2025-11-11, 09:50
Medlem
AIAdventurers avatar
Kan det vara strålning från någonting? T.ex. röntgen är väl radioaktiv?
Citera
2025-11-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Resonium används inte längre, sedan Lokelma kom. Om det är hypokalemin som varit det stora problemet så är Lokelma en lågoddsare.

Jodå, resonium används fortfarande..
Jag har recept på det.
Citera
2025-11-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Nån kan ha sprutat i kaliumbindande läkemedel i kaffet eller så.
Jättefarligt i stora doser.

En som jobbade på natten som respiratorvak på Iva, han var lite mysko.
kunde berätta hur han hade droppat laxoberaldroppar i kaffet för nattpersonal på akuten , så man inte kunde sova för den diarré man fick då…eller så pratade han om diuretika som han sprutat ner i kaffet så man fick kissa hela dan istället för att sova.

Det tyckte han var extremt roligt…

Jag tyckte det hela var extremt obehagligt…

Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Jag tror att det administrerats genom kaffet. Resonium löses lätt i kaffet utan att ge smak.

Nej, det löses inte lätt i vätska.
Och smakar inte gott.
Citera
2025-11-11, 10:20
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Spänningen stiger. Kanske läge att ta lite blodprover på övrig personal.

Aftonbladet skriver som Expressen, https://www.aftonbladet.se/a/rPvOVl

Och SvD,
Den femte personen arbetar på samma avdelning som de andra drabbade och sökte vård i måndagskväll med liknande, men lindrigare, symptom som de andra fallen, enligt uppgifterna.
https://www.svd.se/a/QMpXEJ/uppgifter-ny-misstankt-forgiftning-pa-akademiska

"sökte vård i måndagskväll med liknande, men lindrigare, symptom som de andra fallen"

Hypokondri?
Citera
2025-11-11, 10:25
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/misstankt-femte-offer-pa-akademiska-samma-symptom-som-forgiftade

Citat:
"Uppgifter: Nytt misstänkt förgiftningsfall på Akademiska sjukhuset"

Misstänkt femte fall men sjukhuset tror inte det.

Citat:
"SVT har tidigare rapporterat om att personerna har sökt vård för låga kaliumvärden.

– Det som hänt är olustigt eftersom det är svårt att se en naturlig orsak till låga kaliumvärden hos de drabbade. Kalium styr hjärtfrekvensen, så det är allvarligt, har en i personalen sagt till SVT."
Citera
2025-11-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det finns kaliumsänkande läkemedel (Lokelma) i pulverform som blandas ut i vatten och inte smakar något. Används för de som av någon anledning har för högt kalium. Borde finnas tillgängligt på sjukhus.

På min tid blandades laxoberaldroppar i kaffet till någon man ville ”Skoja” med. Tänk scenariot med en galen person som gör något liknande med Lokelma. Det kan sluta med hjärtstopp.

Lokelma löser sig inte i vattnet så det borde dom ha upptäckt..
Citera
2025-11-11, 10:29
Medlem
AIAdventurers avatar
Sjukhuset dementerar uppgifterna om att en 5:e person har drabbats.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/femte-misstankt-offer-pa-akademiska-sjukhuset-i-uppsala/
Citera
2025-11-11, 10:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
"sökte vård i måndagskväll med liknande, men lindrigare, symptom som de andra fallen"

Hypokondri?

Eller, MGM...
Citera
2025-11-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy.54321
Om du käkar koffeintabletter smakar det ju inte

Ja, Som jag förstår det gäller det bara till en viss gräns 100-200mg. Sen smakar det väldigt starkt och bittert. Beror väl säkert på hur mycket vätska man späder.

Sen gällande koffein, så hade jag då velat sett takykardi, ångest, illamående m.m. Konstigt att det är frånvaro av dessa på så många av fallen.
Citera
2025-11-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldReagan
Löser sig lätt gör det inte och ger dessutom bismak. Skulle krävas för stora mängder. Onset tar ju dessutom lång tid och vad jag förstår har samtliga insjuknat på jobbet. De har också insjuknat med symtom som inte är specifika för hypokalemi.

Nikotinförgiftning ligger närmast till hands. Kan ge alla de symtom som beskrivs och sänker kalium. Det finns lättillgängligt i dagligvaruhandeln.
Kaffe på sjukhus smakar väl alltid skit.
Nikotin förgiftning? Hur skulle det gå till?
Undrar bara, låter väldigt konstigt.
Citera
2025-11-11, 10:59
Medlem
Enligt Akademiska sjukhuset finns inget femte konstaterat förgiftningsfall.

Saxat:

Enligt Akademiska sjukhuset finns inget femte konstaterat förgiftningsfall.

– Om min klient inte fått sjukvård direkt vet jag inte hur det hade slutat.

Läget var allvarligt, men nu är det bättre, även om det är en bit kvar tills personen är återställd, sade Angelica, Dipeders, målsägarbiträde.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/misstankt-femte-offer-pa-akademiska-samma-symptom-som-forgiftade

/

SVT:s uppgifter är att en person som är anställd på samma avdelning har behövt söka vård på måndagskvällen med samma symtom. Men det stämmer alltså inte?

Nej, jag kan dementera att det inte är något femte fall i det här ärendet, säger Viktor Ekström, säkerhetsansvarig på sjukhuset.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/femte-misstankt-offer-pa-akademiska-sjukhuset-i-uppsala/
Senast redigerad av Doiten 2025-11-11 kl. 11:05.
Citera
2025-11-11, 11:19
Medlem
Jag tror så här: tre personer har blivit förgiftade av en fjärde. Nu har den fjärde fått kalla fötter och fixar till liknande symtom för att misstankarna ska gå åt annat håll.
Troligtvis har man bakat någon kaka/ maträtt som på något vis har preparerats ( vit flugsvamp?) och sen har man inte förstått vidden av konsekvenserna. Symtomen på svampförgiftning uppträder olika snabbt beroende på vilken svamp det är man har fått i sig.
Kan vara ett pranksom har gått snett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in