (30)/Ahmed (30)
7. CZE, Perusic (31)/Schweiner (31)
8. POL, Losiak (33)/Bryl (31)
9. CUB, Diaz (23)/Alayo (24)
10. GER. Ehlers (31)/Wickler (30)
11. NED, van de Velde (31)/Brouwer (36)
12. FRA, Rotar (21)/Gauthier-Rat (29)
13. ARG, Capogrosso T. (23)/Capogrosso N. (30)
14. AUT, Hammarberg (21)/Berger T. (21)
15. LAT, Plavins (40)/Fokerots (20)
16. NOR, Mol, H. (31)/Berntsen (29)
17. FRA, Bassereau (26)/Aye, C. (24)
18. USA, Schalk (39)/Shaw (31)
19. USA, Evans (36)/Budinger (37)
20. GER, Henning (28)/Wüst (23)
21. AUS, Nicolaidis (25)/Carracher (26)
22. GER, Pfretzschner, L. (25)/Winter (27)
23. CHI, Grimalt M. (36)/Grimalt E. (34)
24. POR, Pedrosa (25)/Campos (25)
25. SUI, Krattiger (31)/Dillier (24)
26. BRA, George (29)/Saymon (32)
27. AUT, Dressler (32)/Waller (30)
28. ENG, Bello, Ja. (25)/Bello, Jo. (25)
29. SUI, Haussener (27)/Friedli (19)
30. USA, Partain (23)/Benesh (30)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in