2025-11-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Förmodligen hittar dem inget.
Många saker är jätte svåra att spåra.
Och du kan ju inte söka för ”allt” - du måste testa för just det det är

Men det brukar ju finnas såna där kemmaskiner som berättar exakt vad som finns i ett prov ned på grundämnesnivå?
Citera
2025-11-12, 22:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Är det likt "gasattacken på säpo" där folk började "känna efter" efter att de hört om att någon annan kände något? Annars borde man via tester fått fram svar redan samma dag man tog prover.

Jävlar vad de måste ”känt efter” i så fall då de vårdats på IVA.
Citera
2025-11-12, 22:33
Medlem
HC47s avatar
Det som fascinerar mig med detta är att det (vad jag kan utläsa) inte finns något direkt motiv utöver att förgifta folk. Om det var personligt borde man ha kunnat identifiera ett motiv, genom att se om alla de som förgiftats har något gemensamt (t ex bråk på arbetsplatsen eller dylikt). Det verkar inte heller vara något spontant brott utan uträknat, då det skett vid flera tillfällen.

Det känns också som att det bör vara någon anställd. Om en och samma patient dyker upp flera gånger på kort tid är det nog något man uppmärksammar inom personalen.

Hemskt, men extremt spännande. Frågan är om personen känner sig färdig nu eller kommer fortsätta. Är det en riktigt störd person kan det hända att denne inte ger sig förrän någon dött. Min extremt hobbypsykologiska spekulation är att det är en förhållandevis ung anställd som helt enkelt bara vill döda någon. Därför blir det nog också svårt för polisen att hitta en gärningsman om man inte hittar teknisk bevisning som kan kopplas direkt till en misstänkt.

Å andra sidan kan den nästan totala tystnaden tyda på att man faktiskt har någon form av misstanke om hur det kan ha gått till och försöker få gärningsmannen att göra bort sig.
Senast redigerad av HC47 2025-11-12 kl. 22:39.
Citera
2025-11-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jävlar vad de måste ”känt efter” i så fall då de vårdats på IVA.

Nu tror jag visserligen inte att detta är fråga om placebo, i synnerhet då fysiska symptom har bekräftats. Men att människor med upplevda - ej verkliga - symtom läggs in på intensivvård är ju inte direkt otänkbart. Finns en mängd tillstånd som föranleder att man initialt placeras på IVA som har vaga symtom som kan uppstå genom att man känner efter lite för mycket.
Citera
2025-11-12, 22:39
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Men det brukar ju finnas såna där kemmaskiner som berättar exakt vad som finns i ett prov ned på grundämnesnivå?
Nej, det är inte en grej. Theranos blev ganska känt för att påstå att man skulle kunna göra det, men det visade sig vara total bluff.

Du kan upptäcka väldigt mycket med vissa tester, t ex metaller och mineraler, men det finns inget enskilt test där du kan identifiera alla blodets beståndsdelar. Definitivt inte om det kommer utifrån. Du skulle behöva bygga upp en symptombild och kunna koppla det till ett specifikt ämne. I detta fall bör det vara något som löser sig i vatten, samt är smak- och luktlöst.
Citera
2025-11-12, 22:40
Medlem
Jag har inte läst hela tråden och har endast följt detta i media på avstånd. Men är det inte tänkbart att förklaringen ligger inom en av följande två teorier:

1. Det är ett practical joke som har gått för långt, och gärningsmannen vågar nu inte träda fram efter de konsekvenser som uppstått.

2. Om det är just koffein-förgiftning, kan man tänka sig att någon på avdelningen köpt något uppiggande preparat från utlandet som denne delat med sig av till sina kollegor? Är ju inte direkt ovanligt med "medinska" preparat som säljs över internet med tveksamt innehåll just mot trötthet.
Citera
2025-11-12, 22:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nu tror jag visserligen inte att detta är fråga om placebo, i synnerhet då fysiska symptom har bekräftats. Men att människor med upplevda - ej verkliga - symtom läggs in på intensivvård är ju inte direkt otänkbart. Finns en mängd tillstånd som föranleder att man initialt placeras på IVA som har vaga symtom som kan uppstå genom att man känner efter lite för mycket.

Nu är jag verkligen ingen expert men jag trodde att man hamnade på IVA om det VERKLIGEN konstaterats att man har livshotande symtom. Alltså att man har uteslutit tex placebo.
Citera
2025-11-12, 22:45
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
De har väl ätit lakrits?
Känns extremt osannolikt. Även om det ibland inte behövs några enorma mängder brukar hypokalemi uppstå efter ett par veckor av dagliga,"höga" intag och du skulle nog knappast insjukna så akut som är fallet här. Och fyra stycken på någon vecka? Så länge de inte bildat någon lakritsklubb så känns det extremt långsökt.
Citera
2025-11-12, 22:54
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Kan det vara strålning från någonting? T.ex. röntgen är väl radioaktiv?
Knappast. Det skulle innebära att fyra personer på kort tid skulle ha utsatts för ganska stora mängder röntgenstrålning, och strålsjuka är inte direkt något du blir av med genom någon dag på IVA. Det skulle dessutom vara ganska enkelt att diagnosticera då symptomen nästan alltid är samma.
Citera
2025-11-12, 23:05
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Måste röra sig om mycket höga koffeindoser.

En kvinna som väger 60 kg kan lätt dricka 5 koppar vanligt starkt kaffe och då få i sig 500 mg och det är inte mycket om man är van.

Jag kan själv inte träna utan 4-5 koppar starkt kaffe för jag är för svag utan kaffet.

Det låter underligt att någon kommit åt vattenflaskor och hällt i koffeinpulver. Om det nu är 4 fall menar jag. Nej det måste vara något annat än koffein.
Ja, är det koffein bör det röra sig om över 1 gram, vilket är typ en liter "normalt" kaffe. Det ska då intas på ganska kort tid. Har svårt att se att man dricker så mycket kaffe en vanlig arbetsdag. Än mindre att fyra personer gör det på kort tid.

Så är det koffein som ligger bakom är det garanterat någon utomstående som gjort det.

Det som talar för koffeintabletter är ju att det är enkelt att få tag på. Samtidigt har det en ganska tydlig bitter smak och hade nog upptäckts när man tar första klunken av vattnet.

Jag undrar egentligen hur många substanser det finns som är smak- och doftlösa, som löses i vatten och dessutom orsakar hypokalemi.
Citera
2025-11-12, 23:09
Medlem
Citat:
Jag har inte läst hela tråden och har endast följt detta i media på avstånd. Men är det inte tänkbart att förklaringen ligger inom en av följande två teorier:

1. Det är ett practical joke som har gått för långt, och gärningsmannen vågar nu inte träda fram efter de konsekvenser som uppstått.

2. Om det är just koffein-förgiftning, kan man tänka sig att någon på avdelningen köpt något uppiggande preparat från utlandet som denne delat med sig av till sina kollegor? Är ju inte direkt ovanligt med "medinska" preparat som säljs över internet med tveksamt innehåll just mot trötthet.

1. Känns inte sannolikt då det i så fall skett flera gånger och inte vid bara ett tillfälle. Känns som att det gått för lång tid mellan första och fjärde offret för att det ska kunna vara så. I sånt fall är koffeinspåret fel och annat har använts, i så fall är det möjligt.

2. Om så vore fallet borde någon av offren ha kunnat uttala sig om det. MG borde alltså redan ha åkt dit. Känns inte troligt att hela fyra stycken på samma avdelning intagit det, men vad vet jag. Då borde den som köpt det och bjudit på det vara ett av offren, såvida hen inte låtit bli att ta det själv.
Citera
2025-11-12, 23:12
Medlem
Citat:

Tack för dagens garv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in