Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBalk
Det är inte olagligt att ha narkotika i kroppen, eller att vara narkotikapåverkad redan. Däremot är det olagligt att bruka narkotika, och detta bevisas oftast genom att personen har narkotikan eller metaboliter i blod/urin/hår.
Har bara läst vad tidningarna skriver, men det står ingenting om hur C tänkt sig deras förslag ska genomföras.
Ett klokt och ändamålsenligt förslag vore att bruk av narkotika endast kan straffas med böter (ej fängelse i straffskalan, som idag), vilket vore en praktisk avkriminalisering av bruk av narkotika då det inte längre går att utreda. Polisen får då ej göra kroppsbesiktning vid misstanke om bruk, och kan då inte kräva urinprov t.ex.
Det vore att gå tillbaka till hur det var före 1993 avseende bruk, då infördes fängelse i straffskalan för ringa narkotikabrott, och sedan dess har antalet beivrade brott ökat exponentiellt. Från typ 500 om året före -93, till närmare 100 000 om året idag. Exakt den pinnjakt det varnades om före straffskärpningen är dagens verklighet.
Så med andra ord så är det förbjudet att vara påverkad då du inte kan bli påverkad om du inte har brukat det?
Innan så var det tillåtet att vara påverkad, oavsett hur du har fått det i ditt system, nu är det INTE tillåtet att gå runt påverkad sålänge du inte kan bevisa att du fått i dig det omedvetet, t.ex att någon skulle lägga det i din drink.
Jag håller med dig om att man ska ändra lagen till hur det var innan, åtminstone ska man börja där och sen förhoppningsvis lätta på lagar och regleringar gällande droger längre fram, man kan ju hoppas att det händer men förmodligen inte.
Precis som du skriver så var hela poängen med ändringen i lagen att brotten skulle minska, men exakta motsatsen har hänt istället och om jag inte misstar mig så släppte Folkhälsomyndigheten (eller nån annan myndighet kanske det var?) något år efter ändringen i lagen att antalet som dött i något drogrelaterat hade ökat och man tyckte att staten skulle ändra tillbaka lagen till hur det var innan men staten stod fast och tack vare det så har Sverige högst antalet människor som dör i något drogrelaterat i Europa.