2025-09-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Supertalangen lämnar Örebro – utan att ha spelat en match

190 cm långa anfallaren Martha Edlund är den största talangen som Örebro Volley värvat på många år.

Men publiken i Idrottshuset kommer aldrig att få se 18-åringen.

På onsdagen såldes hon till en klubb i italienska tredjeligan Serie B1, SD CCS Cogne Aosta Volley.

– Vi förstod att vi ändå inte skulle få behålla henne mer än ett år, säger klubbens sportchef Olle Anfelt som nu jagar en ersättare.

https://www.na.se/artikel/supertalangen-lamnar-orebro-utan-att-ha-spelat-en-match/
Klubben hon går till spelade i Serie D förra säsongen (motsvarande divison 6) men köpte en plats i Serie B1 till denna säsongen. Tydligen ville man egentligen köpa en plats i divisionen under (Serie B2) men det blev på något sätt B1 istället. Coachen och några av spelarna är desamma från förra säsongen (bl.a. coachens dotter...) och de vann inte ens sin grupp i Serie D...

Edlund lär visserligen få mycket speltid för om jag minns rätt kan de bara ha en utländsk spelare per lag i Serie B1 och den lär de inte spendera på någon de tänkt sätta på bänken. Men om detta var det enda utlandserbjudandet hon fick hade det kanske varit lika bra att ta en säsong i elitserien för det lär nog inte bli en så positiv första proffserfarenhet misstänker jag.
Citera
2025-09-24, 17:37
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Klubben hon går till spelade i Serie D förra säsongen (motsvarande divison 6) men köpte en plats i Serie B1 till denna säsongen. Tydligen ville man egentligen köpa en plats i divisionen under (Serie B2) men det blev på något sätt B1 istället. Coachen och några av spelarna är desamma från förra säsongen (bl.a. coachens dotter...) och de vann inte ens sin grupp i Serie D...

Edlund lär visserligen få mycket speltid för om jag minns rätt kan de bara ha en utländsk spelare per lag i Serie B1 och den lär de inte spendera på någon de tänkt sätta på bänken. Men om detta var det enda utlandserbjudandet hon fick hade det kanske varit lika bra att ta en säsong i elitserien för det lär nog inte bli en så positiv första proffserfarenhet misstänker jag.

Sedan lär väl inte förbundskaptenens prio ett vara att följa upp hur det går för spelare i den italienska tredjedivisionen. Visas ens de matcherna på TV, eller via streaming?
Citera
2025-09-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Sedan lär väl inte förbundskaptenens prio ett vara att följa upp hur det går för spelare i den italienska tredjedivisionen. Visas ens de matcherna på TV, eller via streaming?
Serie B1-matcher tror jag inte det finns någon publik streaming av. Förutom att finalerna i cupen förra året verkar ha streamats och att någon enstaka klubb verkar lägga upp sina matcher på youtube.

Från nästa säsong (2026-27) ska det för övrigt bli en ny 3:e division, Serie A3, som hamnar mellan nuvarande Serie A2 och Serie B1 (Serie B1 blir då 4:e divisionen).
Citera
2025-09-24, 20:00
Avslutad
Citat:

Så kan man se det, och jag köper det till viss del. Frågan är dock om coachingen och antalet träningstillfällen och resurser i övrigt med physios osv är på motsvarande nivå i Örebro som i denna italienska Serie B1-klubben? Jag misstänker att hon tagit sitt beslut baserat på känslan att resurserna är bättre i Italien.

Sedan är väl dessa lagen i typ den italienska tredjeligan ständigt bevakade av lagen i de två förstaligorna Serie A1 och Serie A2. Om Edlund visar framfötterna i Serie B och typ lägger sig topp-10 i poängligan, då kommer erbjudandena från finrummen att hagla på sikt, men det är inte alls säkert att elitserien i Sverige fungerar som en farmaliga åt de italienska huvuddivisionerna på samma sätt. Även om Edlund skulle prestera på hög nivå i Elitserien, så finns chansen att hon blir navigerar under radarn för agenterna i de största ligorna.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-24 kl. 20:06.
Citera
2025-09-24, 21:38
Avslutad
Isabelle Haak är klient hos en av världens främsta agenturer inom volleyn, Gold Sport, och om Edlund visar prov på talang så kan säkert Isabelle lösa ett kontrakt åt henne hos den agenturen. Kontakter styr branschen i hög grad, och om Gold Sport skulle representera Edlund får hon enkelt chansen i Serie A utan att prestera överdrivet mycket. Gold Sport representerar, utöver Haak, även Brayelin Martinez, Ekaterina Antropova, Kurtagic, Cazaute, Pietrini, Akimova och Tatiana Tolok osv.

Ett exempel på hur agentbranschen dikterar förhållandena är österrikiskan Anamarija Galic, som knöts till Gold Sport tidigt pga sin längd (200 cm). Galic var en bänknötare i den mediokra slovenska ligan för Branik Maribor, men hon har till trots för det fått pröva sina vingar för stora lag som Perugia i Serie A1 och starka Voluntari i den rumänska ligan. Galic är inte alls tillräckligt bra för den nivån, och luftar bänken för Österrike som inte ens fick till slutspel i Silver League, men tack vare Gold Sport så har Galic dragit fördel av erbjudanden som hon bara kunnat drömma om annars. Utöver Gold Sport så finns det några andra otroligt inflytande agenturer som styr volleybollen likt maffiafamiljer, framförallt SB Community.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-24 kl. 21:45.
Citera
2025-09-25, 06:23
Medlem
FNLSs avatar
Flera lag som skrällde första veckan har det tuffare nu. Finalisterna Frankrike rök i kvalet tex. Däremot fortsätter Norge förlora set mot kvallag.
Citera
2025-09-26, 09:30
Medlem
Haaks lag spelar en försäsongscup med matcher idag och imorgon. Topp 4-lagen från italienska ligan förra året som möts i "semifinaler" idag och final + match om 3:e plats imorgon.

Streamas gratis på youtube: https://www.youtube.com/volleyballworld/streams (Haaks lags match är 17:30 https://www.youtube.com/watch?v=PqFYKSmihJo).
Citera
2025-09-26, 16:39
Medlem
Dam-VM 2027 spelas i USA och Kanada https://www.fivb.com/volleyball-world-championships-lock-in-future-hosts-usa-canada-to-co-host-womens-2027-edition-qatar- awarded-mens-2029/

Får hoppas Sverige lyckas hålla sig kvar på kvalbar rankingplats nästa år också...
Citera
2025-09-27, 09:31
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:

Jakob Link har ju harvar i serie B1 lite på herrsidan och nivån är det inget fel på. Damsidan tror jag är ännu mer konkurrens.

Gissningsvis tror laget att de gjort en supervärvning med svensk landslagsspelare, de begriper inte att hela svenska landslagets framgångar bygger på I Haak.
Citera
2025-09-27, 15:39
Medlem
Italien slår Polen med 3-0 i andra VM-semin (lite oväntat, åtminstone med de setsiffrorna), så det blir Italien mot Bulgarien i finalen.
Citera
2025-09-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Jakob Link har ju harvar i serie B1 lite på herrsidan och nivån är det inget fel på. Damsidan tror jag är ännu mer konkurrens.

Gissningsvis tror laget att de gjort en supervärvning med svensk landslagsspelare, de begriper inte att hela svenska landslagets framgångar bygger på I Haak.
Räcker ju att titta på en svensk landslagsmatch för att inse att 90 % av Sveriges spel hänger på Haak, så har klubben inte ens lagt ner den researchen så är det väl ytterligare ett tecken på vilken amatörklubb hon går till. Hade hon åtminstone gått till ett etablerat Serie B1-lag hade jag haft lite mer förståelse för det men hon går ju till ett Serie D-lag som köpt sig en plats i Serie B1 och som sannolikt har tagit sig vatten över huvudet och inte gjort tillräckligt med uppgraderingar i övrigt.

Link spelade väl bara i Serie A1-A3? A3 är visserligen division 3 på herrsidan (precis som det ska bli på damsidan nästa säsong), men jag vill nog tro att herrarnas A3 är långt mycket bättre än damernas B1. I herrarnas A3 är det ju till att börja med bara totalt 2x10=20 lag (det var några fler för någon säsong sen), i damernas B1 är det 4x14=56 lag.
Citera
2025-09-27, 16:11
Medlem
Lottningen till EM-grupperna ska göras nästa lördag (4 oktober). Är det samma som förra EM så får värdländerna välja ett motståndarlag till sin grupp också. Får hoppas Sverige gör ett genomtänkt val isf (för damerna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in