Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Nej, samma sak gäller inte Ryssland.
Min grundläggande modell är.
Ryska svaga länken är inte militär materiel eller manskap, utan ekonomin. Det som går sönder först där är ekonomin (som i sin tur i så fall stryper materiel och löner till soldater).
Ukrainska svaga länken är inte militär materiel eller ekonomi, utan manskap. Det som går sönder först där är att där blir för få folk vid fronten, som då kollapsar eller så måste AFU göra omfattande reträtter eller börja retirera snabbt bakåt.
Jag kan fortfarande se ryska armén käka upp en stor ukrainsk stad om 2 år. Det är inte trovärdigt att AFU skulle kunna ta Donetsk stad. Mad Max är just vad tråden handlar om, det är propagandiserat, även om det är sant att de förlorat enorma mängder stridsfordon. När Ukraina slutligen lämnar Pokrovsk kommer du heller inte se långa kolonner av pansarfordon, herkulesflyg och Chinook-helikoptrar; de smyger ut i små grupper i skydd av dimman och på några skabbiga Toyota landrovers. Det är det som funkar i drönarkriget.
Fast det du beskriver där är ju orsakerna till Rysslands brist på trupp och krigsmateriel. Putin vill inte mobilisera och det blir allt svårare för ryssarna att rekrytera frivilliga. Man har tvingats sänka lönerna, eftersom man inte kan lägga hur mycket pengar som helst på kriget. Sannolikt så har väl även de enorma ryska förlusterna påverkat viljan att ta värvning.
Rysslands exportintäkter har till följd av både sanktioner och ukrainska angrepp minskat och därmed också möjligheten att bygga upp krigsmakten igen efter fyra års krig. Så sent som i somras så lyckades ryssarna för första gången på flera år bryta igenom fronten i Donetsk, efter att de hade lyckats samla ihop över 100 000 man. Helt bortkastat eftersom även om även ryssarna lider brist på soldater. Genombrottet lyckades, men man hade ingenting att skicka in för att utnyttja det. De hade behövt kanske en halv miljon man för att utnyttja genombrottet, men de lider själva så stor brist på trupp att de inte kan avgöra kriget. Var det ryssarnas sista försök att uppnå en avgörande seger och få slut på kriget? Jag tror det!
Det är som du själv skriver. De kan kanske ta nån stad till de närmsta två åren, men samtidigt är det som så att missilregnet över ryska städer bara kommer att öka. Ryska raffinaderier, industrier, strömförsörjning mm kommer för var månad som går att utsättas för allt kraftfullare angrepp. Ryssland har inte fler år på sig att vinna nåt jävla utnötningskrig.
Glöm inte heller bort att så länge som väst bistår Ukraina så kommer landet inte att falla. Däremot är det inga utomstående som försörjer Ryssland, så att de kan fortsätta kriget i all evighet. Utnötningskriget som ser ut att gå Rysslands väg nöter samtidigt ner Rysslands ekonomi. Jag skulle säga att om Ryssland inte lyckas ta sig ur det här det kriget inom de närmsta åren, så är man fullständigt slut som nation. Ryssland kommer att kollapsa på ett mycket mer brutalt sätt än vad som var fallet med Sovjet.