2025-11-16, 21:45
  #625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja jag skrev om detta några sidor bak. Byströms ord.

Kortare utförskörning, högre puckel, lätt uppför på upploppet sista biten.

men fortfarande lika brant utför i början antar jag där farten skapas? dom i suget bör ändå gynnas in i puckeln när dom kommer in i suget och kunna utnyttja det på att bra sätt om man tajmar rätt ?

är mina spontana tankar ska bli spännande se hoppas jag har helt fel
Citera
2025-11-16, 21:47
  #626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
men fortfarande lika brant utför i början antar jag där farten skapas? dom i suget bör ändå gynnas in i puckeln när dom kommer in i suget och kunna utnyttja det på att bra sätt om man tajmar rätt ?

är mina spontana tankar ska bli spännande se hoppas jag har helt fel

Nej det är första biten från toppen som ska vara avkortad och lite flackare, delen efter puckeln tolkar jag som lika lång som tidigare.

Den stora frågan är om puckeln är tillräckligt hög nu för att man ska tappa all fart och behöva "kliva", alternativt att man behöver ta några tajmade stavtag eller något liknande för att skapa fart igen. Det skulle göra stor skillnad mot tidigare.
Citera
2025-11-16, 21:53
  #627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nej det är första biten från toppen som ska vara avkortad och lite flackare, delen efter puckeln tolkar jag som lika lång som tidigare.

Den stora frågan är om puckeln är tillräckligt hög nu för att man ska tappa all fart och behöva "kliva", alternativt att man behöver ta några tajmade stavtag eller något liknande för att skapa fart igen. Det skulle göra stor skillnad mot tidigare.

Okej tack, ska bli spännande se det nya helt klart värt en chans helt klart
Citera
2025-11-16, 23:08
  #628
Medlem
Begriper inte snacket om att sprintguldet skall vara en öppen fråga i skrivande stund.
Sist jag kollade är Jonna Sundling obesegrad i stora mästerskap under hela nuvarande decennium plus att hon krossade sin största konkurrent Skistad på dennes egna hjemmebane för cirka nio månader sedan.

När Guldet skall delas ut är Jonna alltid i absolut toppform.När Jonna Sundling är i absolut toppform så finns det silver och brons att slåss om.

Så ser det ut historiskt,och efter fyra raka stora mästerskapsguld så finner jag ingenting som tyder på motsats i Februari 2026 i Italien.

Av någon förunderlig anledning känns Jonna permanent underskattad av vissa.Det är mycket märkligt.
Jonna Sundling är världens genom tiderna bästa kvinnliga sprinter.OS 2026 kommer att ännu en gång bevisa detta.

Dessutom så tror jag att Jonna var stavbrottet ifrån guldet redan i Seefeld 2019.Det är en spekulation,men med tanke på vad hon presterar i de stora ögonblicken så är det inget orimligt med att hon skulle besegrat en Falla på nedgång och en skadedrabbad Stina Nilsson vid det tillfället.

Inte för att det gjort någon skillnad.Vissa hade tvivlat på Jonna likafullt.

Jag tillhör dem icke.
__________________
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-16 kl. 23:13.
Citera
2025-11-17, 00:30
  #629
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Begriper inte snacket om att sprintguldet skall vara en öppen fråga i skrivande stund.
Sist jag kollade är Jonna Sundling obesegrad i stora mästerskap under hela nuvarande decennium plus att hon krossade sin största konkurrent Skistad på dennes egna hjemmebane för cirka nio månader sedan.

När Guldet skall delas ut är Jonna alltid i absolut toppform.När Jonna Sundling är i absolut toppform så finns det silver och brons att slåss om.

Så ser det ut historiskt,och efter fyra raka stora mästerskapsguld så finner jag ingenting som tyder på motsats i Februari 2026 i Italien.

Av någon förunderlig anledning känns Jonna permanent underskattad av vissa.Det är mycket märkligt.
Jonna Sundling är världens genom tiderna bästa kvinnliga sprinter.OS 2026 kommer att ännu en gång bevisa detta.

Dessutom så tror jag att Jonna var stavbrottet ifrån guldet redan i Seefeld 2019.Det är en spekulation,men med tanke på vad hon presterar i de stora ögonblicken så är det inget orimligt med att hon skulle besegrat en Falla på nedgång och en skadedrabbad Stina Nilsson vid det tillfället.

Inte för att det gjort någon skillnad.Vissa hade tvivlat på Jonna likafullt.

Jag tillhör dem icke.

Jonna har haft flax, mycket flax.
Ingen vet egentligen hur dessa mästerskap skulle ha slutat om Linn Svahn hade kunnat hållit sig på benen, både i Ulricehamn 2021 och två dagar innan Trondheim VM25.

Vad det anbelangar VM19, visserligen hade Jonna oflyt i finalen, men, hade Stavås-Skistad stått på benen i sin semifinal hade allt kunnat blivit annorlunda - Kristine var i grym form dessa dagar…
Citera
2025-11-17, 01:38
  #630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Begriper inte snacket om att sprintguldet skall vara en öppen fråga i skrivande stund.
Sist jag kollade är Jonna Sundling obesegrad i stora mästerskap under hela nuvarande decennium plus att hon krossade sin största konkurrent Skistad på dennes egna hjemmebane för cirka nio månader sedan.

När Guldet skall delas ut är Jonna alltid i absolut toppform.När Jonna Sundling är i absolut toppform så finns det silver och brons att slåss om.

Så ser det ut historiskt,och efter fyra raka stora mästerskapsguld så finner jag ingenting som tyder på motsats i Februari 2026 i Italien.

Av någon förunderlig anledning känns Jonna permanent underskattad av vissa.Det är mycket märkligt.
Jonna Sundling är världens genom tiderna bästa kvinnliga sprinter.OS 2026 kommer att ännu en gång bevisa detta.

Dessutom så tror jag att Jonna var stavbrottet ifrån guldet redan i Seefeld 2019.Det är en spekulation,men med tanke på vad hon presterar i de stora ögonblicken så är det inget orimligt med att hon skulle besegrat en Falla på nedgång och en skadedrabbad Stina Nilsson vid det tillfället.

Inte för att det gjort någon skillnad.Vissa hade tvivlat på Jonna likafullt.

Jag tillhör dem icke.
Jag är helt mer dig! Jonna är den största, och självklar favorit när det drar ihop sig till mästerskap.Skistad är ingenting i jämförelse, bara kaxig, dålig leverans.
Men sprint är en chansartad gren och mycket kan hända.
Citera
2025-11-17, 01:40
  #631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Begriper inte snacket om att sprintguldet skall vara en öppen fråga i skrivande stund.
Sist jag kollade är Jonna Sundling obesegrad i stora mästerskap under hela nuvarande decennium plus att hon krossade sin största konkurrent Skistad på dennes egna hjemmebane för cirka nio månader sedan.

I fristil. OS går i klassisk stil.


Citat:
När Guldet skall delas ut är Jonna alltid i absolut toppform.När Jonna Sundling är i absolut toppform så finns det silver och brons att slåss om.

Så ser det ut historiskt,och efter fyra raka stora mästerskapsguld så finner jag ingenting som tyder på motsats i Februari 2026 i Italien.

Banan är knappast till Jonnas fördel. Återstår att se hur tidigare nämnda förändringar påverkar.


Citat:
Av någon förunderlig anledning känns Jonna permanent underskattad av vissa.Det är mycket märkligt.
Jonna Sundling är världens genom tiderna bästa kvinnliga sprinter.OS 2026 kommer att ännu en gång bevisa detta.

Vilka "bevis" finns det för att Jonna är bäst?


Citat:
Dessutom så tror jag att Jonna var stavbrottet ifrån guldet redan i Seefeld 2019.Det är en spekulation,men med tanke på vad hon presterar i de stora ögonblicken så är det inget orimligt med att hon skulle besegrat en Falla på nedgång och en skadedrabbad Stina Nilsson vid det tillfället.

Inte för att det gjort någon skillnad.Vissa hade tvivlat på Jonna likafullt.

Jag tillhör dem icke.

Falla var klart före Jonna i både kvart och semi.

Jonna blev även klart slagen av både Stina och Maja i de 2 fristilssprintarna efter VM.

Stina hade säkerligen bättre förutsättningar i de tävlingarna än på VM.

Utan fall tror jag att Maja vunnit.
Citera
2025-11-17, 07:15
  #632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Begriper inte snacket om att sprintguldet skall vara en öppen fråga i skrivande stund.
Sist jag kollade är Jonna Sundling obesegrad i stora mästerskap under hela nuvarande decennium plus att hon krossade sin största konkurrent Skistad på dennes egna hjemmebane för cirka nio månader sedan.

När Guldet skall delas ut är Jonna alltid i absolut toppform.När Jonna Sundling är i absolut toppform så finns det silver och brons att slåss om.

Så ser det ut historiskt,och efter fyra raka stora mästerskapsguld så finner jag ingenting som tyder på motsats i Februari 2026 i Italien.

Av någon förunderlig anledning känns Jonna permanent underskattad av vissa.Det är mycket märkligt.
Jonna Sundling är världens genom tiderna bästa kvinnliga sprinter.OS 2026 kommer att ännu en gång bevisa detta.

Dessutom så tror jag att Jonna var stavbrottet ifrån guldet redan i Seefeld 2019.Det är en spekulation,men med tanke på vad hon presterar i de stora ögonblicken så är det inget orimligt med att hon skulle besegrat en Falla på nedgång och en skadedrabbad Stina Nilsson vid det tillfället.

Inte för att det gjort någon skillnad.Vissa hade tvivlat på Jonna likafullt.

Jag tillhör dem icke.

Rimligt att göra frågan öppnare när det avgörs i VdF (om än eventuellt justerad bana) och inte Ruka eller Planica med dryg avslutning.
Citera
2025-11-17, 07:16
  #633
Medlem
Alla eror tar till syvende og sist slut. Och varje säsong måste även den bäste bevisa sig. Igen. Men att Jonna har varit obestridlig sprintdrottning från 2021 är inget någon måste bevisa. Både i Obertsdorf 2021 och i Planica 2023 krossar Jonna allt motstånd resten av världen kan uppbringa i klassisk sprint. Så idén om att Jonna på något sätt är ”svag” eller haft ”tur” är enbart absurd. Linn Svahn är fantastisk men först och främst får man faktiskt ta sig till mästerskap. Och när man väl är där får man leverera. I Planica inte så mycket. Till och med den ”på dekis” utropade Maja Dahlqvist seglade ifrån Linn Svahn över upploppet senaste gången en mästerskapssprint avgjordes i klassisk stil. Och Skistad kom väl knappt upp för backen?

Sen kan man diskutera hur olika banprofiler passar olika åkare. Som det gjordes inför Trondheim. Alla här inne VISSTE att Skistad skulle vinna enkelt på hemmaplan. Norge hade minsann byggt en bana enkom för hennes skull och alla andra var chanslösa. Men team Jonna hade gjort upp en plan och fokuserat på fristilsåkningen så till den grad att de klassiska sprintarna varit uppenbart nerprioriterade och kanske enbart preparerande? Att folk som ser sig som kunniga tar det som en garant för att Jonna är svagare i klassisk sprint är ganska märkligt. Då har man inte förstått någonting av Jonnas väsen och prioriteringar enligt mig. Och nu VET folk igen. Att ni aldrig lär er tänker jag…

Inför Milano har team Jonna naturligtvis gjort upp en ny plan och lagt upp träningen minutiöst för att realisera den. Allt annat är sekundärt. När vi väl är där får vi se om hon lyckas eller om någon annan drar längsta strået? 2026 är kanske året då Skistad tar över tronen? Eller Svahn? Eller Fähndrich? Eller så står hon där igen, vår fantastiska skiddrottning, och regerar ytterligare en tidsenhet av den här fantastiska skidepoken.
Citera
2025-11-17, 07:18
  #634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja jag skrev om detta några sidor bak. Byströms ord.

Kortare utförskörning, högre puckel, lätt uppför på upploppet sista biten.

Alright. Blir intressant att se. Är oavsett spänd på Grahn. Lite ytterligare kapacitet så skulle han kunna vara helt enorm på åtminstone nuvarande bana. Men rent sportsligt hoppas jag de får till det. Kolossalt tråkig sprintbana som det är.
Citera
2025-11-17, 07:35
  #635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Alla eror tar till syvende og sist slut. Och varje säsong måste även den bäste bevisa sig. Igen. Men att Jonna har varit obestridlig sprintdrottning från 2021 är inget någon måste bevisa. Både i Obertsdorf 2021 och i Planica 2023 krossar Jonna allt motstånd resten av världen kan uppbringa i klassisk sprint. Så idén om att Jonna på något sätt är ”svag” eller haft ”tur” är enbart absurd. Linn Svahn är fantastisk men först och främst får man faktiskt ta sig till mästerskap. Och när man väl är där får man leverera. I Planica inte så mycket. Till och med den ”på dekis” utropade Maja Dahlqvist seglade ifrån Linn Svahn över upploppet senaste gången en mästerskapssprint avgjordes i klassisk stil. Och Skistad kom väl knappt upp för backen?

Sen kan man diskutera hur olika banprofiler passar olika åkare. Som det gjordes inför Trondheim. Alla här inne VISSTE att Skistad skulle vinna enkelt på hemmaplan. Norge hade minsann byggt en bana enkom för hennes skull och alla andra var chanslösa. Men team Jonna hade gjort upp en plan och fokuserat på fristilsåkningen så till den grad att de klassiska sprintarna varit uppenbart nerprioriterade och kanske enbart preparerande? Att folk som ser sig som kunniga tar det som en garant för att Jonna är svagare i klassisk sprint är ganska märkligt. Då har man inte förstått någonting av Jonnas väsen och prioriteringar enligt mig. Och nu VET folk igen. Att ni aldrig lär er tänker jag…

Inför Milano har team Jonna naturligtvis gjort upp en ny plan och lagt upp träningen minutiöst för att realisera den. Allt annat är sekundärt. När vi väl är där får vi se om hon lyckas eller om någon annan drar längsta strået? 2026 är kanske året då Skistad tar över tronen? Eller Svahn? Eller Fähndrich? Eller så står hon där igen, vår fantastiska skiddrottning, och regerar ytterligare en tidsenhet av den här fantastiska skidepoken.

Vilka alla visste?( alla är stora ord) kunde väl se redan på för VM att det gick skapa luckor på den banan och att Skistad just och just vann och att det även den gången var väldiga avstånd i finalen så att banan var utslagsgivande var det inget snack om och det brukar inte alltid passa Skistad men det krävdes en Jonna i dunder form för att knäcka henne men något självklart guld var det inte för henne på förhand

Var väl en taktik miss av Ribom som öppnande upp för Skistad den gången har jag för mig Ribom sa
__________________
Senast redigerad av Johanhaa 2025-11-17 kl. 07:38.
Citera
2025-11-17, 07:45
  #636
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Alla eror tar till syvende og sist slut. Och varje säsong måste även den bäste bevisa sig. Igen. Men att Jonna har varit obestridlig sprintdrottning från 2021 är inget någon måste bevisa. Både i Obertsdorf 2021 och i Planica 2023 krossar Jonna allt motstånd resten av världen kan uppbringa i klassisk sprint. Så idén om att Jonna på något sätt är ”svag” eller haft ”tur” är enbart absurd. Linn Svahn är fantastisk men först och främst får man faktiskt ta sig till mästerskap. Och när man väl är där får man leverera. I Planica inte så mycket. Till och med den ”på dekis” utropade Maja Dahlqvist seglade ifrån Linn Svahn över upploppet senaste gången en mästerskapssprint avgjordes i klassisk stil. Och Skistad kom väl knappt upp för backen?

Sen kan man diskutera hur olika banprofiler passar olika åkare. Som det gjordes inför Trondheim. Alla här inne VISSTE att Skistad skulle vinna enkelt på hemmaplan. Norge hade minsann byggt en bana enkom för hennes skull och alla andra var chanslösa. Men team Jonna hade gjort upp en plan och fokuserat på fristilsåkningen så till den grad att de klassiska sprintarna varit uppenbart nerprioriterade och kanske enbart preparerande? Att folk som ser sig som kunniga tar det som en garant för att Jonna är svagare i klassisk sprint är ganska märkligt. Då har man inte förstått någonting av Jonnas väsen och prioriteringar enligt mig. Och nu VET folk igen. Att ni aldrig lär er tänker jag…

Inför Milano har team Jonna naturligtvis gjort upp en ny plan och lagt upp träningen minutiöst för att realisera den. Allt annat är sekundärt. När vi väl är där får vi se om hon lyckas eller om någon annan drar längsta strået? 2026 är kanske året då Skistad tar över tronen? Eller Svahn? Eller Fähndrich? Eller så står hon där igen, vår fantastiska skiddrottning, och regerar ytterligare en tidsenhet av den här fantastiska skidepoken.

Precis så. Märklig diskussion som ständigt upprepas.

Minns också att en del inför VM inte tyckte Jonna var given i sprintstafetten i Trondheim. Well, vi såg ju vem det var som skapade den avgörande luckan i finalen.

Jonna går in i säsongen som den klara guldfavoriten i OS-sprinten.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2025-11-17 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in