2025-11-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Ingår i dom jag kollat på till och med 1a terminen... Men du kanske har någon "egen" civilingenjör utb du har kollat på? Är det FB's 37cm slak ingenjörer på gång?
Vilket efterblivet inlägg, så för att man läser en obligatorisk kurs första terminen så måste man vara intresserad av att bli chef? Inte ens om man väljer en master som industriell ekonomi är det givet att man måste vilja bli chef. Det är väldigt vanligt att civilingenjörer inte ens jobbar inom området de har utbildat sig inom, det kryllar t.ex. av maskinare som jobbar inom IT eller i konsultbranschen.
Citera
2025-11-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
På vilket sätt är det irrelevant? Menar du att vi ska utgå från att TS tänker ta examen i Sverige och endast jobba på medelnivå i Sverige under hela sin karriär?
Då håller jag med om att han inte behöver någon högre examen överhuvudtaget. Kanske lite trångsynt, kan jag tycka.
Vi får väl se om TS skriver något om sin ambitionsnivå med en examen, förutom statistiskt underlag på antalet arbetslösa.

Ja jag vill mest veta hur andra ser på en sådan examen och hur gångbart det är i övriga världen anser ju ändå att KTH och Chalmers ligger relativt bra till som utbildningsanordnare men ville väll mest ha lite underlag som sagt så är det inte imorgon jag kommer börja med utbildningen men vill ju sondera terrängen lite.
Citera
2025-11-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ingår i dom jag kollat på till och med 1a terminen... Men du kanske har någon "egen" civilingenjör utb du har kollat på? Är det FB's 37cm slak ingenjörer på gång?
Det är basala projektkurser, ganska liten del att bygga en chefsbefattning på.
Matchar snarare arbete i grupp som är vanligt i arbetslivet för många icke-chefer.
Citera
2025-11-17, 20:26
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostatit
En viktig parameter som jag tror många blivande civil ingenjör er inte tar med i beräkningen är att med den utbildningen förväntas du kunna axla en chefsposition.
Har man inget intresse i detta tycker jag att man har sökt fel program och borde läsa något annat.
Skulle snarare säga att många civilingenjörer som är sämre på det tekniska slutar upp som mellanchefer, scrum-masters och liknande. De verkar dock ha det ganska jobbigt just nu, i alla fall på storbolagen, det skärs ner väldigt mycket bland pappersvändarna just nu.

Är du skarp på det tekniska så kommer det främst vara det du jobbar med.

TS, det är svårt att bli civilingenjör. Har du inget genuint intresse för det så rekommenderar jag dig att göra något annat, annars kommer du troligen bli ännu en Tietoevry-konsult som lever på att hoppa mellan uppdrag.
Citera
2025-11-17, 20:27
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
På vilket sätt är det irrelevant? Menar du att vi ska utgå från att TS tänker ta examen i Sverige och endast jobba på medelnivå i Sverige under hela sin karriär?
Då håller jag med om att han inte behöver någon högre examen överhuvudtaget. Kanske lite trångsynt, kan jag tycka.
Vi får väl se om TS skriver något om sin ambitionsnivå med en examen, förutom statistiskt underlag på antalet arbetslösa.

Allt du skriver är irrelevant.
Om TS vill jobba på "medelnivå" behövs inte civ-ing-examen. Utbilda dig, skaffa ett bra jobb. Det räcker så.
Citera
2025-11-17, 20:30
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
AI är ett verktyg, men ingen ersättning för mjukvaruingenjörer. Precis som dussintals andra tekniska innovationer under historien har gjort att den enskilda utvecklaren kan producera mer produktiv kod, så tenderar den ökade effektiviteten att vägas ut av ett ökat behov av kod.

Idag kan en utvecklare, även utan AI, producera fler rader maskinkod än tusen programmerare med hålkort och skrivmaskin på samma tid. Betyder det att uppfinningar som kompilatorer, högnivåspråk, bibliotek, frameworks och IDE:er gjort 99,9% av programmerare arbetslösa? Nej, eftersom vi idag producerar och använder miljoner gånger mer kod än vi gjorde på 60-talet.

AI kan hjälpa till med den enkla delen av programmering, alltså att skriva boilerplate-kod. Men att veta vad man vill åstadkomma och hur är inte fullt så enkelt, och kräver en faktisk utvecklare. Han behövs också för att reda ut alla problem som AI skapar med påhittade biblioteksfunktioner och andra halluncinationer.

För att kunna använda AI behöver man förstå hur vad slutresultatet ska bli, och då behöver man lära sig grunderna. Haskell kanske inte är så aktuellt, men ett generellt programmeringsspråk med lång historia och bred acceptans är aldrig fel - exempelvis C, C++, Java, Python och så vidare. Självklart får inte studenter använda AI som assistans, precis som att de inte får använda google på tentorna. De ska lära sig grunderna så att de vet vad redskapen spottar ut.
Förstår du vad jag skrev? 70 procent av den koden som idag sitter en människa som knackar, skall bli till AI. Tänk dig allt ifrån mönster, till testfunktioner. In med ett kravdock, låt ai göra upp testfall och se så att den gör vad den skall.

Här har du en annan sötnos:
https://lovable.dev/blog/lovable-2-0

Om två år, kommer du kunna mata in din gamla kod och den kommer uppdatera den genom att skriva några ord i consollen.

Vad tror du händer med alla dessa CSS fantaster då?

Jag skulle gissa på att hälften av de tjänster som används idag, kommer försvinna inom 5 år.

Inget framtidsyrke direkt.
Citera
2025-11-17, 20:56
Medlem
Läs högskoleingenjör, bli duktig på jobbet och klättra. Istället för att läsa två år till och sedan göra exakt samma sak för 2000kr extra i ingångslön.
Citera
2025-11-17, 21:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Förstår du vad jag skrev? 70 procent av den koden som idag sitter en människa som knackar, skall bli till AI. Tänk dig allt ifrån mönster, till testfunktioner. In med ett kravdock, låt ai göra upp testfall och se så att den gör vad den skall.

Här har du en annan sötnos:
https://lovable.dev/blog/lovable-2-0

Om två år, kommer du kunna mata in din gamla kod och den kommer uppdatera den genom att skriva några ord i consollen.

Vad tror du händer med alla dessa CSS fantaster då?

Jag skulle gissa på att hälften av de tjänster som används idag, kommer försvinna inom 5 år.

Inget framtidsyrke direkt.

Jag är helt med på vad du menar, jag tror bara inte att du förstår begränsningarna som finns kring generativ AI, och vad som kostar tid och resurser i mjukvaruutveckling. Det är inte skrivandet som kostar tid, det är att lista ut vad som ska skrivas - alltså att definiera de krav som genererad kod ska uppnå.
Citera
2025-11-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Ja jag kan svara även om du har ett förståndshandikapp. Utvärdera har ingen gjort, det är ditt jobb.
"Brutal grund" tror jag aldrig du kommer nå. Att du ens ställer en inkomplett fråga pekar också på detta.
Om du inte vet vad TLDR är så kommer du aldrig bli civilingenjör ändå. Hejdå looser. Svara inte.
Alltid trevligt med konstruktiva samtal på flashback.

Antar att du inte klarar av att förklara men tack ändå!
Citera
2025-11-17, 21:51
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Alltid trevligt med konstruktiva samtal på flashback.

Antar att du inte klarar av att förklara men tack ändå!

Jag har redan förklarat allt.
Det är inte värt det. Lär dig läsa.
Citera
2025-11-17, 22:02
Medlem
Jag var ett nördigt barn som pluggade till civilingejör och tog examen på nittiotalet. Det är nog det bästa jag gjort i livet om man bortser från frun och barnen. Har haft lätt att få jobb, bra lön och studielånen är jag av med sedan länge. I tillägg till ekonomisk trygghet har jag också haft roliga och utmanande arbetsuppgifter och rest över hela världen på min arbetsgivares bekostnad.

Så bättre värde för fem års slit har jag svårt att se. När jag var yngre ångrade jag att jag inte blev läkare på grund av högre status, men det har gått över i takt med att jag förstått att jag är bättre på att hantera maskiner än människor.
Citera
2025-11-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Jag var ett nördigt barn som pluggade till civilingejör och tog examen på nittiotalet. Det är nog det bästa jag gjort i livet om man bortser från frun och barnen. Har haft lätt att få jobb, bra lön och studielånen är jag av med sedan länge. I tillägg till ekonomisk trygghet har jag också haft roliga och utmanande arbetsuppgifter och rest över hela världen på min arbetsgivares bekostnad.

Så bättre värde för fem års slit har jag svårt att se. När jag var yngre ångrade jag att jag inte blev läkare på grund av högre status, men det har gått över i takt med att jag förstått att jag är bättre på att hantera maskiner än människor.

Helt fantastiskt att läsa faktiskt, känner en så djup dragningskraft i det du beskriver och tror att det är just det som kommer göra att jag kommer uppskatta min resa mer än målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in