2025-10-27, 19:59
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Nu påstår ryssarna själva att rapporter inte stämmer med verkligheten.
Inte ryska MOD.
De sitter och ljuger i full mundering. Så, nej. Inte MOD.
Ryska bloggare.

Men de ljuger också?
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
Du får naturligtvis luta dig mot Ryska försvarsministeriet om du vill, men jag skulle inte rekommendera det. Jag utgår endast från Deepstatemaps om vi diskuterar Ryska framryckningar då om Ukrainarna säger sig ha förlorat mark, ja då kan man utgå från att så är fallet.

Ukrainarna själva om Kupiansk, vilket inte utstrålar hopp:
Citera
2025-10-27, 20:13
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nu påstår ryssarna själva att rapporter inte stämmer med verkligheten.
Inte ryska MOD.
De sitter och ljuger i full mundering. Så, nej. Inte MOD.
Ryska bloggare.

Men de ljuger också?

Du kanske ska ta och komma med källor på dina påståenden, och notera samtidigt hur du fullständigt duckade mitt initiala inlägg och svarade med ren whataboutism. Det är f.ö en skaplig förflyttning av diskussionsämnet du utfört.
Citera
2025-10-27, 20:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vad behöver du källa på för att förstå?

Citat:
Du kanske ska ta och komma med källor på dina påståenden, och notera samtidigt hur du fullständigt duckade mitt initiala inlägg och svarade med ren whataboutism. Det är f.ö en skaplig förflyttning av diskussionsämnet du utfört.
Citera
2025-10-28, 07:04
Medlem
Citat:
Ibland meningslöst att försöka föra en givande dialog med vissa i detta forumet. "Blabla-somSnus" är en av dem.
Som du konstaterar så är det kanske mycket väl förflyttningen i diskussionen som hen önskar och är syftet med varför hen skriver.

Gällande kartpositioner och förflyttningar på marken så kan det nog vara svårt att få en helt korrekt bild gällande när en förflyttning skett. Men att den skett är nog hyfsat säkert tänker jag, detta då många är geolokaliserade med bilder av" flaggviftande" ryssar etc. Men även att ukrainska militären själva bekräftar det.
Citera
2025-10-28, 07:16
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Jag ser att VM i ryska lögner och påhitt pågår här.
Frågan som borde vara med i tråden, är hur korkad kan man bli av rysk propaganda?
Finns några gränser alls?

Att ’hälften av ukrainarna vill ge upp’ är helt enkelt inte sant – mätning efter mätning visar att en majoritet vägrar lämna bort ockuperat territorium till Ryssland.
Oberoende undersökningar (t.ex. KIIS, Razumkov, Gallup 2024–2025) visar:
• Majoriteten av ukrainarna vägrar kompromissa om territorium.
• Endast en minoritet stöder ett “fryst krig” där Ryssland behåller ockuperade områden.
Men detta ska vi bortse ifrån, vi som sitter här i Sverige. Vi vet bättre än ukrainarna själva, eller hur…idioter.
Är det inte märkligt att samma personer som anser att Ukraina ska kapitulera inte verkar ha samma åsikt om ryssland 1917 eller 1941.
Tänk vad många människoliv ryssarna hade kunnat spara om dom bara kapitulerat i tid...
Citera
2025-10-28, 12:10
Medlem
Propaganda från Väst
2022: Russian economy will collapse any day now!!
2023: Russian economy will collapse any day now!!
2024: Russian economy will collapse any day now!!

Oberoende belgisk YT kanal Money&Macro som samarbetar med the Economist
2025: "Why Russian economy is stronger than you think"
https://www.youtube.com/watch?v=YRuYb3H3mvA
Timestamps:
00:00 Intro
01:10 Why Russia’s war economy is surprising
03:05 War economics 101
05:01 The monetary trilemma
09:57 Why Russia’s war economy will NOT collapse
13:34 Is Russia’s war economy just getting started?
16:21 Conclusion and sponsor

Svarar inte på trams av de som inte har lyssnat igenom avsnittet.
Senast redigerad av NobelPrizeWinner 2025-10-28 kl. 12:26.
Citera
2025-10-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Why Russian economy is stronger than you think

Vad kommer dem fram till i podden?
Vilka highlights?
Vilka meriter har poddaren, utbildad ekonom eller historiker?
Citera
2025-10-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Propaganda från Väst
2022: Russian economy will collapse any day now!!
2023: Russian economy will collapse any day now!!
2024: Russian economy will collapse any day now!!

Oberoende belgisk YT kanal Money&Macro som samarbetar med the Economist
2025: "Why Russian economy is stronger than you think"
https://www.youtube.com/watch?v=YRuYb3H3mvA
Timestamps:
00:00 Intro
01:10 Why Russia’s war economy is surprising
03:05 War economics 101
05:01 The monetary trilemma
09:57 Why Russia’s war economy will NOT collapse
13:34 Is Russia’s war economy just getting started?
16:21 Conclusion and sponsor

Svarar inte på trams av de som inte har lyssnat igenom avsnittet.

Jag kollade igenom avsnittet.
Rus är i senare delen utav fas 2:
1. rus befälhavare beordrar nu FPV-drönarattacker mot sina egna trupper – soldater som försöker ge sig snarare än att dö i Putins krig. Detta chockerande avslöjande avslöjar hur långt Kreml är beredd att gå för att behålla kontrollen genom rädsla, även om det innebär att avrätta sina egna män på slagfältet.
Precis som Sovjet gjorde mot sin befolkning!

2.Siffrorna som används i podden stämmer dock inte ibland. Många ekonomer menar att rus "is cooking the books".

3.Tex så är inflationen strax över 20% och eftersom rus slutat uppge de olika posterna så går det endast att räkna på gamla uppgifter så som de gör i din länk.

4.Tråkigt för rus att Kina och Indien slutat köpa råolja!

Du tycker alltså att The Economist är en bra och trovärdig källa. Det ska jag komma ihåg.

Och du förresten, när går rus in i fas 3, 2025 eller 2026?
Senast redigerad av Kuckeliku123 2025-10-28 kl. 14:34.
Citera
2025-10-28, 20:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Jag kollade igenom avsnittet.
Rus är i senare delen utav fas 2:
1. rus befälhavare beordrar nu FPV-drönarattacker mot sina egna trupper – soldater som försöker ge sig snarare än att dö i Putins krig. Detta chockerande avslöjande avslöjar hur långt Kreml är beredd att gå för att behålla kontrollen genom rädsla, även om det innebär att avrätta sina egna män på slagfältet.
Precis som Sovjet gjorde mot sin befolkning!

2.Siffrorna som används i podden stämmer dock inte ibland. Många ekonomer menar att rus "is cooking the books".

3.Tex så är inflationen strax över 20% och eftersom rus slutat uppge de olika posterna så går det endast att räkna på gamla uppgifter så som de gör i din länk.

4.Tråkigt för rus att Kina och Indien slutat köpa råolja!

Du tycker alltså att The Economist är en bra och trovärdig källa. Det ska jag komma ihåg.

Och du förresten, när går rus in i fas 3, 2025 eller 2026?

Ja. Ex kan man låta bankerna låna pengar till staten eller vapenindustrin, som sedan bankerna sätter upp som utveckling eller investeringar. Dessa pengar är borta men upptagna som tillgångar.

Sedan har man kört sedelpressarna för fullt. Så värdet av pengar är urholkat.

Notera också att guldreserverna har man sålt av, som ska vara en värdesäkring av Rubeln.
Citera
2025-10-29, 02:05
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Öh vilken sagobok har du läst, Ukraina står inför en fullständig kollaps.
https://www.twz.com/news-features/russia-punches-through-ukrainian-lines-in-deepest-advance-in-a-year
Näe. Det är fakta. Och den länken ni gav var som vanligt bara vulgär vilseledande rysk propaganda. Det som sades där är bekräftat som totala felaktigheter. Sluta sprid dynga och absurd propaganda. Det som stod där som jag länkade till - är faktiskt verifierade uppgifter och källor. Putin kommer falla inom ett år. Det kommer gå exakt på samma sätt som det alltid gör för diktatorer och liknande massmördare.
Nära på en naturlag: det blir alltid ett blodigt fall och slut. Finns hur många exempel som helst på detta. Jag känner många vänner i Ryssland, så jag har god inblick i vad som händer där just nu. Jag vet. Emedan ni sprider nonsens propaganda.
Citera
2025-10-29, 02:22
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Men herregud idiot, Ryssland vill ha ett högt oljepris! Det är deras smör på brödet.
Högt oljepris? Kul teori, om bara någon faktiskt ville köpa rysk olja. Lol. Marknaden har sagt sitt, hela krigsekonomin kollapsar, och företagen går på knäna. Fakta över propagandalurendrejeri. Inte ens Putins privata fascistiska neo nazi arméer kommer kunna rädda honom. När wagnergruppen, den super fascistiska marscherade mot Moskva, höll han på att skita på sig. När han stod och bluddrade ängsligt i direktsändning. Han är en liten feg skit, plus massmördare, och nu är han skiträdd för en statskupp. Lol.
Så mycket för den stora Putin-myten... när det verkligen gäller, springer fascisten och darrar.
Senast redigerad av DrJoll 2025-10-29 kl. 02:27.
Citera
2025-10-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ja. Ex kan man låta bankerna låna pengar till staten eller vapenindustrin, som sedan bankerna sätter upp som utveckling eller investeringar. Dessa pengar är borta men upptagna som tillgångar.

Sedan har man kört sedelpressarna för fullt. Så värdet av pengar är urholkat.

Notera också att guldreserverna har man sålt av, som ska vara en värdesäkring av Rubeln.

Rus hade inte räknat med frysta tillgångar vilket är ytterligare en viktig poäng utifrån podden. Inte en dålig podd på många sätt. Vettigt ramverk men synd att datainsamlingen är bristfällig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in