Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-17, 03:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Centerpartiets vansinniga förslag om att avkriminalisera narkotika i kroppen ska ses i ljuset av detta förslag.

"Polisen: Vanligt folk måste sluta köpa knark – göder gängen"

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-vanligt-folk-maste-sluta-kopa-knark-goder-gangen
Citera
2025-11-17, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Inget annat västland gör detta. Inte heller bör Sverige göra det.
C vill profilera sig som frihetspartiet som kontrast till L som profilerar sig som förbudspartiet.

Men ända sedan C presenterade sitt idéprogram med fri invandring, månggifte och avskaffad skolplikt har jag varit skeptisk till dem.

Att flera profilerade politiker har visat sig ha speciella sexuella böjelser har inte gjort saken bättre.
Senast redigerad av lont 2025-11-17 kl. 05:39.
Citera
2025-11-17, 05:39
Medlem
2019 ville Centerns ungdomsförbund avkriminalisera sex med barn.

https://www.varldenidag.se/nyheter/cuf-vill-avskaffa-byxmyndighetsaldern/375417

Nu kanske Mohammed(son) vill gifta sig med 6-åriga Aisha efter att ha drogat barnet?
Citera
2025-11-17, 06:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nolltolerans har vi inte. Du får köra med 0,1 promille. Det är typ en halv stor stark.
Om man drar ur burgaren ur röven så inser man att det är i praktiken nolltolerans.
Citera
2025-11-17, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Når jag var ung så fick du vara pårökt och ha i alla fall hasch för eget bruk.

Ni som är pålästa, varför tog man bort det egentligen?

Jag kommer ihåg det upp till 2.g. ansågs vara personligt bruk och ledde inte till vidare
utredningsåtgärder men man beslagtog narkotikan.
jag kommer dock inte ihåg när lagen ändrades har väl inte tänkt på det eftersom jag inte rökt själv
Citera
2025-11-17, 06:40
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Om man drar ur burgaren ur röven så inser man att det är i praktiken nolltolerans.
Är det dåligt då? Jag kan ju tycka att även om det är låg tolerans för rattylla, så är det hög tolerans för rattfyllon (låga straff). Folk kan ju klara sig med några månader även när de kört ihjäl någon på fyllan.
Citera
2025-11-17, 06:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Är det dåligt då? Jag kan ju tycka att även om det är låg tolerans för rattylla, så är det hög tolerans för rattfyllon (låga straff). Folk kan ju klara sig med några månader även när de kört ihjäl någon på fyllan.
Hade du tagit dig tiden att läsa mina få inlägg så hade du förstått att jag tycker att det är en bra idé.
Citera
2025-11-17, 06:53
Medlem
Hahaha vilken fråga för centerpartiet.
De har uppenbarligen inte sett Border patrol på tv hur de smugglar narkotika.
Citera
2025-11-17, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Centerpartiets vansinniga förslag om att avkriminalisera narkotika i kroppen ska ses i ljuset av detta förslag.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-vanligt-folk-maste-sluta-kopa-knark-goder-gangen
Grisen ljuger för dig då alla andra rapporter som görs på området visar att det är dom med ett problematiskt bruk av bla heroin som står för den största andelen av narkotikahandeln.
På andra plats kommer cannabisbruket som står för hela 40% av narkotikamarknaden, så bara där kan vi göra enormt mycket med en legalisering av cannabis.
Citera
2025-11-17, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oatmealdementor
Hahaha vilken fråga för centerpartiet.
De har uppenbarligen inte sett Border patrol på tv hur de smugglar narkotika.
Vad har smuggling med detta att göra?
Citera
2025-11-17, 09:54
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
C vill profilera sig som frihetspartiet som kontrast till L som profilerar sig som förbudspartiet.

Men ända sedan C presenterade sitt idéprogram med fri invandring, månggifte och avskaffad skolplikt har jag varit skeptisk till dem.

Att flera profilerade politiker har visat sig ha speciella sexuella böjelser har inte gjort saken bättre.

Koko. Du blandar ihop gamla myter, gamla rubriker och gamla fördomar – och det säger nog mer om argumentens kvalitet än om Centerpartiets politik. Att påstå att “inget västland gör detta” är helt enkelt fel. Kanada, Holland, Portugal, Tjeckien, flera delstater i USA och halva Australien har avkriminaliserat bruk eller småinnehav i över 20 år och fått färre dödsfall, mindre smittspridning och mindre belastning på polis och vård. Centerpartiets steg är dessutom mildare än allt detta: att sluta straffa människor för vad som syns i kroppen. Det är knappt radikalt – det är mer “vi slutar kalla levern för gärningsman”.

Idéprogrammet du släpar fram var ett urgammalt internt utkast som partiet röstade ner. Att använda det som argument nu 2025 är lite som att bråka om vad någon funderade på att skriva i sin dagbok, inte vad de faktiskt beslutat. Det blir mer poserande än politik.

Gäsp. Och pikarna om politikers privatliv… ja, de brukar komma när man inte har något sakligt att säga om själva sakfrågan. Men narkotikapolitik handlar inte om kvällstidningslöp, utan om dödstal, gängpengar och samhällsnytta.

Så låt oss ta den riktiga frågan: vill vi fortsätta ha EU-toppen i narkotikadödlighet, göda gängen och slösa polisresurser på att jaga missbrukare – eller vill vi göra som smartare länder och fokusera på vård och kriminalitet där den faktiskt finns? Centerpartiets linje pekar mot färre dödsfall, mindre gängintäkter och mer effektivt polisarbete. Därför är ett litet steg i rätt riktning bättre än ett stort steg in i samma vägg igen.

Och en nyfiken fråga tillbaka: när du gång på gång återvänder till gamla skrämselbilder och irrelevanta detaljer – är det för att sakargumenten tagit slut, eller för att det är bekvämare att hålla fast vid en verklighet som inte längre finns?
Citera
2025-11-17, 09:57
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Wow. Du läser rubriken helt baklänges. Polisens budskap “vanligt folk måste sluta köpa knark – det göder gängen” är ju precis det Centerpartiets linje syftar till: att flytta fokus från att jaga missbrukare till att gå på dem som faktiskt tjänar pengarna. Det är inte raketforskning – det är bara att göra det som funkar i alla länder som lyckats bättre än Sverige.

Sverige har redan EU:s hårdaste lagstiftning, och ändå EU-toppen i narkotikadödlighet och gängvåld. Det är som att vi köpt ett gymkort i 30 år och fortfarande undrar varför vi inte har magrutor. Portugal och Schweiz gjorde tvärtom: de slutade straffa sjuka människor, byggde vård och slog mot nätverken – och fick färre dödsfall, färre tunga missbrukare och färre gängpengar. Det är inte “flum”. Det är evidens.

Centerpartiets lilla reform – sluta göra “narkotika i kroppen” till brott – är faktiskt rak linje med det polisen säger:
Mer fokus på köpare och gäng.
Mindre fokus på missbrukare som inte ens vågar söka hjälp i dag.
Mer resultat. Mindre poserande.

Men det får mig att undra: när du drar in SR-klippet som motargument – trots att det bekräftar just C:s resonemang – är det för att du missförstod det… eller för att det bara kändes skönt att kalla förslaget “vansinnigt”? Det är lätt hänt i narkotikadebatten: känsla först, siffror sen, och så hamnar vi tillbaka i samma 40-åriga återvändsgränd.

Centerpolitikens poäng är enkel:
Sluta jaga urinprov, börja jaga gäng.
Sluta skrämma bort folk från vård, börja rädda liv.
Sluta låtsas vara hård – börja vara effektiv.

Det är mindre dramatiskt än vad du vill få det att låta som. Och betydligt smartare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in