2025-11-12, 16:50
Medlem
Finns det inte smaklösa koffeintabletter? Eller är dom ändå bittra?
Citera
2025-11-12, 16:58
Medlem
Är det likt "gasattacken på säpo" där folk började "känna efter" efter att de hört om att någon annan kände något? Annars borde man via tester fått fram svar redan samma dag man tog prover.
Citera
2025-11-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandpetssvarvaren
Vattenflaskor? Går sjuksköterskor verkligen omkring och bär på det? Dricker de inte vatten ur glas i personalrummet???

Ibland. Patienterna brukar inte se dem. Man brukar ha dem på ett skrivbord där det är en hög kant där framme så att inte patienterna ser vad som finns bakom. Där brukar de stå lite kaffemuggar, vattenflaskor, en och annan nocco eller monster eller vad det nu är. Beroende på person och ålder.
Citera
2025-11-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandpetssvarvaren
Vattenflaskor? Går sjuksköterskor verkligen omkring och bär på det? Dricker de inte vatten ur glas i personalrummet???
De kanske står i kylen, om de har dem på sig så är det nog svårt att smussla ner något. Sedan behöver det inte vara vatten i dem, man kan ha saft, citronvatten med mera.
Citera
2025-11-12, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu tror ju polisen på koffein i vattenflaskor. Tror ju inte de skulle gå ut med det om de inte var rätt säkra. Helt klart någon som jobbar där.

Vad i det säger emot vad jag sa?
Varför skulle det va tvunget att va någon som jobbar där bara för att det kan ha kommit via vattenflaskor?
Sköterskeexpeditioner eller sköterskevagnar där de generellt har vattenflaskorna är lätta att komma åt eller rent av helt öppet ute i korridoren.

Sen säger polisen att det är EN AV MÖJLIGHETERNA som utreds
Citera
2025-11-12, 20:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
I kaffet kanske? Det måste ju vara svårt att ha tillgång till folks vattenflaskor. Men om man spetsar kaffet när man brygger...

Då skulle många fler bli drabbade vid det här laget.

Jag tror folk stirrar sig blinda på koffein spåret
Citera
2025-11-12, 20:05
Medlem
Vid det här laget måste de ju veta om vilken substans som orsakade förgiftningen? De brukar ju kunna hitta minsta mikromilligram av spår i hårstrån och avföring.
Citera
2025-11-12, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GetRealFaggot
Ja, om inte amfetamin så är det heroin eller andra droger. Jag känner tandläkare som är höga som hus när de jobbar.

Senaste 3 åren har 160 sjuksköterskor och läkare blivit av med legitimation eller fått prövotid pga missbruk. Alltså ~53 styckna per år. Tänk på mörkertalet.
https://www.sverigesradio.se/artikel/vad-kan-vardanstalldas-tillgang-till-medicin-innebara

Kirurg som rökte heroin dagligen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kirurg-i-lund-rokte-heroin-dagligen-atalas-for-grovt-narkotikabrott

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sjukskoterska-blir-av-med-legitimationen-var-knarkpaverkad-pa-jobbet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sjukskoterska-stal-narkotika-fran-patienter-doms

https://www.expressen.se/gt/sjukskoterska-knarkade-i-15-ar-flera-incidenter-pa-jobbet

Sjuksköterskor och läkare ÄLSKAR knark.

Jag har då jobbat inom vården i närmre 15 år nu och jag har träffat på en som åkt fast för missbruk och en som jag misstänkt är påverkad av något.
Säkert många fler på fritiden men nu pratar jag som går till arbetet påverkad.
Det är INTE flera på en och samma avdelning under samma period åtminstone.

160st på tre år är ingenting.
VARJE ÅR får över 2000 läkare och över 5000 sjuksköterskor examen.
Tänk då hur många de är som arbetar allt som allt om de enbart är de nyexade
Citera
2025-11-12, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Vid det här laget måste de ju veta om vilken substans som orsakade förgiftningen? De brukar ju kunna hitta minsta mikromilligram av spår i hårstrån och avföring.

Förmodligen hittar dem inget.
Många saker är jätte svåra att spåra.
Och du kan ju inte söka för ”allt” - du måste testa för just det det är
Citera
2025-11-12, 20:27
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Då skulle många fler bli drabbade vid det här laget.

Jag tror folk stirrar sig blinda på koffein spåret

Säg inte det. En koncentrerad dos av vaddetnukanvara exempelvis längst ner i kaffebehållaren och efter dom 4 första kopparna hade maskinen spolat ut allt.
Fantasieggande fall är det.
Citera
2025-11-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Den skyldige kanske är ett av offren? Lite Agatha Christie kanske, men efter att ha sett hur vården räddade de förgiftade så kan en slug person ta giftet själv och genast anmäla symptomen på akuten.

Var inte omständigheterna kring det sista offret lite oklara?
Så tänkte jag direkt också, men har kanske läst för många deckare. Just den femte personen då.
Citera
2025-11-12, 20:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hur många dagar innan vi får läsa om ett gripande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in