2025-11-16, 15:57
  #613
Medlem
rainbowias avatar
Premiären över-stökad som Hanna Öberg hade sagt. Fick vi några svar på om stjärnorna är i fas?
Fina indikationer på HH, Col1a, Matintalo, Gismondi, Moser, Barp, Tarjanne, Anian SD för exempel.
Kul med riktig skidåkning med snö som underlag. Hektiska fyra månader har vi framför oss med mycket skidgodis.
Citera
2025-11-16, 16:55
  #614
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Maja har väl aldrig varit en topp-tioåkare i världscupen? Tycker hon konsekvent placerar sig mellan 10 och 25 beroende på form, distans och motstånd. Finns säkert undantag men dessa kan inte utgöra en baseline. Ifjol var inget avsteg från Majas normala distans-prestationer, snarare en förbättring.

Håller dock med om den underliggande kritiken, att Maja saknar den kapacitet som har krävts för att utmana Jonna de senaste åren. Och den analysen har Maja och hennes team själva gjort. Ifjol var det tydligt att Maja hade förbättrat sin hårdhet, vilket också resulterade i den första VC-segern på år. I den kanske mest brutala VM-sprint som någonsin åkts var hon fjärde bästa i världen. Ja, det fanns två åkare i världen som klarade att hänga med Jonna lite längre än vad Maja klarade. Och hypotetiskt kanske Linn hade kunnat vara en tredje? Det får vi dock aldrig veta. Men Maja fick ett kvitto på att hennes träning har gett resultat. Ifjol var året då Maja återigen närmade sig den absoluta toppen. Så dina slutsatser anser jag är helt fel. Sen får vi se om träningsupplägget i år med förre timmar ger positivt utslag.
Ja, jag får nog erkänna att jag också uppfattat Maja som sådär lite.. utanför det absoluta blickfånget där Jonna, Linn och ibland Emma Ribom befunnit sig, om man säger så. Vilket inte blev bättre av att hon inte hängde med i vm-sprinten (i o f s inte helt oväntat) samt att det kändes aldrig helt övertygande när Maja hade sina sträckor i vm:s sprintstafett.

Ett tag var Maja ändå en spjutspets tillsammans med Stina Nilsson, så jämför man åt det hållet så kan antagligen en känsla infinna sig att Maja varit och är på nedgång. Hon är ändå inte mer än 31 år ungefär, så hon kunde väl ändå teoretiskt ha bibehållit sin position i världseliten fram till nu. Men som du säger, hon närmade sig sprinteliten förra säsongen, så vi får väl se om hon kan fortsätta trenden..
Citera
2025-11-16, 17:41
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Ja, jag får nog erkänna att jag också uppfattat Maja som sådär lite.. utanför det absoluta blickfånget där Jonna, Linn och ibland Emma Ribom befunnit sig, om man säger så. Vilket inte blev bättre av att hon inte hängde med i vm-sprinten (i o f s inte helt oväntat) samt att det kändes aldrig helt övertygande när Maja hade sina sträckor i vm:s sprintstafett.

Ett tag var Maja ändå en spjutspets tillsammans med Stina Nilsson, så jämför man åt det hållet så kan antagligen en känsla infinna sig att Maja varit och är på nedgång. Hon är ändå inte mer än 31 år ungefär, så hon kunde väl ändå teoretiskt ha bibehållit sin position i världseliten fram till nu. Men som du säger, hon närmade sig sprinteliten förra säsongen, så vi får väl se om hon kan fortsätta trenden..

Måste bara förtydliga att mitt första stycke avsåg Maja som distansåkare. Framgår kanske inte särskilt tydligt.
Citera
2025-11-16, 18:47
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Prognosen säger just nu 21-18 minusgrader i Gällivare på fredag, det blir intressant att se hur den utvecklar sig.


Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Brukar vara något varmare på stadion om jag kommer ihåg rätt. men blir tufft om prognosen ser ut nu

Borde stryka det klassiska loppet och köra sprint lördag, 10km fristil söndag om fredagen utgår från programmet.
Citera
2025-11-16, 18:52
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Borde stryka det klassiska loppet och köra sprint lördag, 10km fristil söndag om fredagen utgår från programmet.

Hade kunnat vara ett bra alternativ att köra OS distanser bara. Får avvakta några dagar till med prognoserna åt vilket håll det barka.
Citera
2025-11-16, 19:49
  #618
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Måste bara förtydliga att mitt första stycke avsåg Maja som distansåkare. Framgår kanske inte särskilt tydligt.
Det tycker jag framgick. Och är inte något jag berörde, då jag avsåg Majas prestationer som sprintåkare.

Och jag får väl förtydliga att jag delvis syftade tillbaka till dr skalmanskis inlägg om Maja på dekis, en känsla jag också känt litegrann, då kopplat till hennes sprintåkning. Men det är ju inte fel att du försöker visa på en annan sida av saken, med uppsidan som då blir hennes senaste säsong.

Majas distansåkning är nog för de flesta av oss ett litet sidospår, men som givetvis då och då har kommit i blickfånget genom hennes uttagningar att åka stafettsträckor. Vilket för övrigt blir lite otacksamt för en distansåkare av Majas kaliber, då det egentligen är ganska rimligt att hon ska tappa alltför mycket för att vi ska vara nöjda med insatserna..
Citera
2025-11-16, 20:00
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Den förändrade layouten kommer åtminstone arbeta för Jonna. Inte omöjligt att hon kan gå ifrån uppför och hålla undan nu när det inte ska bli en glidtävling

Är det något ytterligare nytt mot vad vi såg i januari?
Citera
2025-11-16, 20:19
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Är det något ytterligare nytt mot vad vi såg i januari?

har varit snack om att förändra tydligen att pucken ska bli högra men vet inte om det stämmer. Sedan vet man väl först när dom åkt hur det fungerar i praktiken själv är jag rädd att det ändå kan tycka ihop fältet där.
Citera
2025-11-16, 21:01
  #621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
har varit snack om att förändra tydligen att pucken ska bli högra men vet inte om det stämmer. Sedan vet man väl först när dom åkt hur det fungerar i praktiken själv är jag rädd att det ändå kan tycka ihop fältet där.

Jo, vill helst se det först. Har ju gjorts förändringar tidigare som inte haft önskad effekt.
Citera
2025-11-16, 21:17
  #622
Medlem
Endast Jenny Larsson, Sofie Elebro och Louise Lindström anmälda till Gällivare av långloppsdamerna men om man bortser från långloppare saknas bara Ebba och Frida nu för att "alla" ska vara anmälda.

På herrsidan saknas Calle, Häggström och KJW av de mer namnkunniga tradåkarna. Såg även att Burman är anmäld som tävlandes för anrika klubben "Ideella föreningen Hållbara idrottare kvar på snö" som verkar vara något som har med Åsarna Ski Academy att göra.

JC Schoonmaker är väl den mest kända utländska namnet utöver Fähndrich (och kanske Bauer dy om man ska tolka det bokstavligt) som är anmäld men det är en del exotiska inslag bland annat en portugis, några islänningar, ett helt gäng australiensare och japaner, en 50-årig brasilianska samt en Colombian med namnet Rafael Lundblad Törmä.
Citera
2025-11-16, 21:34
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Är det något ytterligare nytt mot vad vi såg i januari?

Ja jag skrev om detta några sidor bak. Byströms ord.

Kortare utförskörning, högre puckel, lätt uppför på upploppet sista biten.
Citera
2025-11-16, 21:41
  #624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jo, vill helst se det först. Har ju gjorts förändringar tidigare som inte haft önskad effekt.

Helt enig med dig att man helt vill se först som tur är får vi en chans. ännu är jag lite skeptisk men ska bli spännande se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in