2025-11-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Verkar bli en King of the Court-tävling i Stockholm nästa år, om jag tyder spoilern förbundet skickat ut rätt. Är ingen "riktig" tävling, men en chans att få se våra stjärnor på hemmaplan. Rätt bra prispengar brukar det vara i dessa också, så antagligen fler ur världseliten på plats.
Jacob sa väl i intervjun efter matchen att det skulle vara en KotC i Globen någon gång i början på nästa år.
Citera
2025-11-23, 22:15
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tror väl alla innerst inne vet att det är så. Få satsar på beachvolley i andra länder, liksom få alpina åkare satsar på Skicross. Därför jag gör jämförelsen och kallar dessa "microsporter" eftersom de är en senare uppfunnen sport som mestadels utövas av de som inte riktigt räcker till i huvudsporten. Sedan att massor av volleybollspelare lirar beachvolley på sommaren som komplement till volleyboll är ju sant. Men det gör att det blir svårt att hitta bra källor på antal utövare etc, eftersom många utövar sporten men utan att satsa på den. Så tyvärr kan jag inte komplettera med bra fakta.

Men visst. Man kan ju inte bli bättre än bäst. Upp till andra att ta upp kampen med Sverige, och ingen skugga över våra finalister.

Jag är väl mest konstant sur över att Bella Haak sällan får den uppmärksamhet hon förtjänar. Hon är trots allt bäst i en mycket mycket större sport. Tycker även svensk volleyboll på klubbnivå förtjänar ett bättre intresse. Så visst bottnar det lite i att jag aldrig har gillat "trendiga X-Games-sporter" och jag hellre vill se ett större intresse för de traditionella sporterna.

Bella får väl endel uppmärksamhet? Varit nominerad till årets kvinnliga idrottare och Jerringpriset flera år i rad?

Svensk volleyboll på klubbnivå har typ 75-200 pers på läktaren förutom i undantagsfall. Damernas serie är så dålig att den inte kan klassas som underhållande för mer än de närmast sörjande. Hur menar du att detta förtjänar bättre intresse?
Citera
2025-11-24, 07:30
Medlem
Berättelsen om Jacob – bollbarnet som blev en världsspelare

Det är något särskilt med Ystad. Här formas världsstjärnor på skolgårdar, stränder och idrottsplaner. I Jacob Hölting Nilssons fall började allt med en boll, en farfar, en ovanligt idrottstokig omgivning. Vi har pratat med dem som var där – vännerna, tränarna och familjen – för att förstå hur en av världens bästa beachvolleybollspelare växer fram.

Jacob var inte många år när farfar Kai Nilsson introducerade bollar i hans liv. Som pappa till den blivande världsstjärnan Lasse - som tog EM-silver i Globen med det svenska landslaget - visste Kai hur mycket glädje ett barn kunde ha med bollen som leksak. Kai var också mannen bakom Ystads volleybollunder på 1980-talet – en smått osannolik epok som kulminerade i avancemang till elitserien 1984. En bedrift utförd av ett gäng skolkompisar från Ystad.

https://www.ystadsallehanda.se/sport/berattelsen-om-jacob-bollbarnet-som-blev-en-varldsspelare/
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-24 kl. 07:33.
Citera
2025-11-24, 07:34
Medlem
Jacob Hölting Nilssons pappa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Nilsson_(volleybollspelare)
Citera
2025-11-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Bella får väl endel uppmärksamhet? Varit nominerad till årets kvinnliga idrottare och Jerringpriset flera år i rad?

Svensk volleyboll på klubbnivå har typ 75-200 pers på läktaren förutom i undantagsfall. Damernas serie är så dålig att den inte kan klassas som underhållande för mer än de närmast sörjande. Hur menar du att detta förtjänar bättre intresse?

Damernas elitserie är mycket bättre numera, jämfört med för 10-15 år sedan. Finns inte längre lag med halvtränade spelare och matcherna innehåller få misstag av den typen man ibland såg förr.

Sedan vad som är underhållande och inte kan man förstås ha olika åsikter om, men jag ser ju hellre en match i damernas elitserie än en VM-final i beachvolley. Just pga spelkvalitet och underhållningsvärde.

Och tycker det är riktigt tråkigt att inte fler vill släpa sig till en arena och upptäcka samma sak som jag har gjort. Att volleyboll är en trevlig sport som förtjänar högre publiksiffror.
Citera
2025-11-24, 08:48
Medlem
Jacobs brorsa Hannes Hölting Nilsson, född 2007, spelar tydligen handboll i FC Barcelona. Uppenbarligen är han en talang av monumentala mått, om man får tro lokala medier.
Citera
2025-11-24, 14:19
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Damernas elitserie är mycket bättre numera, jämfört med för 10-15 år sedan. Finns inte längre lag med halvtränade spelare och matcherna innehåller få misstag av den typen man ibland såg förr.

Sedan vad som är underhållande och inte kan man förstås ha olika åsikter om, men jag ser ju hellre en match i damernas elitserie än en VM-final i beachvolley. Just pga spelkvalitet och underhållningsvärde.

Och tycker det är riktigt tråkigt att inte fler vill släpa sig till en arena och upptäcka samma sak som jag har gjort. Att volleyboll är en trevlig sport som förtjänar högre publiksiffror.

Hahaha nej Katrineholm som vann SM-guld 2013 hade nog inte förlorat ett set mot något lag i årets elitserie. Inte heller EVS 2014 och 2015 alltså Haaks år.

Men framförallt är de lagen under topp fyra så fruktansvärt dåliga att klockorna stannar ni för tiden. Kan ej minnas att skillnaden var så stor för 10-15 år sedan.
Citera
2025-11-24, 14:33
Medlem
Tavastehuss avatar
Har mangan/animen Haikyu!! fans i Sverige?
https://en.wikipedia.org/wiki/Haikyu!!?wprov=sfti1#

Den är mäkta populär på Netflix och sporten volleyboll som sådan lockar stort intresse både i arenor och i direktsänd TV i Japan, delvis pga av Haikyu!!. Herr- som damlandslag har flera välkända spelare som uppnått något slags stjärnstatus.

Har alltid sett volleyboll som en mossig jumpaidrott men efter att ha kollat landslagen på tv har jag bytt åsikt helt. Det är verkligen fartfyllt, smart och läckert.
Citera
2025-11-24, 15:27
Medlem
Citat:
Hahaha nej Katrineholm som vann SM-guld 2013 hade nog inte förlorat ett set mot något lag i årets elitserie. Inte heller EVS 2014 och 2015 alltså Haaks år.

Men framförallt är de lagen under topp fyra så fruktansvärt dåliga att klockorna stannar ni för tiden. Kan ej minnas att skillnaden var så stor för 10-15 år sedan.

Håller med. Damernas elitserie är under all kritik, helt ärligt. Lagen i toppen hade förlorat med typ 25-10x3 (om ens det) mot Vakifbank och Conegliano. När spelade ett svenskt lag i någon av de europeiska cuperna senast? Finland, Norge och Danmark brukar annars ha lag som spelar i typ Challenge Cup, men de svenska lagen lyser som regel med sin frånvaro i de sammanhangen.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-24 kl. 15:33.
Citera
2025-11-24, 15:30
Medlem
FNLSs avatar
29 januari är det Avicii Globen Arena King of the Court
Citera
2025-11-24, 16:40
Medlem
Citat:

Du har ingen koll, alltså.

För 10-15 år sedan fanns det halvtjockisar och spelare som knappt kunde slå ett slag och än mindre nå upp till nätet. Idag har alla lag ordentliga trupper och serien är betydligt jämnare.

Flera spelare i landslaget spelar ju dessutom i Sverige, och inte så att de totaldominerar.

Sedan om de utländska spelarna höll en högre nivå 2013 än 2025 kan jag inte bedöma.

Hur som helst så spelar egentligen inte kvaliteten vs världsklass så jäkla stor roll. Huvudsaken är att alla kan spela ordentlig volleyboll och att matcherna är hyfsat jämna. Och där skiljer det stort mot för 10 år sedan. Mycket högre lägstanivå idag.

Men skall tillägga att det såklart inte är superduperbra. Min poäng är mest att nog fan borde åtminstone lika många komma till matcherna som lågdivisionsfotboll. Det är helt enkelt tråkigt att sporten aldrig tycks slå igenom i Sverige.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-11-24 kl. 16:49.
Citera
2025-11-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Håller med. Damernas elitserie är under all kritik, helt ärligt. Lagen i toppen hade förlorat med typ 25-10x3 (om ens det) mot Vakifbank och Conegliano. När spelade ett svenskt lag i någon av de europeiska cuperna senast? Finland, Norge och Danmark brukar annars ha lag som spelar i typ Challenge Cup, men de svenska lagen lyser som regel med sin frånvaro i de sammanhangen.

Att de svenska lagen inte anmäler sig beror till stor del på ekonomi. Det är för dåliga intäkter i förhållande till utgifter, och redan hårt pressade klubbar har helt enkelt inte råd.

Får ju konsekvensen att de inte kan bygga upp mer erfarenhet, och utan erfarenhet är det ännu svårare att skrälla. Vet inte om några varit med senare men Engelholm deltog i alla fall på damsidan 2020. Mötte ett tyskt mittenlag och förlorade alla sex seten med 5-10 poäng. På herrsidan var Linköping med 2019 och pressade estniska mästarna Pärnu i första mötet (1-3). Sedan gick dom i konkurs, och sånt avskräcker ju andra att försöka.

Så är man bara intresserad av sport i världsklass så blir ju intrycket av svensk klubbvolleyboll ”dåligt”, men för oss som har ett mer genuint intresse för sport och även tycker det är intressant att kika efter potentiella framtidsspelare så är upplevelsen ofta positiv.

Och personligen tycker ju jag avknoppningssporten beachvolley håller låg kvalitet, delvis eftersom guld/silver i VM togs av spelare som nog valde sporten för att de inte var tillräckligt bra för att platsa i huvudsporten som ni andra sågar.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-11-24 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in