2025-11-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Vet att massor med svenskar sysslar med önsketänkande, men jag håller mig till konkreta fakta.
Som exempel, varför håller Ukraina på med tvångsmobilisering till största delen i sin armé?
Jo därför att Ukraina är inte ett självständigt land, utan styrs helt av krafter utifrån som tvingar Ukraina till detta!

Källor på det
Citera
2025-11-07, 06:58
Medlem
Citat:
I hela övriga EU råder ett ointresse i opinionen, precis som jag också tycker.
"-Konflikten i Ukraina rör inte oss, därför skiter jag i vilket hur det går eller blir med Ukraina"!

Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Källa, Tack!
Det räcker med en källa per land.

Citat:
Den största förklaringen till massor med södra och centrala EU-länder kommer eller redan har tappat intresset för Ukraina handlar om global politik, och detta är givetvis.
NATOs ledande land USA är numera bara en "liten pytteskit" i jämförelse med världens enda supermakt Kina!

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Eurobarometer (våren 2025) så är stödet för Ukraina stort i hela Europa, med undantag av några länder:

Citat:
Menar m.a.o. att en sån "liten pytteskit" som USA kan aldrig klara av längre att hålla Europa i ett järngrepp!

Jag bad dig om källor och du svarar med nonsens angående USA och Kina.

Var har du fått för dig att Europa inte backar Ukraina och att politikerna går emot sitt folk? Moderatorns inlägg är exemplariskt.

När du kommer med en ideé som inte stämmer överens med etablerad kunskap så är det upp till dig att visa "kärnan" bakom ditt resonemang. Iaf om du på allvar vill diskutera.

Nu frågar jag dig för andra gången: dina generaliseringar gällande det obefintliga stödet för Ukrainas sak och att politikerna går emot folkets vilja, vad baseras det på:
Kvantitativa studier?
Kvalitativa?
Antal tillfrågade?
Bakgrundsdata?
Representation?
Senast redigerad av Kuckeliku123 2025-11-07 kl. 07:11.
Citera
2025-11-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Jag bad dig om källor och du svarar med nonsens angående USA och Kina.
Var har du fått för dig att Europa inte backar Ukraina och att politikerna går emot sitt folk? Moderatorns inlägg är exemplariskt.
När du kommer med en ideé som inte stämmer överens med etablerad kunskap så är det upp till dig att visa "kärnan" bakom ditt resonemang. Iaf om du på allvar vill diskutera.
Nu frågar jag dig för andra gången: dina generaliseringar gällande det obefintliga stödet för Ukrainas sak och att politikerna går emot folkets vilja, vad baseras det på:
Kvantitativa studier?
Kvalitativa?
Antal tillfrågade?
Bakgrundsdata?
Representation?
Jag grundar mina slutsatser på ett stort antal fakta, då några direkta opinionsmätningar givetvis inte finns som täcker hela EU.
1, Ovilja från massor med EU-länder skicka bidrag till Ukraina.
2. Så kallat "högerpopulistiska" partiers mycket starka opinionssiffror i flera stora EU-länder som jag vet. Det ser säkert likadant ut i mindre EU-länder, men har inte forskat vidare i saken.
3. Trumps och USAs tvekan och obeslutsamhet om Ukraina, vilket smittar av sig hos andra NATO-länder.
Citera
2025-11-07, 09:50
Medlem
Citat:
Jag grundar mina slutsatser på ett stort antal fakta, då några direkta opinionsmätningar givetvis inte finns som täcker hela EU.
1, Ovilja från massor med EU-länder skicka bidrag till Ukraina.
2. Så kallat "högerpopulistiska" partiers mycket starka opinionssiffror i flera stora EU-länder som jag vet. Det ser säkert likadant ut i mindre EU-länder, men har inte forskat vidare i saken.
3. Trumps och USAs tvekan och obeslutsamhet om Ukraina, vilket smittar av sig hos andra NATO-länder.

Fortfarande ingen källa som backar upp dina stora påståenden.

Hade du varit seriös hade du pekat på felaktigheter i moderatorns inlägg (en faktisk studie!!!) och/eller data som går tvärt emot den studien.

Du har inte lyckats med någotdera.
Nu har du fått flera chanser att styrka dina påståenden. Din trovärdighet är härmed noll. Jag har anmält dig för detta.

Moderatorns källor:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Feuropa.eu%2Feurobaromete r%2Fapi%2Fdeliverable%2Fdownload%2Ffile%3Fdelivera bleId%3D99183
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Feuropa.eu%2Feurobaromete r%2Fsurveys%2Fdetail%2F3372
Senast redigerad av Kuckeliku123 2025-11-07 kl. 09:55.
Citera
2025-11-08, 17:22
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Bildt har ungefär samma trovärdighet om Ukraina, som miljöpartister om klimatpolitiken.
Det var Sveriges och Polens utrikesministrar Bildt och Sikorsky som initierade oroligheterna i Ukraina 2012-2014.
Bildt och Sikorsky var otaliga gånger i Kiev för att försöka närma Ukraina till Väst, samtidigt som Bildt och Sikorsky besökte alla betydande Väst-länder USA, UK, Frankrike, Tyskland för att förankra Ukrainas nya ställning.

Kul att du vann diskussionen… i din egen fantasi.
Tack för din passionerade konspirationsteori, jag antecknar inget.
Citera
2025-11-12, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Kul att du vann diskussionen… i din egen fantasi.
Tack för din passionerade konspirationsteori, jag antecknar inget.

Jag anmäler för falskt vittne men moderator orkar nog inte processa all propaganda och nonsens. Håller mig därför mest till rus ekonomi, Apropå kriget.
Citera
2025-11-12, 21:07
Medlem
Kan vi återgå till kärnfrågan - Går det dåligt för Ryssland i kriget mot Ukraina? Jag tänker främst då utifrån följande perspektiv.
Uppenbarligen tar Ryssland kontinuerligt mark i Ukraina. Frågan blir då, tar de mark till en "för stor kostnad"? Alltså, köper ryssarna alla dödsfall på slagfältet eller ökar missnöjet så att ett enormt på hemmafronten att det bidrar till största makten.

Hur länge till tror ni att de båda länderna kan acceptera förlusterna, av både manskapet och landområden, innan människorna som är kvar säger Nu är det nog?
Citera
2025-11-12, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Kan vi återgå till kärnfrågan - Går det dåligt för Ryssland i kriget mot Ukraina? Jag tänker främst då utifrån följande perspektiv.
Uppenbarligen tar Ryssland kontinuerligt mark i Ukraina. Frågan blir då, tar de mark till en "för stor kostnad"? Alltså, köper ryssarna alla dödsfall på slagfältet eller ökar missnöjet så att ett enormt på hemmafronten att det bidrar till största makten.

Hur länge till tror ni att de båda länderna kan acceptera förlusterna, av både manskapet och landområden, innan människorna som är kvar säger Nu är det nog?
Efter 4år med 20% (7% innan 2022) av östra Ukraina erövrat kan man nog säga det går ganska dåligt.

Att det ryska folket skulle protestera oavsett antal döda kan vi nog glömma. Ryssen står aldrig upp mot auktoriteter. Tror mer på att en politisk eller ekonomisk kollaps är det enda som kan stoppa Putins pojkdrömmar.
Citera
2025-11-12, 23:03
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Kan vi återgå till kärnfrågan - Går det dåligt för Ryssland i kriget mot Ukraina? Jag tänker främst då utifrån följande perspektiv. Uppenbarligen tar Ryssland kontinuerligt mark i Ukraina. Frågan blir då, tar de mark till en "för stor kostnad"? Alltså, köper ryssarna alla dödsfall på slagfältet eller ökar missnöjet så att ett enormt på hemmafronten att det bidrar till största makten. Hur länge till tror ni att de båda länderna kan acceptera förlusterna, av både manskapet och landområden, innan människorna som är kvar säger Nu är det nog?
Vid den tid sovjetunionen drog sig ur Afghanistan var det en händelse som mycket skedde med anledning av dödade- eller försvunna, soldaters mödrar, systrar och övriga anförvanter tilläts som protestera på Moskvas gator och torg... de hördes och uppmärksammades. Den dåtida ryska ledningen hade inte på samma sätt som idag förbjudit yttringar som ifrågasatte den ryska militärens ledning. Som sagt; idag tystas och fängslas de ryska medborgare som med minsta antydan ifrågasätter rysk ledning, hur kriget förs eller hur dess återverkningar drabbar det ryska folket.

Den folkliga resningen ligger ännu ganska långt bort men den växer sig starkare för var vecka och månad som går, fortsätter kriget som nu kommer det med tiden nås en bristningsgräns och vem som ställer sig på vilken sida är ännu för tidigt att tro något om. Allmogen dvs. folket, enskilda politiska makthavare, resursstarka företagsledare- oligarker, kanske kyrkan, säkerhetspolis och militär... det är sådana som en dag kan ta ställning och i förlängningen avsluta kriget för Rysslands del. Jag tror att långt innan denna komprimerade bubbla av missnöje och umbäranden spricker har den kvaddade ryska statsekonomin lamslagit samhället med alla dess försvarsmekanismer vilket- förvisso, studsar tillbaka till vad jag tidigare skrev om den folkliga resningen...

För att Ukraina skall sluta med sitt motstånd krävs att de inte längre kan försvara sig självt- att alla soldater är döda alternativt att alla vapen har tagit slut/ej längre kan tillverkas. Det ukrainska folket kämpar och strider för sina egna liv, sina hem, sina möjligheter till egna beslut- helt enkelt; för allt som gör ett område med befolkning, författning och ett regelverk till en suverän nation.
Citera
2025-11-13, 00:19
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Det är ju redan konstaterat att med den hadtighet ryzzoacket avancerar tar det 5 år innan dom ens är i Kiev, det fattar ju alla att det inte är framgångsrikt.
Dessutom, om dom skulle få behålla det territorium dom har nu och det skulle bli fred så förblir dom ju i total isolering , med fortsatt ekonomisk nedgång.
Citera
2025-11-17, 12:37
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vid den tid sovjetunionen drog sig ur Afghanistan var det en händelse som mycket skedde med anledning av dödade- eller försvunna, soldaters mödrar, systrar och övriga anförvanter tilläts som protestera på Moskvas gator och torg... de hördes och uppmärksammades. Den dåtida ryska ledningen hade inte på samma sätt som idag förbjudit yttringar som ifrågasatte den ryska militärens ledning. Som sagt; idag tystas och fängslas de ryska medborgare som med minsta antydan ifrågasätter rysk ledning, hur kriget förs eller hur dess återverkningar drabbar det ryska folket.

Under den senare delen av det sovjetiska afhankriget var Gorbatjev generalsekreterare i Sovjetuionen och det var en tid av politisk liberalisering. Försöken att omdana det kommunistiska systemet öppnade en del ventiler för missnöjesuttryck och kriget i Afghanistan var ett område som inte var populärt någonstans. Det är såklart omöjligt att veta, men förmodligen hade kriget kunnat pågå längre om det äldre gardet satt kvar vid makten i Sovjet i slutskedet.

I dagens Ryssland ökar förtrycket stadigt vilket gör att kriget i princip kan pågå hur länge som helst. Att det ryska systemet är på väg att knäckas eller att landet håller på att gå bankrutt eller liknande är nog mest fromma förhoppningar. Putins polisstat är etablerad och väl institutionaliserad och för den genomsnittlige ryssien i Sankt Petersburg eller Moskva är inte kriget något som påverkar vardagen nämnvärt.
Citera
2025-11-17, 21:33
Medlem
Priset på Uralolja verkar ha fått en rejäl smäll de senaste dagarna. Dagarna efter barnamördare v.puttins fullskaliga invasion 2022 var priset på Uralolja väldigt volatilt, men nu närmar sig gapet mellan Ural och WTI/Brent rekordnivåer igen. Rysk olja handlades idag till $36,61/fat (det är bloomberg som rapporterar bakom betalvägg men flera medier refererar till innehållet i den artikeln)

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Russias-Oil-Price-Plummets-to-36-Per-Barrel.html

Och rysseriets största aluminiumproducent Rusal (förövrigt störst i världen utanför Kina) rapporterar idag en förlust på $87 miljoner för första halvåret och kommer att lägga ner rysseriets största kiseltillverkare

https://www.msn.com/en-us/money/markets/russia-crisis-as-largest-silicon-plant-shuts-down-with-economy-in-freefall/ar-AA1QBkK2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in