2025-11-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Är det inte billigare för kommunen att anställa personal utan utbildning, än att välja någon med undersköterskeutbildning?
(Det läggs mycket medicinsk omvårdnad på kommunerna idag.
Har blivit vittne till såromläggningar i matsal osv, något som ingen med grundläggande kunskaper i hygien skulle få för sig att göra.)

Tror alla som jobbar inom vården med någon form av patientvård måste vara USK nu för tiden.
Har träffat på många mycket kompetenta USK på sjukhus samt några på VC som knappast kunde göra sig förstådda och definitivt inte kunde avgöra t. ex. hur ett läkande sår skulle se ut. Då blev det dyra och onödiga återbesök.

Fattar inte hur de kunde ha klarat av kursen. Ofattbart.
Citera
2025-11-21, 20:33
Medlem
Raktinyllets avatar
Haha trodde gubben att vi hade åsiktsfrihet i Sverige?
Citera
2025-11-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Haha trodde gubben att vi hade åsiktsfrihet i Sverige?

Antagligen. Han är ju gammal nog för att en gång ha upplevt det.
Citera
2025-11-21, 21:34
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ganska konstig lag egentligen. Det han säger är ju något många säger i sina kompisgrupper.
Vill de flesta ha fler muslimer? Han får väl gå med i ett politiskt parti och försöka skydda sin legitima åsikt.
Citera
2025-11-21, 21:46
Medlem
Bourbons avatar
Extremt sorgligt såklart. Måste vara så jävla dystopiskt att tillhöra hans generation och bli offrad på invällarnas altare som det sista i livet.
Citera
2025-11-21, 22:22
Medlem
ynk21s avatar
Aja baja gubbe, sådär får du inte säga!

Vilket jävla bögland vi lever i...
Citera
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Amen!

Men håller inte med dig om "tvärtom är det mer eller mindre förenat med livsfara för allmänheten om kvinnor tillåts röra sig utanför hemmets väggar. Nja, du måste nog skoja litet där.....

Jag läste "kvinnlig åklagare" och konstaterar att om denna för en struntsak
rättsligt attackerar en 90-årig man på ålderdomshem befarar jag att livsfara uppstår för 90-åringen pga av åldersrelaterade hälsoskäl.

Har inte fördjupat mig i trådämnet, utan utgår ifrån att det är ett typiskt exempel på liknande fall
som inträffat.
På tal om "hemmets väggar" så skulle 90-åringen ha varit inskriven och boende på vad som förr
kallades "ålderdomshem".
Trots min okunnighet i ämnet juridik, skulle jag till "åldringens" försvar anföra att han befann sig i sitt
eget hem, om den aktuella "restaurangen" var en del av ålderdomshemmet (äldreboendet?).

Då skulle lagen om hets mot folkgrupp (HMF) inte kunnat gälla avseende de muntliga yttranden
som åldringen uttryckt i en privat lokal som utgjorde hans bostad.

Att det handlar om ett kollektivt boende i gemensamma utrymmen, förändrar inte det faktum
att lokalerna utgör 90-åringens privata bostad, inom vilken han självklart disponerar ett eget rum
där "dygnsvilan" sker.

Hade "restaurangen" där HMF skulle ha skett enligt den tvivelaktiga åklagaren, befunnit sig utanför
den misstänkte 90-årige gärningsmannens hems väggar, skulle saken ha kommit i ett annat läge.
Som restauranggäst hade han i så fall inget hyresavtal eller formell relation med näringsidkaren
som han har i sin egen bostad.

Lokala ordningsregler måste gälla utan inblandning av polis och åklagare.
Om någon uppträder olämpligt i sin bostad genom politiska yttranden, utan inslag av olaga hot, är det hyresvärden eller motsvarande administration som får reda ut det hela.

90-åringen bör få en tillsägelse, eller i allra värsta fall anmodan om avflyttning.
Att kriminalisera åldringars naturliga beteende i deras egna hem, är lika allvarligt som att kriminalisera
barn vars beteende också bör tolereras med ålderns rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag vill leva i ett land med yttrandefrihet och få utnyttja den, speciellt när jag är gammal, grå, bitter eller halvsenil. Då har jag ett liv bakom mig att muttra om och jämföra dagens samhälle med, vilket dagens 30-40åringar varken har, förmår eller förstår utan att behöva klamra sig fast vid alla nya PK-värden.

Vad jag slänger ur mig då kanske blir impulsivt och inte genomtänkt, för mina gamla normer från år 2000 är då förlegade utan att jag fattar det själv, för "tiden går ju så fort" som jag hela tiden kommer att älta om. Vänta ni bara.

Att då läxa upp mig, åtala mig, straffa mig och döma mig som en kriminell skulle inte finnas på min karta.

Klart att man har rätt att ha sin åsikt fast den kanske inte väger så mycket om man är halvsenil. Men man har ändå sin välsignade rätt att uttrycka sig. Det har åtminstone Paulun som hetsar miljontals människor, bränner Koranen, skapar stora kravaller med spaltmetrar av missnöje både utomlands och på hemmaplan. Det kan inte jämföras med muttrade åsikter från en icke PK-känslig 90-åring i en lokal med 30 personer.

Många äldre lever ännu i "det som var" och hänger inte med i vad som är PK för stunden. De flesta har väl hört uttrycket "det var bättre förr" fast detta kanske inte alltid stämmer?

Skulle inte se fram emot att åldras och tvingas hålla käften den dag jag blir 90 år eller, säkert innan dess, mer eller mindre halvsenil.

Är man så kränkbar att man måste stämma en 90-åring för något som ska likna hets mot folkgrupp ska man inte jobba bland äldre. När jag jobbade med äldre fick man ofta höra muttranden eller uttalanden som inte var så vänliga eller genomtänkta. Det kunde kännas ledsamt ibland men det hände alla och man gick vidare. Så även här får man nog ge de äldre en litet längre löplina. Det är deras privilegium.

Visst vill man här statuera ett exempel.
Precis så som du skriver! Ditt inlägg förtjänar att citeras…
Citera
2025-11-21, 23:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Muslimer, muslimer och åter muslimer. Är det vad Samhällsnytt har blivit? En blogg om muslimer, muslimer som arbetar och nu muslimer som genom att existera stör en gammal man. Full som ett ägg sitter den gamle mannen och skrävlar om personer som arbetar och han är helt utan ansvar?

Muslimer betyder vid det här laget invandrare. Ibland kallas de även för islamister, för att få in ordet islam i diskussionen. Islamister är personer som är anhängare av idéer om politik som delvis innehåller inslag av islam. Kvinnor som arbetar på ett äldreboende är inte islamister.

Genom att Samhällsnytt anser det nödvändigt att påminna oss om att det finns muslimer i landet så är det uppenbart att "hotet" som dessa genom sin existens utövar mot Sverige (i någon form) inte är särskilt stort. Inte för att det är ett gäng mesproppar som inte duger till att hota och som samtidigt anses vara farliga utan snarare för att det inte är frågan om hot.
Citera
2025-11-21, 23:38
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hets mot folkgrupp när han ensam tar sig an en hel restaurang full med muslimer.

Antar att muslimerna helt integrerats nu när de hellre polisanmäler för HMF än beter sig.

Sverige är ett mycket mycket sjukt land.
Länder kan inte vara sjuka utom om man ser landet som ett levande väsen.

Det är en del av fascismen att se landet så. Jag hoppas för din skull att du inte är fascist.
Citera
2025-11-21, 23:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Länder kan inte vara sjuka utom om man ser landet som ett levande väsen.

Det är en del av fascismen att se landet så. Jag hoppas för din skull att du inte är fascist.

90-åringen har rätt. Det kommer aldrig att bli frid och ro i Sverige igen förrän alla som bekänner sig till islam har åkt hem till sina egna muslimska hemländer.

De var här inte från början, men de har tyvärr tillåtits tränga sig in hit för en helvetes massa svenska skattepengar - och allt de har bidragit med är gängkrig, terrorism och fula vaggande hucklen.

Det är inte direkt som de 3000 hantverksskickliga vallonerna som kom hit under 30-40 år under 1600-talet. Det här är en fullskalig invasion - parasitation - av muslimer som hatar västerlandet.
Citera
2025-11-22, 00:00
Medlem
Dundersnubbens avatar
HMF är en direkt kontrast till yttrandefriheten som är en grundlag. Den borde självklart tas bort,eller åtminstone skalas ned. Man använder en lag för att tysta åsikter… Påminner det om något?

Det han sa må vara opassande men bör definitivt inte straffbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in