2025-11-23, 17:19
Medlem
Japhys avatar
Hej.
En användare plockar ett av mina inlägg, från en tråd och postar det som ett citat i en helt annan tråd. Dessutom redigerar hen helt och hållet mitt inlägg.

Trots RP för över 24h sedan har inget gjorts åt saken.

Tänkte därför uppmärksamma er på att detta förfarande är helt tillåtet och ni kan använda detta på vilket sätt ni än behagar. Bevis finner ni i länken:

(FB) Trump uppmanar till avrättning på ett halvdussin Demokratiska kongressledamöter

Själv anser jag att detta är förskräckligt i ett diskussionsforum.

Samme användare har satt detta i system.

Frågeställning: Bör flashbacks admin förtydliga att fulciteringar är tillåtet?
Var går gränsen för fulciteringar?
Senast redigerad av Japhy 2025-11-23 kl. 17:26.
Citera
2025-11-23, 17:30
Medlem
Onanikrems avatar
Inte ok, jag brukar ibland korta ned citat för att svara på just en fråga. det tycker jag är ok. rätta stavfel.. jaa i bland, men gör det oftast inte.
Citera
2025-11-23, 17:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte ok, jag brukar ibland korta ned citat för att svara på just en fråga. det tycker jag är ok. rätta stavfel.. jaa i bland, men gör det oftast inte.
Uppenbarligen är det okej. Det var ju två dygn sedan jag rp:ade och användaren har gjort det många ggr tidigare.
Borde reglerna uppdateras så det blir tydligt för alla att man kan göra så i en pågående diskussion?
Citera
2025-11-23, 17:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Uppenbarligen är det okej. Det var ju två dygn sedan jag rp:ade och användaren har gjort det många ggr tidigare.
Borde reglerna uppdateras så det blir tydligt för alla att man kan göra så i en pågående diskussion?
Tvärtom, felcitering borde vara ett 1.xx regelbrott och leda till varning.
Att ta bort text för att svara på en del av ett inlägg är ok, att ändra någons inlägg är inte ok.
Citera
2025-11-23, 17:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Faktiskt. Har du tagit upp det med mod i forumsdelen? Ändra i citat borde inte vara tillåtet, annat än att korta/ ev. rätta stavfel.
Citera
2025-11-23, 17:38
Medlem
Angående flytt till en annan tråd: jag har ibland valt att svara i en annan tråd, eller i en helt nystattad tråd, när det handlat om ett längre svar som gick i en riktning som kunde ses som off-topic för den ursprungliga tråden. Just för att jag inte ville riskera att bli anmäld för OT själv.

Det är vad jag förstår helt accepterat sedan länge att göra så, och jag har några gånger diskuterat sådana "utbrytningar till ett annat spår" med moderatorerna.
Citera
2025-11-23, 17:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Hej.
En användare plockar ett av mina inlägg, från en tråd och postar det som ett citat i en helt annan tråd. Dessutom redigerar hen helt och hållet mitt inlägg.

Trots RP för över 24h sedan har inget gjorts åt saken.

Tänkte därför uppmärksamma er på att detta förfarande är helt tillåtet och ni kan använda detta på vilket sätt ni än behagar. Bevis finner ni i länken:

(FB) Trump uppmanar till avrättning på ett halvdussin Demokratiska kongressledamöter

Själv anser jag att detta är förskräckligt i ett diskussionsforum.

Samme användare har satt detta i system.

Frågeställning: Bör flashbacks admin förtydliga att fulciteringar är tillåtet?
Var går gränsen för fulciteringar?
Det är svårt att veta utan att se vad vederbörande ändrat. Som citatet ser ut, så gör man en citat med ... för att s a s korta inlägget, men är det helt ändrat, och därtill saxat från annan tråd är det väl räknat att vara en slags ragebait, eller asocial inbjudan, att delta i den tråd detta postas i?
Citera
2025-11-23, 17:48
Medlem
Så att folk vet vad det handlar om. Ett jobb TS borde fixat i sin trådstart.

Det ändrade citatet
Citat:
Ett exempel på knasig världsbild är att jämställa stormningen av Capitolium /.../ att mena att Trump uppmanade till stormningen.

Det ursprungliga citatet
Citat:
Ett exempel på knasig världsbild är att jämställa stormningen av Capitolium med Kristallnatten. Eller att mena att Trump uppmanade till stormningen.

Eller att mena att Trump bokstavligen är som Hitler.

Eller att uppleva att det begås folkmord i USA eftersom de lämnade Parisavtalet.

Allt är "forumsanningar" bland många TDS-kultare. De har ofta hyperbola tendenser som leder till hysteriska utbrott och det har pågått under snart fem år. Visst förstår jag att många lider av psykisk sjukdom och har aspergers eller helt enkelt är mytomaner, men många ser jag sittande och fantisera dagarna i ända, med multipla konton, bekräftande varandras och sina egna underliga konspirationsteorier om allt från att Putin tillsatte Trump till att Bidens son inte skulle vara en pedofil crackrökande mutkolv.

Vad är det problematiska i det här fallet TS? Det verkar ju mest bara vara en förkortning av citatet.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-11-23 kl. 17:59.
Citera
2025-11-23, 17:51
Moderator
vfs avatar
Det finns en tråd i ämnet (FB) Att pilla i någons text - om missbruk av citatfunktionen (Sammanfogad)
Citera
2025-11-23, 17:55
Moderator
Chantres avatar
En ren fulcitering i syfte att förvanska originaltextens innebör renderar en varning för 0.03 i min bok.
Citera
2025-11-23, 18:00
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Faktiskt. Har du tagit upp det med mod i forumsdelen? Ändra i citat borde inte vara tillåtet, annat än att korta/ ev. rätta stavfel.
Ja, självklar är det rp:at. Har dessutom hänt flera ggr förr utan åtgärd. Uppenbarligen är det tillåtet. Tänkte bara informera så fler kan använda sig av detta förskräckliga förfarande om någon känner sig trängd i en diskussion.
Citera
2025-11-23, 18:01
Medlem
Ganonitos avatar
Självklart ska det vara bestraffat med varning. Om det inte är ett solklart tecken på OT och trams vet jag inte vad som är det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in