Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Klubben hon går till spelade i Serie D förra säsongen (motsvarande divison 6) men köpte en plats i Serie B1 till denna säsongen. Tydligen ville man egentligen köpa en plats i divisionen under (Serie B2) men det blev på något sätt B1 istället. Coachen och några av spelarna är desamma från förra säsongen (bl.a. coachens dotter...) och de vann inte ens sin grupp i Serie D...
Edlund lär visserligen få mycket speltid för om jag minns rätt kan de bara ha en utländsk spelare per lag i Serie B1 och den lär de inte spendera på någon de tänkt sätta på bänken. Men om detta var det enda utlandserbjudandet hon fick hade det kanske varit lika bra att ta en säsong i elitserien för det lär nog inte bli en så positiv första proffserfarenhet misstänker jag.
Så kan man se det, och jag köper det till viss del. Frågan är dock om coachingen och antalet träningstillfällen och resurser i övrigt med physios osv är på motsvarande nivå i Örebro som i denna italienska Serie B1-klubben? Jag misstänker att hon tagit sitt beslut baserat på känslan att resurserna är bättre i Italien.
Sedan är väl dessa lagen i typ den italienska tredjeligan ständigt bevakade av lagen i de två förstaligorna Serie A1 och Serie A2. Om Edlund visar framfötterna i Serie B och typ lägger sig topp-10 i poängligan, då kommer erbjudandena från finrummen att hagla på sikt, men det är inte alls säkert att elitserien i Sverige fungerar som en farmaliga åt de italienska huvuddivisionerna på samma sätt. Även om Edlund skulle prestera på hög nivå i Elitserien, så finns chansen att hon blir navigerar under radarn för agenterna i de största ligorna.