2021-01-16, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elleichkei
Mottageren har tolkningsföreträde när man uttrycker sin åsikt. Dvs, olika mottagare uppfattar orden olika. Det är inte bara VAD man säger, utan HUR man säger något.

Fight kan alltså bli både slåss, eller kämpa, beroende på vem som är mottagare!
Exakt. Du är definitivt inte mottagare av Trumps budskap (det var inte dig han höll talet för), alltså tar jag dina tolkningar med några lastbilsflak salt. Du är bara en sidlinjekommentator som alla andra.
Senast redigerad av -boyakka- 2021-01-16 kl. 13:04.
Citera
2021-01-16, 13:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Ännu en tråd om omvänd Bevisbörda.
-skapad av MAGA sekten så klart.

Så fort det rör sig om Trump så kräver en liten grupp här att avfärda alla anklagelser, såvida Trump inte uttryckt ord för ord det han är anklagad för.
Omvänt så kräver en liten grupp här på Flashback att man ska slå hårt mot påstådda representanter för BLM och Antifa.

Det verkar som orden uppsåt och intention inte längre existerar för en liten skara unga män som tror att samtliga världens problem är massmedia, invandrare, kvinnor, hbtq
Inte heller logisk deduction funkar . Eller så vet de innerst inne att Trump är skyldig, men det tar emot att behöva blicka 5år tillbaka och medge att de blivit lurade av en conman.

Vad kallar man denna lilla grupp av män som hänger på Flashback och inte längre är mottagliga för logiska resonemang?
Jag brukar kalla dem för en sekt. Men jag tar gärna emot förslag.

Bra inlägg. Hillary kallade dem deplorables. Andra kallar dem ”Proud Boys” eller ”Nationalister”.

Jag brukar kalla dem efterblivna. Men har naturligtvis en hel rad alternativa passande invektiv som backup.
Citera
2021-01-16, 13:27
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och det var uppmaning till våld? Du menar på fullt allvar att det var uppmaning till våld?

Eller vad menar du?

En sinnessjuk s k president som har tappat det helt. Och sen sitter du och ömkar aset.
Troll.
Citera
2021-01-16, 13:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Har du hittat något som visar på att Trump uppmanat till våld?
Jag gjorde en pedagogisk textanalys på Trumps tal, moderatorn ansåg det vara off-topic och raderade den, så grattis till en fortsatt korkad tråd.
Citera
2021-01-16, 13:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Ännu en tråd om omvänd Bevisbörda.
-skapad av MAGA sekten så klart.

Vad kallar man denna lilla grupp av män som hänger på Flashback och inte längre är mottagliga för logiska resonemang?
Jag brukar kalla dem för en sekt. Men jag tar gärna emot förslag.

Svaret på din fråga är att vi är högintelligenta fritänkande individualister. Vi skiljer oss därmed från fårskocken som tror att det är "omvänd bevisbörda" att be om bevis för ett påstående/anklagande. Jag förstår att många upplever det som påfrestande. Det brukar människor med psykisk sjukdom göra.

Samma gäller för kultmedlemmar som får sin knasiga verklighetsbild ifrågasatt. Det slutar ofta med att de försöker stänga folk ute - cancel culture - att man hotar och hatar, t.ex. genom att kontakta arbetsgivare för att få meningsmotståndare uppsagda, eller att man helt enkelt förenas i skriktävlingar där man tävlar om att upprepa MSMs - översteprästernas - narrativ. Att demonisera de som inte är tillräckligt bokstavstrogna är legio bland dessa slutna grupperingar.
Citera
2021-01-16, 13:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bokstavstrogna som dig har alltid besvärliga liv. Den upplevda dissonansen med verkligheten leder till återvändsgränder av oförstående där ni aldrig förmår sätta er in i hur andra människor tänker.

Vi andra förstår att folk tolkar saker på olika sätt, och att illvilliga personer utnyttjar detta. Man formulerar sina tal på ett sådant sätt att det triggar folk att tolka talen till rop till kamp för överlevnad. Och mot orättvisa. Och ju fler talen triggar desto bättre.

Men sådant förstår inte bokstavstrogna.

Att en folkmassa på tusen pers stormar en byggnad efter en timmes propaganda från en scen har inget med propagandan att göra menar man. Det var bara en tillfällighet att man stormade EFTER talen från scen. Det hade ju lika gärna kunnat hända innan.

Och att man stormade byggnaden istället för att sätta sig ner och virka grytlappar med kärleksbudskap var också bara en ren tillfällighet. De uttalade orden från scen betyder ingenting menar den bokstavstrogne aspbergaren.

Nåväl.. fortsätt fundera över livets mysterier och hur dumma andra människor är.

Ha det så kul.
Mycket bra skrivet.

Och de hade väl bara råkat få med sig en massa vapen...

Det är väl en av trossatserna i trumpismen att allt går att förneka. Vi har sett hur många exempel på det som helst. De väljer helt enkelt sina egna fakta efter sina önskemål.
Och omvänt kan man påstå vad som helst utan att det behöver bevisas.

En andra trossats verkar vara att man aldrig skall ta på sig ansvaret för något. Allt som händer är andras fel.

Och så blir resultatet förstås fanatism, sekterism, våld och terrorism. Trump har orsakat oerhörd skada med sin retorik, det kommer att ta flera år innan trumpisterna inser hur korkade de är, om det någonsin inträffar.
Citera
2021-01-16, 13:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Svaret på din fråga är att vi är högintelligenta fritänkande individualister. Vi skiljer oss därmed från fårskocken som tror att det är "omvänd bevisbörda" att be om bevis för ett påstående/anklagande. Jag förstår att många upplever det som påfrestande. Det brukar människor med psykisk sjukdom göra.

Samma gäller för kultmedlemmar som får sin knasiga verklighetsbild ifrågasatt. Det slutar ofta med att de försöker stänga folk ute - cancel culture - att man hotar och hatar, t.ex. genom att kontakta arbetsgivare för att få meningsmotståndare uppsagda, eller att man helt enkelt förenas i skriktävlingar där man tävlar om att upprepa MSMs - översteprästernas - narrativ. Att demonisera de som inte är tillräckligt bokstavstrogna är legio bland dessa slutna grupperingar.

Vilken verklighetsbild är knasig? Är inte det subjektivt?
Citera
2021-01-16, 13:46
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vilken verklighetsbild är knasig? Är inte det subjektivt?
Ett exempel på knasig världsbild är att jämställa stormningen av Capitolium med Kristallnatten. Eller att mena att Trump uppmanade till stormningen.

Eller att mena att Trump bokstavligen är som Hitler.

Eller att uppleva att det begås folkmord i USA eftersom de lämnade Parisavtalet.

Allt är "forumsanningar" bland många TDS-kultare. De har ofta hyperbola tendenser som leder till hysteriska utbrott och det har pågått under snart fem år. Visst förstår jag att många lider av psykisk sjukdom och har aspergers eller helt enkelt är mytomaner, men många ser jag sittande och fantisera dagarna i ända, med multipla konton, bekräftande varandras och sina egna underliga konspirationsteorier om allt från att Putin tillsatte Trump till att Bidens son inte skulle vara en pedofil crackrökande mutkolv.
Citera
2021-01-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En sinnessjuk s k president som har tappat det helt. Och sen sitter du och ömkar aset.
Troll.

Du hör/känner/upplever att Trump uppmanar till våld, men du kan inte delge oss andra i tråden några bevis på det. Men det är Trump som är sinnessjuk?

Det blir svårt att diskutera när ingen vill visa på att Trump uppmanat till våld.
Citera
2021-01-16, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bra inlägg. Hillary kallade dem deplorables. Andra kallar dem ”Proud Boys” eller ”Nationalister”.

Jag brukar kalla dem efterblivna. Men har naturligtvis en hel rad alternativa passande invektiv som backup.
Självklart måste du och Hillary använda invektiv när ni inte har några konkreta argument. Frågan är om du anser att du också ska få applåder för det?
Citera
2021-01-16, 13:59
Medlem
theshades avatar
Citat:
Flera starka inlägg av dig.

Äntligen en tråd med ett väldigt klart ämne. Det betyder att man måste förhålla sig till fakta. Oerhört svårt för vissa.

Jag är ingen fanatisk anhängare till Trump. Men jag gillar hans politik. Inte alltid hur han försöker utföra den.

Men jag ser den från Sverige. Från avstånd. Har svårt att bli lika känslosam som alla de som inte gillar hans politik. Men oftast har de noll koll.

Trump skiljer sig markant från de gamla republikanerna. Tänk Reagan. Båda är någorlunda outsiders. Men reagan vill ha fri marknad och att USA leder kampen mot kommunism internationellt. Trump vill ha gränser, att marknaden ska gynna amerikanare och att internationella ageranden ska gynna USA. Många neocons som hatar Trump innerligt för att de inte längre får skapa nya krig och gynna internationella företag. Och där är såklart även demokraterna. Gynna internationella företag, rika personer i stora städer framförallt vid kusterna och skapa nya krig. Media, Social media, Wall Street, etablerade politiker inom båda partierna hatar Trump. Medan Trump vill gynna den försvinnande amerikanska medelklassen.

Herregud inte sällan ligger Bernie och Trump nära varandra. Gränsen måste hållas för att billig arbetskraft inte ska sänka lönerna för amerikanska arbetare. Och man ska ha tullar mot Kina & co för att bevara amerikanska arbeten. Och nej ni behöver inte delge era fantastiska kunskap om den fria marknaden. Jag har en master inom ekonomi.

Och nu har framförallt Nick Fuentes skapat en rörelse som kommer att förändra GOP och den amerikanska politiken. Han har ingen plattform. Såklart inte på Youtube, Tik Tok och sedan helgen inte ens på dlive. Men han hade tiotusentals live varje dag på dlive. Han är nu 22 år och har under många år byggt upp sin rörelse. Jag såg honom såklart redan inför valet 2016.

Varför jag dillar om allt detta? För att nästa generation kommer att vara bättre och mer konsekventa än vad Trump är. Men också att politiken kommer att vara annorlunda.

Jag har tidigare hävdat att USA i sin nuvarande form inte kommer att överleva in i nästa årtionde. Det håller jag fast vid.

Vi lever i olika verkligheter.

Det finns de som tycker att Trump uppmanat till våld.

Och vi normala som inte ser det.

Och de galna kan inte förklara det i ord. Eller med video. Utan de hänvisar till sin sanning och sina känslor. Vilket såklart blir ganska patetiskt i skrift i tråden.

Tack, bra skrivet själv.

Jag är heller ingen fanatiker åt något håll. Hur man förhåller sig till någon så mångfacetterad som Trump säger mycket om personen ifråga, skulle jag säga. Tycker man att han är genomdålig och ond och demoniserar honom så har man enligt mig ett väldigt onyanserat perspektiv. Tycker man att han är perfekt och har skött sig exemplariskt likaså.

Jag såg en video på Youtube där man frågade folk på gatan i USA vem som var mest ondskefull och visade ett plakat med bilder på Trump, Stalin, Mao och ett par till i samma kategori. Många pekade så klart på Trump. Ingen kunde så klart motivera på vilket sätt han skulle vara ondare än Stalin, mer än med lösa tyckanden om det hela. Ingen vågade heller erkänna att de inte kände till alla personer på bilderna eller vad de gjort sig skyldiga till trots att det var uppenbart att vissa faktiskt kanske bara kände igen en person - Trump. Lika uppenbart var det för mig att många liksom fått lära sig att hata honom, snarare än att ha fått lära sig om hans faktiska gärningar. Det är hans nuna man fått se under tvåminutershatet. Folk är likadana här i Sverige och relationer kan spricka beroende på om man hakar på hatet eller ej.
Citera
2021-01-16, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Mycket bra skrivet.

Och de hade väl bara råkat få med sig en massa vapen...

Det är väl en av trossatserna i trumpismen att allt går att förneka. Vi har sett hur många exempel på det som helst. De väljer helt enkelt sina egna fakta efter sina önskemål.
Och omvänt kan man påstå vad som helst utan att det behöver bevisas.

En andra trossats verkar vara att man aldrig skall ta på sig ansvaret för något. Allt som händer är andras fel.

Och så blir resultatet förstås fanatism, sekterism, våld och terrorism. Trump har orsakat oerhörd skada med sin retorik, det kommer att ta flera år innan trumpisterna inser hur korkade de är, om det någonsin inträffar.
Att Trump orsakat oerhörd skada med sin retorik går inte att förneka, han råkade mobilisera alla världens Dunning-Krugerfenomen till att tro att de är kompetenta att diskutera politik. Din medverkan på Flashback är med facit i hand ett tydligt exempel på att Trump borde valt sina ord försiktigare. Han borde ha förstått vilka nyttiga idioter han aktiverade, nu är det fria ordet hotat för oss alla eftersom såna som du ger Big Tech fria händer att censurera valfritt ämne. Du är nästa idiot in i ugnen, MAGA ska bara röjas ur vägen först. Vill du ha en kaka i belöning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in