Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Amen!
Men håller inte med dig om "tvärtom är det mer eller mindre förenat med livsfara för allmänheten om kvinnor tillåts röra sig utanför hemmets väggar. Nja, du måste nog skoja litet där.....
Jag läste "kvinnlig åklagare" och konstaterar att om denna för en struntsak
rättsligt attackerar en 90-årig man på ålderdomshem befarar jag att livsfara uppstår för 90-åringen pga av åldersrelaterade hälsoskäl.
Har inte fördjupat mig i trådämnet, utan utgår ifrån att det är ett typiskt exempel på liknande fall
som inträffat.
På tal om "hemmets väggar" så skulle 90-åringen ha varit inskriven och boende på vad som förr
kallades "ålderdomshem".
Trots min okunnighet i ämnet juridik, skulle jag till "åldringens" försvar anföra att han befann sig i sitt
eget hem, om den aktuella "restaurangen" var en del av ålderdomshemmet (äldreboendet?).
Då skulle lagen om hets mot folkgrupp (HMF) inte kunnat gälla avseende de muntliga yttranden
som åldringen uttryckt i en privat lokal som utgjorde hans bostad.
Att det handlar om ett kollektivt boende i gemensamma utrymmen, förändrar inte det faktum
att lokalerna utgör 90-åringens privata bostad, inom vilken han självklart disponerar ett eget rum
där "dygnsvilan" sker.
Hade "restaurangen" där HMF skulle ha skett enligt den tvivelaktiga åklagaren, befunnit sig utanför
den misstänkte 90-årige gärningsmannens hems väggar, skulle saken ha kommit i ett annat läge.
Som restauranggäst hade han i så fall inget hyresavtal eller formell relation med näringsidkaren
som han har i sin egen bostad.
Lokala ordningsregler måste gälla utan inblandning av polis och åklagare.
Om någon uppträder olämpligt i sin bostad genom politiska yttranden, utan inslag av olaga hot, är det hyresvärden eller motsvarande administration som får reda ut det hela.
90-åringen bör få en tillsägelse, eller i allra värsta fall anmodan om avflyttning.
Att kriminalisera åldringars naturliga beteende i deras egna hem, är lika allvarligt som att kriminalisera
barn vars beteende också bör tolereras med ålderns rätt.