Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Drogliberalt trams, om alkoholen är så skadlig behöver vi då mer droger? Det är mer ärligt om du bara skriver att du är en knarkare och vill fortsätta knarka. För cannabis är inget som människor nödvändigt behöver för sin överlevnad, alltså är det en sekundär preferens.
Forskning om avkriminalisering t.ex. Portugal, Schweiz visar att straff minskar inte användning i stor skala. Avkriminalisering minskar överdoser, sjukdom och fängelsebelastning. Forskningen gör ingen värdering av drogen som positiv eller nödvändig. Den utgår enbart från skademinskning, något som kan ifrågasättas, men för sakens skull accepterar vi den premissen, problemet som uppstår är hur det tolkas.
Drogliberaler kan peka på dessa resultat och säga; ”Se, människor kan använda droger utan att samhället kollapsar, vi hade rätt att vilja legalisera/avkriminalisera.” Problemet här är att de tar forskningsdata om skademinskning och tolkar det som moraliskt eller värderingsmässigt stöd för droganvändning. Forskningsresultatet säger inte att droger är bra, bara att straff gör mer skada än nytta.
Tänk på det som följande, brandlarm i ett kök går ibland av misstag.
Forskare testar och visar att; Brandlarmet inte förstör köket när det går av. Brandlarmet minskar risken för större skador genom att varna folk tidigt.
Forskarens slutsats:; Brandalarm minskar skador.
Drogliberal tolkning; Brandlarmet är kul, det visar att man kan ha eld i köket när man vill!
Det är alltså en feltolkning av forskningsresultatet, inte en bekräftelse på att elden i sig är bra.
Avkriminalisering ska vara pragmatisk, skademinimerande, neutral värdering om drogen. Drogliberalism använder samma data för att driva moralargument om att droger är okej eller positiva. Det är viktigt att skilja mellan fakta om policyeffekter och värderingar om droger.
Erm allt jag skriver stödjs av vetenskapen. Ja varför ska vi tillåta en mildare drog när vi har tyngre och farligare alkohol?
Jag använder ingen narkotika, thc är inte ens min grej då jag får biverkningar som inte passar mig. Har tidigare haft erfarenheter när jag varit ung och experimenterat.
Och vad yrar du om? Thc har visst viktiga medicinska egenskaper, du verkar inte alls vara påläst vetenskapligt utan köpt propagandan rakt av.
Jag är bara trött på att man förtrycker vanliga Svenssons, förstör deras liv, stödjer kriminella gäng och är sådana hycklare som du är. Att du ens har mage att vara så fräck med tanke på dina åsikter, fyfan vad indoktrinerad och naiv du är. Sådana nötter som lever i det förflutna är det som gör samhället skitnödigt och destruktivt, vi ligger i topp bland drogrelaterade dödsfall och missbruk.
Men fortsätt förneka det uppbära och skrik "dödsknark det är allt bajs jag bryr mig inte om fakta lalalalal" medan du sticker huvudet i sanden, och missbruket, misären, stora kriminaliteten i Sverige fortsätter vara ett enormt problem p.g.a. den utdaterade dysfunktionella antivetenskapliga repressiva narkotikapolitiken. Det är bara fascism, man vill ha makt och kontroll över folket och bestämma vem man får köpa preparat, medicin och alkohol från - det handlar främst om pengar och kontroll.
Men ska ointelligenta puckon som dig, som ser världen i svartvitt, inte har några livserfarenheter och litar blint på media/propaganda diktera villkoren så kommer Sveriges misär av en dysfunktionell narkotikapolitik fortsätta.
Det är mycket enklare att lura folk än att få folk erkänna att de blivit lurade. Du är bara grovt indoktrinerad och lever det förflutna. Du ser ned på folk som kanske berusar sig en gång i månaden med måtta medan du super dig redlös som en gris varje helg, säkert misshandlar frugan och spyr också efter ditt alkoholinducerade raseriutbrott. Sedan röker du cigaretter/nikotin, tar antidepressiva, koffein, anabola steroider, amfetamin på recept men du ser ned på folk som brukar cannabis sparodiskt? Grova opålästa hycklare som dig är den värsta sorten.