2025-11-17, 16:42
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Exakt. Jag har jobbat några år innan jag skaffade barn och finns ju rätt stora fördelar på de sätt du nämner.

Sen tycker inte jag mitt jobb är kanonkul alla dagar men alltid helt ok och ibland kul

På sätt och vis tror jag att man får sikta på att nöja sig med det. Visst finns det vissa som älskar jobbet och studsar dit varje morgon som på moln men det är nog inte så många, och jag tror egentligen inte att det är jobbet som gör det utan vilken person man är. Till och med rese-influencers, VLOGare och VD:ar hatar nog stundtals sina jobb.
Citera
2025-11-17, 17:02
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Ansökningarna till datateknik på KTH och CH har gått ner med 40%

Ericsson skall ai programmera till 70% om två år.

Programmerare är inget framtidsyrke. Som lök på laxen, så vill alla indier komma hit och arbeta så de får uppehållstillstånd.

Stackars unga som går datateknik. Förmodligen sitter de med haskell fortfarande och man får inte använda chat gpt

AI är ett verktyg, men ingen ersättning för mjukvaruingenjörer. Precis som dussintals andra tekniska innovationer under historien har gjort att den enskilda utvecklaren kan producera mer produktiv kod, så tenderar den ökade effektiviteten att vägas ut av ett ökat behov av kod.

Idag kan en utvecklare, även utan AI, producera fler rader maskinkod än tusen programmerare med hålkort och skrivmaskin på samma tid. Betyder det att uppfinningar som kompilatorer, högnivåspråk, bibliotek, frameworks och IDE:er gjort 99,9% av programmerare arbetslösa? Nej, eftersom vi idag producerar och använder miljoner gånger mer kod än vi gjorde på 60-talet.

AI kan hjälpa till med den enkla delen av programmering, alltså att skriva boilerplate-kod. Men att veta vad man vill åstadkomma och hur är inte fullt så enkelt, och kräver en faktisk utvecklare. Han behövs också för att reda ut alla problem som AI skapar med påhittade biblioteksfunktioner och andra halluncinationer.

För att kunna använda AI behöver man förstå hur vad slutresultatet ska bli, och då behöver man lära sig grunderna. Haskell kanske inte är så aktuellt, men ett generellt programmeringsspråk med lång historia och bred acceptans är aldrig fel - exempelvis C, C++, Java, Python och så vidare. Självklart får inte studenter använda AI som assistans, precis som att de inte får använda google på tentorna. De ska lära sig grunderna så att de vet vad redskapen spottar ut.
Citera
2025-11-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Och om du inte råkar vara född in i en inflytelserik familj eller hamnat i samma förskoleklass som en framtida statsminister, hur har du då tänkt att man ska bygga upp ett kontaktnät från ingenting? Det är ju inte direkt bara att ringa Uffe och bjuda ut honom på en öl.

Om det bara hade handlat om bredden på kontaktnätet hade var och varannan hårfrisörska eller bartender suttit på toppjobb. Det handlar om att känna rätt personer, och om du vill skaffa kontakter med personer som kommer jobba inom din branch så finns det få alternativ med bättre avkastning än att gå en utbildning som många i branschen har gått.

Du lär känna kursare genom grupparbeten och labbar, andra studenter genom studentfester, studentföreningar, nationer och så vidare. Dessutom kryllar det av arbetsmarknadsdagar, mässor, riktade rekryteringsevent, praktiska kursinslag hos företag och som avslutning ett (oftast) betalt exjobb. Även ens att bara ha gått på samma universitet som rekryterande chef kan vara en fot in, eller i alla fall ett första samtalsämne på en arbetsintervju.

Varför tror du så många är så måna att komma in på högt rankade skolor och utbildningar? Det handlar inte bara om kvalitén på utbildningen eller universitetets rykte, att läsa tillsammans med och lära känna andra personer som kommer lyckas i arbetslivet är en stor dragkraft.

All den här texten bara för att slutligen erkänna att det är nätverket som är det viktigaste...
Citera
2025-11-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Hej, tänkte kolla lite såg av en slump att civilingenjörer har väldigt låg andel arbetslösa.

Är det motivation för att ta en examen och arbeta på medelnivå?

Kommer inte ta studielån så ingen skuld kommer finnas.

Svaret är nej det är inte värt det. Du kommer längre med en ekonomi utbildning från Fairfax... Skämt åsido ta en tio veckors webprogrammerings kurs så får du samma lön som en nyexad civilingenjör.
Citera
2025-11-17, 18:34
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
TS rubrik är dåligt formulerad.
Frågan är dåligt formulerad.
Som ingenjör kan jag säga att det spelar ingen roll om du läst 120 eller 180 poäng. 2 år, 3 år, 5 år. Om du hittar ett jobb du gillar och gör det bra så kommer du inte bli arbetslös heller. Erfarenhet inom vald bransch väger tyngre än dina betyg. Bara för att det står "civilingenjör" istället för "högskoleingenjör" på ett papper så kommer det inte förändra spec mkt. Dessutom så kan man fortsätta utbilda sig när man har ett jobb så har du jobbat med IT i 20 år är du mer åtråvärd än nån som nyss gått ut skolan efter 5 år och inte kan så mkt mer än teori.

TL;DR, Nej det är inte värt det.
Citera
2025-11-17, 18:37
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Att han blåste dig att bli civil när det räcker med högskoleingenjör.
Civilingenjör är onödiga år, ger inget extra i plånboken och värdesätts inte i närheten tillräckligt för arbetsgivare i Sverige.

Dessutom om du känner att du valt "fel" eller behöver civilingenjör så kan du läsa in masters efteråt och därmed byta eller välja en inriktning när du har lite mer jobberfarenhet om vad saker handlar om.
Kanske, men det finns vissa arbetsgivare som inte anställer lägre än masternivå.
Citera
2025-11-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kanske, men det finns vissa arbetsgivare som inte anställer lägre än masternivå.

Jag tänker att det finns företag utomlands som oavkortat söker visa tjänster med master.

Jag tror inte något jobb i sverige är värt det jag vill iallafall inte vara där mer. Trött på svenskar trött på svenska politiken. Är så oerhört besviken.
Citera
2025-11-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Som ingenjör kan jag säga att det spelar ingen roll om du läst 120 eller 180 poäng. 2 år, 3 år, 5 år. Om du hittar ett jobb du gillar och gör det bra så kommer du inte bli arbetslös heller. Erfarenhet inom vald bransch väger tyngre än dina betyg. Bara för att det står "civilingenjör" istället för "högskoleingenjör" på ett papper så kommer det inte förändra spec mkt. Dessutom så kan man fortsätta utbilda sig när man har ett jobb så har du jobbat med IT i 20 år är du mer åtråvärd än nån som nyss gått ut skolan efter 5 år och inte kan så mkt mer än teori.

Okej och ändå lyckades du svara och utvärdera?

Vet inte vad du menar med TL eller DR.

Känns som att man oavsett inriktning inom valt ämne får en brutal bra grund att stå på som oavsett vad du väljer att göra i livet kommer vara positiv.
Citera
2025-11-17, 18:57
Medlem
Citat:

Jag håller inte med. Din beskrivning gäller förvisso i Sverige, men mycket mindre eller inte alls utomlands. Vi vet inget om TS framtida karriär och var han kommer jobba.
80% av mina jobbade år såhär långt har varit utomlands. Min erfarenhet är att där är skillnaden stor mellan M.Sc, B.Sc och lägre examen.
Citera
2025-11-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Okej och ändå lyckades du svara och utvärdera?

Vet inte vad du menar med TL eller DR.

Känns som att man oavsett inriktning inom valt ämne får en brutal bra grund att stå på som oavsett vad du väljer att göra i livet kommer vara positiv.

Ja jag kan svara även om du har ett förståndshandikapp. Utvärdera har ingen gjort, det är ditt jobb.
"Brutal grund" tror jag aldrig du kommer nå. Att du ens ställer en inkomplett fråga pekar också på detta.
Om du inte vet vad TLDR är så kommer du aldrig bli civilingenjör ändå. Hejdå looser. Svara inte.
Citera
2025-11-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Jag håller inte med. Din beskrivning gäller förvisso i Sverige, men mycket mindre eller inte alls utomlands. Vi vet inget om TS framtida karriär och var han kommer jobba.
80% av mina jobbade år såhär långt har varit utomlands. Min erfarenhet är att där är skillnaden stor mellan M.Sc, B.Sc och lägre examen.

Det framgår inte i vilket land TS eventullt skall civilingenjöra i så vi får utgå från Sverige. Din erfarenhet är dessutom irrelevant till frågeställningen.
Citera
2025-11-17, 19:12
Medlem
Citat:
Det framgår inte i vilket land TS eventullt skall civilingenjöra i så vi får utgå från Sverige. Din erfarenhet är dessutom irrelevant till frågeställningen.

På vilket sätt är det irrelevant? Menar du att vi ska utgå från att TS tänker ta examen i Sverige och endast jobba på medelnivå i Sverige under hela sin karriär?
Då håller jag med om att han inte behöver någon högre examen överhuvudtaget. Kanske lite trångsynt, kan jag tycka.
Vi får väl se om TS skriver något om sin ambitionsnivå med en examen, förutom statistiskt underlag på antalet arbetslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in