Citat:
Ursprungligen postat av
rawjudge
Precis, men jag har lite svårt att få ihop högt blodtryck som ett dominerande drag i det, hos alla dom samtidigt? Även om hypokalemi sågs (oklara låga nivåer? Men förmodligen får det tolkas som farligt lågt om dom behövde intensivvård), så jag vet jag inte om de är primärt hypokalemin som faktiskt orsakar alla symptomen, kanske är så jag vet inte.
Visst kan finnas många andra orsaker till just blodtrycket.
Hypokalemi är ofta ett tyst tillstånd. När den blir kritiskt låg kan muskelsvaghet, arytmier, trötthet och eventuellt pares i benen uppträda.
Sen hur tänker du kring värmevallningar? Inte direkt heller ett primärt symtom vid hypokalemi. Men visst om vi säger att de blir akut lågt, så lär vi få arytmier som i sin tur kan ger värmevallningar? Kan vara så.
Skakningar är diffust ord,- äre muskelryckningar som menas, så visst fine. Vi får nog tolka det som så.
Aa kanske.
Men får inte riktigt ihop tillvägagångssättet, det är väl ett långsamt läkemedel. Krävs väl upprepade höga doser under flera dagar? Isåfall ska då någon givit dom en dryck som preppats dagligen? Borde vara solklart i deras berättelser isåfall.
Det är bara de stora musklerna på benen som drabbas först av pares (= förlamning).
Man brukar kunna vicka på tårna, men så snart man ska "ta i" och resa sig från knästående med lårmusklerna, så finns där ingen kraft.
En gång i tiden fanns det en teori om att ifall idrottaren började få mjölksyra i musklerna, så behöver de musklerna en något högre Kaliumnivå för att fungera ändå.
Vet dock inte om det är sant, men det är alltid förebyggande att fylla på med elektrolyter innan ett träningspass.
Kaliumet som cirkulerar runt återanvänds hela tiden. Men en mindre del förloras hela tiden genom svettning och urinen.