2025-11-12, 23:41
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nu tror jag visserligen inte att detta är fråga om placebo, i synnerhet då fysiska symptom har bekräftats. Men att människor med upplevda - ej verkliga - symtom läggs in på intensivvård är ju inte direkt otänkbart. Finns en mängd tillstånd som föranleder att man initialt placeras på IVA som har vaga symtom som kan uppstå genom att man känner efter lite för mycket.

Hahaha! Den var bra!
Citera
2025-11-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Mm, jo, och ändå trodde de medicinskt utbildade sjuksköterskorna att det var just vatten de drack ur sina flaskor.

Har de sagt detta verkligen? Tycker mest att ordet vattenflaskor nämns.
Kan ha missat det helt.
Citera
2025-11-13, 01:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det som fascinerar mig med detta är att det (vad jag kan utläsa) inte finns något direkt motiv utöver att förgifta folk. Om det var personligt borde man ha kunnat identifiera ett motiv, genom att se om alla de som förgiftats har något gemensamt (t ex bråk på arbetsplatsen eller dylikt). Det verkar inte heller vara något spontant brott utan uträknat, då det skett vid flera tillfällen.

Det känns också som att det bör vara någon anställd. Om en och samma patient dyker upp flera gånger på kort tid är det nog något man uppmärksammar inom personalen.

Hemskt, men extremt spännande. Frågan är om personen känner sig färdig nu eller kommer fortsätta. Är det en riktigt störd person kan det hända att denne inte ger sig förrän någon dött. Min extremt hobbypsykologiska spekulation är att det är en förhållandevis ung anställd som helt enkelt bara vill döda någon. Därför blir det nog också svårt för polisen att hitta en gärningsman om man inte hittar teknisk bevisning som kan kopplas direkt till en misstänkt.

Å andra sidan kan den nästan totala tystnaden tyda på att man faktiskt har någon form av misstanke om hur det kan ha gått till och försöker få gärningsmannen att göra bort sig.

Alltid detta letande efter motiv. Alla ska försöka ”förstå” hur gärningsmän tänker. Den bistra sanningen är att det inte alltid finns ett tydligt motiv. Jag tror att det finns många fler galningar runt om i samhället än vad de flesta vill tro. Det är helt enkelt en för skrämmande tanke att det finns massa folk runt oss som är beredda att begå fruktansvärda handlingar. Hur just denna gärningsman resonerat återstår att se.
Citera
2025-11-13, 01:53
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det som fascinerar mig med detta är att det (vad jag kan utläsa) inte finns något direkt motiv utöver att förgifta folk. Om det var personligt borde man ha kunnat identifiera ett motiv, genom att se om alla de som förgiftats har något gemensamt (t ex bråk på arbetsplatsen eller dylikt). Det verkar inte heller vara något spontant brott utan uträknat, då det skett vid flera tillfällen.

Det känns också som att det bör vara någon anställd. Om en och samma patient dyker upp flera gånger på kort tid är det nog något man uppmärksammar inom personalen.

Hemskt, men extremt spännande. Frågan är om personen känner sig färdig nu eller kommer fortsätta. Är det en riktigt störd person kan det hända att denne inte ger sig förrän någon dött. Min extremt hobbypsykologiska spekulation är att det är en förhållandevis ung anställd som helt enkelt bara vill döda någon. Därför blir det nog också svårt för polisen att hitta en gärningsman om man inte hittar teknisk bevisning som kan kopplas direkt till en misstänkt.

Å andra sidan kan den nästan totala tystnaden tyda på att man faktiskt har någon form av misstanke om hur det kan ha gått till och försöker få gärningsmannen att göra bort sig.
Ja. Ett enklare svar kanske ligger närmare sanningen och den som gjorde det kanske till och med får pondus och skriver i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
1. Känns inte sannolikt då det i så fall skett flera gånger och inte vid bara ett tillfälle. Känns som att det gått för lång tid mellan första och fjärde offret för att det ska kunna vara så. I sånt fall är koffeinspåret fel och annat har använts, i så fall är det möjligt.

2. Om så vore fallet borde någon av offren ha kunnat uttala sig om det. MG borde alltså redan ha åkt dit. Känns inte troligt att hela fyra stycken på samma avdelning intagit det, men vad vet jag. Då borde den som köpt det och bjudit på det vara ett av offren, såvida hen inte låtit bli att ta det själv.
Den som gjorde det tog det också?

En perfekt mantel för en sociopat att vara i centrum och få "energi" från sina offer.

Psykopaten behöver inte ens ha motiv.
Citera
2025-11-13, 02:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jo, ifall det eventuellt skulle röra sig om koffein är koffein dock bittert och har andra obehagliga bismaker vid höga doser. Jag tror inte stark koncentrerad saft eller starkt, tanninrikt och bittert te skulle kunna maskera koffeinet. Jag har själv tillverkat egen energidryck hemma och det är faktiskt en rejäl utmaning maskera och tona ner bismakerna från koffeinet.

Jag vet inte varför de tror på koffein. De fick ligga på intensiven vilket ger att de fått i sig allraminst 40 tabletter. Det som först händer vid koffeinförgiftning är att man kräks. Väldigt mycket. Dessa patienter hade inte kräkning som symptom.
Citera
2025-11-13, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Precis, men jag har lite svårt att få ihop högt blodtryck som ett dominerande drag i det, hos alla dom samtidigt? Även om hypokalemi sågs (oklara låga nivåer? Men förmodligen får det tolkas som farligt lågt om dom behövde intensivvård), så jag vet jag inte om de är primärt hypokalemin som faktiskt orsakar alla symptomen, kanske är så jag vet inte.
Visst kan finnas många andra orsaker till just blodtrycket.

Hypokalemi är ofta ett tyst tillstånd. När den blir kritiskt låg kan muskelsvaghet, arytmier, trötthet och eventuellt pares i benen uppträda.

Sen hur tänker du kring värmevallningar? Inte direkt heller ett primärt symtom vid hypokalemi. Men visst om vi säger att de blir akut lågt, så lär vi få arytmier som i sin tur kan ger värmevallningar? Kan vara så.

Skakningar är diffust ord,- äre muskelryckningar som menas, så visst fine. Vi får nog tolka det som så.

Aa kanske.

Men får inte riktigt ihop tillvägagångssättet, det är väl ett långsamt läkemedel. Krävs väl upprepade höga doser under flera dagar? Isåfall ska då någon givit dom en dryck som preppats dagligen? Borde vara solklart i deras berättelser isåfall.

Det är bara de stora musklerna på benen som drabbas först av pares (= förlamning).
Man brukar kunna vicka på tårna, men så snart man ska "ta i" och resa sig från knästående med lårmusklerna, så finns där ingen kraft.
En gång i tiden fanns det en teori om att ifall idrottaren började få mjölksyra i musklerna, så behöver de musklerna en något högre Kaliumnivå för att fungera ändå.
Vet dock inte om det är sant, men det är alltid förebyggande att fylla på med elektrolyter innan ett träningspass.

Kaliumet som cirkulerar runt återanvänds hela tiden. Men en mindre del förloras hela tiden genom svettning och urinen.
Citera
2025-11-13, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nu tror jag visserligen inte att detta är fråga om placebo, i synnerhet då fysiska symptom har bekräftats. Men att människor med upplevda - ej verkliga - symtom läggs in på intensivvård är ju inte direkt otänkbart. Finns en mängd tillstånd som föranleder att man initialt placeras på IVA som har vaga symtom som kan uppstå genom att man känner efter lite för mycket.

Det är ju självklart inte frågan om någon placebo-effekt eftersom hypokalemi inte kan uppstå bara så där. Av ren inbillning alltså.
Hos fullt friska individer så justeras Natrium/Kalium nivåerna i kroppen automatiskt.
Citera
2025-11-13, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag hade en vän i ungdomen som blev koffeinförgiftad på en fest. Han klarade inte av doften av kaffe flera år efter festen. Han började skaka och kallsvettas vid doften av kaffe. Det konstiga var att på festen hade han fått i sig den höga dosen av koffein genom bålen och inte genom kaffe.

Fast rent koffein har ingen lukt. Kaffet luktar inte kaffe pga koffeinet utan det är andra doftämnen i nyrostat och nybryggt kaffe.
Koffeinet har däremot en bitter smak.

Det är lite som att man snackar om nikotingula fläckar. Nikotin är en klar färglös vätska som inte ger några fläckar, tex på tyger.
Nikotin-vätskan avdunstar långsamt.

De gulbruna fläckarna är i själva verket tjära istället.
Citera
2025-11-13, 03:18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag vet inte varför de tror på koffein. De fick ligga på intensiven vilket ger att de fått i sig allraminst 40 tabletter. Det som först händer vid koffeinförgiftning är att man kräks. Väldigt mycket. Dessa patienter hade inte kräkning som symptom.

Nej, jag är också undrande varför man misstänker koffein, vore väl troligare att det vore något annat. Läser man Aftonbladet så undrar man ju också varför polisen går på koffeinspåret:

”Polisen misstänker nu att de förgiftats av ”extremt höga” halter av koffeinpulver, enligt Aftonbladet uppgifter.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp6LL0/nya-teorin-sa-forgiftades-de-anstallda-pa-akademiska-sjukhuset
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2025-11-13 kl. 03:21.
Citera
2025-11-13, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Fast rent koffein har ingen lukt. Kaffet luktar inte kaffe pga koffeinet utan det är andra doftämnen i nyrostat och nybryggt kaffe.
Koffeinet har däremot en bitter smak.

Det är lite som att man snackar om nikotingula fläckar. Nikotin är en klar färglös vätska som inte ger några fläckar, tex på tyger.
Nikotin-vätskan avdunstar långsamt.

De gulbruna fläckarna är i själva verket tjära istället.

Jag vet så det var en mental reaktion, som hans hjärna gjorde. Dvs hans kunskap var koffein fanns och att han hade fått i sig för mycket.
Citera
2025-11-13, 07:47
Medlem
Nu ska jag direkt erkänna att jag inte läst alla inlägg, men kan det inte vara ett prank om det nu är koffein? Någon som ville busa, dundrade på med koffein för en kul grej och det gick snett?
Citera
2025-11-13, 08:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Hahaha! Den var bra!
Hypokalemi är svårsimulerat. Annars är ”Medvetandepåverkan vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in